
© Надежда Чипева
Защо "Столичен автотранспорт" купува газ за автобусите от градския транспорт от частна фирма, която взема 2.7 млн. лв. комисиона, попитаха общинските съветници от "Демократична България" на днешната сесия на Столичния общински съвет. В декларация те обвиниха управляващите Столичната община в рекет към държавата. Шумната кампания за "липса на средства за градския транспорт и предстоящ фалит, ако държавата не подпомогне със 170 млн. лева София", е водена от месеци от мнозинството на бившата управляваща партия ГЕРБ в общинския съвет.
От "Демократична България" сигнализират, че "Столичен автотранспорт" ЕАД използват посредник за покупката на газ за автобусите си. По клаузите на този договор общинското дружество се задължава да плаща почти двойно повече, отколкото ако купува газа директно от "Булгаргаз". Договорът е подписан на 22 февруари, дни преди началото на руската агресия в Украйна, така отпада оправданието, че се е търсело подсигуряване на доставките на природен газ.
"Този посредник получава 2,7 млн. лв. комисиона за срока на договора, докато в същото време в СОС влизат доклади за нуждата от нови и нови заеми за автотранспорта, които не са подкрепени с нито една фактура", се казва в декларацията.
Кой е посредникът
"Столичен автотранспорт" е сключил договор с "Микс газ груп" да получи през борсата 180 хил.мвтч природен газ за срок от 12 месеца. За всеки купен мегаватчас "Столичен автотранспорт" се е съгласил да да плаща по 7.5 евро комисиона. Това прави 1.35 млн.евро или близо 2.7 млн.лева за целия договор. В управлението на "Микс газ груп" участва Андрей Владимирович Кристов, който е бил офицер в Съветската армия и е награждаван с орден и медали от министъра на отбраната на СССР. Това е посочено в сайта Балканско атонско движение, на което Кристов е основател, съобщи "Капитал".
През март цената на природния газ на "Булгаргаз" е 120 лв/мвтч, но "Столичен автотранспорт" го купува от посредника на 260 лв/мвтч плюс 15 лв/мвтч комисиона. Така само за март са направени 2.5 млн. лева допълнителни разходи.
"Столичен автотранспорт": Не можем да купуваме от регулирания пазар
Обяснението на общинското дружество "Столичен автотранспорт" е, че като търговско дружество няма право да купува природен газ от регулирания пазар и е участник на свободния пазар на горива като всички останали търговски дружества. В същото време частния превозвач "МТК гроуп", който обслужва няколко автобусни линии на градския транспорт в София, купува газ директно от "Булгаргаз".
От "Демократична България" припомнят, че в София продължават да функционират три транспортни дружества и един транспортен оператор, чиито администрации се припокриват - Столичните автотранспорт и електротранспорт, "Метрополитен" и ЦГМ. Повече от година, след като ЦГМ пусна в експлоатация новата тикет система за 97 млн. лв., а само 10% от продажбите на превозни документи се извършват онлайн, 90% са отново в офисите на ЦГМ.
"Пандемията, инфлацията и войната в Украйна се ползват като аргументи да се прикрие реалната ситуация в градския транспорт. Истината е следната - мнозинството около Фандъкова няма никакво намерение да запуши дупките, откъдето изтичат нашите пари. Затова и има нужда от още и още средства - за да продължат същите схеми. Никой от тях не мисли за реформи, които да заздравят общинските транспортни дружества", се констатира в декларацията на общинските съветници от "Демократична България".