Проверка на условията за труд при хоум офис: можеш да я поискаш, нямаш право да я откажеш

Проверка на условията за труд при хоум офис: можеш да я поискаш, нямаш право да я откажеш

© Юлия Лазарова



Главната инспекция по труда (ГИТ) започва акция, с която да установи спазват ли се правилата на труд за работещите дистанционно, чийто брой се увеличи предвид епидемията от COVID-19. Причината е повишен брой сигнали от работници и служители през последните месеци за неосигурена техника и неспазване на работното време. Предстои инспекцията да изпрати онлайн въпросници до бизнеса, с които да провери има ли нарушения при работата от вкъщи. Отговорът на въпросниците ще обработва специален софтуер. Той ще насочва инспекторите къде има неспазване на правилата при хоум офиса и кои работодатели и служители трябва да се проверят на място.


Според поправка в Кодекса на труда от 2020 г. работодателят може при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка да възлага на работника или служителя без негово съгласие да извършва временно надомна работа и/или работа от разстояние. В този случай се изменя само мястото на работа, без да се променят другите условия по трудовия договор.


Пред "Нова телевизия" Дина Христова от агенция "Главна инспекция по труда" разяснява, че целта на въпросниците е работодателите сами да преценяват прилагат ли трудовото законодателство и ако се налага, да отстранят несъответствията. Важно уточнение е, че дори при попълването на въпросниците да е установено несъответствие, то няма да бъде основание за налагане на санкции от страна на контролните органи. Такива ще бъдат предприемани само ако нарушенията бъдат установени при проверка на място.

Според чл.107и от Кодекса на труда при дистанционен труд работодателят следва да осигури необходимото оборудване и софтуер, устройства за комуникация, консумативи и необходимата техническа поддръжка, както и технически документи и защита на данните. Работодателите са задължени и да оценят рисковете на работното място на всеки служител, дори когато то е в дома му, и да предприемат мерки за минимизирането им. От служителя зависи да осигури определено пространство за работно място в дома си, както и да спазва организацията на работата и правилата за здравословни и безопасни условия на труд. Той съшо така носи отговорност за правилното съхранение и експлоатация на предоставеното му оборудване.

"Работодателите ще имат възможност да видят къде грешат и да отстранят несъответствията, преди да ги проверим на място и евентуално да ги санкционираме", коментира Христова. Ако анализът покаже съществени несъответствия, следва проверка на място, вкл. в домовете на служителите.




При констатирани нарушения по време на проверките работодателите подлежат на глоби от 1500 до 15 000 лева.


От КНСБ коментират, че отговорността на работодателя е да осигурява работната среда по същия начин, както я осъществява в нормални работни условия - в офис или цех например.


"Условията за работа от разстояние се уговарят в индивидуални трудови договори, анекси към тях или в колективни договори. Дори когато работата от разстояние е въведена със заповед на работодателя в условията на извънредно положение, с нея се изменя само мястото, където се полага трудът. В този смисъл всеки случай би следвало да се изследва отделно", посочват от ГИТ. Оттам отбелязват и че ако работодателят не осигури технически и софтуерни ресурси за работа от разстояние и затова служителите не могат да изпълняват задачите си, той дължи обезщетение за времето, през което те не са могли да работят.


"Някои от компаниите предлагат ваучери, други споделят част от комуникационните разходи на своите служители. От друга страна, работникът има по-малко разходи, тъй като не пътува до работното място, някой казват, че не се налага да си купуват нови дрехи, хранят се вкъщи, това също са икономии. Тук вече възникват най-различни хипотези как тези икономии трябва да бъдат споделени", коментира пред "Нова телевизия" Милена Ангелова от Асоциацията на индустриалния капитал.


Има ли право инспекцията да проверява по домовете


По думите на Христова инспекцията по труда има право да проверява всяко работно място, на което се полага труд, а работниците и служителите нямат право без основателна причина да не допускат контролни органи в дома си за проверки.


Според Кодекса на труда контролът за правилното прилагане и спазване на изискванията и нормите за здравословни и безопасни условия на труд се осъществява или от работниците и служителите, които извършват работа от разстояние, като те имат право сами да поискат посещение на работното им място със заявление до съответната дирекция "Инспекция по труда", или от работодателя или негов представител, представителите на синдикалните организации, представителите на работниците и служителите и контролните органи на инспекцията по труда, като те имат право на достъп до работното място в рамките на уговореното в индивидуалния и/или в колективния трудов договор при задължително предварително уведомяване на работника и служителя, който извършва работа от разстояние, и с негово съгласие.


Нормативната база задължава работодателят и да е предвидил възможност за предотвратяване на изолацията на хората, които полагат дистанционен труд. "Това може да се осъществи чрез създаване на условия за периодично провеждане на работни срещи в помещенията и чрез създаване на виртуални пространства за срещи по теми и извън работата", казват от ГИТ.


Само битов ли е битовият инцидент


В чл.107к на трудовия кодекс е записано, че работодателят е длъжен да гарантира към датата на възникване или изменение на трудовото правоотношение работни места за извършване на работа от разстояние, които отговарят на минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд, определени в Закона за здравословни и безопасни условия на труд и в нормативните актове по прилагането му. Също така работодателят носи отговорност за безопасните и здравословни условия на труд на работното място на работниците и служителите, които извършват работа от разстояние, като той е длъжен да ги информира за изискванията за организация на работата и за безопасните и здравословни условия на труд в съответствие с нормативните актове, приложимите колективни трудови договори, вътрешните правила на предприятието, политиката на предприятието по безопасност и здраве при работа и за всички изисквания и правила за организацията на работа и при работата с видеодисплеи.


"Когато домът ти е работно място, битовият инцидент е и трудова злополука", коментира Тодор Капитанов от КНСБ. Работодателят обаче носи отговорност само ако не е инструктирал служителите за подобни рискове.


Какви са условията за дистанционна работа в България


По информация на Karieri.bg България заема 32-ро място в света и 16-о в Европа, като предпочитана дестинация за дистанционна работа, според индекса Work from Wherever, изготвен от онлайн туристическа агенция KAYAK. Страната изпреварва Нидерландия, Полша, Унгария и много други държави. Авторите на класацията посочват, че България има "добра комбинация от сравнително ниска цена на живот, разумни цени за пътуване, прилична скорост на интернет и добри метеорологични условия".


Анализирани са 111 държави и всяка е класирана спрямо 22 фактора в шест категории: пътни разходи и достъпност; местни цени; здраве и безопасност; възможности за дистанционна работа; социален живот и климат. На първите пет места са Португалия, Испания, Румъния, Малта, Чехия.


България, заедно с Унгария, предлага най-ниски разходи за пътуване сред всички държави в Европа (резултат 76 от възможен 100). Резултатът се определя на база достъпността до държавата, цените за нощувки, наемите за автомобил, цените на горивата. По отношение на местните цени и социален живот събира съответно 87 и 65 точки, като за сравнение, в Обединеното кралство, което заема 35-то място в Европа, същите критерии отбелязват съответно 52 и 63. Тези резултати се събират на база цените за публичен транспорт, храна и ресторанти, както и политическа стабилност, липса на престъпност и пътнотранспортни произшествия.


Според условията за дистанционна работа обаче резултатът на България е сред най-ниските в Европа - 19 т. Те включват: скорост на интернета при сваляне и качване, визи за дистанционно работещите и брой места за съвместна работа (т.нар. co-working spaces).


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK