Забранено за замърсяващи коли: Няколко града подготвят нискоемисионните зони

Забранено за замърсяващи коли: Няколко града подготвят нискоемисионните зони

© Георги Кожухаров



Влизането с кола в центъра на София, Пловдив и други градове с постоянно замърсен въздух може скоро да бъде забранено. От началото на 2022 г. влезе в сила текст в Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), който дава право на общините да прилагат мярката в дни с превишени норми на вредните емисии във въздуха.


В най-напреднала фаза са двете най-големи общини - Столичната и Пловдив, показа проверка на "Дневник". В София се очаква т.нар. зони за ниски емисии (ЗНЕ) да действат от началото на следващата зима, т.е. от края на тази година. А община Пловдив провежда обществена поръчка и до края на януари ще избере изпълнител, който да предложи варианти за такива зони. В Бургас също работят по темата, като вече имат прогнозно моделиране от ефекта от въвеждането на такива зони в центъра на града, както и в кв. "Долно Езерово" за битовото отопление. В Перник пък се провежда дискусия между експерти в общината къде в града да се допускат само "екологосъобразни автомобили" (по израза на зам.-кмета Стефан Кръстев).


Забраната първоначално ще обхваща автомобили с установен по-нисък екологичен клас - до Евро 2. Другият доказан замърсител - битовото отопление с твърдо гориво, също може да бъде ограничаван и санкциониран с обособяване на зоните за ниски емисии.




Такива зони вече има в над 300 града в Европа. В България още през 2019 г. Министерският съвет прие Програма за подобряване на качеството на въздуха до 2024 г., в която бе заложен краен срок за въвеждането им - юни 2022 г. Законови пречки забавиха процеса, защото законово не беше уредено правото на общинските съвети да контролират и налагат санкции при нарушаване на ограниченията. Сега вече това право им е предоставено от ЗЧАВ.


"Общините очакваха точно тези промени в закона, които да им позволят да изготвят своите проекти за такива зони. В момента са в процес на разработването им и след това ще ги въведат, но нямаме данни коя община на какъв етап е в момента", обясни Десислава Стойкова, юрисконсулт на Националното сдружение на общините, за "Дневник". Поставянето на екостикери на колите при годишния технически преглед за установяване на действителното състояние на автомобила е част от системата за въвеждане на тези зони, отбеляза тя.


В София е готов видеоконтролът за влизане в зоните


Столичната община подготвя и наредба за нискоемисионните зони. "Тя е на финалната права и в София се планират две зони - едната ще обхваща историческия център, а другата ще е с по-широк обхват", заяви зам.-председателят на транспортната комисия Зафир Зарков, който ръководи и работната група за въвеждане на зоните към Столичния общински съвет (СОС).


Първата мярка според него ще е забраната на всички автомобили в центъра, които не притежават евростандарт, т.нар. черни дизели, както и тези с Евро 1 и част от Евро 2. Рестрикциите няма да важат за адресно регистрираните граждани в обсега на тези нискоемисионни зони, уточни Зарков.


Границите на двете зони са определени и на входни кръстовища са поставени видеокамери.

"Видеосистемата може да разчита регистрационния номер и веднага ще установява автомобилът с каква екокатегория е. Нарушителите, влезли в зоната, ще бъдат санкционирани", поясни Зарков. Предвидените глоби са от 50 до 500 лева за физически лица и от 200 до 1000 лева - за юридически.
Въвеждането на такива зони се оценява като наложително за столицата, защото София е градът с най-много автомобили на глава от населението в Европа. При средно 450 коли на 1000 жители за Европейския съюз в София съотношението е 663 на 1000. Средната възраст на автопарка е 19 години, докато в ЕС е 11.5. По тази причина и вредните емисии във въздуха са много над нормите на Световната здравна организация и ЕС, показа изследване на международната инициатива TRUE, проведено миналото лято. Тогава с лазерна апаратура от дистанция бяха измерени вредните газове от колите на оживени кръстовища.


"София страда най-много от замърсяването на въздуха с ФПЧ-2.5 и ФПЧ-10, които са с източник от автомобилите и отоплението. Дизелите с екостандарт до Евро 4 са отговорни за 86% от ФПЧ и 56% от азотния оксид във въздуха на града", обясни Йоан Бернард, ръководител на изследването.


Какви ще са границите на планираните две зони в София - малката и по-голямата, вижте тук.


В Пловдив забраната може да е за коли с екостандарт до Евро 2


Общината вече е обявила обществена поръчка за изготвяне на механизъм за въвеждане на зоните и до края на януари трябва да се подпише договор със спечелилия кандидат. Според заданието той ще трябва да обследва и идентифицира най-големите източници на замърсяване в Пловдив - от бита и транспорта. Очакванията са изпълнителят да предложи варианти за въвеждане на зони с ниски емисии, в които в определени дни да се въведат рестрикции по отношение на ползваните горива и съоръжения за битово отопление и влизането на автомобили с екологичен клас Евро 1 и 2 в определените зони, поясниха от общината за "Дневник".


Общината обмисля първо зоната да се въведе в централната градска част. Ако мониторингът на въздуха покаже, че и в други райони на Пловдив това е наложително, и там да се въведат подобни зони. Процесът ще се извършва на етапи, а не наведнъж, обясниха от общината.


В Бургас очакват да намалят ФПЧ-10 с 16 тона годишно


През 2019 г. в морския град са въведени няколко т.нар. зони с успокоено движение, в които максималната скорост за движение на автомобилите се ограничава до 30 км/час. Това е централната градска част, част от жк "Братя Миладинови", както и цялата територия на морските квартали "Сарафово" и "Крайморие".


"Тази мярка може да се разглежда като вариант на въвеждането на нискоемисионни зони, тъй като един от ефектите е намаляване замърсяването на въздуха с отработени газове на автомобилите поради липсата на резки спирания и потегляния на автомобилите", обясни зам.-кметът по екологията Весна Балтина.


Съгласно предварителното задание за разработване на Програмата за качеството на въздуха в града е извършено прогнозно моделиране на въвеждането на зони с ниски емисии за ФПЧ-10 от автомобилния транспорт. Те могат да бъдат отделени на два етапа за центъра на града - до 2024 г. (само в идеалния център) и до 2027 г. (за широкия център на града). "Очакваното намаление на ФПЧ-10 до 2027 г. е с 16 тона на годишна база само от автомобилен транспорт", посочи Балтина.


Прогнозно моделиране за отчитане ефекта от зони само с източник битово отопление е направено и за кв. "Долно Езерово", тъй като сега този квартал е единственият район в Бургас, който остава с нарушено качество на въздуха, според зам.-кмета. Ако се въведат там, прогнозата е, че намалението на ФПЧ-10 от битовото отопление на твърди горива ще бъде над 27 тона на година.


Варна е на етап обсъждане на този вариант


Служителите на общинска дирекция "Екология и опазване на околната среда", които контролират спазването на Закона чистотата на атмосферния въздух, ще предприемат действия по отношение на изискването за въвеждане на зони с ниски емисии във Варна, съобщиха от община Варна. "В дирекция ЕООС е предвидено да се организират работни срещи с представители на МВР и местните подразделения на сектор "Пътна полиция", ОП "Паркинги и синя зона" и други органи, свързани с организацията на движението", поясни Тодор Колев, директор на "Екология и опазване на околната среда" към община Варна.


В кои дни ще се прилагат зоните с ниски емисии


В София нискоемисионна зона ще има от началото на зимата и ще важи за целия сезон. "Няма да има предхождащ етап - само когато има прогноза за високи нива на замърсяване на въздуха в София. Идеята е да се въведе през всички зимни месеци", обясни Елица Панайотова, ръководител на проекта "Зелена София" на Столичната община. Този вариант за налагане на зоните в столицата ще трябва да бъде обсъден и одобрен от Столичния общински съвет, уточни тя.


В другите градове нагласата е за поетапно влизане на мярката. Първо зони ще има в дни, за които има прогноза, че са с повишено замърсяване на въздуха. На следващ етап ще се преценява от общинските съвети дали да възприемат идеята на София за действие на тези зони през цялата зима.


Старата кола осигурява 6135 евро за нов електромобил


Собствениците на стари коли, които ще бъдат засегнати от прилагането на зоните, ще могат да се възползват от финансова помощ от 6135 евро за купуване на електромобил. Мярката е по програма "Околна среда" на Европейската комисия и засега обхваща коли, произведени до 1997 г. Според "24 часа" в Министерството на околната среда и водите се подготвят промени в тази програма, за да се включат и дизелови коли, произведени преди 2005 г., и бензинови - преди 2006 г. Помощта ще се дава за купуване само на нов изцяло електрически автомобил и връщане на стария за скрап.


За хората, отопляващи се с твърдо гориво, действат европрограми за безплатна подмяна на старите печки с по-екологични уреди - на пелети, климатици, газови устройства и др.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK