Обезопасителните системи на "Струма" отговаряли на всички норми, твърди бивш шеф в пътната агенция

Обезопасителните системи на "Струма" отговаряли на всички норми, твърди бивш шеф в пътната агенция

© Reuters



Бившият директор на дирекция "Поддръжка на пътища" в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и член на сдружението "Автоексперти за пътна безопасност" инж. Георги Златев настоя в имейл до редакцията на "Дневник", че в публикувана вчера дописка под заглавие "Доклад установи липса на контрол от пътната агенция на магистрала "Струма", базирана на доклад на Института за пътна безопасност (ИПБ) по повод тежката катастрофа с македонския автобус през ноември миналата година, са били изнесени непроверени и неверни данни.


Златев опровергава редица констатации в доклада на ИПБ. Така например в доклада се посочва, че в южната лента за движение в района на село Боснек, където стана катастрофата, са подменени всички обезопасителни съоръжения, констатирано е също така, че на обезопасителните съоръжения сглобката на тривълнестата преграда и вертикалните стълбове на двувълнестата преграда са компрометирани, като те не отговарят на инсталационните изисквания.


В тази връзка бившият началник в АПИ посочва: "Започвайки още с използваната терминология - "южната лента" (направлението на трасето е от север-североизток на юг-югозапад), странното определение всъщност е дясното платно по нарастващия километраж. Обезопасителните съоръжения са "ограничителни системи за пътища", "стоманени предпазни огради" и т.н. Продължаващата липса на експертиза проличава от "тривълнеста преграда" - тривълнова шина, "двувълнеста преграда" - двувълнова шина, "като те не отговаряли на инсталационните изисквания" - цитат, който не е проверен и категорично не отговаря на истината."




Златев също така пита какъв смисъл влагат авторите на доклада в думата "компрометирано" в следния пасаж от доклада: "Също така е констатирано, че при обезопасителна преграда в северното платно за движение болтовото съединение е компрометирано. Посоченият елемент от съоръжението е високорисков и не е в състояние да извърши необходимата работа съгласно изискванията на краш тестовете."


Експертът по пътищата твърди, че монтираните ограничителни системи за пътища в участъка на магистрала "Струма", където стана тежката катастрофа с македонския автобус, са били проектирани съгласно нормите за проектиране и техническите правила за приложение на ограничителни системи на републиканската пътна мрежа. Това били нормативите, указващи в Република България как и какви системи трябва да се монтират. Златев уточнява, че всяка ограничителна система за пътища след 2010 г. било задължително да бъде тествана и сертифицирана след успешно проведен "краш тест". Впоследствие същата трябвало да бъде прилагана (монтирана) без съществени изменения в сравнение с монтажа, изпълнен при изпитванията.


Монтираните ограничителни системи в участъка при км 32 на автомагистрала "Струма" били проектирани и сертифицирани от водещата немска компания в тази област VOLKMANN & ROSSBACH GmbH, допълва бившият директор в АПИ. В средната разделителна ивица е монтирана изискуемата от нормите система H2W4, а в банкета - H1W4. И двете системи били сертифицирани и се произвеждат въз основа на договорни отношения в България.


Златев опровергава и друг доклад от ИПБ, този път за проблеми по магистрала "Хемус", изтъквайки, че "същите "експерти" искат от държавата да им бъдат предоставени чертежи и резултати от тестове за ограничителните системи на автомагистрала "Хемус", т.е. направените "констатации" всъщност са предположения и коментари поради липса на обективно разглеждане на техническа документация".


Вероятно ползваните за сравнение ограничителни системи на други производители с друга конструкция са подвели волно или случайно "експертите" от ИПБ, настоява още Златев, като, видно от поставената в кавички дума "експерти", той се усъмнява в експертизата на Института за пътна безопасност.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK