Правителствена проверка установи спестени материали за 40 млн. лева при строежа на "Тракия" при ГЕРБ

Магистрала "Тракия"

© Надежда Чипева

Магистрала "Тракия"



Избори 2023

Проверка на две министерства - на вътрешните работи и на регионалното развитие и благоустройството, откри дефицити при строежа на втори и трети лот на магистрала "Тракия". Вече е констатирано, че е положен по-тънък от изискуемия слой асфалт и фракция с до 5.5 сантиметра на места, а предстои след 10 дни да излязат и резултатите от тест на качеството на вложените материали.


Резултатите от проверката бяха представени от министрите Иван Демерджиев и Иван Шишков, като според тях ще излязат и проблеми с качеството на асфалта, защото взетите проби от асфалта показвали видимо влошено качество.


По думите на Шишков загуби от 40 млн. лева в ущърб на държавата са установени към момента. В третия лот липсват от дебелини на конструкцията 17.5 процента, което като стойност на лота означава 23.6 млн. лева. На втори лот липсват 12.5 процента от пътя, което прехвърлено върху стойността на строителството означава 17.5 млн. лева, изчисли Шишков и уточни, че гаранционните срокове са изтекли и сега държавата ще се наложи да ремонтира тези участъци.




"На първо четене се вижда, че декларираните работи са по-малко от заложените в съответните проекти. Вложените материали изглеждат със съмнително качество. Нужни са още десетина дни за пълно изследване какво се съдържа в слоевете на пътя. Дебелината е видимо по-малка, част от материалите се разминават", посочи Демерджиев.


Шишков разясни, че са изследвани асфалтовата смес от износващия, долния и основния пласт, както и пласта трошен камък. При изискуема дебелина на всички пластове на пътя от 220 см, установената реална дебелина при различните проби от различни места на "Тракия" е 186-189 см. Само при асфалтовия пласт, който се изисква да е 120 см, в една от пробите са установени 82-85 см, а в друга 103 см.


Първият проверен участък (лот 2) е Стара Загора - Нова Загора (31.8 километра), строен при управлението на ГЕРБ в периода 2010 - 2012 г. Строители са фирмите "Трейс груп" и "СК-Пътстрой", а стойността на договора е 137.8 млн. лева. Цената за 1 километър строителство е 4.33 млн. лева. Пробите от различните ленти показват дебелина около 185 сантиметра при изискуеми 220 сантиметра.


Ситуацията се влошава в лот 3 Нова Загора - Ямбол (35.7 км), който е построен за около 2 г. и е въведен в експлоатация на 12 юли 2012 г. Цената на строителството е 3.75 млн. лева на километър, а общата цена е близо 134 млн. лева, които получава гръцката фирма "Актор". Министър Шишков подчерта, че строителният надзор на обекта - обединение "Т7 / СНИК"е получил над 1 млн. лева, а е пропуснал сериозни несъответствия.


Пробите от участъка показват дебелина на пътя от 164 см при изискуеми 220 сантиметра, а Шишков е сигурен, че ще бъдат констатирани и проблеми и с качеството.


"Качеството на вложените материали очевидно има проблем. Овлажнено е леглото на пътя, както и конструкцията на самия път. Материалите не са тези, които следва да бъдат вложени", посочи Шишков.


Проби от съдържанието на пътя се изследват от Института по пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура", а проби са запазени при нужда да се изследват и допълнително в лаборатория в чужбина.


Шишков засегна и темата за официално водещите се за текущи ремонти на пътища, които обаче реално са основни ремонти, за да се избегне контролът. Даде пример с пътя Югово - Лъки в Родопите. "Буквално е направен един нов път с разширение около метър, метър и нещо", отбеляза регионалният министър, като допълни, че това е минало като текущ ремонт без разрешение за строеж и одобрени проекти. Дирекцията национален строителен контрол (ДНСК) и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) са направили проверка на 47 пътни обекта с дължина на отсечките 284 км.


Шишков уточни, че при метода студено рециклиране, когато се махат и трите слоя на пътя и се прави интервенция в основата му, това става основен ремонт, а когато се прави без засягане на последния слой на пътя, може да се приеме, че това е текущ ремонт. Посочи, че е бил направен анализ на ремонта на участък от "Тракия", който е бил основен ремонт, а не както е обявен - текущ. В доста голяма част от ремонтите на 419 обекта с дължина 2438 км те са били текущи, но са правени като основен, допълни министърът.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK