Един от директорите на "Автомагистрали" е освободен (допълнена)

Гроздан Караджов

© Юлия Лазарова

Гроздан Караджов



Министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов подписа днес заповед за освобождаване на изпълнителния директор на "Автомагистрали" ЕАД Десислава Христова. Предстои вписване на промяната в Търговския регистър, съобщи ресорното министерство.


Тя бе назначена на поста от служебното правителство на мястото на Стоян Беличев.


В. "Сега" припомня, че Христова бе в борда на "Автомагистрали" по времето на кабинета "Борисов". В началото на 2020 г. тогавашният ресорен министър Петя Аврамова я отстрани без да съобщава мотиви, а при първото служебно правителство новият министър Виолета Комитова върна Десислава Христова в ръководството и я направи изпълнителен директор. Изданието посочва, че през 2018 г. именно Десислава Христова като член на борда предлага дружеството да разгърне дейността си, като си намери частни партньори. Малко по-късно държавното предприятие получава без конкурс задачата да довърши магистрала "Хемус", въпреки че няма капацитет за такова мащабно строителство, и сключва договори с "помощници", въпреки че законът не позволява в инхаус поръчки да се включват подизпълнители.




"Аз не съм мозъкът на операцията", каза пред "Свободна Европа" Христова. "Ние трябваше да се развиваме, защото идеите бяха такива. Но по това време никой не беше и помислял за инхаус. Това, което ние предприехме, няма нищо общо с това, което се случи после", обяви тя.


Със същата заповед се прави и изменение на устава на дружеството. Промяната предвижда то да се представлява от един изпълнителен директор вместо двама, както е било до момента.


В момента освен Христова изп. директор е Иван Станчев. Той зае поста в началото на август, като преди това бе член на съвета на директорите на държавната компания.


В началото на годината се разбра, че "Автомагистрали" е скрила ключови документи от Сметната палата, като одиторите на Сметната палата са получили от държавното дружество само допълнителните споразумения към серия от договори за изграждането на отделни участъци от магистрала "Хемус", но не и основните договори. В края на миналата година проверка на Сметната палата установи заобикаляне на закона при сключването на инхаус договорите между Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и "Автомагистрали" ЕАД. Строителството на магистрала "Хемус" се разследва заради серия от нарушения на Закона за обществените поръчки и подозрения за източване на стотици милиони левове публични средства и укриване на данъци. Преди около два месеца ръководството на "Автомагистрали" беше уволнено от министъра на регионалното развитие Виолета Комитова, а в началото на юли управлението пое изпълнителният директор Валентин Вълков. Седмица преди това Софийският градски съд спря производството по вписването на ново ръководство на държавната фирма след иск на бившия изпълнителен директор на дружеството Стоян Беличев и другите двама членове на съвета на директорите - Александър Филев и Иван Коларов.


Проверки на служебното правителство откриха редица нередности в дружеството. Последната проверка е във връзка с появили се в медии снимки на "стая за първа помощ" на етажа на ръководството, която обаче е богато обзаведена със спалня, душ кабини и други удобства. Една от първите проверки на служебното правителство откри, че държавната фирма е платила авансово над 180 млн. лева на външни фирми за проекти за обезопасяване на свлачища и срутища, а шест месеца преди крайния срок почти нищо от възложените дейности не е свършено.


Заради тези договори Комитова смени цялото ръководство на Агенция "Пътна инфраструктура". В допълнение проверка на Сметната палата откри, че държавното дружество е получило поръчки за над 4 млрд. лв. в нарушение на изискванията на закона. От общо 14 договора с държавата за период от пет години шест са сключени, без да се изисква провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка (т.нар in house възлагане). Впоследствие се оказа, че "Автомагистрали" е плащало по договорите толкова пари, колкото изпълнителите са пожелавали.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK