Под прикритие - Варна отново ще раздаде пари на медии, но на "проектен принцип"

Залата на общинския съвет във Варна

© Спас Спасов

Залата на общинския съвет във Варна



След като в продължение на години местната администрация във Варна финансираше лоялни медии на принципа "всекиму според нуждите" и без ясни правила, тази година за целта отново са предвидени 200 хил. лв. Те обаче ще бъдат раздадени по нова процедура, която трябва да наподобява т.нар. проектен принцип. Промяната се наложи заради редовните обвинения в липса на прозрачност при разходването на публичния ресурс за медии в града.


Според новите правила "за стимулиране на качествени медийни проекти" предвидените до 200 хил. лв. ще бъдат разпределени на конкурсен принцип, като за финансиране ще се одобряват до два проекта на кандидат. Максималната сума, която може да бъде отпусната, е до 15 хил. лв. за проекти със срок на изпълнение до 3 месеца и до 30 хил. лв. за проекти с продължителност над 3 месеца, но не по-дълга от срока за приключване и отчитане на проектите.


Защо артисти протестираха срещу новата схема за непрозрачно финансиране на медии - тук.




Така на практика одобрени проекти ще могат да осигурят на издателите на медии до 60 хил. лв. за срок една година, което далеч надхвърля сумите, необходими за издръжката на малка регионална медия. Освен това сроковете, в които оттук нататък ще бъдат одобрявани проектите и ще бъде отпускано финансирането, показват, че началото на следващата сесия догодина ще съвпадне с


предизборната кампания за поредните местни избори


Предложенията ще се оценяват от комисия с петима членове. Двама от тях са председателите на постоянните комисии по култура и духовно развитие и по финанси и бюджет във варненския общински съвет. Останалите трима са предложени отново от председателя на културната комисия и утвърдени от мнозинството в съвета, доминирано от ГЕРБ - СДС.


В първия си състав


тази година комисията ще включва


Мария Тодорова (БСП), председател на местната комисия "Култура и духовно развитие", и Станислав Иванов (ГЕРБ), оглавяващ комисията "Финанси и бюджет". Тримата независими външни експерти са проф. д-р Надя Димитрова Миронова - от УНСС, Милослава Георгиева - експерт връзки с обществеността във Варненския свободен университет, и Доротея Симеонова. Последната бе представена при утвърждаването й като "управител към момента на обект, като основните й занимания са PR дейност и налагане на бранд".


В съобщение от пресслужбата на варненския общински съвет в началото на седмицата бяха обявени и


проектите, допуснати до "до съдържателна оценка".


Те са 17, като няколко медии са представили до 4 проекта, но съдържанието им не е достъпно.


"Дарик радио" предлага два проекта - "Лятото е Варна" и седмичното обзорно политическо предаване "Зала пленарна". За него през последните години медията получаваше над 40 хил. лв. от бюджета на Варна, отпускани по договор за т.нар. медийно партньорство.


"СКАТ" ООД, разпространяваща едноименния телевизионен канал, свързан с лидера на Националния фронт за спасение на България Валери Симеонов, е представила цели четири проекта. Те са "Етнографско изследване на Варненска фолклорна област", "Варна - позната и непозната морска столица на България", "Невидимото изкуство" и "Варна на фокус".


"168 часа" ООД е представило за оценка два проекта - "Обикни Варна като варненец - през всички сезони" и "Варна рестарт". Второто е платено приложение, посветено на Варна, което вестникът издава от години под това име. Аналогични приложения излизат и за останалите областни градове в България.


Добричкото дружество "Роял Комюникейшън", което през минала година получи 14 400 лв. от община Варна "за популяризиране на събитията и туристическите услуги в община Варна по повод "Варна - 100 години курортен град", сега кандидатства с проекта си "Варна - възможности за кариера чрез туризъм".


Проект с дълго заглавие е представило дружеството "Труд медия". Той се нарича "Минералните извори - скритото богатство на Варна. Дадености, перспективи, предизвикателства". През миналата година "Труд медия" спечели 30 хил. лв. от местната администрация във Варна с друго, също интригуващо предложение - "Медиен проект за реализиране на ключови проекти за развитието на града".


Компанията "Смарт хоум сис" е издател на сайта "Нова Варна", станал известен през последните години с близостта си до управляващото мнозинство във Варна, доминирано от ГЕРБ - СДС. През миналата година дружеството "Смарт хоум сис", собственост на Георги Костов, получава 53 802 лв. за изпълнението на "медиен проект за отразяване на културни и други значими събития на община Варна". Сега компанията на Костов кандидатства с два проекта - "Твоята Варна" и "По пладне".


През последните две години "Медия груп 24", издател на сайта "24 Варна", също беше сред водещите получатели на бюджетни средства от местната администрация в града с по 36 хил. лв. за "отразяване на културни и други значими събития". Сега компанията, която има идентични портали в Благоевград, Пловдив, Бургас и Русе, кандидатства за финансиране с проект, озаглавен "Пътят на различните".


Предизборно и на калпак - колко пари раздаде Варна за медии през миналата година - тук.


С общо четири проекта за общинско финансиране са кандидатствали и Регионалният телевизионен център - Варна (БНТ), както и "Радио Варна", част от веригата на националното радио.


С решение на оценителната комисия други


пет проекта са допуснати под условие


до съдържателна оценка, тъй като все още не са вписани в актуализирания списък на Министерството на културата с данни за реалните си собственици и източници на финансиране. Това са фондация "Град и посоки" с проекта "20 художници на Варна", "Офлайн магазин" с "Винаги добре дошли във Варна", "Цинт медия" ЕООД с "Нови посоки", "Биомас пауър проджект" ЕООД с проекта "Съхраняване и популяризиране на българското национално наследство - традиции и художествени занаяти", както и "Венис груп" ЕООД с "Варна - 4 сезона по-достъпен и по-атрактивен град".


През миналата година "Офлайн магазин" получи близо 7 хил. лв. от бюджета на Варна, за да разпространява в автобусите за междуградски и международни превози на трите най-големи компании у нас - "Юниот Ивкони", "Етап адрес" и "Груп плюз" издание, рекламиращо Варна. За да дадат тласък на офертата си, от "Офлайн магазин" бяха обърнали специално внимание на факта, че през 2015 г. са работили успешно с канцеларията на варненския кмет, в резултат на което е била публикувана статията "2 години от живота на Иван Портних".


Едноличното "Венис груп", през последните две години също не бе сред предпочетените медийни партньори на община Варна, която го финансира с по 7 хил. лв., "за да популяризира ключови проекти за развитието на Варна през 2021 г." през сайта си Brat-BG. Той се е самопозиционирал като "Българо-руски Асистент на Туриста ".


"Цинт медия" е собственост на Хараламби Касабов и до момента не е кандидатствала за финансиране от бюджета на община Варна. Дружеството поддържа основно сайтовете и изработва печатните органи на малките общини в областта.


"Биомас пауър проджект" ЕООД е издател на сайта rns.bg и до тази година също не е участвал в раздаването на публични средства за медии във Варна.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK