Аспаруховият мост се оказа предизвестено препятствие по проект за 435 млн. лв.

Аспарухов мост

© Мартин Златев

Аспарухов мост



Твърденията, че удълбочаването на плавателния канал под Аспаруховия мост във Варна може да компрометира основите на съоръжението, да го направи неустойчиво и дори да го разруши, били несериозни. Това каза бившият транспортен министър в последния кабинет на ГЕРБ Росен Желязков по време на участието си в последното издание на предаването "На фокус" на "Нова телевизия". Документи, предоставени на "Дневник" по Закона за достъп до обществена информация, обаче показват точно обратното. Плавателният канал не може да бъде удълбочен до планираните 14.5 м преди изграждането на бетонна стена, която да стабилизира основите на моста, е записано в тях.


Изпълнението на проектът за удълбочаване на плавателните канали в Пристанище Варна на стойност над 400 млн. лв. започна още през пролетта на 2020 г. като продължава и в момента.


На 6 януари т.г., по време на първия си блицконтрол в ресорната комисия на Народното събрание министърът на транспорта Николай Събев потвърди многократно споделяното мнение на експерти, че




удълбочаването е невъзможно в три точки от проекта


Една от тях е именно Аспаруховият мост.


Действително има въпроси около устойчивостта на Аспаруховия мост, потвърди пред депутатите Събев. По тази причина щяло да бъде предприето съвместно обследване с Министерството на регионалното развитие и благоустройството преди работата по удълбочаването на пристанището да продължи.


"Може би тези действия по удълбочаването не са били нужни и тези 435 млн. лв. са изхарчени без резултат", каза още Събев.


"Това не е сериозно и хората, които се занимават с темата, трябва да са наясно, че удълбочаването увеличава проектната дълбочина до 14.5 м, отговори задочно в предаването "На фокус" Росен Желязков. Това означава с около 1-1.5 м. Ако смятате, че основите на Аспаруховия мост са на метър и половина от това, което се удълбочава в момента... Няма такава опасност".


След


серия от съдебни дела, продължили близо две години


"Дневник" получи от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" достъп до проектните документи за удълбочаването, както и до договора за извършването му, сключен по вътрешна (in house) процедура с държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване".


Противно на твърденията на Росен Желязков в документацията към текстовата част на проекта изрично е записано, че при извършването на удълбочаване под Аспаруховия мост задължително трябва да бъде извършено брегоукрепване. То трябва да бъде проектирано допълнително.


До момента няма данни подобно проектиране да е започнало, а това дава основание за


още съмнения в целесъобразността на разхода от почти половин милиард лева


за удълбочаването на плавателните канали във варненското пристанище.


Според бившия министър на транспорта Росен Желязков проектът бил изключително важен за развитието на терминалите, които се намират във Варненското и Белославското езера. След приключването на работата до тях щели да достигат голямотонажни кораби от типа "Панамакс". В края на миналата седмица обаче, по време на изслушването му в парламента,Николай Събев информира, че работата по удълбочаването била приключена на 80%, като пътят до пристанището на ТЕЦ "Варна", собственост на Ахмед Доган, бил направен, но не и този до останалите 15 терминала.


Как държавата бързо разчисти пътя до пристанището на Доган - тук и тук.


Но независимо от свършеното до момента, ако дълбочината на дъното под Аспаруховия мост остане 13.5 м, останалата част от плавателния път до терминалите на пристанище Варна, макар и по-дълбока с още 1 м, ще остане недостъпна за корабите с висок тонаж, както и досега. По тази причина според Събев трябвало да се помисли,


дали удълбочаването си е струвало или парите


за него - 435 млн. лв., е трябвало да бъдат пренасочени за нещо, "което по-бързо и по-ефективно да допринесе за по-силен икономически растеж в региона".


Освен това според новия министър на транспорта проблем пред проекта за удълбочаването била и законосъобразността му.


Резултати от разследване на "Дневник" още през лятото на 2020 г. показаха, че след като е получило поръчката за изпълнение на проекта, с нов договор държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" е прехвърлило същинските дейности по реализацията му без обществена поръчка на руската компания "Гидрострой".


Договорът, по силата на който се е случило това, продължава да е тайна


и до този момент.


Защо е тайна как държавата е наела руски дълбачки - тук.


"Не съм наясно на кого е прехвърлено, наемани са единствено драгажни кораби, с които България не разполага, каза миналата неделя Росен Желязков. Това е удълбочаване, което се прави (за първи път) от 1970 г. насам. Не е редно да се купува техника, която да се използва веднъж на 40 години", каза още бившият транспортен министър.


Така Желязков на практика потвърди две от констатациите в разследването на "Дневник" до момента.


Първо - че държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" е възложило проекта за удълбочаване на варненското пристанище на "Транспортно строителство и възстановяване", въпреки яснотата, че то няма нито техническата възможност, нито експертизата за извършване на подводни хидротехнически работи.


И второ - че за заобикалянето на Закона за обществените поръчки при наемането на "Гидрострой" е била използвана практиката за сключване на договори за "доставка" или "нем", а не за извършване на "дейности".


Как е била заобиколена обществена поръчка за 430 млн. лв. - тук.


Според новия транспортен министър Николай Събев заради констатирани нарушения по процедурата за възлагане на удълбочаването, вчера резултатите от извършената проверка по проекта са били окомплектовани и би трябвало да са изпратени "за незабавно следствие" до министъра на вътрешните работи Бойко Рашков.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK