След две преправяния фаталният участък от "Струма" все още не отговаря на изискванията

След две преправяния фаталният участък от "Струма" все още не отговаря на изискванията

© Стоян Ненов, Reuters



Близо месец и половина след трагичния инцидент на 31-ви км на магистрала "Струма", при който загинаха 45 души, и след две преправяния сигнализацията в участъка все още не е според законовите изисквания. Това показва справка в наредбата за пътните знаци, докато Агенция "Пътна инфраструктура", която от 30 декември е с нов директор, счита, че сигнализацията в участъка изцяло съответства на законовите изисквания.


На 23 ноември македонски автобус катастрофира на участък от магистралата, който впоследствие се оказа със статут на междуградски път. При възникналия пожар загинаха 45 македонски граждани. Прокуратурата все още разследва случая, като в различни медийни изяви зам. главният прокурор Борислав Сарафов твърди, че няма връзка между инцидента и пътната маркировка (въпреки признанието, че не отговаря на изискванията), но мантинелата, на която се нанизал автобусът, е опасна и е способствала за инцидента. Тя вече е преправена.


Видът на участъка преди катастрофата

© Снимката е предоставена от Владимир Тодоров.

Видът на участъка преди катастрофата




Репортаж на "Нова телевизия" показва, че в последните дни на 2021 г. е поставена нова сигнализация на участъка, в която обаче има разлики в светлоотразяването. От пътната агенция обясняват, че нарушение няма, но последва проверка. На 4 януари от агенцията съобщават, че сигнализацията при 31-ви км на АМ "Струма" в отсечката между пътните възли "Боснек" и "Старо село" е допълнена с нови пътни знаци.



"Фолиото на буфера в началото на ограничителната система е сменено с по-висок клас, за да има същата светлоотразителност като останалите знаци. Монтирани са допълнителни знаци Е18 - "Вода за пиене". Знаци има на отбивката на площадката за отдих, 250 м и 1000 метра преди нея. В разделителната ивица, непосредствено след площадката за отдих, е монтиран нов знак Г1 - "Движение само направо след знака", задължаващ пътуващите по основното направление да карат само направо.


Буферът е елемент за начало на ограничителната система, която се монтира при опасност с цел разделяне на транспортните потоци и отбивки. Той е самостоятелен елемент за пътна безопасност, който олекотява евентуален удар на превозното средство при пътно произшествие. Инсталираният буфер е от най-висок клас и осигурява безопасното начало на ограничителната система, защитаваща спрелите автомобили на отбивката за отдих. Ограничителната система зад буфера може да задържа камион от 38 тона.


Допълнената схема за постоянната организация на движението в участъка е съгласувана от Пътна полиция - Перник и Областно пътно управление - Перник. Пътната сигнализация в участъка изцяло съответства на законовите изисквания", пишат от АПИ.


След две преправяния фаталният участък от "Струма" все още не отговаря на изискванията

© Агенция


Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики обаче отново вижда проблем в поставените знаци след последното им преправяне, при което знакът Г11 е преместен и вече не е в началото на мантинелата.


"На този знак Г11 не му е там мястото. Не знам защо го преместиха, но не трябва да е там. Знак Г11 се слага преди препятствие - не след, не непосредствено след", обяснява пред Би Ти Ви Русинова.



Според Наредбата за сигнализация на пътищата знак Г11 "Преминаване отдясно или отляво на знака" се поставя пред препятствие върху платното за движение или на острови и разделителни ивици за указване на възможността за продължаване на движението отляво или отдясно на пътния знак.


Липсата на вече поставените знаци Е18 са фактор за объркването на водача на автобуса, твърди в свой анализ дни след катастрофата осемкратният рали шампион автомобилният състезател и организатор на обучения за пътна безопасност Димитър Илиев. Той акцентира, че намиралият се на 500 метра от мястото на удара знак за отбивка е бил съборен, не е вдигнат, а такъв се появява едва метри преди ухото.


Проблеми има и в новопоставената временна маркировка. На места тя вече е изчезнала. Спрямо изискванията ако не е постоянна - маркировката трябва да е в оранжев цвят, а не в бял, както е в случая. Нова ще бъде поставена едва, когато времето позволи, заявяват от пътната агенция пред Би Ти Ви.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK