Знак към обществото: Парламентът прие по-тежки санкции за пияни и дрогирани шофьори

Част от приетите на първо четене поправки в Наказателния кодекс предвиждат криминализиране на отказа на шофьорите да им бъде направен тест за наркотици

© Велко Ангелов

Част от приетите на първо четене поправки в Наказателния кодекс предвиждат криминализиране на отказа на шофьорите да им бъде направен тест за наркотици



С голямо мнозинство Народното събрание прие на първо четене предложения за 8 поправки в Наказателния кодекс, част от които идентични или сходни, внесени от различни политически партии. С тях се криминализира отказът на шофьорите да дадат проба за наркотици, премахва се хартиеното копие на контролния талон, увеличават се санкциите за шофьори, причинили тежки катастрофи след употреба на алкохол и наркотици, и се предвижда конфискация на автомобила им или временното сваляне на регистрационните табели.


Как се прави тест за дрога на пътя, а след колко чаши алкохол ставате подсъдим
Как се прави тест за дрога на пътя, а след колко чаши алкохол ставате подсъдим


Освен това с други текстове се предвиждат по-тежки санкции за каналджийство, както и за неизпълнение на полицейски разпореждания от страна на трафиканти на нелегални мигранти. Предложено и прието на първо четене бе и предложение за отпадане на повторяемостта в случаите на домашно насилие и изискването,преди да бъдат взети мерки, в полицията да са постъпили поне 3 сигнала за насилие. Парламентът прие и промени, с които ще се налагат по-тежки наказания при прояви на жестокост и насилие над домашни животни.


Поправките в Наказателния кодекс са инициирани от всички парламентарно представени партии и бяха подкрепени с голямо мнозинство като "политическа реакция" и "знак към обществото" за непримиримост към зачестилите случаи и примерите от последните месеци за всички изброени престъпления.


ГЕРБ искат отказът от наркотест на пътя да бъде санкциониран




Поправките на ГЕРБ-СДС бяха представени от Христо Терзийски, който обясни, че се предлага криминализирането на отказа на шофьори да бъдат тествани за наркотици. Той припомни последните тежки катастрофи със загинали в катастрофи, предизвикани от пияни или дрогирани шофьори, и припомни, че се наблюдава тенденция през последните 3 години водачите да отказват да дадат проба. В момента отказът се санкционира по административен ред с глоба и не е престъпление, а предложението предвижда то да бъде криминализирано. От ГЕРБ-СДС, както и от "Демократична България" предлагат и парламентът прие на първо четене да отпадне контролния талон, който, според депутатите, е в тежест на водачите.


"Възраждане" искат по-тежки наказания за пияни и дрогирани шофьори


Петър Петров от "Възраждане" представи поправките, които партията предлага, като обясни, че единият законопроект касае промени в частта от НК, която е свързана с престъпления против транспорта.


"Хора с много нарушения, няколко присъди, за съжаление отново излизат на пътя и причиняват тежки катастрофи. Тази порочна практика на условно осъждане и предсрочно освобождаване трябва да бъде спряна. Предлагаме увеличаване на долната граница, като наказанията станат повече от 3 години затвор, за да отпадне възможността за условна присъда. Предлагаме и увеличаване на максималното наказание за тежките случаи, като то стане 20 години затвор, когато шофьорът е бил пиян, дрогиран, без книжка и при причинена смърт", коментира Петър Петров.


Предлага се отнемане на повече точки на пилите и каращите с превишена скорост шофьори
Предлага се отнемане на повече точки на пилите и каращите с превишена скорост шофьори


От "Възраждане" предлагат и поправка, която предвижда да се спира от движение или временно да се изземе управлявания от пиян или дрогиран шофьор автомобил.


"Няма друг начин да реагираме на убийците на пътя - или временно дерегистриране, или временно изземване на моторното превозно средство. Подобни санкции ще махнат тези опасни превозни средства и хората, които ги управляват, от пътя. Това е единствената реална превенция", смята Петров. Министерството на правосъдието е дало отрицателно становище за тези поправки заради правото на собственост, гарантирано в конституцията.


По-сериозни санкции за каналджии и трафик на нелегални мигранти


От "Възраждане" предлагат промени и в други текстове на Наказателния кодекс, които са свързани с трафика на нелегални мигранти и каналджиите.


С карта на маршрута в телефона: как мигрантите се опитват да преминат България
С карта на маршрута в телефона: как мигрантите се опитват да преминат България


"Предлагаме промени с цел да реагираме на все по-големия брой на тези престъпления. Слагаме акцент на тези деяния, свързани с неизпълнение на разпореждане или със съпротива на орган на властта. Имаше няколко случая на загинали полицаи. Считаме, че тези деяния, свързани с нанасяне на телесна повреда или смърт на служител на реда, трябва да получават много по-тежки санкции и сме сложили фокус върху тези конкретни деяния - лишаване от свобода, но и имуществени санкции. И тук предлагаме изземане на превозното средство, с което се прекарват нелегални мигранти. Така ще попречим на каналджиите да ги използват занапред", обясни Петър Петров.


По-тежки наказания за насилието над животни


Цветелина Симеонова-Заркин от "Продължаваме промяната" представи поправките, внесени от партията, с които се увеличават наказанията при проява на жестокост над животни.


"Хора, които застрелват куче или които прибират куче, за да му счупят четирите крака, са съществена заплаха. Има системно подценяване на съставите на тези престъпления, няма и изтърпени наказания. Предлагаме по-прецизно законодателство за бракониерство на дивеч, незаконна сеч, проява на жестокост към животните, отравяне на защитени видове, унищожаване на вековни гори, строителство върху редки екосистеми и територии, които не могат да бъдат възстановени", обясни Цветелина Симеонова-Заркин.


Обвиненият, че е изтезавал кучето Мечо, остава в ареста
Обвиненият, че е изтезавал кучето Мечо, остава в ареста


ДПС искат поправки в закона, свързани с домашното насилие


Поправките, предложени от ДПС, са свързани с отпадането на изискването за системност при домашното насилие.


"Това изискване е пречка за ефективното прилагане на квалифицираните състави за престъпленията, свързани с домашното насилие. В момента трябва да са налице 3 или повече сигнала в полицията. За съжаление още при първото посегателство се стига до тежки травми и дори смърт. Това е крайно необходима и дори закъсняла към този момент промяна", обясни Ертен Анисова.


Орлин Владимиров следил жена си с камери в играчките на детето преди убийството
Орлин Владимиров следил жена си с камери в играчките на детето преди убийството


Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната" коментира, че предложенията за законопроекти са важни и повдигат актуални теми, с които се сблъскват много хора на пътя всеки ден и които все още се обсъждат на първо четене.


"Относно синия талон подкрепяме идеята, но защо не отпадне и стикера за гражданска отговорност - той е тотално ненужен", коментира Ананиев предложението на ГЕРБ. Според него би трябвало да се обмисли възможността за криминализиране не само на отказа от наркотест на пътя, но и за тест за алкохол с дрегер.


По думите му чувството за несправедливост в обществото е заради условните присъди след тежки катастрофи и причинена смърт на пътя.


"Предлага се и конфискацията на автомобила, от години се обсъжда това предложение, но винаги има проблем с правото на собственост. Когато се карат лизингови автомобили, трябва да се търсят други решения. Има и проблем къде ще се държат тези автомобили, как ще се стопанисват и т.н.

"За българина колата е много важна и той я е обърнал в култ. Бедният човек може да няма друг автомобил и ако го конфискуваш, това ще е проблем, но по-заможен джигит точно тази мярка не би го спряла", смята Ананиев.

"Аз съм привърженик на т.нар. пътно убийство от Италия - когато някой се качи пиян или дрогиран, влизат в тази хипотеза и се налага 12 години ефективна присъда. Има примери, които можем да използваме, но трябва да видим кое е работещо за България. Много от предложенията не са добре написани, трябва да се изчистят, но бих подкрепил така внесените законопроекти. Превенцията не може да сработи и има предложения, които са интересни, но между четенията трябва доста неща да се коригират. Трябва да се измисли модел, който дава резултат накрая", добави още депутатът.


Иван Иванов (БСП) обяви, че днес е добър ден, защото е дошло време да се обмисли политиката за наказанията.


Поправките в 8 проекта за промени в различни текстове на Наказателния кодекс бяха приети с голямо мнозинство на първо четене

© Цветелина Белутова, Капитал

Поправките в 8 проекта за промени в различни текстове на Наказателния кодекс бяха приети с голямо мнозинство на първо четене


"Свидетели сме на тежки инциденти, на сериозни злоупотреби с алкохол, с наркотици, довели до тежки наказания. Също и за каналджиите - видяхме както тежки повреди и смъртни случаи на полицейски служители, така и още по-неприятни за обществото - полицаи, превозващи нелегални мигранти. Има и членове на нашето общество, които разпространяват порнографски материали - гнусно престъпление. Изводът е, че трябва да сме малко по-твърди в законодателството. Очевидно налаганата политика към днешна дата не дава необходимия ефект", коментира Иванов.


Според депутата от левицата вече е настъпил момента за по-тежки санкции, "най-малкото за да дадем сигнал на обществото, че има вече нетърпимост към подобни деяния".

"Виждаме, че каналджийството се е превърнало в национално занятие. Трябва да проявим пълната нетърпимост към подобни престъпления. Ще усетим много скоро и превенцията, след като, надявам се, тези законопроекти влязат в сила", смята Иванов.

Атанас Атанасов и Надежда Йорданова от "Демократична България" обясниха, че законопроектите трябва да бъдат приети на първо четене, защото има обществено очакване и сериозно изостряне на престъпленията, свързани с каналджийство и престъпленията на пътя. Според тях обаче проблемът е много по-комплексен и изисква комплексни мерки, а не само "механично увеличаване на санкциите в НК".


"Много са важни причините и условията, поради които се е стигнало да това състояние. Когато говорим за генералната превенция, трябва да обсъдим какво е довело до това състояние на нещата. Липсата на ефективен контрол на движение по пътищата е една от основните причини за това състояние - няма страх и няма респект. След употреба на алкохол и особено след употреба на наркотични вещества, което в момента се случва ежедневно, трябва да поставим въпроса как може такова нещо в цялата държава - на всеки ъгъл да си купиш наркотици. Неефективна е работата на МВР срещу вноса, производството и разпространението на наркотици", коментира Атанас Атанасов.


Марин Маринов от ГЕРБ обяви, че фактът, че днес парламентът разглежда 8 законопроекта за промени в Наказателния кодекс, е свидетелство за това, че има бум на престъпността и че някои органи не работят ефективно. Той отправи критики към бившия министър на вътрешните работи Бойко Рашков, като посочи, че той е "виновен за това МВР да е доведено до състояние на колапс".


Атанасов от своя страна реагира и коментира, че причините за състоянието на МВР не може да се търсят само в последните 2 години и добави, че по време на управлението на ГЕРБ "заради постоянните трансформации в министерството то беше обезкървено и затова не може да видите униформен по улицата".


Орлин Тодоров, психотерапевт: Пред очите ни е модел, за който отнемането на живота и свободата са ценност
Орлин Тодоров, психотерапевт: Пред очите ни е модел, за който отнемането на живота и свободата са ценност


Надежда Йорданова върна дебата по същество и посочи, че по-важна е превенцията, а нито едно от предложенията за промени не решава този проблем.


"Най-голямо възпиращо действие има неизбежността на наказанието. В тази зала трябва да се съсредоточим и да въведем механизъм за неизбежност на наказанията, адекватното и ефективно разследване на престъпленията и внасянето на обвинителен акт от прокуратурата в съда", обясни Йорданова.

"Обиколих затворите като министър на правосъдието и в момента в българските затвори осъдените лица са по-скоро такива, които имат нужда от социално подпомагане, отколкото от наказание. Това не е адекватна наказателна политика. Тогава, когато изменяме НК в условията на предизборна кампания, това е лош знак за правовата държава", смята Йорданова.


Тя посочи, че отчуждаване в полза на държавата на превозни средства, използвани за престъпление, е непропорционална мярка и в нарушение на Европейската харта за правата на човека.


"Може да се окаже, че вместо да изпишем вежди, ще избодем очи. Да бъдем внимателни между първо и второ четене, за да не се стигне до допълнителни осъдителни решения в съда в Страсбург, които ще доведат до нови проблеми", призова Йорданова.


Всички промени бяха приети на първо четене, като предстои те да бъдат обсъждани на второ четене и да бъдат внесени поправки в комисии, преди да стигнат до ново гласуване в пленарна зала.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK