Здравната каса ще отговаря за медицинските изделия, до 7 дни се обработват заявленията

Петко Салчев

© Надежда Чипева, Капитал

Петко Салчев



Обработването на електронното заявление за помощно средство или за медицинско изделие е до седем дни след подаването му - това каза пред журналисти управителят на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) Петко Салчев, цитиран от БТА.

От 1 юли 2022 г. НЗОК ще администрира процеса по договаряне, отпускане, заплащане и контрол на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, както и техните ремонти.


След години отлагане помощни средства и медицински изделия за хора с увреждания като инвалидни колички, слухови апарати и др. вече ще се отпускат от НЗОК и по нов ред. Досега с това се занимаваше Агенцията за социално подпомагане.


До шест месеца след одобрението пациентът ще може да си получи помощното средство от търговец на дребно, сключил договор с НЗОК, в цялата страна.




Заявленията, които са на стойност до 1000 лв., се разглеждат от районната здравноосигурителна каса, а по-скъпите - от НЗОК. Предвидена е възможност заявленията да се подават и на хартия, но само в случаите, в които лекарската консултативна комисия (ЛКК), ТЕЛК или НЕЛК не могат да го подадат по електронен път поради технически причини.

Ако пациентът иска да ползва помощно средство или медицинско изделие по-скъпо от цената, до която НЗОК плаща, ще трябва сам да го доплати.


Започналите и неприключили до 30 юни 2022 г. производства за предоставяне на помощно средство или медицинско изделие, включително и плащанията им, се извършват при досегашния ред от Агенцията по социално подпомагане (АСП).


Ако към 1 юли 2022 г. пациентът има издаден документ от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, който не определя медицинско изделие, съоръжение или помощно средство, съобразно утвърдената спецификация, може да го получи след индивидуалното им определяне от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, като е необходимо да бъде подадено електронно заявление.


Хората с увреждания, които имат пожизнено решение на ТЕЛК/НЕЛК и протокол/решение на ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК преди 1 юли 2022 г., трябва да подадат в избрана от тях районна здравноосигурителна каса заявление на хартия за отпускане на помощно средство или медицинско изделие. Заявлението може да бъде подадено и от упълномощено лице или чрез лицензиран пощенски оператор, с обратна разписка.


Ако заявлението е подадено чрез лицензиран пощенски оператор, към него трябва да се приложи медицински документ, издаден от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, с който са предписани медицинското изделие или помощното средство.


Ако пациентите с пожизнено решение от ТЕЛК/НЕЛК или решение/протокол на ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК вече са подали заявление за отпускане на медицинско изделие или помощно средство до АСП преди 1 юли 2022 г., то следва да бъде отпуснато от АСП по досегашния ред.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK