Полицаите срещу нелегалните мигранти: недостатъчно, необучени и без оборудване

Двама полицейски служители загинаха в Бургас на 25 август при опит на полицията да спре автобус, превозващ нелегални мигранти.



Полицаите, които опитват да спрат нелегалните мигранти, нямат достатъчно оборудване, нямат право да стрелят без "крайна необходимост", нямат специализирани обучения и квалификации, нямат и достатъчно време за професионална подготовка и тренировка. Много от тях не само нямат лента с шипове за принудително спиране на автомобили в багажника на патрулката или други технически средства, но липсва и елементарно оборудване като фенерче например. Истински късметлии са, ако са изстреляли до 5 патрона на тренировка със служебното си оръжие от началото на годината. За сметка на това обаче полицаите са длъжни да водят хартиен регистър на електронната поща, която получават и още куп друга документация.


Накратко така изглежда ситуацията с полицейските служители, които в последните месеци работят на границата и във вътрешността на страната в опит да спрат нелегалния трафик на мигранти от Турция през България до други страни от Европейския съюз.


Служебният министър на вътрешните работи Иван Демерджиев обясни, че мигрантският натиск е все по-голям, а конфликтните ситуации със служители на реда зачестяват, защото полицаите не си затварят очите, както се е случвало години наред, а вместо това се опитват да противодействат. Той призна, че едва от два месеца, след трагичния случай в Бургас, при който загинаха двама полицаи, е въведен протокол за действие на служителите на реда и те са били обучавани как да реагират при движещо се с висока скорост превозно средство, което отказва да спре.




Друг съществен проблем е, че според вътрешния министър каналджиите използват все по-мощни автомобили, а МВР на практика не само не може да ги преследва ефективно, но и едва ги догонва.

За справяне с кризата Демерджиев обяви, че разчита на всички в Народното събрание, включително и на трима бивши министри, които сега са народни представители, и предложи промени и в законодателството.

Представители на синдикалните организации обобщават с твърдението, че "МВР е в клинична смърт" и че е нужна "дълбока и цялостна реформа" като ще поставят конкретни изисквания, срокове и ще настояват за изпълнението им. В противен случай заплашват с протести.


Случаите с пострадали полицаи зачестяват


Последният случай, при който полицейски патрул опита да спре автомобил с полска регистрация, превозващ нелегални мигранти, е от сряда сутринта (23 ноември). Това става в района на Драгоман след преследване с полицията. Гонката е започнала от София, като колата се е насочила към магистрала "Тракия", където за кратко служителите на МВР загубили следите ѝ.


Чрез камери по пътищата е установено в каква посока се движи автомобилът и така полицията отново успяла да го догони. В крайна сметка колата е спряна край Драгоман, като в нея са установени 10 мигранти. Те са задържани, както и жената, която е шофирала. Автомобилът се е движил с над 200 км./ч. По първоначална информация полицейски патрул се е опитал да спре за проверка автомобила, но шофьорът не се е подчинил. На изхода на София (в района на "Църна маца") в преследването се е включил още един екип на полицията.


Представители на най-голямата синдикална организация в МВР коментираха, че ще обмислят конкретни мерки и предложения, за които ще настояват да бъдат изпълнени в срок, а в противен случай ще има протести.

© Велко Ангелов

Представители на най-голямата синдикална организация в МВР коментираха, че ще обмислят конкретни мерки и предложения, за които ще настояват да бъдат изпълнени в срок, а в противен случай ще има протести.


Това е третият случай на преследване на автомобил с мигранти само за денонощие. Във вторник (22 ноември) сутринта бус с мигранти блъсна полицейски автомобил на Околовръстното шосе в София. При инцидента тежко пострада полицай, който е с опасност за живота. Късно във вторник полицията в Бургас преследва джип, който катастрофира. В него са пътували 8 мигранти, като седем от тях са задържани. Шофьорът на автомобила също бе арестуван. През август двама полицейски служители загинаха в патрулка в Бургас, опитвайки се да препречат пътя на автобус, превозващ нелегални мигранти. В сряда съдът прочете няколко условни присъди по случая - за наемателя на автобуса и участници в организирането на трафика.


Наемателят на автобуса, прегазил двамата полицаи в Бургас, е осъден условно
Наемателят на автобуса, прегазил двамата полицаи в Бургас, е осъден условно


МВР има протокол за действие в подобни случаи от два месеца


Министърът на вътрешните работи Иван Демерджиев разказа детайли за последните случаи по време на брифинг в Министерския съвет като призна, че протокол за действие в подобни ситуации има едва от два месеца. Това, което прави МВР, не е да ги преследва, а да ги идентифицира и да намери подходящо място, където да бъдат спрени. Противодействието е по-енергично, когато се опитват да влязат в големите градове.


"Преди около два месеца професионалното ръководство разписа протокол, по който да бъдат спирани такива автомобили. Бяха обучени всички служители. Признавам, че до тогава нямаше такъв протокол, нямаше и обучение на служителите. Ситуацията се променя", обясни Демерджиев.

"Това, което правим, е да разположим полицаи по протежението на магистрала "Тракия", която основно се използва, за да се извозват тези мигранти към границата, предимно със Сърбия, и на тези подходящи места да се направят тактически планове за действие и за спиране на автомобилите", посочи Демерджиев.

"Имайте предвид, че тези хора постоянно променят тактиката си на действие. Спрямо тази тактика, ние променяме противодействието. В огромна част от случаите го правим успешно, без да се стига до жертви и инциденти", твърди още служебният министър на вътрешните работи.


Той подчерта, че в случая, при който пострада полицай в патрулка, блъсната от автомобил с мигранти, служителят на реда не е участвал в преследване.


Служебният министър на вътрешните работи Иван Демерджиев призова ведомството да не бъде оставяно само да се справи с проблемите с трафика на нелегални мигранти и призова за съдействие предшествениците си на поста, които сега са народни представители.

© Цветелина Белутова, Капитал

Служебният министър на вътрешните работи Иван Демерджиев призова ведомството да не бъде оставяно само да се справи с проблемите с трафика на нелегални мигранти и призова за съдействие предшествениците си на поста, които сега са народни представители.


"В случая нашият автомобил не е водил преследване. Той е бил спрял. Голямата скорост, над 200 км/ч., е довела до отклонение, до сблъсък в задната част на патрулния автомобил, до завъртането му и до втори сблъсък. Това не е автомобил, участвал в преследване и приложил неправилно тактически действия. Той е чакал автомобилът с мигранти да премине, да го пропусне и да се включи тогава в действията, които се осъществяват след това. Много скепулации по темата чух", каза Демерджиев. Той посочи, че автомобилите, които се наемат за превоз на мигранти, са мощни, нови и се движат с все по-висока скорост.


Според него е изключително трудно да се спре автомобил с толкова висока скорост.

"Ако се ползва лента за принудително спиране (с шипове - бел. ред.), както често се говори, в този автомобил ще има 11 трупа. Ние не можем да поемем такъв риск и не сме варвари. Правим всичко възможно нашите професионалисти да спират такива автомобили и над 80 автомобила са спрени безпроблемно в последните месеци, движещи се с тази скорост", обясни министърът.

"Много трудно можем дори да следваме тези автомобили, а не да ги преследваме. Не можем да допуснем такива автомобили, които се движат с такава висока скорост да влязат в големите градове, защото можете да си представите какво ще се случи", заяви Демерджиев.


"Не във всеки полицейски автомобил има достатъчно технически средства. Нямам точна информация колко точно ленти за принудително спиране има, но твърдо мога да кажа, че те не са достатъчни. Такива технически средства би трябвало да има във всеки патрулен автомобил, но няма", обясни пред "Дневник" Валентин Попов от най-големия полицейски синдикат СФСМВР.

"Няма и много други неща като например по турската граница в някои райони няма покритие нито на мобилните оператори, нито системата Тетра, с която работят полицейските служители. Елементарното фенерче дори липсва. Няма модерно оръжие, липсват несмъртноносни средства. Липсва нормална униформа даже и може да се продължи с примерите", обясни Попов.

Липсата на възпиращи съоръжения доведе до смъртта на четирима полицаи за близо три месеца, коментира пред "Нова телевизия" Илия Кузманов, член на Синдикалната федерация на МВР.


"Прекрачени са абсолютно всички граници. Нашата толерантност не се разбира правилно от ръководството на министерството. По тази причина Синдикалната федерация свиква федеративен съвет на 3 декември, където ще решим с какви действия да настояваме за абсолютно равностойно място в диалога в МВР...Колегите са незащитени", подчерта Кузманов.


Според него българските полицаи имат твърде малко правомощия. "Прекалено много се акцентира върху хуманността към извършителите на престъпления. Твърде ниска стана цената на живота на държавен служител в МВР. Вижте, например, как действат органите на реда в САЩ", коментира още Кузманов.


Валентин Попов даде конкретен пример и със законите, определящи функциите и структурата на МВР, с които, по думите му, са правени немалко експерименти.


"Един от тях включва следното - можете да направите малко сравнение между закона за Митниците и закона за МВР в частта правомощия на органите. Митническият служител може да носи и да употреби при неизбежна отбрана или крайна необходимост служебно оръжие. Съгласно закона за МВР полицейските органи имат възможност да използват служебно оръжие, когато това е абсолютно необходимо. Звучи парадоксално, но един полицай е поне малко ограничен законово отколкото един митнически служител", добави Попов.


"Отдавна говорим, че сме натоварени като система с функции, които невинаги би следвало да са част от нашата работа. В 90 закона МВР се задължава да съдейства на други структури. Дори това, ако оставим настрана, в ежедневието на работата на колегите, те са затрупани с един куп неща, които трябва да вършат и са затрупани с куп хартия, която трябва да произвеждат", разказа Попов.

"Стигаме до парадоксални ситуации, в които ръководител на началник група например, заради писането на планове и отчети и попълването на таблици, почти не е в състояние да провери как хората му си вършат работа на терен. Ние продължаваме да водим хартиен дневник за получената електронна поща. Щеше наистина да е смешно, ако не беше тъжно", даде пример Попов.

Бившият вътрешен министър Цветлин Йовчев също коментира пред "Нова телевизия", че в МВР има системен проблем, на който е крайно време да се обърне внимание.


"Тактиката е сбъркана. Не може с опити за преследване да препречваме пътя на мигранти. Прави се блокада, в която се използват технически средства - например ленти с шипове, триподи. Не знам кой разпореди на загиналите полицаи в Бургас да се опитват да препречат пътя на автобуса с бежанци. Това е самоубийствено", смята Йовчев.


"Основният проблем е в управлението на силите и средствата. Това го виждаме както на границата, така и във вътрешността на страната. Работеше се по създаването на тристранен център между Турция, България и Гърция. Не знам защо той не се направи. Ролята му беше да координира съвместните действия по охрана на границата", допълни бившият министър.


Има нужда от дълбоки промени, но какви да са те


Валентин Попов подчерта, че МВР има нужда от дълбока и цялостна промяна - както промяна в щатната численост, така и от сериозни организационни промени, които обаче трябва да бъдат направени след сериозен и задълбочен функционален и структурен анализ, за да се види какво има и какво липсва в момента, защото дори хората в системата, не са наясно.


"Много сложен въпрос е дали можеше да се избегнат подобни рискови ситуации. Поне в някои от случаите определено присъства и елементът на случайност. Не съм достатъчно компетентен, за да кажа категорично какво би трябвало да се направи, за да не се случи някой от тези трагични случаи. При всички случаи рискът в нашата професия го има, на определени позиции понякога е по-висок от други. Не може да бъде елиминиран напълно, но със сигурност може да бъде сведен до някакви по-ниски нива като започнем с промени за екипировка и оборудване, обучение и разписани начини за спиране на превозни средства", коментира Попов.


Той даде пример със САЩ, където, ако превозно средство се движи с висока скорост, не спира, не намалява скоростта и не се подчинява на полицейско разпореждане, американските полицаи разглеждат автомобила като смъртоносно оръжие. "Ние обаче не го правим, защото законът ограничава тази възможност", каза още той.


По думите му, сгъстяването на такива неприятни случаи и трагични събития кара синдикатите да се замислят много сериозно, да дефинират някои освен конкретни искания и предложения към ръководството на МВР, правителството и Народното събрание и този път наистина, влизайки в конкретика, да поставят срокове за тяхното започване, вземане на мерки, а също и срокове за изпълнението им. "Ако това за пореден път остане само на думи и хартия, най-вероятно ще прибегнем отново до протести", каза Попов пред "Дневник".


Мигрантският натиск на границата продължава, а по данни на министър Демерджиев на ден влизат около 300-400 мигранти.

© Георги Кожухаров

Мигрантският натиск на границата продължава, а по данни на министър Демерджиев на ден влизат около 300-400 мигранти.


В сряда след заседанието на Министерския съвет министърът на вътрешните работи обобщи и промени, които се предлагат в законодателството, с които се цели да се увеличат наказанията за нелегален трафик на мигранти, но и да се улесни разследването на такива престъпления.

С писма до всички депутати служебното правителство предлага промени в Наказателния кодекс свързани, с по-строги наказанията за хората, уличени в нелегален трафик на мигранти. В предложенията има завишаване на наказанията, които да започват от 1 до 6 г.

"С това целим да избегнем честите случаи на условно осъждане или преминаване към по-леко наказание. Целим да улесним и разследването, тъй като тежките престъпления се разследват по други начини. Лицата, които ние спираме, задържаме, знаете по какъв начин и знаете колко трудно след ден, два или 3 отново се озовават на пътищата, натоварили нови мигранти. Това не може да продължава. Последният пример в това отношение е прочетената присъда на човека, наел автобуса "убиец" в Бургас. Не мога да приема, че условна присъда може да получи човек, пряко отговорен за смъртта на двама полицейски служители. Не може МВР да бъде оставено само в тази борба", каза Демерджиев.
Предвижда се конфискация на автомобилите, с които е извършван трафикът, когато са собственост на хората, превозващи мигранти, както и глоба в размер до 10 пъти стойността на МПС-то, когато то не е собственост на този, който превозва мигрантите.

"Знаем, че в Народното събрание има внесен законопроект в тази насока, ние не претендираме за някаква изключителност на нашия, макар че той е плод на работата на професионалисти, но нека народните представители възможно най-бързо разгледат двата законопроекта. Нека ни дадат надеждни средства да се борим с хората, извършили този род престъпления", призова министърът.


Междувременно правната парламентарна комисия вчера отхвърли внесените от БСП промени в Наказателния кодекс, предвиждащи по-високи наказания за трафик на мигранти, да бъдат обсъдени като извънредна точка на днешното заседание. Те няма да бъдат обсъждани и утре на извънредно заседание, предложено от Надежда Йорданова от "Демократична България", но отказано от председателя на комисията Радомир Чолаков (ГЕРБ).


Експерти за инцидента в Бургас: Полицаите са разчитали автобусът да спре
Експерти за инцидента в Бургас: Полицаите са разчитали автобусът да спре

Също в сряда Министерският съвет прие национален план за 2022 г. за развитие на способностите, за управление на границите и за връщане на незаконно пребиваващи граждани на трети страни. Документът е изпълнение на европейски регламент и предвижда чрез ефективно управление на външните граници да се преодолеят предизвикателствата, свързани с миграцията и евентуалните бъдещи заплахи, включително противодействие с трансграничната престъпност и осигуряване на вътрешната сигурност на Съюза. От информацията за взетите от кабинета решения обаче липсват повече детайли какво точно е разписано в този план.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK