Министър и експерти определиха 2027 г. като реалистичен срок за завършване на магистрала "Хемус"

Министър и експерти определиха 2027 г. като реалистичен срок за завършване на магистрала "Хемус"

© Юлия Лазарова



Няма възможност магистрала "Хемус", чието строителство започва през 1974 г., да бъде напълно готова през 2024 г., както обещаваха бившият премиер Бойко Борисов и ГЕРБ. Това стана известно по време на заседание на работна група, свикано от вицепремиера Гроздан Караджов за обсъждането на големите инфраструктурни обекти, съобщава "Сега". В съвещанието участваха шефове и експерти от Агенция "Пътна инфраструктура", Института по пътища и мостове и държавното предприятие "Автомагистрали". Те съобщиха, че реалистичният срок за завършване на магистралата е 2027 г., и то при положение че няма тежки закъснения заради обжалвания на процедури.


Инж. Бисер Йорданов от АПИ обясни, че строителството на седми и осми участък на "Хемус" ще може да започне чак през 2024 г. и ще продължи три години. Трасето на лот 7 ще трябва да се премести, защото част от него попада в свлачищен район. И при осми участък има проблем - влиза в територията на ловно стопанство "Черни Лом", където има благородни елени, и заради опазването им стопанството е настояло магистралното трасе да се измести.


Наскоро пред парламентарната комисия Караджов заяви, че се очаква отсечката на магистралата между Боаза и пътен възел Дерманци да бъде довършена до края на април тази година. Следващата отсечка, която стига до пътен възел "Каленик", трябва да бъде довършена в рамките на тази есен. Според Караджов обаче този участък би бил нефункционален до юни 2023 година, когато се очаква да бъде завършен и лот 3 от магистралата, който се пресича с републикански път II-35, свързващ Ловеч и Плевен. В случай че и предходните части на "Хемус" бъдат завършени в срок, до лятото на следващата година тези два града ще имат чувствително подобрена транспортна свързаност със западната част на страната.




null

© www.magistralahemus.bg

null


Ситуацията с проблемните участъци, където възлагането от правителството "Борисов" 3 е с инхаус процедури, може да бъде решена, като договорите за доставка на материали бъдат трансформирани в такива за строително-монтажни работи, предложи Караджов. Скоростният път Видин - Ботевград също "оптимистично" може да е готов през 2027 г., а реалистично - 2030 г. За неговото изграждане и това на магистрала "Хемус" всяка година трябва да се отделят допълнителни средства в бюджета, като по думите на Караджов за 2022 г. е нужен 1 млрд. лева. Според данните на АПИ 330 млн. лева са нужни през тази година, за да продължи строежът на магистралата до разклона за Велико Търново, а за скоростния път - 642 млн.


Днес Караджов поиска отчет от подчинените си звена за напредъка на най-важните пътни артерии, за финансирането и за сроковете на завършване. Така се разбра, че в момента фирмата "Автомагистрали", на която бе възложено довършването на "Хемус", има само 2 млн. лева в сметките си, тъй като при кабинета "Янев" е върнала 500 млн. лева на държавата и сега не може да се разплаща със строителите по първите три лота на "Хемус". Автоматистрала "Струма" е много далеч от финал заради участъка в Кресненското дефиле и изобщо не е сигурно, че ще може да разчита на евросредства.


Магистрала "Европа" може да е готова до 2024 г.


По време на заседанието вицепремиерът пусна видеозапис, който показва строителството на магистрала "Европа" - пътя от София до Калотина (границата със Сърбия). Констатирани бяха липса на табели, изцапани и липсващи знаци и светлоотразители. От АПИ обясниха, че са давали предписания на изпълнителя "Щрабаг", но в договора не били предвидени санкции за лоша временна организация на движението. Заявката е магистралата от София до границата със Сърбия да е готова през 2024 г.


"Той строи като башибозук, а ние нищо не можем да направим", възмути се министър Караджов. Новият шеф на Дирекцията за национален строителен контрол Лиляна Петрова обяви, че фирмата ще бъде глобена заради лошото състояние на строителната площадка.


Караджов отправи покана към гражданите в рамките на две седмици да направят предложения за отсечките, които според тях непременно трябва да се включат в програмата за строителство и ремонти за 2022 г. Добре е предложенията да се подкрепят със снимки и видеоматериали, които показват защо шосето се нуждае от бърз ремонт, посочиха от МРРБ. Окончателният списък на пътните участъци, които ще бъдат поправяни тази година, ще бъде публикуван на сайта на министерството и на АПИ, обеща министърът.


На какъв етап са останалите проекти


На дискусията е станало известно, че за трите проекта - тунелът под връх Шипка, магистралата Русе - Велико Търново и пътят през Кресненското дефиле са необходими около 3 милиарда лева, съобщава "Медиапул". Те са заложени за финансиране по оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г., като по нея се отпускат 1.1 млрд. лв. за тях. Останалите 1.9 млрд. лв. трябва да бъдат осигурени от други източници, каза Гроздан Караджов.


Плановете са магистралата Русе - Велико Търново и тунелът под връх Шипка да бъдат завършени до 2030 г. За първите два участъка на магистралата Русе - Велико Търново - до град Бяла, има обявени обществени поръчки, но вече една година и изпълнител не се избира. Според АПИ реалистично е тяхното строителство да започне през 2024 г. За третият участък до Велико Търново има внесен проект за Подробен устройствен план в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. За него предстои обявяването на обществена поръчка.


За пътя през Кресненското дефиле регионалният министър не се ангажира със срок, защото няма яснота кой от трите варианта ще бъде избран. Експертите от АПИ напомниха, че България е поела ангажимент пред Европейската комисия западното направление от ГКПП Кулата през Благоевград, София, до Видин да е готово най-късно през 2030 г. Ако това не се случи рискът е да трябва да се връщат усвоените европари за останалите участъци от магистрала "Струма".


Готовността за строителството на четирите моста над река Дунав бе определено само като една добра идея. Правителството на Кирил Петков заложи в инвестиционната си програма за 12 млрд. лева изграждането на четири моста - Оряхово - Бекет, Никопол - Турну Мъгуреле, Русе - Гюргево и Силистра - Кълъраш. В най-напреднала фаза са разговорите с румънската страна за моста при Русе, който ще е и начало на магистралата Русе - Велико Търново, каза Караджов. По него обаче не се е стигнало до възлагане на инвестиционно проучване. Гроздан Караджов обясни, че ако двете страни се договорят, 6 години би бил някакъв реалистичен период за изграждането на няколкото нови моста над Дунав от дата на подписването на споразумение с Румъния за всеки един от тях. Той уточни, че за съоръженията трябва да се възложат проучвания, за да се определят най-подходящите места за устоите им за проектирането на конструкцията. Напомнено бе, че само строителството на моста при Видин е отнело около 4 години без първоначалните процедури.


За проекта за тунела "Петрохан", който е дълъг почти 7 километра и ще бъде с магистрални габарити, се предвижда до 2026 г. да има издадено разрешение за строеж. Предвид сложността му евентуално да бъде построен през 2031 г. Финансирането все още е в подготвителен етап, като идеята е да получи пари по инициативата "Три морета". За тунела през прохода Петрохан също има проблем и от скоростен път с 4 ленти след село Бързия той става 2-лентов до Монтана, защото минава през защитени ливади, както се изразиха от АПИ.


За магистрала "Черно море", която трябва да свърже Варна с Бургас има разработен разширен идеен проект с 3 варианта. Избрано е трасе с дължина от 100 километра. Предстои изготвянето на екологична оценка. При добро стечение на обстоятелствата може да се очаква до края на 2027 г. да бъдат преминати всички етапи, необходими за получаване на разрешение за строеж. Самото строителство се очаква да отнеме поне 5 години, защото ще има един тунел и отклонения от магистралата за курортите по морето, обясниха от АПИ. За нейното финансиране също ще се разчита на инициативата "Три морета".


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK