Две жалби спират решението на Сандов за строежа на "Струма" през Кресненското дефиле

Борислав Сандов

© Юлия Лазарова

Борислав Сандов



Избори 2022

Решението на бившия екоминистър Борислав Сандов, с което спря процедури за строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, е обжалвано в последния момент, съобщава "24 часа".


На 15 август жалба е подала "Асоциацията на пострадалите при катастрофи". Тя е внесена в Министерството на околната среда и водите, което трябва да я придвижи към Върховния административен съд (ВАС).


От асоциацията коментират, че атакуват заповедта като нищожна и неправилна, тъй като юридически не е издържана и в нея има вътрешни противоречия, както и заради целесъобразността ѝ. Основната причина за обжалването е, че всяко едно забавяне на строежа на магистралата ще струва човешки животи.




От Агенция "Пътна инфраструктура" също обжалваха решението на Сандов, като жалбата вече е заведена пред ВАС.


Докато съдът се произнесе заповедите на Сандов не могат да влязат в сила, тъй като жалбите спират тяхното изпълнение.


Мотивът на бившия екоминистър Сандов за прекратяване на работата по отсечката, беше, че първо трябва да се решат екологичните проблеми, породени от строителството. Той се позоваваше на писмо от Европейската комисия, получено в България няколко дни преди това - на 27 юли. И твърдеше, че с него ЕК очаква от българското правителство нова оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) и оценка за съвместимост с "Натура 2000", в които да се оценят наново и равностойно всички алтернативи на избрания вариант. Става дума за т.нар. източен вариант, при който магистралата в района се разделя на две, като за платното в едната посока се използва съществуващият път, но рехабилитиран, а другото ще се изгради източно от дефилето.


Агенция "Пътна инфраструктура" е получила същото писмо на ЕК, но го разчита по съвсем различен начин, съобщава "24 часа". Според пътната агенция основното, което Брюксел иска от България, е определянето на специфичните консервационни цели за засегнатите от проекта защитени зони. След като целите бъдат определени и приети, следва да се ревизира оценката за съвместимост на проекта спрямо тях. Това би означавало, че от Брюксел не очакват нов ОВОС. Освен това според АПИ проблемът не е възникнал сега, а стои нерешен от две години. Тези цели не са били определени от МОСВ и това пречело на агенцията да направи допълнителен анализ, за да отговори на препоръките на ЕК по апликационните форми на проекта.


Служебният министър на околната среда и водите Росица Карамфилова заяви при представянето си, че казусът с автомагистрала "Струма" е много сложен и не се ангажира с решаването му. Става въпрос за трасето от 16 км на Лот 3.2, което е през Кресненския пролом. Там има две защитени местности - зона за местообитания "Кресна-Илинден" и зона "Кресна". Самият пролом е с богато биоразнообразие, подчерта Карамфилова, затова проектът за магистралата трябва да е с ясни природозащитни цели.


"Сега на сайта на министерството са качени за обществено обсъждане целите за двете защитени зони в Кресненския пролом. Получени са десетки становища и предстои оценяването им, за да се одобрят "природозащитните цели", посочи екоминистърът. Тя не изрази позиция кой е по-вероятният да се реализира проект - тунел или две еднопосочни трасета, едното през пролома и второ, източно по ската на Родопите.
Екоминистерството ще работи по този казус съвместно с колегите си от Министерството на регионалното развитие и благоустройството и в рамките на служебното правителство "ще начертаем ясен и устойчив план за действие", обеща тя. В тази посока били и очакванията на ЕК - да има конкретни стъпки и график за изпълнението им.

Избори 2022

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK