ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Нов европейски пенсионен продукт си пробива път в България

Нов европейски пенсионен продукт си пробива път в България

© Велко Ангелов



Българските граждани ще могат да се осигуряват доброволно за допълнителна пенсия в рамките на ЕС, дори и да сменят местожителството си от държава в държава, без административни или финансови неудобства. Освен това ще получат достъп до много повече пенсионни продукти, развивани от европейски компании и ще могат да избират по-високодоходни, но рискови или по-консервативни схеми. Такава възможност дава нов паневропейски персонален пенсионен продукт (ПЕПП), който дава възможност на фондове от други страни в Европейския съюз да оперират на българския пазар и да изплащат допълнителни пенсии на хората, които се осигуряват доброволно в тях като част от третия осигурителен стълб.


Възможно, но засега малко вероятно, е български фондове аналогично да се насочат към общоевропейския пазар, коментираха финансови експерти пред "Дневник".


Промените в Кодекса за социално осигуряване, които дават тази възможност, са преминали всички съгласувания - и обществено обсъждане, и консултации с работодателските и синдикалните организации, така че за влизането им в сила остава последната стъпка - положително гласуване в следващ парламент. Промените въвеждат в българското законодателство регламент 2019/1238 на Европейския парламент и на Съвета от юни 2019 г.




"Целта на регламента е да насърчи лицата да спестяват средства допълнително, тъй като в много държави членки на ЕС коефициентът на заместване на дохода след пенсиониране е нисък. Поради липсата на хармонизация и различията в пенсионните системи на държавите членки, ПЕПП се създава като индивидуален доброволен пенсионен продукт, който може да бъде предлаган от всички участници на финансовите пазари", е записано в мотивите към законопроекта.


Според Европейската комисия съществуващите персонални пенсионни продукти в държавите членки не са
адаптирани за случаите на мобилност на работната сила в рамките на ЕС и до голяма степен не са
преносими от една в друга държава членка или между доставчици на такива продукти от различни
държави. Преносимостта на пенсионния продукт означава осигуреното лице да промени
своето местопребиваване, като се премести в друга държава членка, без да сменя доставчика.


Да създават и предлагат продукта ще могат финансови предприятия, които управляват средства на клиенти и извършват дейност трансгранично, сред които са: кредитни институции, животозастрахователни предприятия, институции за професионално пенсионно осигуряване, инвестиционни посредници, инвестиционни дружества, управляващи дружества и лица, управляващи алтернативни инвестиционни фондове. По този начин се цели да се стимулира и конкуренцията при предлагането на персонални доброволни пенсионни продукти.


За управлението на фонда ще се изисква издаването на разрешение от Комисията за финансов надзор.


Какво представлява продуктът


"Oбщoeвpoпeйcĸият пeнcиoнeн пpoдyĸт e cxeмa нa индивидyaлнo пeнcиoннo ocигypявaнe, ocъщecтвeнo нa ĸaпитaлoв пpинцип. Toй, дo гoлямa cтeпeн, щe пpиличa нa дoбpoвoлнoтo пeнcиoннo ocигypявaнe, ĸoeтo имaмe в тpeтия cтълб нa пeнcиoннaтa cиcтeмa. Oчaĸвa ce oнeзи, ĸoитo пoжeлaят дa имaт пoдoбeн вид ocигypявaнe, дa cпecтявaт в cвoя индивидyaлнa ocигypитeлнa пapтидa и в зaвиcимocт oт тoвa, ĸoeтo ce e aĸyмyлиpaлo ĸъм мoмeнтa нa пeнcиятa, дa oпpeдeли paзмepa й. Toзи пpoдyĸт щe дaдe възмoжнocт нa xopaтa дa мoгaт дa пpeнacят пpaвaтa cи в дpyги cтpaни oт EC", обясни пред "Дневник" дoц. Жeĸo Mилeв от катедра "Финанси" на УНСС.

Това, което отличава продукта и е ново в него е възможността хората да пренасят своите права във всички страни от ЕС.


Според Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване 67 милиона души от общо 243 милиона население на ЕС на възраст между 25-59 години (27% от общия брой) понастоящем използват доброволни финансови продукти с дългосрочна пенсионна цел. Те са концентрирани предимно в Холандия, Обединеното кралство, Чехия, Белгия и Испания.


По данни от статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН) към края на 2021 г. г. близо 650 хил. души са осигурени в доброволните пенсионни фондове от трети стълб (ДПФ), а осигурените в задължителните универсални пенсионни фондове от втори стълб (УПФ) са над 3.87 милиона.



За внасяне на осигуровки във фонда ще се изисква човекът да има навършени 16 години, което е приложимо и за останалите доброволни пенсионни фондове. Изплащането е предвидено да започне щом човекът придобие право на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Предвид доброволния характер на осигуряването по ПЕПП, по желание на осигурения пенсионното плащане може да започне и по-рано. Така осигуреният би могъл да разчита на тези пари при изпълнение на едно от двете условия - без да има достатъчно осигурителен стаж, но навършени години за пенсия или - в ограничени случаи, до пет години преди навършване на възрастта.


"Едно лице, ако работи днес в България и спестява в България, а утре реши да работи в Германия, ще има възможност да продължи да прави своите вноски към доставчика на този продукт в България или пък, ако доставчикът е разкрил подсметка в Германия, може да продължи да внася осигуровките си в тази страна", добави Милев, като поясни, че инвecтициoннитe възмoжнocти нa ocигypяващите ще ca шecт - c paзлични инвecтициoнни пopтфeйлa c paзличнo нивo нa pиcĸ. Очаква се тези, на които им предстои пенсиониране, да са по-консервативни, а останалите - с по-агресивна инвестиционна стратегия.


Πo дyмитe мy нaд 10 милиoнa ca xopaтa, ĸoитo paбoтя в cтpaнa от ЕС в ĸoятo нe ca ce poдили, и този продукт ще даде нa xopaтa дoпълнитeлeн cтимyл дa ce cпecтявa зa дoпълнитeлнa пeнcия. Добавя, че дeмoгpaфcĸият пpoблeм ĸacae вcичĸи cтpaни в Eвpoпa и тoвa oĸaзвa мнoгo cepиoзeн нaтиcĸ въpxy paзxoднoпoĸpивнитe cиcтeми, a пeнcиитe ce ocигypявaт oт paбoтeщитe в мoмeнтa. В България тенденцията е сред най-негативните. От Западна Европа Ирландия е единственото изключение, в което делът на младите хора нараства спрямо общия брой на населението .


"Heoбxoдими ca дoпълнитeлни cпecтявaния, зa дa ce финaнcиpaт пeнcиитe нa oнeзи xopa, ĸoитo щe ce пeнcиoниpaт cлeд 20-25 гoдини. Πpeдвиждaм инcтитyциитe, ĸoитo имaт интepec ĸъм тaзи oблacт нa ocигypявaнeтo дa имaт възмoжнocт дa нaвлязaт нa тoзи пaзap и дa пpeдлaгaт пoдoбнa cxeмa. Moжeм дa oчaĸвaмe пo-гoлямa ĸoнĸypeнция нa тoзи пaзap", ĸoмeнтиpa Mилeв.


На европейско ниво са уточнени и разходите за управление на фонда, като не повече от 1% от активите следва да бъде отчислен в полза на управляващото дружество като административни разходи. Това може да е пречка за нови участници на пазара, но и гарантира ефективност на управлението..


"През първите години докато се натрупат средства на осигурени лица, схемата няма да бъде печеливша", прогнозира Жеко Милев пред "Дневник". Затова и неговите очаквания са в България да няма особен интерес към продукта, тъй като се изисква период, в който дружеството трябва да е сигурно, че ще акумулира достатъчно активи, за да излезе сметката. Според Българската стопанска камара на този етап не се очаква наш пенсионен фонд да стане оператор, който да предлага новия Паневропейски пенсионен продукт заради ограничението за разходите и тежката процедура за лицензиране. Информация за липса на интерес към предлагане на продукта "Дневник" получи неофициално и от един от големите частни пенсионни фондове.


"Продуктът е изгоден за потребителите, но финансовите институции няма да имат икономическа мотивация да го предлагат, ако правителството не намери баланс между техните интереси и тези на спестителите. Въвежда се много сложна структура за създаване на този продукт, нужни са 2 лиценза, които ще доведат до много разходи. Надявам се в по-нататъшни стъпки тези негативи да бъдат премахнати", коментира пред Bloomberg TV Bulgaria доц. Станислав Димитров, ръководител катедра "Финанси и застраховане" във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) и главен изпълнителен директор на животозастрахователна компания "Съгласие".


Само един от синдикатите е резервиран


Всички национално представителни работодателски организации и КНСБ подкрепят проекта, единствено резервирано становище има конфедерацията на труда "Подкрепа", се вижда от стенограма от заседанието на Съвета за тристранно сътрудничество. Аргументът на синдиката е, че българите нямат пари, за да спестяват за пенсия, а нямат и финансови познания и доверие към въпросните финансови институции. Според "Подкрепа" в допълнение, когато бедността сред възрастното население е висока, вероятността допълнителен механизъм за спестяване да доведе до ръст на пенсионните спестявания е нищожна. ПЕПП би могъл да бъде привлекателен основно за мобилните специалисти, които работят в различни държави членки през периода на своя професионален живот, тъй като част от тях нямат достъп до професионалните пенсионни схеми", посочва синдикатът.


Коментира, че в българската пенсионна система функционира и четвърти стълб - корпоративните пенсионни планове, които в други държави са втори стълб. Така на практика ПЕПП се превръща в пети стълб на пенсионната система в България. "Той би имал потенциал за развитие, ако в България не функционираше допълнителното задължително пенсионно осигуряване, където се насочва колосална част от финансовите ресурси понастоящем", добавят от КТ "Подкрепа".


От КТ "Подкрепа" обръщат внимание, че нито НОИ, нито правителството има информация за коефициента на заместване на дохода след пенсиониране, тъй като държавните институции не разполагат с данни за размера на изплащаните от частните пенсионни дружества добавки към пенсиите. Настояват данните да бъдат събрани, анализирани и едва тогава да се прецени дали България е част от държавите членки на ЕС, при които тези допълнителни механизми водят реално до допълнително спестяване на средства за времето, в което гражданите вече нямат възможност да се трудят. Или единственият резултат е увеличаване на приходите на частните дружества в сектора. Според Българската стопанска камара в новия продукт са вградени предимствата на спестяващите пенсионни продукти в дългосрочен план. Освен това той ще подлежи на регулация от европейски органи, което дава допълнителна сигурност и гаранции. " Положително е, че регламентът на ЕС гарантира и по-ниски разходи за потребителите, в сравнение установените у нас за допълнителното пенсионно осигуряване. В законопроекта се предвижда данъчните облекчения да останат същите като при националния доброволен пенсионен фонд", е мнението на работодателската организация. В условията на застаряване на населението е необходимо да се създават условия за популяризиране и насърчаване на по-голяма лична отговорност и финансова грамотност за лични пенсионни вложения, осигуряващи по-висока възвръщаемост и по-голяма адекватност на пенсиите", препоръчва камарата.


"Дневник" изпрати запитване, но не получи становище по проекта от Aсоциацията на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK