Още по-високи разходи в градския транспорт планира Столичната община

Още по-високи разходи в градския транспорт планира Столичната община

© Надежда Чипева



С 50% повишение на разходите в градския транспорт в София, прогнозира Центърът на градска мобилност за 2022 г. Очакваната дупка във финансите, въпреки предвидените държавни и общински средства, ще е 143.5 млн.лева, заяви Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ, пред комисията по транспорт. Тази сума трябва да се компенсира и това е най-важното, подчерта той при представянето на проекта на ЦГМ на икономическа рамка на обществения транспорт за 2022г.


"Държавата не може да остане на същите нива (на финансова помощ), каквито са били в последните години", пожела Зафир Зарков от ГЕРБ, зам.-председател на комисията по транспорт.
"За първи път Столичната община е поставена наравно с другите общини. Повече от десетилетие на нея й се изпълняваше всичко, дори прищевките. Сега е моментът да се прояви управленския характер на екипа на кмета Йорданка Фандъкова", контрира Калоян Паргов от БСП.


Повишените цени за експлоатация са прогнозни




ЦГМ планира свиване с 8.7% на пробега на трамваите и тролеите, с 8% - на автобусите, но увеличава с 12% - на метрото през 2022 г. "Това означава по-дълго чакане по спирките на наземния транспорт", разясни Симеон Ставрев от "Демократична България". Той се усъмни в представените разчети от ЦГМ защо поскъпва с 50% разходът за 1 км пробег. При автобусите от 3.16 лева скача на 5.07 лева, защото ЦГМ формира по-високата цена на база 200 лева/мегаватчас за природния газ, а тя не е толкова, посочи Ставрев. "Да, не е толкова, а е 120 лева, поне досега", учуди се и Андрей Зографски от "Спаси София".


Това ще е средната годишна цена на природния газ, отговори Дилчев. Той сравни разходите за електричество през първото тримесечие на 2021 г. и за същия период сега. За трамваите и тролейбусите е било платено 3.39 млн.лева през 2021 г., а сега - 11.8 млн. лева. От дъжавата са получени компенсации за около 3 млн.лева. "Остават 4.8 млн.лева (неплатени разходи) само за първото тримесечие", каза Дилчев.


При автобусите разходите сега спрямо първото тримесечие на 2021 г. били с 10.6 млн.лева повече, като няма компенсации от държавата. При метрото повишената сметка за ток е със 7.6 млн.лева. Държавата е компенсирала 3.2 млн.лева.


Държавата вероятно ще даде пари, но ще иска оптимизация на сектора


Критиките на Борис Бонев, че Столичната община не е предприела реформи за оптимизиране на градския транспорт, с които да свие разходите и да увеличи приходите, бяха парирани от ГЕРБ и ВМРО с тезата, че "сега с реформи няма да се помогне срещу драстичния ръст на цените на горивата и намаления брой пътници. "Не сме спирали с реформите в последните години", увери Дилчев.


В дискусията Калоян Паргов сподели, че вече е изпратено писмо до комисията по транспорт на Народното събрание с искането за финансова помощ за публичния транспорт на София. "Очаквам отговор в четвъртък, но трябва да сме наясно и обединени всички политически групи какво сме готови да изпълним от насрещното искане на правителството", обяви той.


Писмото на ЦГМ с по-високите цени за експлоатация в градския транспорт ще бъде внесено като доклад в общинския съвет и разгледан в комисиите.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK