
Рибарското пристанище Карантината, чийто вход беше блокиран от пясъчен нанос заради лошо проектиране само година след като беше открито.
Във Варна започва работата по разчистване на пясъка, блокирал новото рибарско пристанище Карантината само година след откриването му. То беше построено с 14 млн. лв. (без ДДС), по-голямата част от които европейско финансиране.
"Има една лодка, която премества пясъчните наноси от входа на пристанището към морето и към западния мол", обясни днес пред журналисти директорът на общинското предприятие "Общински паркинги и синя зона" Младен Иванов, в чиито активи беше зачислено пристанището. Според него това е краткосрочно решаване на проблема, докато бъде намерено трайно решение. Какво е то обаче не е ясно.
Проектът за рибарското пристанище Карантината е бил разработен от екип на Българската академия на науките, каза още Иванов. Част от работата е била извършена и от Института по корабна хидродинамика във Варна, който е част от структурата на академията.
На въпроса имала ли е община Варна сигнали за това, че изработен по този начин, проектът е заложил
"бомба със закъснител"
пред пристанището, Младен Иванов отговори:
Казаното от Иванов на практика означава, че за да бъде годно за експлоатация, пристанището ще трябва да бъде разчиствано от пясъчни наноси всяка година. Колко ще струва това на общината и откъде ще бъде осигурено финансирането не било ясно, както и в каква посока ще бъде търсено и дали изобщо е възможно да бъде намерено дългосрочно решение на проблема.
Иванов предполагал, че проектните дълбочини на входа на пристанището щели да бъдат запазени
"поне една година"
за да може през това време да се търсят дългосрочни варианти.
Рибарското пристанище Карантината обаче има и друг проблем. Въпреки че в проекта за изграждането му бяха заложени 116 места, за които беше осигурено европейско финансиране, парите стигнаха за въвеждане в експлоатация на едва 42 места.
В края на м.г. местната администрация подписа договор с дружеството "Хидроремонт" за възлагане на обществена поръчка на стойност
362 хил. лв. без ДДС
След нейното изпълнение рибарското пристанище Карантината трябва да може да получи Удостоверение за експлоатационна годност, без което то не би могло да функционира. То трябва да достави допълнително оборудване - дървени отбивачки, крепежни материали за дървени скари, кнехтове, швартови системи, навигационни системи и монтаж на кейови колонки. Финансирането за изпълнение на поръчката ще се осъществява от бюджета на дружеството "Общински паркинги и синя зона".
Основен проблем с реализацията на проекта
за строеж на рибарско пристанище Карантината бе, че в действителност то е изградено от нулата едва след получаване на европейското финансиране, а не "разширено и реконструирано", каквото беше изричното условие на оперативна програма "Рибарство и аквакултури". Условията по мярка "Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки" на програмата на ЕС изрично посочват, че е недопустимо подпомагането на изграждането на новопостроени пристанища или новопостроени рибни борси, какъвто е случаят с Карантината.