Стотици милиони за ВиК и пътни проекти за общините са белязани от неясноти и къси срокове

Стотици милиони за ВиК и пътни проекти за общините са белязани от неясноти и къси срокове

© Анелия Николова



Държавата заделя 500 млн. лева за общините в България, за да подобрят своята ВиК и пътна инфраструктура. На пръв поглед това е добра новина, тъй като заради слабата децентрализация градовете в България имат хроничен недостиг на средства и трудно могат сами да извършат каквито и да било по-мащабни ремонти.


Инициативата беше обявена на 13 май с публикувана на сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) информация. На 16 май срокът за кандидатстване беше удължен с 15 дни.


Реалното отпускане на средствата трябва да започне от началото на юни. От поканата на МРРБ обаче не става ясно как точно ще се оценяват постъпилите проекти - дали "първи по време - първи по право" или по някакви критерии, пише "Капитал" и допълва, че също така не се разбира и дали има ограничение за финансирането на даден проект и дали например една община ще може да вземе 100 млн. лв., а за останалите 264 ще останат по милион и половина.




Няма обаче да се изисква самофинансиране от общините и те ще получават цялата сума, за която са кандидатствали, ако бъдат одобрени. Това означава, че до края на тази седмица всички желаещи общини и областни администрации трябва да подготвят и подадат своите предложения, ако искат да получат финансиране. Твърде е възможно обаче голяма част от тях въобще да не са разбрали, че има такава възможност.


Също така като се има предвид, че много от кметовете в страната са на ГЕРБ, може да завалят обжалвания в съда на решенията на правителството във връзка с разпределението на публичните средства, както нещо подобно се случи по време на правителството на Пламен Орешарски.


За създаването на фонд за регионално развитие, но на стойност 1 млрд. лв., стана известно в началото на февруари, като обявената му цел беше да решава проблемите на общините и да преодолее "държавната какофония", която съществува сега.


Още тогава обаче регионалният министър Гроздан Караджов беше скептичен по отношение на това, че фондът ще може да заработи бързо, а от сдружението на общините поискаха поне 300 млн. лв. годишно да бъдат заделяни за ремонт на пътища. Именно заради това забавяне, а вероятно и заради факта, че общинските бюджети са изключително малки, стъпката към създаването на някаква възможност за реализиране на общински проекти и ремонти е била да се заделят целеви средства от 500 милиона чрез преструктуриране на бюджета на МРРБ.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK