Свлачището до тунел "Железница" на "Струма" трябва да е укрепено до средата на лятото

Свлачището до тунел "Железница" на "Струма" трябва да е укрепено до средата на лятото

© Цветелина Белутова, Капитал



Строителят на част от магистрала "Струма" от вчера укрепва свлачището преди тунел "Железница", като е поел ангажимент до средата на лятото да е готов с първия етап. Така ще може да бъде пуснато движението в участъка между Благоевград и Симитли в посока от Гърция към София. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков пред "България он еър".


След това за още няколко месеца трябва да бъде довършено укрепването и докрая на годината да има готов участък.


"Тунелът "Железница" е готов, пътят в останалата част също има едно свлачище, по което се работи", каза министърът.




Двете свлачища са при 365-ти км, което е преди тунел "Железница" в платното в посока София към Кулата, и при 369-ти км - след съоръжението.


В началото на февруари правителството отпусна средства за укрепване на свлачището като посочената цел тогава бе пътят да е готов до 3 месеца.


През декември Агенция "Пътна инфраструктура" отдели 74 млн. лева без ДДС за укрепването, като без търг го възложи на двете обединения от фирми, които са построили магистралата в тази част, като регионалното министерство дава своето съгласие за това. Причината е, че именно те са строителите на пътното платно и така гаранционната отговорност ще е ясна при приключване на строежа, пише "Капитал".


В обединението, което ще отговаря за едното свлачище, влизат "Грома холд", "Хидрострой" на Велико Желев, "АБ",, "Пътища Пловдив Груп" (свързана с "Грома холд"), "Пътища Пловдив" и "Алве Консулт", и ще изпълнят работата за 60.9 млн. лв. без ДДС. Въпросните компании изграждат участък от над 12 км, който е между Благоевград и Крупник (на него в средата се намира и "Железница").


Другото обединение, което ще укрепва за 12.9 млн. лв. без ДДС, е между "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Главболгарстрой" и "Главболгарстрой интернешънал" и изгражда малка отсечка точно преди тунел "Железница".


През септември 2022 г. Шишков определи като абсурдно, че две години след появата на свлачището на трасето преди тунел Железница, работата по ликвидирането му е стигнала само до изработване на идеен проект.


Преди това през август зам.-министърът на регионалното развитие Захари Христов при оглед на обекта заяви, че той ще бъде пуснат до два месеца.


Участъкът от АМ "Струма", Лот 3.1. е дълъг общо 12.6 км и струва 155 млн.лева без ДДС. Отделно самият тунел "Железница" струва 270 млн.лева заедно с прилежащите подходи, , осигурени по ОП "Транспорт" 2014-2020 г. Проблемът със свлачищата възникна по време на строителството на трасето и бе обявен през май 2021 г., но досега все още се търси трайно решение за укрепването им.


Първата отсечка от Лот 3.1, дълга 7 км, вече е пусната в екслоатация, но е в равнинен участък. С очакваното завършване и на втората, която включва два моста и тунела, трафикът ще се облекчи значително.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK