
© Георги Кожухаров
Билетът от 1.60 лева да важи 40 минути, а не 30, както предлага ГЕРБ, обяви Борис Бонев от "Спаси София". Мотивът му е, че пътуването с метро от Бизнес парка до "Люлин" е 33 минути и така се губи възможността после за прекачване на автобус със същия билет. Статистиката сочи, че 83.3 % от пътуващите с билет в София се возят до 40 минути и само 16.7 % - по-дълго време. За тях независимият общински съветник предлага билет за 90 минути на цена от 2 лева. Това е времето, достатъчно за хората, живеещи в крайградските квартали и села като Кокаляне или Балша, да стигнат до центъра на града. При ГЕРБ този вариант е за 60 минути срещу 2.20 лева.
Най-важната цел на предлаганата тарифна политика от "Спаси София" е привличането на младите хора към ползването на градския транспорт. За всички на възраст до 26 години да има годишна карта за всички линии за 200 лева. "Това е 56 стотинки дневна карта", посочи Бонев.
Сега от общо 95 хиляди студенти в София едва 32 хиляди (33 %) пътуват с карта в градския транспорт. В никой град в Европа няма толкова нисък процент студенти с карти, удиви се Андрей Зографски, експерт по транспорта в "Спаси София". Задачата е съотношението при студентите да се обърне и над 60 % от тях да пътуват с карта.
Нарушителите, хванати без билет, да имат 7 дни срок, в който ако си купят годишна карта, глобата им да отпада. Новаторската идея на "Спаси София" цели да приобщи повече софиянци към ползването на градски транспорт.
"Във Виена всеки втори гражданин (50 %) пътува с карта, а в София те са едва 2 %", даде пример Бонев. Трябва да се увеличи броят на картите, призова той. Така ще се гарантира на Центъра за градска мобилност по-сигурни и предвидими приходи. Навсякъде в Европа общественият транспорт е на загуба, но целта е да се ползва масово, вместо автомобилите, за да не се замърсява въздуха, да няма задръствания по улиците и да има места за паркиране.
В четвъртък ще заседава Комитетът за наблюдение на новата електронна система за таксуване в обществения превоз към Столичния общински съвет, който трябва да избере подходящия вариант за нова тарифна политика на градския транспорт. Управляващите общината от ГЕРБ предлагат билети за време от 30 и 60 минути с цени съответно 1.60 лева и 2.20 лева. Те уточняват, че това време важи до валидирането на билета, а след това пътуването може и да е над този срок. При варианта на "Спаси София" е удължено времетраенето им - 40 и 90 минути, като цената им е 1.60 и 2 лева.
Най-рано в средата на февруари се очаква избраният вариант на билети за време да бъде приложен, според Георги Георгиев, председател на общинския съвет.