Дрогата: освен към танците, към нищо друго не съм пристрастен

Какво е "професионален хеликоптер"?


Стоян Димов a.k.a. Дрогата е на 26 години, занимава се с брейк от 13 и е един от основателите на Diablo crew и Art from the heart. Работи в сферата на туризма, но живее в сферата на танца.

Танцът е искрен и няма звезди, омърсени от парите и славата. <br />

© БунтART

Танцът е искрен и няма звезди, омърсени от парите и славата.


Каква е историята на брейк танца в България? Кои са основателите?
Стоян: Всички, които сме се занимавали последните 12-14 години с брейк сме второ поколение. Преди това, още по времето на тоталитаризма е имало би-бой, които са танцували не само брейк, но и уолкинг и попинг, без да ги разграничават като стилове. Чувал съм за Манийката от Асеновград, който сега работи като полицай, Ицо Черния от Бургас, Ти Фреш от Плевен, старите Слийпуолкингз и старите Електрик форс. Тогава е нямало условия те да си развият уменията и да се занимават и връзката е скъсана между поколенията. Учихме се от само себе си, нямаше интернет, наричахме въртенето "хеликоптер", с повече от едно завъртане – "професионален хеликоптер". Когато по телевизията даваха брейк, подпалвахме телефоните на тези, които имаха записващо видео и после касетката се гледаше на тренировки.


Първите шест години от както се занимавах с брейк... не мога да кажа, че съм танцувал. Наистина, имал съм ритмични движения, но не съм "чувал" музиката. С много пътувания и уъркшопи започнах да си попълвам дупките – започнах да обръщам повече внимание на ритмичността, отколкото на акробатиката и техниката. Сега преподавам брейк. Преди това ми се е струвало безумно, защото смятах, че най-добрия начин е да се научиш сам. Но желая и да предам знанията, които съм натрупал, за да продължи връзката между поколенията.
Как се заражда брейкът като танц?
Дядото на брейка е рокинга (The Rock dance), обаче по същото време, когато се развива този танц, рок музиката става супер популярна и на много партита са ставали недоразумения и са се сблъсквали рокери и брейкъри, които не са се обичали много. Затова са започнали да измислят алтернативни имена като Brooklyn Rock, B-rock и т.н. Брейка заимства най-вече от линди хопа и салсата.




Какви са проблемите с които се сблъскваш тук?


Стоян: Хората, които се занимават с брейк в България трябва да са по-единни. Винаги се намира някой за нещо да мрънка.
Брейкът се развива, но въпреки това сме назад. Благодарение на ниския ни стандарт на живот и на липсата на спонсори нещата са аналогични на начина, по-който е възникнал breakdancing в САЩ. Танцът е искрен и няма звезди, омърсени от парите и славата. Запазили сме есенцията, но е светотатство организаторите на състезания да са толкова невежи, че да се правят отделни категории за хип хоп и брейк. Брейкът е първият хип хоп танц, по-късно под шапката на хип-хопа минават фънк стайл танците – попинг и уолкинг. В момента, като се запишеш на хип хоп, отиваш на студийни танци, където се учат денс хореографии.
Бях се захванал с идеята да се направи един сайт, който да служи като библиотека и като календар на алтернативната сцена. Няколко човека преведохме много информация за историята и биографиите на изпълнители от фънк, соул, джаз сцената и т.н. Много тийнейджъри примерно нямат нужните познания за да четат свободно от английски и за тях това е улеснен достъп към информация, която ги интересува.

С много пътувания и уъркшопи започнах да обръщам повече внимание на ритмичността, отколкото на акробатиката и техниката.<br />

© БунтART

С много пътувания и уъркшопи започнах да обръщам повече внимание на ритмичността, отколкото на акробатиката и техниката.


Как се развива танцът в световен план?
Стоян: Комерсиализира се, вместо да се популяризира. Да комерсиализираш, означва да извадиш душата на нещо и да го направиш популярно, по този начин го смилаш. Да "популяризираш" е друго – значи да направиш нещото достъпно за хората, без да го вадиш от контекста. В момента много големи марки комерсиализират b-boying-а, което е тъжно защото всички bboy са мечтали за голямата сцена, но с друга цел – да популяризират самия танц. В България сме малко далече от тези процеси, защото тук е трудно да намериш изобщо спонсори за състезание...


Всичко, което трябва да знаете за:

Още по темата

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK