"Спаси София": Как градският транспорт може да избегне фалита

Милиони левове се инвестираха в нови трамваи, електробуси и автобуси, но броят на пътниците намалява.

© Надежда Чипева

Милиони левове се инвестираха в нови трамваи, електробуси и автобуси, но броят на пътниците намалява.



Да се закрие Центърът за градска мобилност (ЦГМ) като се обедини с другите структури на градския транспорт на столицата - "Метрополитен", "Столичен електротранспорт и "Столичен автотранспорт. Отделно в Столичната община има дирекция "Транспорт" със свои структури. Със сливането само от намаления брой директори ще се спестяват 1 млн.лева годишно според общинския съветник Борис Бонев от "Спаси София". "Ще се премахнат дублиращите структури и позиции - няма да има пет маркетингови отдела, пет отдела за обществени поръчки, а по един", изреди той. Така ще се постигне и обща визия за развитието на този сектор.


Повод за представените идеи от гражданската организация е тежкото финансово състояние на публичния транспорт. 164 млн.лева са заложени в бюджета на Столичната община, кметът Йорданка Фандъкова настоява за компенсация от държавата в размер на 170 млн.лева, за да продължи да функционира този сектор. Пандемията и резкия скок на цените на горивата са външни фактори, които утежниха ситуацията, но първопричината е в лошото управление на ГЕРБ на общината, каза Бонев. Бездействие, нежелание за реформи и безконтролно раздуване на администрацията в този сектор доведе до хаос в транспорта на града, задръствания и мръсен въздух


Четири институции отговарят за паркирането




Дублиране на дейности сега е в контрола върху неправилното паркиране, за което са ангажирани четири институции. Ако нарушението е на уличното платно, отговаря "Пътна полиция", ако колата е в зелена площ - санкцията е от Столичния инспекторат, ако е на тротоар - от Общинска полиция, а за неправилно паркиране в синя и зелена зона отговаря ЦГМ, обясниха от "Спаси София".


Поради това ниската ефективност на контрола върху паркирането в града е очевидна. За сравнение бе даден пример с Белград, който е със същия брой жители - 1.4 млн, и брой паркоместа - 30 хил. В София електронният контрол на паркирането се извършва от 250 служители, а в Белград - от 18, но приходът от глоби в сръбската столица е 78 млн.лева годишно, а тук - 7 млн.лева. "Ако ефективността се повиши, с тези пари ще се построят етажни паркинги в кварталите", отбеляза Андрей Зографски. При по-сериозен контрол на паркирането гражданите ще се замислят дали да пътуват с кола ежедневно или не е по-изгодно да ползват градския транспорт.


Активисти на "Спаси София" показват таблица за ефективността на контрола по паркирането в София и Белград.

© Максим Караджов

Активисти на "Спаси София" показват таблица за ефективността на контрола по паркирането в София и Белград.


Недовършената тикет система за 100 млн.лева


Третият проблем на столичния транспорт, за който се предлага решение е недовършената електронна билетна система в града. Тя беше въведена преди една година, в нея бяха инвестирани 100 млн.лева, но сериозни ползи за гражданите още няма. "Защото управляващите Столичната община така и не приложиха справедлива тарифна политика - билети и карти за пътуване, които да са изгодни за хората", каза той. Предложението му е за два вида билет за време, а при картите да се акцентира на по-евтини годишни от 200 лева за младите хора. Те трябва да се приучат да ползват градския транспорт, така е навсякъде в Европа - във Виена се продават 800 хиляди годишни карти, докато в София са едва 40 хиляди, мотивира се Зографски.


Градският транспорт да стане абсолютен приоритет като например бус лентите станат 50 км, докато сега са едва 21 км. Един автобус превозва 100 пътници, а те ако пътуват с кола ще са в 54 коли, което задръства града, казаха от "Спаси София". Като следваща мярка за подобряване на мобилността в града се предлага синхронизация на разписанията на метрото с наземния транспорт.


Предложенията на "Спаси София" за спасяване на градския транспорт от фалит ще бъдат внесени в Народното събрание и в Министерския съвет. "Държавно финансиране на този общински сектор трябва да има само при гарантирани реформи", призова Бонев.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK