ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

По крайбрежната алея във Варна не могат да се движат автомобили, потвърди регионалното министерство

Крайбрежната зона с алеята и плажовете във Варна

© Дневник

Крайбрежната зона с алеята и плажовете във Варна



Крайбрежната алея във Варна не е път, тя представлява брегоукрепително съоръжение (дамба), което не е проектирано да изпълнява функциите на път или улица за преминаването на моторни превозни средства. Това е записано в писмо на регионалното министерство от 28 септември м.г. до тогавашния областен управител на Варненска област Марио Смърков, който преди дни отново пое този пост. В писмото е посочено също, че "бетоновата настилка на дамбата като част от конструкцията й не е оразмерена за подвижни товари от моторни превозни средства съгласно нормите за проектиране на пътища.


Така според документа, с който "Дневник" разполага, съществуват всички основания за


спиране на движението по цялата дамба




от сп. "Почивка" във Варна на север до т.нар. Рибарски плаж на юг. Въпреки това местната общинска администрация, както в лицето на бившия кмет Кирил Йорданов, така и на приемника му - Иван Портних години в продължение на повече от 22 години отказва да спре движението на автомобили по дамбата, като то дори беше улеснено с изграждането на кръгово кръстовище по магистралата Варна - Златни пясъци. Както Йорданов, така и Портних години наред спекулираха с твърденията, че т.нар. крайбрежна алея, не е част от алейната мрежа на Морската градина във Варна и по тази причина няма как да е част от обхвата на показаните им акции за забрана на движението на автомобили в парка. Сега се оказва, че дамбата всъщност не е път.


На базата на кореспонденцията, започната от Смърков, на 10 юли т.г., назначеният от кабинета на Кирил Петков областен управител Благомир Коцев забрани движението по по-голямата част от дамбата. Именно там обаче се намират повечето от крайбрежните заведения във Варна и собствениците им обжалваха заповедта пред Административния съд във Варна. Аргументът им беше, че само за първите дни след спирането на движението на автомобили оборотите им са спаднали с 60 - 80%.


В писмото на регионалното министерство от декември м.г. обаче ясно е описана хронологията на създаването на дамбата, която не дава


никакво основание да се мисли, че става дума за път


предвиден за движение на моторни превозни средства.


В него ясно е записано, че в периода 1981 - 1990 г. на територията на плажната зона във Варна са изградени три буни (брегозащитни съоръжения, разположени напречно на морския бряг) и дамба - успоредна на брега от сп. "Почивка" във Врана до т.нар. Рибарски плаж. Съгласно Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, изградените съоръжения са изключителна държавна собственост, която не може да бъде обявявана за частна.


В последните дни от живота на т.нар. тройна коалиция (БСП, ДПС и НДСВ) преди парламентарните избори през 2009 г. обаче стана ясно, че 118 дка крайбрежни терени - публична държавна собственост поради факта, че са били отвоювани от морето с изградената дамба, са били продадени на свързания с "Химимпорт" и Централна кооперативна банка "Холдинг Варна". Сделката беше осъществена от тогавашния областен управител на Варненска област Христо Контров (ДПС), който


въпреки всички законови ограничения


продаде терените на метри от морето за около 50 евро за кв.м.


Скоро след това защитната дамба, изградена от държавата, беше асфалтирана за сметка на структури, свързани с частния холдинг и превърната в път за движение на автомобили. А местната администрация във Варна направи всичко необходимо, за да улесни достъпа на моторни превозни средства до него.


По-късно, пак за сметка на "Холдинг Варна" беше извършено укрепване на свлачищна зона в района на крайбрежната дамба, което трябваше да отвори пътя към получаването на строително разрешение за застрояване на терените, придобити през 2009 г. Едва сега става ясно защо в близост до тях бяха изградени паркинги, а движението на коли по дамбата в района - ограничено. В цялата останала част от обхвата й обаче то остана възможно, за да бъде осигурен достъп да крайбрежните и плажни заведения.


В началото на юни т.г. държавни експерти се включиха заедно с членовете на Областната комисия по безопасност на движението във Варна в огледа на т.нар. Алея Първа. Тогавашният областен управител Благомир Коцев (Продължаваме промяната) съобщи по-късно, че в района има нужда от брегоукрепителни действия. Според него


дамбата е конструктивно компрометирана


и, че ще направи предложение до МРРБ средства за стабилизирането й да бъдат заложени в държавния бюджет за 2023 година. Алеята или трябва да се разшири, или да бъде спряно движението на коли по нея, каза още тогава Коцев.


От кореспонденцията между варненската Областна администрация и регионалното министерство обаче става ясно, че движение на автомобили по алеята няма кака да бъде допустимо, тъй като тя не е предвидена за това и не е част нито от общинската, нито от републиканската пътна мрежа. Дамбете не е и в системата от алеи на варненската Морска градина.


Решението на Варненския административен съд по обжалваната забрана за движение на автомобили по дамбата все още не е обявено.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK