Уволнен е директорът на държавно дружество, свързано с разхода на 400 млн. лв. без обществена поръчка

Пристанище Варна

© Надежда Чипева

Пристанище Варна



Министърът на транспорта е сменил днес директора на държавното търговско дружество "Транспортно строителство и възстановяване" Божидар Джелебов. През последните две години компанията попадна в разследване на "Дневник", след като получи от държавата над 400 млн. лв. без обществена поръчка по договор за удълбаването на плавателните канали в пристанище "Варна". В съобщението на транспортното министерство се съобщава, че решението за смяната е взето именно във връзка с дейността на дружеството по този договор, който в момента е обект на проверки от МВР и прокуратурата.


Година след възлагането на дейностите във варненското пристанище стана ясно, че при изпълнение на 80% от планираната работа е било удълбочено единствено трасето до пристанището на ТЕЦ "Варна", собственост на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган.


Как държавата обслужи с проекта за над 400 млн. лв. Ахмед Доган - тук.




В съобщението, публикувано на сайта на Министерството на транспорта днес, се съобщава, че до провеждането на конкурс на мястото на Божидар Джелебов ще бъде назначен Иво Янакиев, председател на Управителния съвет на Националното сдружение - общество на инженерите по железопътен път.


Преди седмица Министерството на вътрешните работи обяви, че Икономическа полиция е събрала и анализирала материали от Агенция "Държавна финансова инспекция" и други институции, ангажирани с проверки по условията, при които е бил изпълнен проектът за удълбочаване на варненското пристанище.


Как държавата е платила без търг над 400 млн. лв. за руски дълбачки - тук.


В хода на разследване, започнало още ппрез 2019 г. и продържаващо до сега, "Дневник" установи, че съгласно споразумението, подписано на 1 октомври 2019 г. между Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" и 100% държавното акционерно дружество "Транспортно строителство и възстановяване" без обществена пърочка е било сключено споразумение за извършване на дейностите по удълбочаване на каналите във варненското пристанище.


"Транспортно строителство и възстановяване" е трябвало да работи "на свой риск, със свои материали и техника, механизация и човешки ресурси". Независимо от условията на споразумението обаче и без да има право на това държавната търговска компания възлага дейностите на частното дружество по Закона за задълженията и договорите "ЕС билд", а то от своя страна ги превъзлага на трета компания - руската "Гидрострой".


Проектът за удълбочаване на каналите в пристанището на Варна беше обявен за първи път от транспортния министър в кабинета на Пламен Орешарски Данаил Папазов още през 2013 г. Скоро след оставката на правителството стана известно, че дъщерята и синът на Папазов са купили ТЕЦ "Варна" от чешкото електроразпределително дружество "ЧЕЗ". След това те продадоха на Ахмед Доган 70 % от компанията си за 3500 лв.


През 2019 г. Доган регистрира като дъщерна компания на ТЕЦ "Варна" дружеството "Пристанище ТЕЦ Езерово", през която пое и управлението на някогашния въглищен терминал на ТЕЦ "Варна". Едва след това, независимо от дългогодишното настояване от страна на различни частни компании, в това число собствениците на големите химически заводи в Девня третия кабинет на Бойко Борисов предприе процедурата по удълбочаване на плавателните канали в акваторията на "Пристанище Варна".


Досегашният изпълнителен директор на "Транспортно строителство и възстановяване" Божидар Джелебов беше уволнен само четири дни след като за четвърти пореден път отказа да предостави по Закона за достъп до обществена информация договорите с "ЕС билд". Това стана въпреки поредното съдебно решение, което изискваше да го направи.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK