Домусчиеви трябва да платят на държавата над 25 млн. лева неустойка по договора за "Български морски флот"

Кирил Домусчиев

© Цветелина Белутова, Капитал

Кирил Домусчиев



Арбитражният съд при Българската търговско-промишлена палата (БТТП) е постановил, че "Кей Джи маритайм шипинг" АД - фирмата, собственик на "Параходство Български морски флот" АД, дължи на държавата малко над 25.3 млн. лева неустойка по договора за приватизация, съобщава lex.bg. Решението от близо 60 страници е постановено единодушно от арбитражния състав.


Параходство "Български морски флот" беше приватизирано през 2008 г., като 70% от БМФ станаха собственост на "Кей Джи маритайм шипинг" на "Адванс пропъртис" - холдинга, обединяващ голяма част от бизнеса на братята Кирил и Георги Домусчиеви, за 440.1 млн. лв. През лятото на 2016 г. се разбра, че изискванията за тонаж и плавателен състав най-вероятно няма да бъдат изпълнени и купувачът поиска от Арбитражния съд при БТТП те да се променят заради криза в корабния бизнес. Гласност на случая пък даде тогавашният вицепремиер Валери Симеонов. Домусчиев в крайна сметка загуби делото за промяна на приватизационния договор във Върховния касационен съд.


В началото на ноември 2019 г. от Агенцията за приватизация съобщиха, че приватизиралото БМФ дружество трябва да плати 52 млн. лв. неустойка по договора. Причината е неизпълнение на изискванията за тонаж и плавателен състав, посочени в него. След като агенцията предявява неустойката, "Кей Джи маритайм шипинг" АД завежда отрицателен установителен иск пред Арбитражния съд. Купувачът твърди, че не дължи исканите от агенцията 52.2 млн. лева, включително с доводи, че уговорената в договора за приватизация неустойка е нищожна, а и при всички случаи е изпълнил далеч повече от това, което агенцията е зачела.




Спорът между купувача и агенцията обаче е за поддържане на средногодишен общ тонаж на корабите на дружеството, не по-малък от 1 300 000 DWT (deadweight - величина за товароподемност на плавателен съд), за срок от 10 години. По делото освен две подробни комплексни експертизи, с които арбитражният състав се е съобразил, са разпитани свидетели на страните и са приети десетки писмени доказателства, които потвърждават, че отчетеният от "Кей Джи маритайм шипинг" АД и реално поддържан в "Параходство Български морски флот" АД среден тонаж на корабите е бил с над 200 хил. тона по-голям от този, който е приела Агенцията за публичните предприятия и контрол.


По данни на дружеството към настоящия момент то притежава флот от близо 1 500 000 DWT при средна възраст на корабите 7 години.


По информация на "Лекс" решението на арбитража е постановено през декември 2021 г. То е окончателно, задължително за страните и подлежи на принудително изпълнение, но всяка от двете страни по спора има процесуалната възможност да поиска отмяната му в следващите три месеца. Евентуална отмяна на решението означава, че ще отпадне и задължението на "Кей Джи маритайм шипинг" АД да заплати неустойка от над 25.3 млн. лв. и би отворила възможността да се преразгледа и въпросът за нищожността на клаузата за неустойка по договора, което би могло сериозно да засегне интересите на държавата. Ако бъде уважено възражението за нищожност на неустойката, на практика ще означава, че държавата вече няма да има вземане срещу купувача по договора.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK