Строителството на "Хемус" можело да продължи само след приемане на специален закон

Строителството на "Хемус" можело да продължи само след приемане на специален закон

© Цветелина Белутова, Капитал



За да продължи строителството на магистрала "Хемус", е необходимо приемането на специален закон, с който да се узакони незаконното строителство на отделни участъци от магистралата, се разбра днес от изказване на новия министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов пред ресорната парламентарна комисия. Той изброи няколко проблема - възлагането на строителството на магистрала "Хемус" от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) чрез инхаус поръчка на държавната компания "Автомагистрали" и незаконното строителство на аутобана от 139-и до 190-и километър (лотове 4 и 5).


"В тези участъци на практика магистралата е строена на честна дума", каза Гроздан Караджов. Той допълни, че за тях не е направена оценка за въздействието на околната среда, не са приключили и отчуждителните процедури и няма издадени разрешения за строеж.


Това налагало и приемането на специален закон, който на практика да узакони незаконното строителство. Караджов уточни, че не е поддръжник на идеята за узаконяване на незаконни строежи, но в случая с "Хемус" и ремонтите на язовирите, в които са инвестирани милиони, трябва да бъде намерено решение от парламента. "Ако парламентът прецени, че трябва да разрушим построеното, ще го разрушим", каза Гроздан Караджов.




В отговор на въпрос от страна на Георги Георгиев, депутат от "Има такъв народ" и заместник-председател на комисията, Караджов очерта сроковете за довършване на различните лотове от трасето. По думите на министъра се очаква отсечката на магистралата между Боаза и пътен възел Дерманци да бъде довършена до края на април тази година. Следващата отсечка, която стига до пътен възел "Каленик", трябва да бъде довършена в рамките на тази есен. Според Караджов обаче този участък би бил нефункционален до юни 2023 година, когато се очаква да бъде завършен и лот 3 от магистралата, който се пресича с републикански път II-35, свързващ Ловеч и Плевен. В случай че и предходните части на "Хемус" бъдат завършени в срок, до лятото на следващата година тези два града ще имат чувствително подобрена транспортна свързаност със западната част на страната.


null

© www.magistralahemus.bg

null


Освен незаконното строителство около "Хемус" върви и друг паралелен сюжет, свързан с източването на милиони левове, отпуснати в аванс на близки до предишните управляващи фирми. Той стана повод за остър конфликт между прокуратурата и ръководството на МВР в лицето на министър Бойко Рашков. Според Рашков прокуратурата прави всичко възможно да спре работата по случая, за да не се разбере, че поне 30% от парите са отишли в ГЕРБ. Държавното обвинение пък го повика на разпит, за да разкаже какво знае по случая. Казусът доведе и до повдигане на обвинение за натиск върху прокурори срещу директора на Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" комисар Калин Стоянов.


Малко след изявлението на Рашков ГЕРБ реагира със статус в страницата си в социалната мрежа фейсбук, като го заплаши със съд. "За пореден път Бойко Рашков лъже и хвърля в общественото пространство обвинения, без да посочи доказателства за тях! Ето защо ГЕРБ ще даде на съд Бойко Рашков. Нека докаже твърденията си в съда или да понесе отговорност за лъжите си", пише в статуса.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK