Четвъртият поред ремонт на фекалната тръба във Варненското езеро ще струва 750 хил. лв

Заради изтеклите фекални води планктонът във Варненското езеро и залива цъфна преждевременно през май 2020 г. и маркира периметъра на тежкото замърсяване

Заради изтеклите фекални води планктонът във Варненското езеро и залива цъфна преждевременно през май 2020 г. и маркира периметъра на тежкото замърсяване



Още 750 хил. лв. ще бъдат отпуснати от Министерството на регионалното развитие и благоустройството за пореден четвърти ремонт на фекален тръбопровод, който от 2019 до 2021 година замърси Варненското езеро с поне 3 млн. куб. метра отходни води. Това съобщава на сайта си регионалното министерство. По официална информация за правените до момента три неуспешни ремонта на тръбата вече са били похарчени 1.3 млн. лв.


Проверка на "Дневник" показва, че очевидно става дума за финансиране на инвестиционен проект "Ремонт на напорен тръбопровод Ф500 за отпадъчни води, находящ се под дъното на варненското езеро", който беше публикуван в сайта на местната администрация още в края на май м.г. Същата проверка тогава установи, че според метаданните, съдържащи се в документа, той е бил съставен и редактиран на 17 май м.г., или близо месец и половина след като Община Варна беше обявила за последен път, че "ремонтът на проблемните участъци по временно положения тръбопровод във Варненското езеро е завършил". От съдържането на това съобщение ставаше ясно, че


тръбата все пак продължаваше да изхвърля в езерото фекални води




а дефектите по нея трябваше да бъдат окончателно отстранени най-късно до 24 април м.г.


В точка "Съществуващо положение" от инвестиционния проект, за който сега МРРБ отпуска нови 750 хил. лв. беше записано буквално следното:

"В средата на месец януари 2021 г. временният тръбопровод беше прекъснат и отпадните води след механично пречистване аварийно са заустени във Варненско езеро, като за това са известени отговорните институции. В момента се установяват повредите и се работи по бързото отстраняване и подмяна на авариралия участък с цел бързо възстановяване на временното трасе на тръбопровода."

Най-важното по темата можете да прочетете тук, тук, тук и тук.


Именно от съдържането на това съобщение стана ясно, че след три ремонта и похарчени поне 1.3 млн. лв. тръбата все пак е продължавала да изхвърля в езерото фекални води. Информация дали това замърсяване е било спряно няма и до този момент.


Междувременно в средата на април т.г.


варненският кмет Иван Портних беше привлечен като обвиняем


по досъдебно производство по казуса със замърсяването на Варненското езеро с фекални води в периода 2019 - 2021 г. Резултати от разследването обаче и до този момент не са обявени.


Защо кметът на Варна омаловажи аварията - тук.


Според информацията, публикувана в сайта на регионалното министерство в края на миналата седмица, чрез преструктуриране на бюджета на ведомството за 2022 г. са били осигурени 418 млн. лв., с които ще бъдат финансирани общо 297 проекта в 234 общини за пътища, улици и ВиК.


Финалният списък с класираните обекти е съставен на базата на всички подадени искания от кметовете в периода от февруари т.г. до последните дни от работата на редовното правителство на Кирил Петков. "Спазени са критериите проектите да имат годна проектна и техническа документация, включително валидно разрешение за строеж, пише още в съобщението на регионалното министерство." В същото време е отпаднало изискването за избран изпълнител след проведена процедура по Закона за обществените поръчки.


Как 5 млн. евро и хиляди кубически метри фекални води изтекоха във Варненското езеро - тук.


Всичко за замърсяването и причините, довели до него - тук.


Заради


очевидна злоупотреба с европейското финансиране


в размер на 5 млн евро за изграждането на тръбопровода, през лятото на 2019 г. той бе прекъсната от преминаващ плавателен съд. В резултат на това в езерото се изляха над 3 млн. куб. м. фекални води от канализацията на градския кв. "Аспарухово", с. Галата и прилежащите им вилни зони. Аварията, за която кметът на Варна Иван Портних е бил информиран още през август 2019 г., бе запазена в тайна от гражданите в продължение на 10 месеца - до април 2020 г., когато за нея бе съобщено през публикации в медиите.


Като доказателство за неспособността на местната администрация да се справи с проблема последваха три ремонта, които само временно спираха изтичането на силно токсична канализационна вода в езерото с дебит 8.4 хил. куб. м. на ден. През това време, като собственик на съоръжението, администрацията на Портних така и не успя да напредне в търсенето на отговорност за качеството на строителните дейности по тръбопровода, приключили през 2011 г.


Сега при четвъртия пореден ремонт


тръбата би трябвало да бъде вкопана в дъното на езерото


както е предвиждал проектът за изграждането й. Инвестиционният проект за него, публикуван на сайта на общината в края на май предвижда и подмяната и на няколко, очевидно отново дефектирали, сегменти канализационния колектор.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK