
© Анелия Николова
Северната скоростна тангента на София
Камарата на строителите в България и Българската браншова камара "Пътища", в които членуват най-големите пътностроителни фирми в страната, определиха като "подвеждащи и неверни информации" установеното некачествено изпълнение по различни пътища в страната.
Неотдавна от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и МВР установиха стигаща до една трета липса на асфалт на Северната скоростна тангента на София, както и проблеми с положената основа. За да бъде приведен в съответствие с изискванията, този път ще трябва да претърпи основен ремонт по думите на служебния регионален министър Иван Шишков. По-малка дебелина на асфалта от необходимата беше установена и на магистрала "Хемус" в участъка между София и гара Яна. Проверките на магистрала "Марица" пък показаха, че част от основната конструкция и асфалтовите пластове на настилката са извън нормите.
Въпреки че критиките на пътните строители са насочени срещу МРРБ, АПИ и МВР, те посочват, че всички заедно, а именно - държавните институции, строителният бранш и всички други участници в строително-инвестиционния процес, полагали сериозни усилия за модернизирането на страната, която ставала все по-привлекателна за живот, за бизнес, за инвестиции с всеки успешно реализиран инфраструктурен проект.
"Като български строители и европейски граждани сме категорични, че не толерираме омаловажаването на постигнатия напредък", настояват пътностроителните фирми, повтаряйки отдавнашната теза на управлявалия повече от десетилетие страната бивш премиер Бойко Борисов, че по негово време е бил постигнат голям напредък с изграждането на пътна инфраструктура.
Строителните фирми пишат още, че винаги били спазвали стриктно националното и европейското законодателство, като били създали честна и прозрачна конкурентна среда и ясни правила в бранша. Настояват, че всички конкурси и обществени поръчки се провеждали законосъобразно и вярвали, че в България институциите гарантирали тяхната законност и прозрачност.
Двете камари предполагат, че "несъстоятелните атаки" за некачествено изпълнени пътища срещу пътностроителните фирми зачестявали заради наближаващите парламентарни избори на 2 април и местните избори наесен.
"Приветстваме желанието на министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков да провери как са разходени държавните и европейските средства. Но обявяването на прогнозни, а не на крайни резултати, създава некоректни внушения и превръща проверките в бутафория", настояват пътните фирми и допълват, че били оклеветени.
Строители на Северната скоростна тангента бяха консорциум от едни от най-големите пътни фирми - "Водстрой 98", "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой" и "Пътстрой Бургас".
"Преди да сме построили половината магистрали, сега трябва да ремонтираме тези, които сме построили последните 7-8 години", коментира неотдавна Шишков, хвърляйки вината за тези проблеми върху второто и третото правителство на Бойко Борисов. Въпреки това служебното правителство захрани със стотици милиони левове същите фирми, строили и ремонтирали пътища при управленията на ГЕРБ.
Преди няколко дни главният прокурор Иван Гешев обяви, че е започнал проверка във връзка с нередностите при строителството на пътища.