С неясен бюджет Варна ще опита да спаси неизползваемото пристанище "Карантината"

Рибарското пристанище Карантината, чийто вход беше блокиран от пясъчен нанос заради лошо проектиране само година след като беше открито.

Рибарското пристанище Карантината, чийто вход беше блокиран от пясъчен нанос заради лошо проектиране само година след като беше открито.



Във Варна започва работата по разчистване на пясъка, блокирал новото рибарско пристанище Карантината само година след откриването му. То беше построено с 14 млн. лв. (без ДДС), по-голямата част от които европейско финансиране.


"Има една лодка, която премества пясъчните наноси от входа на пристанището към морето и към западния мол", обясни днес пред журналисти директорът на общинското предприятие "Общински паркинги и синя зона" Младен Иванов, в чиито активи беше зачислено пристанището. Според него това е краткосрочно решаване на проблема, докато бъде намерено трайно решение. Какво е то обаче не е ясно.


Проектът за рибарското пристанище Карантината е бил разработен от екип на Българската академия на науките, каза още Иванов. Част от работата е била извършена и от Института по корабна хидродинамика във Варна, който е част от структурата на академията.


Между скъпото и невъзможното - Варна търси решение за неизползваемото си рибарско пристанище
Между скъпото и невъзможното - Варна търси решение за неизползваемото си рибарско пристанище

На въпроса имала ли е община Варна сигнали за това, че изработен по този начин, проектът е заложил




"бомба със закъснител"


пред пристанището, Младен Иванов отговори:

"Уведомявали сме ги, писали сме им, искали сме среща с тях, но не сме имали обратна връзка. Община Варна няма експерти - хидротехнически проектанти, които да кажа предварително, че като се построи по този начин, пристанището ще има тези проблеми."

Казаното от Иванов на практика означава, че за да бъде годно за експлоатация, пристанището ще трябва да бъде разчиствано от пясъчни наноси всяка година. Колко ще струва това на общината и откъде ще бъде осигурено финансирането не било ясно, както и в каква посока ще бъде търсено и дали изобщо е възможно да бъде намерено дългосрочно решение на проблема.
"Това са хидродинамични процеси, които се прогнозират с известна степен на точност, каза още Младен Иванов. Тоест ние не можем да кажем през 2023 г. колко щорма ще има от северозапад, защото те са основните причинители за нанасянето на пясък. Никой не може да го предскаже, има някаква статистика назад във времето, но точно какво ще се случи тази година не можем да знаем."

Варна разшири "виртуално" рибарско пристанище с еврофинансиране
Варна разшири "виртуално" рибарско пристанище с еврофинансиране


Иванов предполагал, че проектните дълбочини на входа на пристанището щели да бъдат запазени


"поне една година"


за да може през това време да се търсят дългосрочни варианти.

"Това, което ние искаме от страна на община Варна, е някой като каже, че така ще се реши въпросът да си сложи подписи и да носи гаранционната отговорност за това, каза директорът на "Общински паркинги и синя зона". Защото ако инвестираме сериозна сума и това, за което са похарчени парите, не се случи, кой ще е виновен? Аз не съм чул проектант да е виновен в България за нещо."

Рибарското пристанище Карантината обаче има и друг проблем. Въпреки че в проекта за изграждането му бяха заложени 116 места, за които беше осигурено европейско финансиране, парите стигнаха за въвеждане в експлоатация на едва 42 места.


Само една трета от ново рибарско пристанище за 14 млн. лв. във Варна се оказа годна за използване
Само една трета от ново рибарско пристанище за 14 млн. лв. във Варна се оказа годна за използване


В края на м.г. местната администрация подписа договор с дружеството "Хидроремонт" за възлагане на обществена поръчка на стойност


362 хил. лв. без ДДС


След нейното изпълнение рибарското пристанище Карантината трябва да може да получи Удостоверение за експлоатационна годност, без което то не би могло да функционира. То трябва да достави допълнително оборудване - дървени отбивачки, крепежни материали за дървени скари, кнехтове, швартови системи, навигационни системи и монтаж на кейови колонки. Финансирането за изпълнение на поръчката ще се осъществява от бюджета на дружеството "Общински паркинги и синя зона".


Фотогалерия: Пясъкът превзема рибарското пристанище "Карантината" във Варна
Фотогалерия: Пясъкът превзема рибарското пристанище "Карантината" във Варна

Основен проблем с реализацията на проекта


за строеж на рибарско пристанище Карантината бе, че в действителност то е изградено от нулата едва след получаване на европейското финансиране, а не "разширено и реконструирано", каквото беше изричното условие на оперативна програма "Рибарство и аквакултури". Условията по мярка "Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки" на програмата на ЕС изрично посочват, че е недопустимо подпомагането на изграждането на новопостроени пристанища или новопостроени рибни борси, какъвто е случаят с Карантината.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK