Игра с милиарди: Кой как пресмята бюджета за пътища

Игра с милиарди: Кой как пресмята бюджета за пътища

© Дневник



Избори 2022

Парите за пътища станаха публичната ябълка на раздора, довела до края на четворната коалиция, след като Слави Трифонов изтегли от правителството министрите на "Има такъв народ". Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е един от най-големите единични разпределители на държавни средства и именно около уменията й да ги усвоява и методите, по които го прави, се заплете един от ключовите спорни сюжети.


Проблемът, описан както от премиера Кирил Петков и други представители на "Продължаваме промяната", така и от регионалния министър в оставка Гроздан Караджов, който е от квотата на "Има такъв народ", е за малко под 4 млрд. лв. допълнително към АПИ с актуализацията на бюджета и как да бъдат похарчени те. На пресконференция в четвъртък Караджов отрече да е искал сумата и определи като "лъжа" и "фалшив заек, по който ви пращат да тичате" твърденията от предния ден (сряда, 8 юни) на премиера Кирил Петков.


Премиерът на свой ред обяснява, че министърът на "Има такъв народ" искал сумата, за да покрие разходите на фирмите, наети при управлението на ГЕРБ по спорната процедура "инхаус". Прилагана от ГЕРБ, тя избягваше обществените поръчки като финансирайки държавното дружество без капацитет "Автомагистрали", бюджетът на практика прехвърляше пари към избрани непрозрачно частни подизпълнители. С тях обаче държавното дружество сключваше договори за наем на работна сила и техника и за доставка на материали, така че фактическите строители да не носят отговорност за сроковете и качеството на извършената работа.




Междувременно също днес министърът на вътрешните работи Бойко Рашков съобщи, че авансите в размер на 1 млрд. лв., преведени по тази схема, са източени към луксозни имоти. Преди това имаше и други разкрития за теглени в брой и изнасяни в сакове и чували десетки милиони левове при управлението на Бойко Борисов.


"Това нещо, че Караджов иска 3.9 млрд. лв. и затова всъщност си тръгвали "Има такъв народ", това е едно фалшиво оправдание, което беше дадено вчера. В паниката, че изпускат управлението, в паниката, че не знаят какво да кажат, започнаха да говорят за крадливите фирми, започнаха да говорят по същия начин, както когато се избираше гуверньорът на БНБ (бел. ред. става дума за Любомир Каримански от "Има такъв народ", в чиято безупречна репутация "Продължаваме промяната" не беше убедена, за да го номинира начело на централната банка), за неща, които всъщност нямат нищо общо", коментира Караджов на специално свикана пресконференция по повод твърденията на премиера, който спомена малко по-малка сума - 3.6 млрд. лв.


Как да премостим толкова голям недоимък


Караджов заяви: "Никога не съм искал тези пари, няма нито един ред от моя страна, свързан с такива искания", а също, че не е правил нищо като министър, без да е питал премиера и финансовия министър Асен Василев. Той показа различни документи, които според него доказвали твърденията му, като включително прочете стенограмата от заседанието на Министерския съвет от сряда, от която, по думите му, ставало ясно, че не е поставял условия за даване на допълнителни средства към бюджета на МРРБ.


Съдържанието на стенограмата четете тук.


След пресконференцията на Караджов от "Продължаваме промяната" разпространиха документ, подписан, подпечатан и изпратен от регионалния министър до Асен Василев на 6 юни, с който Караджов иска с актуализацията на държавния бюджет на АПИ да бъдат отпуснати допълнителни близо 3.95 млрд. лв. Разминаването с около 300 млн. лв. в сумите, за които говорят Петков и Караджов (Петков сочи 3.6 млрд. лв., а регионалният министър в оставка - 3.9 млрд. лв.), засега няма документално обяснение.


"Тези пари не са искани, те бяха само показани на работната група. Моят въпрос към групата беше: "Кажете как да премостим толкова голям недоимък до края на годината", заяви на пресконференцията Караджов и допълни, че е изразил мнение, че може да има забавяне и отлагане на плащания, но е попитал дали няма да се стигне до системен риск във връзка с решение на Народното събрание и няколко други източника се е натрупал дефицит, заради което се отваряла "сериозна дупка в бюджета в размер на 3.9 млрд. лева", като уточни още, че е информирал за това колегите си във вторник.


"Системна дупка" заплашвала финансовата стабилност


Парламентът реши през април, че с пари от бюджета на МРРБ до 30 юни трябва да се платят на пътностроителните фирми 1.2 млрд. лева за вече извършени дейности и още 1.2 млрд. лв., които също са стари - за започнати, но недовършени текущи ремонти на пътища. Двете суми с общ размер 2.4 млрд. лв. по думите на Караджов натоварвали бюджета на МРРБ допълнително, извън планираното през декември. Уточни, че включително и в коалиционен формат е бил поет ангажимент, че тези средства ще бъдат добавени в актуализацията на държавния бюджет. В противен случай това щяло да стане "системна дупка", която заплашва финансовата стабилност на страната.


"Тази лъжа, че ние сме тикали към крадливите фирми парите, не е вярна, ние предложихме да няма такова разплащане. Предложението дойде от "Продължаваме промяната", настоя Караджов.


Друг натрупан дефицит според него е свързан с незалагането на средства за магистрала "Хемус" и за скоростния път Видин - Ботевград, като финансовият министър казал, че едва след "разплитането на казуса с инхаус договорите" ще има финансиране. По думите на Караджов става дума за 500 млн. лв. по инхаус процедури и още 500 млн. лв. по процедури по Закона за обществените поръчки. Той представи документ, от който се вижда колко е натрупаният дефицит. "Не пари, с които Караджов иска да напълни гушите на крадливи фирми", настоя той.


Министърът в оставка напомни и за другото перо в дефицита, свързано с обещаните от управляващата коалиция 500 млн. лв. на общините за ВиК проекти и пътища.



В документа, изпратен от Караджов до Василев, е посочена разбивка по пера на исканите допълнителни около 3.95 млрд. лв.
Най-много пари се искат за текущ ремонт и поддържане на пътища - 2.8 млрд. лв.
За основен ремонт и изграждане на инфраструктурни обекти се заявяват 1.162 млрд. лв., от които

  • за строителство на магистрала "Хемус" в участъците от 1 до 10 са около 315 млн. лв.
  • за скоростния път Видин - Ботевград - над 610 млн. лв.,
  • за участъка на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, за който все още няма крайно решение - 115.6 млн. лв.
  • за започване на магистралата Русе - Велико Търново - над 63 млн. лв.

Според представители на "Продължаваме промяната" пари не могат да бъдат отпускани занапред без да има ефективен контрол, включително от прокуратурата и антикорупционната комисия, а прокарването на разходите през парламента единствено снема отговорността от изпълнителите на решенията.


Междувременно Институтът за пътна безопасност благодари иронично на лидера на "Има такъв народ" Слави Трифонов, че оттегли Караджов от правителството и по този начин "даде възможност да започнат реални реформи при възлагането, строежа и контрола на пътищата в България, защото с всичките си действия той легитимира порочните практики от предишни управления".


Според Института за пътна безопасност доказателство за това са:

  • Бяха извършени плащания по инхаус договори от страна на МРРБ само няколко дни преди Нова година;
  • Не бяха извършени структурни и кадрови промени в АПИ;
  • Порочната практика да се назначават за шефове на АПИ служители на строителни фирми, които след това се връщат да работят за същите тези фирми, продължи и при Караджов;
  • Бяха изплатени над 600 млн. лв. на строителни фирми за извършена от тях работа, без да е извършена независима физическа проверка (да бъдат взети проби от независима международна лаборатория) за качеството на ремонтите. Това показва, че единственото желание на ръководството на МРРБ е било да изплати над 1 млрд. лв. на строителните фирми, а обещанията за невиждани ремонти по българските пътища (3000 км от републиканската пътна мрежа) не се състояха.


Всичко, което трябва да знаете за:
Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK