Учен и преподавател са две доста различни неща. Може да си прекрасн учен, но да не можеш да бъдеш добър преподавател. Завършилите ВИАС прди години може да помнят проф. Маленов, четеше Съпромат/Бог да го прости/, та той казваше:"Учители много, ама даскалите са малко. За даскал се искат много неща, докато учител може да стане всеки, който има педагогическа диплома"
ИТН са много як и хитър проект! Нямат идеология, приемат и изпълняват разнородни политически и икономически поръчки, а избирателите им не им пука и нямат сериозни електорални щети.
+++++++++++++++++++++++++ Тази * мина" беше заложена преди десетина години, когато всеки ВУЗ започна сам да си акредитира кадрите и се нароиха знайни и незнайни доценти и професори.А за сметка на това системата на висшето образование у нас тотално девалвира.
Има такъв момент, а и в доста университети се дават възможности за "пътеки" - изследователска и преподавателска. Въпросът е свързан с издръжката на университета. Поне в САЩ така широко дискутираната "такса обучение", която принципно е висока, осигурява малък дял от бюджета в големите държавни (публични, щатски) университети - между 16% и 44%. Приходите от грантове и договори са между 27% и 39%. Следващата група доходи са от т.н. "допълнителни услуги" - общежития, студентски столове и кафета, спортни съоръжения - те се движат между 7 - 27%. Следват дарителските средства и т.н. Така че е добре в България да сме наясно с какъв тип висше учебно заведение имаме работа и каква е държавната стратегия. Бих предложил немския вариант, в който само на сравнително малка група от най-добрите университети се разрешава да имат докторски програми заедно с бакалавърските и магистърските, следвана от по-голямата група с магистърски и бакалавърски и третата група която е ауторизирана да подготвя само на ниво бакалаври. Тогава и спорът се съсредоточава в зависимост от обема, интензивността и резултатите по видове дейност, и няма смисъл да се вдига шум за изследователска работа от по същество обучаващи институции, като третата група, с голяма степен свобода в диференциацията на оценките за втората.
Еми аз нямам педагогическа диплома ама помогнах на племенник от мразещ я тройкаджия по математика да стане, сега инженер.. Не е като да съм работил 20 години като преподавател.. Всъщност мразя да обяснявам на които и да е каквото и да е..
Просто трябва да покажеш на човек защо трябва да иска да знае дадено нещо... Показах му какво може да прави с нея и останалото.. Еми то има изказване по случая... " Дай на човек причина защо и той ще намери как.. "
Преподавателите са там за заплата и за комфортното място и хич не им дреме..
От друга страна в университетите се пускат всякакви дебили, щото нали в един период от време хората са свързали ходенето в университет с гарантирана печалба, но са пропуснали малкия детайл, че са ходили предимно интелигентни хора, които са били мотивирани да влязат(защото е било адски трудно ) и са искали да направят нещо със себе си..
Ся всеки е икономист на хартия и не знае елементарни неща как работи пазара или пък с педагогическа диплома....
Интересно как някой си представя, че със внасяне на формални законодателни промени може да се повиши нивото на качество българските университети. За да се постигне това са необходими сериозни средства и огромно финансиране. Аз отговорно твърдя, че в 100% от университетите и БАН липсват всички условия за научна дейност на световно ниво. Като пример бих посочил моят път като доцент. Доцент съм по информатика от 1985. Но нямах в университетския си кабинет десктоп компютър. Едва през 2002 бях удостоен с един втора ръка силно остарял десктоп. А дотогава бях издал два учебника, единият от които бе преиздаден. През този период бях принуден като частно лице два десктопа с монитори за мен и за семейството ми. Та обвиненията във Форума са едно, реалното състояние на нещата - съвсем друго нещо. Но никой никому не пречи да раздава присъди и да издига лозунги ....
Не е справедливо изискванията да поставят в неравностойно положение огромна част от българските общини. С този закон например няма как да се атестират университетите не само в Перник но и в много други села с измиращо население. Защо наапример не се разнообрази животът на пенсионерите в такива малки села като и те си направят свой университет.
РБ държи световен рекорд по брой доценти,професори и академици на човек от населението,при ужасяващ % на неграмотните!И още: по-абсурдни партии от тези на чалгаджията и безродниците-българомразци ,едва ли има по света !
До коментар [#16] от "Krasimir Tunchev": "РБ държи световен рекорд по брой доценти,професори и академици на човек "
Тове не е лошо. Все пак е световен рекорд. Например държим и рекорди по чалга и това ни носи щастие. Не е важно от какво. Важно е хората да са щасливи.
Да бе, изрязаха на виража професионалистите в тая дисциплина - Д(С)Б...
Freedom is a fragile thing and it's never more than one generation away from extinction.
Учен и преподавател са две доста различни неща. Може да си прекрасн учен, но да не можеш да бъдеш добър преподавател. Завършилите ВИАС прди години може да помнят проф. Маленов, четеше Съпромат/Бог да го прости/, та той казваше:"Учители много, ама даскалите са малко. За даскал се искат много неща, докато учител може да стане всеки, който има педагогическа диплома"
Не си изцяло прав. Ако не си добър учен, нямаш нищо съществено, което да дадеш на своите ученици. Учебници много, но учените с постижения в съответната област са единици. Иначе, да караш по уроците от учебника е лесно, но най-важното е да внесеш нещо уникално, истински твое. "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
Не може да се чака всичко у-та да ти осигури и тогава да разгърнеш таланта си. Да чакаш за компютър от у-та...и то 90-те и началото на това хилядолетие? Който е ровил и търсил, чрез специализации в чужбина, чрез поръчки и участие в свои ЕООД-та (и с приемане на проекти към други частни фирми), това беше пътя за създаване на собствена база в ония години. Даскал и часпром- не беше срамно, а начин за повишаване на дохода и единствения начин за развитие в онези години. Много хора после се отдадоха само на едното- развиха свои фирми и напуснаха даскалъка, някои продължиха с 2-те. Сега е друго- европейски и национални проекти- дал Бог, само да не е с едни фалшиви, удордосани резултати, т.е. възможности за работа има и в у-тите. Поне в големите у-ти. Стига да има мерак и любопитство. Иначе по принцип подкрепям коментар [#3] от "olimpipanov". Трябва да има някакви минимални критерии (колкото и да бе наплют ВАК, поставяше някакъв праг, изключая "нашите партийни" другари), не може зад автономността на у-тите да се прикрива посредствеността, като тя започна да се масовизира в университетските среди, оставяйки настрана шуробаджанащината и "онаследяването" на позиции и титли.
Може ли да публикуваш такива спекулативни коментари! Аз говоря за настолен лаптот. Че от това по-елементарно нещо са само и тебеширът и бърсалката за дъска. Аз от частпром и от стипендии по европейски програми си купувах домашни компютри. И ето тук е голямата ти спекулация. Ти даваш ли сметка, че цената на една съвременна лаборатория по физика струва колкото два български университета взети заедно. Говоря за малките университети. Ти знаеш ли колко струва науката в Университетите в развитите страни! И в момента има критерии за получаване на научни степени и звания. Не се спазва. Но не се и заплаща труда достатъчно. Но същата е практиката в западните университети, но там се спазват правилата. Но въпреки това знаеш ли какви шарлатани има в западните университети. Самите студенти, които съм срешал след това по фирмите са ми казвали - за какво му плащат професорска заплата. Работа на самите университети и да си поставят изискванията и да следят да се спазват. Така е при капитализъма. При соца беше друго. За да станеш доцент трябваше разрешение от Градския Комитет на БКП (за доцент) или на ЦК на БКП (за професор). Вие не разбирате проблемите на Университетите. Там никой не иска да преподава. Няма асистенти. За тези пари и за тези условия няма желаещи. Просто няма. Така че се преподава с каквито има в наличност. Оттам често пъти идва недоволството от ниското ниво. Но за да получиш - трябва да дадеш.
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
Johnnie Glupavia
Рейтинг: 973 НеутралноВ полза на ченгетата от университетите - да бъдем честни за дългата ръка на библиотекарите около демир доган...
Слава Українi! Героям слава!4ort
Рейтинг: 2943 НеутралноСлед като се сдобихме с правителство за бързи кредити, вече имаме и управляваща опозиционна партия.
olimpipanov
Рейтинг: 830 НеутралноДа, натиск от посредственяците, които искат да си бранят топлите местенца.
При една читава атестация, огромната част от персонала на разни ПУЦОве и институтчета на БАН ще трябва да си търсят нова работа.
Тези хора не разбраха ли, че няма как да бъдеш добър преподавател ако не си добър учен.
dvk
Рейтинг: 1433 ЛюбопитноЧалгата кога ще разреши на японската компания да влезе в "Чаира"?
4ort
Рейтинг: 2943 НеутралноУчен и преподавател са две доста различни неща.
Може да си прекрасн учен, но да не можеш да бъдеш добър преподавател.
Завършилите ВИАС прди години може да помнят проф. Маленов, четеше Съпромат/Бог да го прости/, та той казваше:"Учители много, ама даскалите са малко. За даскал се искат много неща, докато учител може да стане всеки, който има педагогическа диплома"
majorman
Рейтинг: 900 ВеселоМалко се смешно се получава баш чалгарите, дето пишат "виШе образУвание" да се изказват по образователни въпроси, но всеки луд с номера си.
We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of manruse_island
Рейтинг: 1303 НеутралноИТН са много як и хитър проект! Нямат идеология, приемат и изпълняват разнородни политически и икономически поръчки, а избирателите им не им пука и нямат сериозни електорални щети.
bat_plamen
Рейтинг: 4712 ЛюбопитноКазано с други думи няма да има промяна в системата за акредитация на висшето образование у нас.
bat_plamen
Рейтинг: 4712 ЛюбопитноДо коментар [#3] от "olimpipanov":
+++++++++++++++++++++++++
Тази * мина" беше заложена преди десетина години, когато всеки ВУЗ започна сам да си акредитира кадрите и се нароиха знайни и незнайни доценти и професори.А за сметка на това системата на висшето образование у нас тотално девалвира.
daskal1
Рейтинг: 3731 НеутралноДо коментар [#5] от "4ort":
Има такъв момент, а и в доста университети се дават възможности за "пътеки" - изследователска и преподавателска. Въпросът е свързан с издръжката на университета. Поне в САЩ така широко дискутираната "такса обучение", която принципно е висока, осигурява малък дял от бюджета в големите държавни (публични, щатски) университети - между 16% и 44%. Приходите от грантове и договори са между 27% и 39%. Следващата група доходи са от т.н. "допълнителни услуги" - общежития, студентски столове и кафета, спортни съоръжения - те се движат между 7 - 27%. Следват дарителските средства и т.н.
Така че е добре в България да сме наясно с какъв тип висше учебно заведение имаме работа и каква е държавната стратегия. Бих предложил немския вариант, в който само на сравнително малка група от най-добрите университети се разрешава да имат докторски програми заедно с бакалавърските и магистърските, следвана от по-голямата група с магистърски и бакалавърски и третата група която е ауторизирана да подготвя само на ниво бакалаври. Тогава и спорът се съсредоточава в зависимост от обема, интензивността и резултатите по видове дейност, и няма смисъл да се вдига шум за изследователска работа от по същество обучаващи институции, като третата група, с голяма степен свобода в диференциацията на оценките за втората.
Ramon Asvalda
Рейтинг: 1235 ВеселоДо коментар [#5] от "4ort":
Еми аз нямам педагогическа диплома ама помогнах на племенник от мразещ я тройкаджия по математика да стане, сега инженер.. Не е като да съм работил 20 години като преподавател.. Всъщност мразя да обяснявам на които и да е каквото и да е..
Просто трябва да покажеш на човек защо трябва да иска да знае дадено нещо... Показах му какво може да прави с нея и останалото.. Еми то има изказване по случая...
" Дай на човек причина защо и той ще намери как.. "
Преподавателите са там за заплата и за комфортното място и хич не им дреме..
От друга страна в университетите се пускат всякакви дебили, щото нали в един период от време хората са свързали ходенето в университет с гарантирана печалба, но са пропуснали малкия детайл, че са ходили предимно интелигентни хора, които са били мотивирани да влязат(защото е било адски трудно ) и са искали да направят нещо със себе си..
Ся всеки е икономист на хартия и не знае елементарни неща как работи пазара или пък с педагогическа диплома....
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
mitko11
Рейтинг: 2717 Веселоhttps://www.segabg.com/category-observer/profesor-po-vsichkologiya-ili-fabrika-za-nauchni-ilyuzii?fbclid=IwAR3qKrukNwqvVpUmHH0PLs0voPeqXYhhYNZmPRY2I36Rvn663lKQNcZrUG0
"Големият проблем на цитатите в интернет е, че повечето хора вярват в тяхната автентичност." Иван ВазовСатана Ликующий
Рейтинг: 1883 НеутралноИнтересно как някой си представя, че със внасяне на формални законодателни промени може да се повиши нивото на качество българските университети. За да се постигне това са необходими сериозни средства и огромно финансиране. Аз отговорно твърдя, че в 100% от университетите и БАН липсват всички условия за научна дейност на световно ниво. Като пример бих посочил моят път като доцент. Доцент съм по информатика от 1985. Но нямах в университетския си кабинет десктоп компютър. Едва през 2002 бях удостоен с един втора ръка силно остарял десктоп. А дотогава бях издал два учебника, единият от които бе преиздаден. През този период бях принуден като частно лице два десктопа с монитори за мен и за семейството ми. Та обвиненията във Форума са едно, реалното състояние на нещата - съвсем друго нещо. Но никой никому не пречи да раздава присъди и да издига лозунги ....
Само простите хора си мислят, че има прости неща!Иван K
Рейтинг: 2926 ВеселоНе е справедливо изискванията да поставят в неравностойно положение огромна част от българските общини.
подписС този закон например няма как да се атестират университетите не само в Перник но и в много други села с измиращо население. Защо наапример не се разнообрази животът на пенсионерите в такива малки села като и те си направят свой университет.
Krasimir Tunchev
Рейтинг: 47 НеутралноРБ държи световен рекорд по брой доценти,професори и академици на човек от населението,при ужасяващ % на неграмотните!И още: по-абсурдни партии от тези на чалгаджията и безродниците-българомразци ,едва ли има по света !
Иван K
Рейтинг: 2926 ВеселоДо коментар [#16] от "Krasimir Tunchev":
подпис"РБ държи световен рекорд по брой доценти,професори и академици на човек "
Тове не е лошо. Все пак е световен рекорд.
Например държим и рекорди по чалга и това ни носи щастие.
Не е важно от какво. Важно е хората да са щасливи.
kahles
Рейтинг: 1278 НеутралноДа бе, изрязаха на виража професионалистите в тая дисциплина - Д(С)Б... Freedom is a fragile thing and it's never more than one generation away from extinction.
Храбър
Рейтинг: 2884 НеутралноНе си изцяло прав.
Ако не си добър учен, нямаш нищо съществено, което да дадеш на своите ученици.
Учебници много, но учените с постижения в съответната област са единици.
Иначе, да караш по уроците от учебника е лесно, но най-важното е да внесеш нещо уникално, истински твое.
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
zara09
Рейтинг: 441 НеутралноДо коментар [#14] от "Сатана Ликующий":
Не може да се чака всичко у-та да ти осигури и тогава да разгърнеш таланта си. Да чакаш за компютър от у-та...и то 90-те и началото на това хилядолетие? Който е ровил и търсил, чрез специализации в чужбина, чрез поръчки и участие в свои ЕООД-та (и с приемане на проекти към други частни фирми), това беше пътя за създаване на собствена база в ония години. Даскал и часпром- не беше срамно, а начин за повишаване на дохода и единствения начин за развитие в онези години. Много хора после се отдадоха само на едното- развиха свои фирми и напуснаха даскалъка, някои продължиха с 2-те. Сега е друго- европейски и национални проекти- дал Бог, само да не е с едни фалшиви, удордосани резултати, т.е. възможности за работа има и в у-тите. Поне в големите у-ти. Стига да има мерак и любопитство. Иначе по принцип подкрепям коментар [#3] от "olimpipanov". Трябва да има някакви минимални критерии (колкото и да бе наплют ВАК, поставяше някакъв праг, изключая "нашите партийни" другари), не може зад автономността на у-тите да се прикрива посредствеността, като тя започна да се масовизира в университетските среди, оставяйки настрана шуробаджанащината и "онаследяването" на позиции и титли.
Сатана Ликующий
Рейтинг: 1883 НеутралноДо коментар [#20] от "zara09":
Само простите хора си мислят, че има прости неща!Може ли да публикуваш такива спекулативни коментари! Аз говоря за настолен лаптот. Че от това по-елементарно нещо са само и тебеширът и бърсалката за дъска. Аз от частпром и от стипендии по европейски програми си купувах домашни компютри. И ето тук е голямата ти спекулация. Ти даваш ли сметка, че цената на една съвременна лаборатория по физика струва колкото два български университета взети заедно. Говоря за малките университети. Ти знаеш ли колко струва науката в Университетите в развитите страни!
И в момента има критерии за получаване на научни степени и звания. Не се спазва. Но не се и заплаща труда достатъчно. Но същата е практиката в западните университети, но там се спазват правилата. Но въпреки това знаеш ли какви шарлатани има в западните университети. Самите студенти, които съм срешал след това по фирмите са ми казвали - за какво му плащат професорска заплата. Работа на самите университети и да си поставят изискванията и да следят да се спазват. Така е при капитализъма. При соца беше друго. За да станеш доцент трябваше разрешение от Градския Комитет на БКП (за доцент) или на ЦК на БКП (за професор).
Вие не разбирате проблемите на Университетите. Там никой не иска да преподава. Няма асистенти. За тези пари и за тези условия няма желаещи. Просто няма. Така че се преподава с каквито има в наличност. Оттам често пъти идва недоволството от ниското ниво. Но за да получиш - трябва да дадеш.
Johnnie Glupavia
Рейтинг: 973 НеутралноДо коментар [#7] от "ruse_island":
Слава Українi! Героям слава!Е, не е да нямат сериозни щети - от 22 %, сега треперят дали ще минат 4 %...
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Ironside
Рейтинг: 255 НеутралноНормално - ИТН и БСП се държат, сякаш са в опозиция
anti-fascistaes46676719
Рейтинг: 77 НеутралноХора, ама как ги пускате Тошковците и Ива тъпото да пишат закони бе, да не барат нищо тия, много са некадърни и крадливи.
chudomor
Рейтинг: 1368 ВеселоСигурно в името на борбата с плагиатите...
От идиоти отговор не чакам