Държавно дружество отказва на принципала си информация за разход по проект за над 400 млн. лв.

Пристанище Варна

© Надежда Чипева

Пристанище Варна



Държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ) отказва да предостави на принципала си - министъра на транспорта, информация за това как без обществена поръчка руската компания "Гидрострой" е станала подизпълнител по проект на стойност 418 млн. лв. с ДДС. Това показва информация, предоставена от Николай Събев в рамките на парламентарния контрол.


През пролетта на 2020 г. Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" възложи на 100% държавната търговска компания ТСВ удълбочаването на два плавателни канала в пристанище Варна. Стойността на поръчката е 418 млн. лв. с ДДС. Това стана по една от т.нар. инхаус процедури (без обществена поръчка). Разследване на "Дневник", което продължава и в момента, показа, че пак без обществена поръчка държавното дружество е наело подизпълнители, на които е платило 339 млн. лв. с ДДС. На трети етап като краен изпълнител на проекта, но вече


със секретен договор, е наета руската "Гидрострой"




В продължение на две години и независимо от смяната през това време на две редовни и две служебни правителства, договорите, сключени с подизпълнителите по проекта, са пазени в дълбока тайна въпреки неколкократни съдебни произнасяния в полза на публикуването им.


Кои са посредниците между ТСВ и "Гидрострой" - тук.


Според отговорите на поредното парламентарно питане по казуса, отправено от Антоанета Цонева ("Демократична България"), ТСВ няма сключен договор с компанията "Гидрострой" - нещо, което още преди време стана известно в хода на разследването на "Дневник". Поради невъзможността да изпълни поставената й задача по удълбочаването на плавателните канали във Варна ТСВ е наела като подизпълнител дружеството по Закона за задълженията и договорите "Ес билд". Министърът на транспорта Николай Събев твърди в отговорите си, че "изрично е настоял" документите по последвалите делови контакти между държавната ТСВ и веригата от подизпълнители по проекта да му бъдат предоставени.


Как изпълнител на проекта се оказа "Гидрострой" - тук.


"Информацията не беше предоставена с аргумента, че клаузи в договора между ДЗЗД "Ес Билд" и "Гидрострой" не позволяват


разкриването на ценови параметри от договора


пише в отговора на Николай Събев. Разчитам такава информация да бъде предоставена по повод на проверката, възложена от компетентните органи."


В края на януари т.г. в хода на две проверки по изпълнението на проекта за удълбочаване на плавателните канали във варненското пристанище бяха открити серия от нарушения, в това число и индикатори за измама. Проверките бяха извършени от строителния контрол и държавната финансова инспекция и констатираха очевидния и установен в разследванията на "Дневник" факт, че ТСВ е възложило на трето лице изпълнението на дейностите, които са му възложени от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", без това да е било предвидено в споразумението, подписано между тях.


Как държавата разчисти най-напред пътя към пристанището на Доган - тук и тук.


Проверките на строителния контрол и държавната финансова инспекция


откриха също, че изпълнението на строително-монтажните работи по време на удълбочаването е станало, без за това да е сключен договор с възложителя или изпълнителя, а актовете и протоколите, съставени по време на изпълнението на проекта, са били подписани от лице, което не е било участник в строителния процес. Същата проверка констатира, че "не е осъществен и контрол от страна на лицето, осигурило финансирането за изпълнение на строително-монтажните работи".


Според заключението, направено от Дирекцията за национален строителен контрол, в този случай става дума за измама, която се наказва със затвор от 1 до 6 години.


"След приключване на проверката (по която в момента работи МВР) и ако се потвърди нарушение, разчитам компетентните органи да потърсят отговорност от извършителите", пише в заключение на информацията, предоставена на Антоанета Цонева от транспортния министър.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK