Съдът в Страсбург: Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване

Паметникът пред централата на БСП на ул. "Позитано" 20 в София беше боядисан със спрей на 7 ноември 2013 г. - годишнината от Октомврийската революция в Русия.

© Красимир Юскеселиев

Паметникът пред централата на БСП на ул. "Позитано" 20 в София беше боядисан със спрей на 7 ноември 2013 г. - годишнината от Октомврийската революция в Русия.



Асен Генов и Цветелина Сърбинска осъдиха България в Европейския съд по правата на човека в Страсбург заради решението, с което бяха признати за виновни за хулиганство, защото боядисали със спрей паметника на партизаните пред централата на БСП.


"Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване", се посочва в решението на съда, съобщава Клуб Z, а Генов и Сърбинска са осъдени през 2013 г. в противоречие на това право, залегнало в член 10 от Конвенцията за правата на човека.


Паметникът пред централата на БСП на ул. "Позитано" 20 в София беше боядисан със спрей на 7 ноември 2013 г. - годишнината от Октомврийската революция в Русия. Две години по-късно обвиняемите за деянието Асен Генов и Цветелина Сърбинска бяха признати за виновни в хулиганство и глобени с решение на Софийския градски съд (СГС).




Сега Европейският съд по правата на човека присъжда обезщетение от 998,33 евро за Генов, както и по 4000 евро за двамата за претърпени неимуществени вреди. България ще трябва да покрие съдебните разноски, определени на 767 евро за Генов и 153 евро за Сърбинска. Държавата трябва да изплати и общо 2276,20 евро общо за адвокатски разноски на двамата.


* заглавието е коригирано в 22:13 ч.

Коментари (110)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2394 Неутрално

    А МОЧА може ли да я боЙдисаме?

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  2. 2 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    "Съдът в Страсбург: Държавата дължи обезщетение на осъдени за боядисан паметник"
    ...........
    Държавата дължи демонтаж на МОЧА.

  3. 3 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    Ашколсун на съда в Страсбург.
    Ако остане на нашите съдилища...

    Мы идем широкими полями На восходе утренних лучей. Мы идем на бой с большевиками За свободу Родины своей.
  4. 4 Профил на pspa
    pspa
    Рейтинг: 350 Неутрално

    "Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване", се посочва в решението на съда"
    т.е. - от утре вече може да обядисваме МОЧА всеки ден, след това ни осъждат тук, после ние съдим България в Страсбург, там осъждат държавата и повтаряме цикъла?

  5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3297 Весело

    Започва голямото боядисване на паметници, като част от свободата на изразяване!

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  6. 6 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1744 Неутрално

    Браво! Индулгенция за всички драскачи! Сега светът ни ще се напълни (буквално) с всички лоши думички по всички повърхности! Още веднъж - браво на ЕС по правата?! на човека. Добре дошли в кочината!

  7. 7 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1476 Неутрално

    Този съд в Страсбург не е сериозен съд.
    Това е политически съд, неприеман сериозно в други държави.
    Който не вярва, да вземе да боядиса Триумфалната арка, така ще му боядисат задника от бой после...

  8. 8 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    То на бетона на Орлов мост боядисването му е най-малкият проблем. Използват го за градски кенеф... Ама никой не протестира срещу това... Всеки си ходи там по нужда. на удобно място е, в центъра на София, пък и бетона те подканва да ходиш там по нужда. мен като не ми се ходи по нужда и минавам от там, просто плюя върху лицата дето са на бетона. Никой не ги е канил в България да я "освобождават".

    Мы идем широкими полями На восходе утренних лучей. Мы идем на бой с большевиками За свободу Родины своей.
  9. 9 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2351 Весело

    Трябвало е да ги осъдят не за хулиганство а за това, че собственика на паметника и много граждани, за които паметника има силно емоционално значение са понесли морални страдания и да заплатят разходите по почистването на паметника от боята. (нещо като когато някой ти надере с пирон колата например или ти напише "Х.и" на оградата.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  10. 10 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#9] от "DDR":

    Ако искаш ходи спори със съда в Страсбург...

    Мы идем широкими полями На восходе утренних лучей. Мы идем на бой с большевиками За свободу Родины своей.
  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2148 Неутрално

    Европейският съд одобрява боядисването на паметници, но не по принцип.
    Разрешено е да се поругават само паметници, които са символи на комунизма.
    Не е разрешено да отидеш в Брюксел и да поругаеш паметник на когото и да било.
    Това е пристрастие, а говорим за СЪД, а не за политически орган!

    кратък
  13. 13 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 769 Неутрално

    На Моча беше назначена охрана от вече бившия премиер Бай Тиквун Банкянски. По негово време, освен че се прокарваха руските тръби към Сърбия със скоростта на светлината, продаължиха да се поддържат всички паметници на комунизма и на съветските завоеватели. В село Правец, там където байХ ходеше да играе карти, Корнелия Нинова, заедно с низовата организация на БКП, поднасяше цветя под паметника на най-дълго управлявалия диктатор в БГ бай тодор.
    Селската учителка Фандъкова , също учавства в този процес.
    Изчистването на България от съветски символи и комунистически тотеми е не по-малко важна задача за решаване от икономическите реформи.

  14. 14 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#11] от "orion_13":

    Между паметници и комунистически грозни бетони има огромна разлика.

    Мы идем широкими полями На восходе утренних лучей. Мы идем на бой с большевиками За свободу Родины своей.
  15. 15 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2351 Неутрално

    Започва голямото боядисване на паметници, като част от свободата на изразяване!
    —цитат от коментар 5 на hamiltonf


    Можеш да се изразиш свободно като боядисаш който си искаш паметник. После обаче правораздавателните органи (или както там му се вика) трябва да те накарат законно и неоспорваемо за съда в Страсбург, да заплатиш разходите по почистването. Въпрос на закони и майсторлък на съдийте. Драскай колкото искаш но и плащай.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  16. 16 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 832 Неутрално
  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  18. 18 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 5832 Любопитно

    "Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване", се посочва в решението на съда ....
    ______________________________________________________________

    А ако боядисам сградата на този съд в Страсбург дали ще мине като СВОБОДА НА ИЗРАЗЯВАНЕ?

    Деянието си е живо хулиганство!

    ДБ: Време е да спечелим България
  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  20. 20 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5803 Неутрално

    Партизанското движение у нас се преекспонира.
    Нито сме били окупирани, нито е имало от какво да бъдем освобождавани. Комунистите у нас са били пета колона и са действали под диктовката на Москва. На 22 юни 1941 те изведнъж стават антифашисти, а ден преди това са били приятели с Хитлер.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  21. 21 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2351 Весело

    Европейският съд одобрява боядисването на паметници, но не по принцип.Разрешено е да се поругават само паметници, които са символи на комунизма.Не е разрешено да отидеш в Брюксел и да поругаеш паметник на когото и да било.Това е пристрастие, а говорим за СЪД, а не за политически орган!
    —цитат от коментар 12 на Мариана Кълвачева


    Европейският съд нито одобрява, нито се възхищава, нито заклеймява. Работи с документи - а явно документите по делото от Бг, който са му предтавени са направени така, че тези са осъдени едва ли не като поборници за нещо си и ги съдят за изразяване на свободно мнение. Не съм запознат с делото, но ако мотива за съденето им е бил изключително исамо това, да се възстановят разходите по почистването на паметника ( на база релани фактури) и покриване на понесени морални щети от хора и организации, които са се почуватвали засегнати, може би тази дописка сега нямаше да я има. Разсъждения на глас, нищо лично.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  22. 22 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#17] от "orion_13":

    Е айде да се направи тогава на мястото на препиканото, паметник на Хитлер със същите размери и на него да пише "Благодарим ти че ни върна Македония. От признателните българи.". Даже надписът ще е истински, а не лъжлив като сега дето е там.

    Мы идем широкими полями На восходе утренних лучей. Мы идем на бой с большевиками За свободу Родины своей.
  23. 23 Профил на svv03688321
    svv03688321
    Рейтинг: 657 Неутрално

    Тези съдии и прокурори които са ги осъдили трябва да им се спре лицензията тъй като не са учили достатъчно за да бъдат такива след падането а комунизма или по съшия начин както беше отнета лицензията на тези учили преди 9 септември.
    Тези които не знаят колко адвокати от него време останаха без работа по него време и трябваше да работят в строителство като общи работници...

  24. 24 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 1057 Весело

    "Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване"

    това дали се отнася за ВСИЧКИ паметници? Също така дали можем да си драскаме и по сгради и учреждения??

    Евроатлантида
  25. 25 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2617 Разстроено

    ""Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване", се посочва в решението на съда..." - колко либерте, колко хюмън, колко пророческо! ТАМ далеч, в циливилизованите страни СЪБАРЯХА паметници като израз на свобода!?! ДжендъризЪм не, ами нещо повече.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  26. 26 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1476 Неутрално

    До коментар [#24] от "sa6":

    То затова и София е така грозно надраскана, свободата на простотията е виновна.

  27. 27 Профил на marker
    marker
    Рейтинг: 693 Неутрално

    "Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване", се посочва в решението на съда ....______________________________________________________________А ако боядисам сградата на този съд в Страсбург дали ще мине като СВОБОДА НА ИЗРАЗЯВАНЕ? Деянието си е живо хулиганство!
    —цитат от коментар 18 на Полковник Паликъщов


    А сградата паметник ли е?

  28. 28 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2351 Весело

    "Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване" това дали се отнася за ВСИЧКИ паметници? Също така дали можем да си драскаме и по сгради и учреждения??
    —цитат от коментар 24 на sa6


    Може;, после е въпрс на добри адвоката и за какво ще те съдят ищците - за хулиганство или за заплащане на разходите по почистването. Ако е за второто, приготви си голяма кесия. Ако е за първото, в зависимост оттова, какво си драскал и какво си писал, може и активен борец против нещо си да станеш и даже ти да осъдиш държавата. Както споменах - игра на адвокати и обвинители е.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  29. 29 Профил на Приказки от шипковия храст
    Приказки от шипковия храст
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Понякога тоя съд открито се гаври с държавата ни.

  30. 30 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 1057 Неутрално

    А сградата паметник ли е?
    —цитат от коментар 27 на marker


    А трябва ли да бъде? Свободата ми на изразяване включва и да се изразявам срещу ЕС, ЕСПЧ, различните сексуални принадлежности и раси, нали? Дали съдът има списък от позволени изразявания и забранени изразявания?

    Евроатлантида
  31. 31 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 924 Любопитно

    До коментар [#1] от "Николай Колев":

    Защо да я боядисваме - отива за скрап!

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  32. 32 Профил на Васик
    Васик
    Рейтинг: 588 Неутрално

    След като това действие е част от свободата на изразяване, защо Генов го е извършил през нощта, а не през деня, когато може лично да покаже кой боядисва? Сигурно през деня много работи и чак през нощта му е останало време да боядисва?

  33. 33 Профил на Dark Avenger alias Дечо Пора
    Dark Avenger alias Дечо Пора
    Рейтинг: 1567 Весело

    До коментар [#7] от "НеКой":

    той Кристо е опакова цялата !
    и биха ли го ?

    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  34. 34 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1476 Неутрално

    До коментар [#33] от "Dark Avenger alias Дечо Пора":

    С разрешение на правителството и президента и след много дълга и сложна процедура на одобрение.
    Искаш да кажеш, че протестърът Генов е същински Кристо???

  35. 35 Профил на tulup
    tulup
    Рейтинг: 1130 Весело

    До коментар [#7] от "НеКой":

    Я феновете на Боеко, били фенове и на Октомврийската революция, каква изненада

    Не ме търсете преди обяд
  36. 36 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1574 Неутрално

    А да имат късмет да боядисат паметник на Джорж Флойд, та да видим какво ще им се случи. Лесно е да биеш умряло куче.
    Българите нямат чувство за “тайминг”:Когато имаше комунизъм нямаше антикомунисти, когато няма комунизъм - много антикомунисти.

  37. 37 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1476 Неутрално

    До коментар [#35] от "tulup":

    Ти кажи кой е в една коалиция с комунистите?

  38. 38 Профил на Kostadin Kolarov
    Kostadin Kolarov
    Рейтинг: 87 Неутрално

    Не бъдете наивни. Винаги за съда е имало значение чий паметник е бил обект на "свобода на изразяване".

  39. 39 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    До коментар [#14] от "anonimnii":

    обясни ако обичаш

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  40. 40 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1165 Весело

    Няма ли подобни символи,няма и бояджии,няма осъдени,няма задължени!Едно референдумче по въпроса и нещата си идват на мястото.Единия от кандидатпрезидентите и бивш служител на ДАНС искаше пряка демокрация,да стартира процедура!Чакам с нетърпениЙЕ!

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТАП!Говоря,пиша и правя това,което искам! 21.11.21 - черна дата за БЪЛГАРИЯ
  41. 41 Профил на libretto
    libretto
    Рейтинг: 631 Весело

    Ако някой боядиса паметник на някой лгбт активист или борец против расизма - това как се води, "част от свободата на изразяване" или език на омразата?

    Или както обикновено двойни стандарти?

    Let's Go, Brandon! 😁😁😁
  42. 42 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 751 Гневно

    бутай паметника на армията окупатор !!!!

  43. 43 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 2364 Неутрално

    Трябвало е да ги осъдят не за хулиганство а за това, че собственика на паметника и много граждани, за които паметника има силно емоционално значение са понесли морални страдания и да заплатят разходите по почистването на паметника от боята. (нещо като когато някой ти надере с пирон колата например или ти напише "Х.и" на оградата.
    —цитат от коментар 9 на DDR


    Тези собственици, да си вземат "паметника" на престъпниците-шумкари и да си го носят по къщите...
    Същото се отнася и за Моча! След 12 години управление на "европейската" герп - нула развитие по въпроса.

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  44. 44 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#39] от "bludniq_sin":

    Защо Паметника на Цар Освободител никой не го докосва?

    Мы идем широкими полями На восходе утренних лучей. Мы идем на бой с большевиками За свободу Родины своей.
  45. 45 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2626 Любопитно

    България ще трябва да покрие съдебните разноски, определени на 767 евро за Генов и 153 евро за Сърбинска.
    ______________
    Еха аз ако боядисам изразявайки се, паметника на каубоеца Роналд Рейдън в Южния Парк или на протолибераста Мохандас Карамчанд Ганди и ме арестуват за това, ще ми дадат ли от ЕС 4000 евро?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  46. 46 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче
    Рейтинг: 2448 Неутрално

    Двама джендъри за пореден път съдят България в Страсбург!

    Комунистите са виновни!
  47. 47 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2626 Любопитно

    Ако някой боядиса паметник на някой лгбт активист или борец против расизма - това как се води, "част от свободата на изразяване" или език на омразата?Или както обикновено двойни стандарти?
    —цитат от коментар 41 на libretto


    Двоен аршин, от НПО-тата на САЩ казват,че може да се поругават предимно руски паметници и български надгробни плочи в БЮРМ!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  48. 48 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1973 Неутрално

    Интересно как ще погледнете на на някой който отиде и нацапа паметника на Левски.

  49. 49 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 925 Неутрално

    Трябвало е да ги осъдят не за хулиганство а за това, че собственика на паметника и много граждани, за които паметника има силно емоционално значение са понесли морални страдания и да заплатят разходите по почистването на паметника от боята. (нещо като когато някой ти надере с пирон колата например или ти напише "Х.и" на оградата.
    —цитат от коментар 9 на DDR


    За други граждани премахването на паметника има силно емоционално значение и понасят морални страдания от съществуването ,но в боядисан вид го приемат като творчество изразяване на позиция

  50. 50 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 2364 Неутрално

    До коментар [#7] от "НеКой":Я феновете на Боеко, били фенове и на Октомврийската революция, каква изненада
    —цитат от коментар 35 на tulup


    Там почти всички са комунисти, начело с банкянския титан на мисълта!

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  51. 51 Профил на faso
    faso
    Рейтинг: 661 Неутрално

    До коментар [#4] от "pspa":На практика да. Това е супер забавно.

  52. 52 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1973 Неутрално

    До коментар [#43] от "Рим":

    "Тези собственици, да си вземат "паметника" на престъпниците-шумкари и да си го носят по къщите...
    Същото се отнася и за Моча! След 12 години управление на "европейската" герп - нула развитие по въпроса."

    Абсолютно съм съгласен с това. Но да се приеме мацотенето по паметници за политическо изразяване ми идва в повечко. Не знам. И хулиганство не е. Как бихте погледнали на боядисване на колизеума? В политически смисъл като протест срещу почитта към една робовладелска империя? Не е това начина и не може да се руши. Това, че в конкретния случай това не бива да е паметник (както и Моча) е така. Но докато има статут на паметник не може да се маца или руши.

  53. 53 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2351 Весело

    До коментар [#39] от "bludniq_sin":Защо Паметника на Цар Освободител никой не го докосва?
    —цитат от коментар 44 на anonimnii


    Никой не е подал командата.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  54. 54 Профил на diq55699032
    diq55699032
    Рейтинг: 1376 Неутрално

    До коментар [#39] от "bludniq_sin":Защо Паметника на Цар Освободител никой не го докосва?
    —цитат от коментар 44 на anonimnii


    щото под опашката му избират Радев

    09-06-20 - Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители . 13-05-19 - Tео Ушев: Президентът и жена му са чудовищно прости. 24-01-21 - Атанас Атанасов: Нямам нито една забележка към Радев. 01-09-21 - Кирил Петков: С две ръце гласувам за президента Радев. 30-10-21 - Ген. Атанасов: Не виждам грешки в Стойчо Кацаров.
  55. 55 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 2149 Неутрално

    Разбира се, много ми е интересно ако същите тези бяха боядисали паметника на Дж. Вашингтон какви ли глоби щяха да понесат. Съда в Страсбург право седи криво съди, и там са полазили соросоидите на подчинение на посолството!

    Вандалщината си е вандалщина, ако всеки почне да прави каквото си иска спрямо собствените си виждания, няма да остане камък върху камък!

  56. 56 Профил на greeneyes
    greeneyes
    Рейтинг: 2837 Неутрално

    Кеф! Това отваря вратата за боядисването, или да го кажем по друг начин - художественото разкрасяване на останалите камъни по територията на България, издигнати в чест на съветските окупатори. Явно МОЧА и Альоша, поради липса на български политици и държавници, ще стърчат най-малко още 100 години, но поне да ги освежаваме веднъж на няколко месеца.

    Пазете се от доносника vesolr
  57. 57 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2351 Неутрално

    За други граждани премахването на паметника има силно емоционално значение и понасят морални страдания от съществуването ,но в боядисан вид го приемат като творчество изразяване на позиция
    —цитат от коментар 49 на slonsco


    По чисто човешки си прав, но в случая паметника е нечия собственост и собственика, може да претендира с пълно право, че не желае някой друг да му боядисва собствеността и да изисква за покриване на разходите свързани с отсраняване на боята.
    Другите граждани, които се чувстват засегнати от паметника, могат да се обърнат към съда или друг подходящ обществен/държавен орган и да пожелаят премахването/преместването на паметника.
    Защо това не се е случили/случва от 1989 г до сега - сигурно знаете по-добре от мене.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  58. 58 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2780 Любопитно

    ""Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване",

    Нека Асенчо Генов като талантлив оцветител и акционист да отиде на Запад да рисува по паметниците им да видим дали няма да се повтори историята с руснака Павлински който подпали вратите на френска банка и тъй като остана неразбран взеха че го опандизиха.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  59. 59 Профил на
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    [quote#15:"DDR"][/quote]

    Не сте прав колега.

    Деянието е общественоопасно и за него има предвиден специален състав в НК, а не само общия - за хулиганство.

    Чл. 216. Който унищожи или повреди противозаконно чужда движима или недвижима вещ, се наказва с лишаване от свобода до пет години. Ако са причинени значителни щети, както в случая, наказанието е лишаване от свобода до десет години - ал. 5.

    В случая проблемът е с некачественото обвинение, с лоша работа на прокуратурата.

  60. 60 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 1194 Неутрално

    "Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване"
    А на мен свободата на изразяване ми е да вандалствам из центъра на града. Като ме осъди България, ще мога и аз да осъда България да ми плаща обезщетения. Що за наглост?

  61. 61 Профил на
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    Кеф! Това отваря вратата за боядисването, или да го кажем по друг начин - художественото разкрасяване на останалите камъни по територията на България, издигнати в чест на съветските окупатори. Явно МОЧА и Альоша, поради липса на български политици и държавници, ще стърчат най-малко още 100 години, но поне да ги освежаваме веднъж на няколко месеца.
    —цитат от коментар 56 на greeneyes


    Нищо не отваря.
    Прави още по-налещажо уволнението на поне половината прокурори, които са на хранилка, но не вършат работа и за 5 ст.

  62. 62 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 1194 Неутрално

    Интересно дали ако отида да надраскам катедралата Нотр Дам като акт на свободно изразяване пак ли така би отсъдил този съд в Страсбург?

  63. 63 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    Най-после да дойдат и добри новини от Страсбург! Чудесно решение!

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  64. 64 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2351 Неутрално

    [quote#15:"DDR"]
    —цитат от коментар 59 на
    ...В случая проблемът е с некачественото обвинение, с лоша работа на прокуратурата.[/quote]
    Точно това имах пред вид, но явно лошо съм го изразил. Исках да кажа, че така са направили обвинението, че пред съда в Страсбург е изглеждало като, че са ги осъдили едва ли не по политически причини. И от там следв аи решението на съда. (горе долу като работата с ветото за РСМ - докато се викаше, че крадът история нещата не вървяха, като се мина на варианта, че не спазват права и заличават исторически паметници и пренаписват надписи - нещата взеха да взимат друга посока)

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  65. 65 Профил на
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    Ако на някой кретен му се размине отговорността по НК, носи административна отговорност по Закона за културното наследство -

    Чл. 200а. (1) Който унищожи или повреди културна ценност, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба в размер от 15 000 до 30 000 лв., а на едноличен търговец или юридическо лице се налага имуществена санкция в размер от 25 000 до 50 000 лв.

    Чл. 200б. Длъжностно лице, което разреши или допусне унищожаването или повреждането на културна ценност, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба в размер от 3000 до 6000 лв.

  66. 66 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3834 Неутрално

    До коментар [#15] от "DDR":

    Е, при нас в щатите ги и драскат, и свалят. "Ово е стандарт", както казват съседите...

  67. 67 Профил на робин от Крузо
    робин от Крузо
    Рейтинг: 577 Любопитно

    Хммм... както винаги и не за първи път българският народ ще плати близо 12.000 Евро за некадърността на българските съдии и корумпираните прокурори. Ако съм редактор в „Дневник“ щях да озаглавя статията така: До кога народа ни ще плаща безхаберието на българския съд?
    Поздрави от Isla Robinson Crusoe.

    Има хора, които пишат това което знаят, аз съм от другите, тези които знаят това което пишат.
  68. 68 Профил на
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    [quote#64:"DDR"][/quote]

    Писали сме едновременно. Не видях уточнението ви.

    Сега, след като ЕСПЧ е установил, че извършителите не са хулигани, длъжностните лица - инспесктори / министърът на културата да напишат на всеки от двамата актове за административни нарушения, по 30 х. лева всеки - правомощието им е по чл. 229 от ЗКН.

  69. 69 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1574 Неутрално

    Не искам да си помислям какво ще се случи на тези “бунтари”, ако вземат да боядисат черно едно знаме на ЛГБТ.

  70. 70 Профил на nebido
    nebido
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Свобода на изразяване.

    С този аргумент много скоро ще се оправдават ексхибиционистите, педофилите, зоофилите, хвърлящите боклуци където им падне, драскачите на графити, селтаци надуващи мощните си уредби по всяко време на денонощието, "скулптори" ваещи с флекс, дрелка и канго когато им дойде музата, уриниращи на публични места, пиянски крясъци и викове, животновъдство в апартаментите, гратисчии, тарикати и много други хулигански изяви.

  71. 71 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 540 Неутрално

    Може ли да се обжалва това решение?

  72. 72 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 925 Неутрално

    [quote#64:"DDR"]
    —цитат от коментар 68 на
    Писали сме едновременно. Не видях уточнението ви.Сега, след като ЕСПЧ е установил, че извършителите не са хулигани, длъжностните лица - инспесктори / министърът на културата да напишат на всеки от двамата актове за административни нарушения, по 30 х. лева всеки - правомощието им е по чл. 229 от ЗКН.[/quote]

    По тази логка тези,които заличиха произведениетона изкуството "В крак с времето "следва да понесат наказание.Розовия танк стои в центъра на Прага именно в този си вид и е паметник именно в този си вид.

  73. 73 Профил на pernikforbg
    pernikforbg
    Рейтинг: 250 Неутрално

    [quote#43:"Рим"][/quote]

    Пропуснал си паметника на монархо-нацистките убийци пред НДК!

  74. 74 Профил на g.y.okatova
    g.y.okatova
    Рейтинг: 1294 Любопитно

    "Боядисването на паметници е част от свободата на изразяване", се посочва в решението на съда"т.е. - от утре вече може да обядисваме МОЧА всеки ден, след това ни осъждат тук, после ние съдим България в Страсбург, там осъждат държавата и повтаряме цикъла?
    —цитат от коментар 4 на pspa


    Да ,значи може вече да се боядисва и паметникът на американските летци в София..нали не става дума само за едни паметници,пък за други да не важи?

  75. 75 Профил на g.y.okatova
    g.y.okatova
    Рейтинг: 1294 Любопитно

    До коментар [#14] от "anonimnii":Разлика има само в клонираната ти глава. Паметникът си е паметник без значение на кого е. Започна най-големият лов на вещици и пренаписване на историята. Срам и позор.
    —цитат от коментар 17 на orion_13


    ++++++++++++++++++++++++
    И не мога да повярвам колко е ентусиазирана голяма част от тук коментиращите!
    Срам и позор за псевдодемократите!

  76. 76 Профил на g.y.okatova
    g.y.okatova
    Рейтинг: 1294 Неутрално

    Понякога тоя съд открито се гаври с държавата ни.
    —цитат от коментар 29 на Приказки от шипковия храст


    Оплачете се на адв.Михаил Екимджиев! Той е адвокатът,занимавал се с това дело.

  77. 77 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2938 Неутрално

    До коментар [#20] от "Незнайко в Слънчевия град":
    а ден преди това са били приятели с Хитлер.
    ... >> Хайде да не преувеличаваме. Тези комунисти в Германия лежат из концлагерите, като небеизвестния Ернст Телман. Приятелят на Гьоринг -Георги Димитров пък е бил шеф на Коминтерна. Много повече ..приятели на Хитлер е имало в България, сред нашия политически, икономически и културен елит.

  78. 78 Профил на ZyklonA
    ZyklonA
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#5] от "hamiltonf":

    Изостанал и назадничав си , твоите братя по оръжие и бельо с тъмен отенък на кожата ,кафеви ,черни и бели беломразци /тези последните са най-ниското стъпало в левичарството/в Англия и САЩ отдавна хвърлят цели паметници в реките и езерата . Изглежда на нещо подобно на линч на безтъшачни същества ,които иначе нямат смелост да се изправят очи в очи със стрейт белите крайни националисти и всичките останали определения които принадлежат към тези хора наложени от "демократичните" медии.

  79. 79 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1278 Неутрално

    Абстрахирайки се от идеологическата натовреност на скулптурната група, значи ли че, ако ида и ливна червена боя(кръв) върху, паметника на Левски и паметната плоча на загиналите американски летци или пък нарисувам свастики върху скулптурата на Ганди в Южния, това ще е форма на изразяване?
    Даже си имам и оправдание. ЩЕ кажа, че Левски е убил невинен човек, както и американските летци пускали бомби. А има данни, че Ганди е виждал в хитлерова Германия шанс да се отърве от британците.
    Много странно решение.....

  80. 80 Профил на xso16686927
    xso16686927
    Рейтинг: 548 Неутрално

    Всички нормални хора, гледайки разни съветски и партизански паметници изпитват емоционални страдания, заради които също трябва да бъдат обезщетени, но ако не бъдат редното е да хвърлят по една чаша блажна боя и някак да ги "моделират" за по-младите поколения. Тукашните комуняги и русофили да внимават най-вече къде се намират - ако не им е удобно да се преместят някъде из обширните степи.

  81. 81 Профил на g.y.okatova
    g.y.okatova
    Рейтинг: 1294 Весело

    Интересно как ще погледнете на на някой който отиде и нацапа паметника на Левски.
    —цитат от коментар 48 на George Svinarov


    Задайте им някой по-лесен въпрос!

  82. 82 Профил на g.y.okatova
    g.y.okatova
    Рейтинг: 1294 Неутрално

    До коментар [#43] от "Рим":"Тези собственици, да си вземат "паметника" на престъпниците-шумкари и да си го носят по къщите...Същото се отнася и за Моча! След 12 години управление на "европейската" герп - нула развитие по въпроса."Абсолютно съм съгласен с това. Но да се приеме мацотенето по паметници за политическо изразяване ми идва в повечко. Не знам. И хулиганство не е. Как бихте погледнали на боядисване на колизеума? В политически смисъл като протест срещу почитта към една робовладелска империя? Не е това начина и не може да се руши. Това, че в конкретния случай това не бива да е паметник (както и Моча) е така. Но докато има статут на паметник не може да се маца или руши.
    —цитат от коментар 52 на George Svinarov


    +++++++++++++++++++++
    И няма значение дали е съветски,индийски или английски .

  83. 83 Профил на oziris
    oziris
    Рейтинг: 1801 Неутрално

    Изобщо не съм фен за съветските паметници и смятам, че мястото им е в музей или да се претопят. Но това решение на съда в Страсбург изглежда доста неадекватно, тъй като създава прецедент. Какво ще стане ако някой реши, че паметника на Левски или Ботев не му харесват и почне да цапоти. Трябва да се гледат нещата в цялост, а не да се вземат решения според момента и политическите пристрастия.

  84. 84 Профил на
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    Може ли да се обжалва това решение?
    —цитат от коментар 71 на canuck99


    Решенията на ЕСПЧ не отменят влязлото в сила национално решение, но може да се ползва като основание да се иска възобновяване на националното производство, на основание чл. 422 от НПК.


    Основание за възобновяване
    Чл. 422. (1) Наказателното дело се възобновява, когато:
    4. с решение на Европейския съд по правата на човека е установено нарушение на Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи, което има съществено значение за делото;

    Правомощията на съда във възстановеното производство са посочени в чл. 425 от НПК:
    (1) Когато намери искането за възобновяване за основателно, съдът може да:

    1. отмени присъдата, решението, определението или разпореждането и да върне делото за ново разглеждане, като посочи стадия, от който трябва да започне новото разглеждане на делото;

    2. отмени присъдата, решението или определението и да прекрати или да спре наказателното производство, а в случая на чл. 24, ал. 1, т. 1 - да оправдае подсъдимия в рамките на фактическите положения по влязлата в сила присъда;

    3. отмени присъдата или решението, да признае подсъдимия за невинен и да му наложи административно наказание, когато деянието се наказва по административен ред в предвидените от особената част на Наказателния кодекс случаи или съставлява административно нарушение, предвидено в закон или указ;

    4. измени присъдата, въззивното решение или новата присъда в случаите, когато основанията за това са в полза на осъдения.



  85. 85 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2432 Любопитно

    До коментар [#15] от "DDR":

    Колко струва кв.м. рекламно каре на паметник?

  86. 86 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2599 Неутрално

    Колко много е изпуснало 6 процентното демократично представителство в НС люспейки Генов навремето

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  87. 87 Профил на Oleg Iliev
    Oleg Iliev
    Рейтинг: 2221 Неутрално

    [quote#64:"DDR"]
    —цитат от коментар 68 на
    Писали сме едновременно. Не видях уточнението ви.Сега, след като ЕСПЧ е установил, че извършителите не са хулигани, длъжностните лица - инспесктори / министърът на културата да напишат на всеки от двамата актове за административни нарушения, по 30 х. лева всеки - правомощието им е по чл. 229 от ЗКН.[/quote]

    На

  88. 88 Профил на
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    На извършителите още нищо не се е разминало. Могат само да възстановят висящността на процеса, ако поискат това.
    При възобновяване, на това основание - чл. 422, ал. 1, т. 4, изпълнението на присъдата се спира.

  89. 89 Профил на Oleg Iliev
    Oleg Iliev
    Рейтинг: 2221 Неутрално

    Навярно това е правилното решение. В Германия не виждам боядисани паметници (е, не помня как е в Берлин) та явно са намерили начин хем да не криминализират боядисването хем паметниците им да са чсити.

  90. 90 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3538 Неутрално

    осем години
    това е минималният срок за възстановяване на справедливостта

    така че я търсете докато сте млади, за да я дочакате

    или я налагайте сами

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  91. 91 Профил на
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    [quote#72:"slonsco"][/quote]

    Във вашия пример собственикът е упражнил правото си на преценка.

    В нашия казус собственикът също е упражнил правото си да възстанови стария вид на паметника, за което се е наложило да извърши ремонт и да направи разходи.

    Заедно с наказателната отговорност има и гражданска за непозволено увреждане. Вината при него се презумпира, а законът разпорежда репариране на нанесените щети.

  92. 92 Профил на az_medikyt
    az_medikyt
    Рейтинг: 307 Неутрално

    Добра новина! Адмирации за двамата!

  93. 93 Профил на
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    Всички нормални хора, гледайки разни съветски и партизански паметници изпитват емоционални страдания, заради които също трябва да бъдат обезщетени, но ако не бъдат редното е да хвърлят по една чаша блажна боя и някак да ги "моделират" за по-младите поколения. Тукашните комуняги и русофили да внимават най-вече къде се намират - ако не им е удобно да се преместят някъде из обширните степи.
    —цитат от коментар 80 на xso16686927


    Не съм политически пристрастен, но защо не се преместите вие, след като действащите в държавата ни закони определят деянията, които описвате и към които призовавате, като престъпления.

    Може ида намерите някъде по света държава, където да не са. Е, ще се наложи доста да потърсите.

  94. 94 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7181 Неутрално

    Кой ще плаща сега. Май и Фандъкова трябва да включат този път.

  95. 95 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    Обезщетението трябва да се плати от говедото в тога от СГС издало нефелната присъда в угода на другарите от Позитано.

  96. 96 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    Корнелия да си сложи паметника в двора на къщата си в Крушовица.

  97. 97 Профил на робин от Крузо
    робин от Крузо
    Рейтинг: 577 Любопитно

    До коментар [#67] от "робин от Крузо":

    Хммм... двата минуса ми показват, че има хора в България, които намират за нормално и се радват, че редовно и от години плащаме за простотията и безхаберието на българските съдии и прокурори. На подобно удоволствие, като бъркането в собствения ти джоб, респ. джоба на народа, могат да се радват само мазохисти или герберисти.
    Поздрави от Isla Más a Tierra.

    Има хора, които пишат това което знаят, аз съм от другите, тези които знаят това което пишат.
  98. 98 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    До коментар [#9] от "DDR":

    А ако потърпевшите от комунизЪма поискат обезщетение за моралните страдания от десетилетната пропаганда, просташките манифестации и портретите на червените сатрапи под път и над път ,то на Позитано трябва да обявят фалит.

  99. 99 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2351 Неутрално

    До коментар [#9] от "DDR":А ако потърпевшите от комунизЪма поискат обезщетение за моралните страдания от десетилетната пропаганда, просташките манифестации и портретите на червените сатрапи под път и над път ,то на Позитано трябва да обявят фалит.
    —цитат от коментар 98 на antonio_vivaldi


    Ако считат че имат право - да искат. Адвокати бол.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  100. 100 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    До коментар [#12] от "Мариана Кълвачева":

    Комунистическият режим в България бе обявен със закон за престъпен, а символиката му бе забранена.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK