Цитат на деня: У нас има шестица, шестичка и шестиченце

Теодосий Теодосиев

© Manoftheyar

Теодосий Теодосиев



На 22 юни по време на строителни работи се срути част от сградата на природоматематическата гимназия, в която работя. Ако се учеше повече физика, това нямаше да се случи. У нас напоследък се получава едно ниво на некомпетентност, което расте. И спокойно можем да приемем


падналата сграда като жестока алегория за състоянието на българското образование в средните училища


в момента. Това казва в интервю за вестник "24 часа" учителят по физика Теодосий Теодосиев. Той разказва, че когато е бил млад учител, в математическата гимназия физика се е учило 4 часа седмично, а сега - само веднъж. "Уж сме природо-математическа гимназия, а часовете по английски в нея са 5 пъти повече."




Теодосий Теодосиев преподава физика и астрономия в ПМГ "Никола Обрешков" - Казанлък, и повече от 30 години е ръководител на безплатната "Школа ТЕО" по приложна математика и физика. Създател е на собствена "Методика за формиране на силов интелект". Негови възпитаници печелят 8 от 12-те златни медала, завоювани от български участници на Международната олимпиада по физика. В школата му се готвят ученици от Великобритания, Швейцария и други европейски държави.


В началото на юли родители подеха кампания срещу Теодосиев и метода му на работа: не пишел оценки през срока, не преподавал по учебника, а децата, които не посещавали школата му, имали двойка за годината.


"У нас има шестица, шестичка и шестиченце"


Тези думи на един пенсиониран учител по математика в Казанлък -  Кънчо Цветков, цитира Теодосиев в коментар на родителския протест. "Накратко този човек е казал цялата истина за българското образование - повечето от
шестиците ни са шестиченца. И да получиш двойка, особено в елитно училище, става голям проблем", казва Теодосиев.


Той обяснява, че


за да е елитно едно училище, трябва да има елитни преподаватели и елитни ученици


"Защото съм хващал 12-класничка, която завършва математическа гимназия, има 4.5 на матурата, а не може да събира дроби."


По думите на учителя кампанията срещу него е безсмислена, защото родителите се хващат за четирите написани двойки, а не виждат 43-те шестици. Теодосиев споделя, че е още повече огорчен, защото родителското негодувание срещу него е започнало на 3 юли - когато са заминали българските деца на международната олимпиада по физика в Индия.


Учителят отново повтаря, че големият проблем на българското училище днес е хиперинфлацията в оценките на учениците. "А тя идва от сбъркания модел с делегираните бюджети на училищата, при който парите вървят с ученика и никой не иска да си загуби учениците. И шестиците набъбват."


Според Теодосиев в България наближава моментът, когато "ще се прехвърли критичната доза на некомпетентност и ще последва взрив. В основата на това стои българското образование". Теодосиев заявява, че всичко това трябва да се промени. "И тогава няма да гледат двойките, а ще питат какво знаят учениците. Бих добавил: докарали сме я дотам, че зад една диплома може да стои както гений, така и кръгъл идиот. Но как човек да различи кой кой е? 


А веригата се къса там, където е най-слабото звено - това също се учи по физика.

Ключови думи към статията:

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Всякакви коментари са излишни. Тъжно...

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  2. 2 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 287 Неутрално

    Добре де, защо някой журналист не вземе да провери твърденията на родителите? От както се постави на въпрос ситуацията само интервюта с учителя. Нека репортер на дневник изпрати запитване до училището:

    - колко дни е отсъствал учителя
    - наистина ли не са писани оценки през срока, а само накрая
    - какви оценки имат децата, които ходят в школата му и какви оценки, тези които не ходят
    - освен двойките, колко тройки има написани
    - води ли часовете спрямо учебниците или изисква повече знания

    защо никой не проверява и другата страна на нещата?

  3. 3 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 982 Неутрално

    Един страхотен текст по темата http://dnes.dir.bg/news.php?id=19467786

    Доброто е заразно
  4. 4 Профил на bettber
    bettber
    Рейтинг: 409 Неутрално

    така е. В момента и в училищата и университетите се пишат оценки от рода на: (слаб) 6

    Но има и друго. Какво като един ученик/студент има много 6тици. Като кандидатства за работа, работодателите ще гледат дали може да свърши зададената му задача, а не това колко пише на една безполезна(такива са бг дипломите) диплома.

  5. 5 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 664 Неутрално

    Имаше репортаж по БНТ във връзка с протестиращите родители. Репортерът искаше да представи всички гледни точки и каза, че са се опитали да се свържат с няколко представителя на протестиращите, обаче всичките били заети или не си вдигали телефоните. Според мен са разбрали че са сбъркали и колко много биха изложили себе си и децата си, ако бяха продължили да поддържат тезата, че г-н Теодосиев целенасочено ощетява някои деца за сметка на други.

  6. 6 Профил на AnarchaosBG
    AnarchaosBG
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Не може в държавно училище да не преподаваш по утвърдения от държавата учебник, а по някакъв свой си метод и да пишеш двойки на хората, които не пасват на този метод, но сигурно биха изкарали шестици, ако им преподават и ги изпитват по учебника. В частната си школа да прави каквото иска, но в държаваната гимназия трябва да следва държавните изисквания.

    "The alternative to the hierarchical power structure is based on mutual aid and group consensus."
  7. 7 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 664 Неутрално

    До коментар [#2] от "tlnet":

    Виж коментара ми 5 за другата страна на нещата. Сега ще се опитам да намеря и самия репортаж на БНТ по въпроса. От него също ставаше ясно, че има ученици които отсъстват през по-голямата час от часовете и идват в последните 2-3 часа, за да си изкарат оценките.

  8. 8 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2261 Неутрално

    Не го познавам човека и не мога да го коментирам,нито като учител,нито като човек.В интервюто което гледах по телевизията той също каза тези думи "Уж сме природо-математическа гимназия, а часовете по английски в нея са 5 пъти повече,"както и в това интервю.В телевизионното интервю обаче той продължи с думите-"Децата учат повече езика на господарите си",това ме втрещи.

  9. 9 Профил на sega_007
    sega_007
    Рейтинг: 466 Неутрално

    И за какво и е на ученичката да събира дроби ?
    -Ако е от богато семейство тогава бъдещето е осигурено и без да учи. Тате ще и купи всякаква диплома и ще и намери с връзки работа на голяма заплата.
    -Ако е от бедно семейство, дипломата за каквото и да е няма да и намери работа и пак ще продава парцали в някой мол.
    Цялата ни система и сбъркана, няма ценности, има само пари.
    А когато парите са всичко, всичко останало е нищо !

  10. 10 Профил на bettber
    bettber
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#2] от "tlnet":


    [quote#2:"tlnet"]- колко дни е отсъствал учителя [/quote]
    Ако си е взел часовете след това, какво от това?


    [quote#2:"tlnet"]- наистина ли не са писани оценки през срока, а само накрая [/quote]
    Колко ученици си дават бележниците за да се нанесе оценка, особено когато тя е слаба.



    [quote#2:"tlnet"]- какви оценки имат децата, които ходят в школата му и какви оценки, тези които не ходят [/quote]
    Какви знания имат децата които ходят в школата и които не ?


    [quote#2:"tlnet"]- води ли часовете спрямо учебниците или изисква повече знания [/quote]
    ЛОШ лОш, искал да научи децата да мислят и да бъдат образовани. ЛОШ

  11. 11 Профил на AnarchaosBG
    AnarchaosBG
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Не може по свое усмотрение да налага на учениците изисквания, на които могат да отговорят само няколко от най-умните деца, които имат талант за съответната дисциплина. Държавната гимназия има за цел да образова всички, не само тримата най-умни.

    "The alternative to the hierarchical power structure is based on mutual aid and group consensus."
  12. 12 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 664 Неутрално

    До коментар [#6] от "AnarchaosBG":

    Я вземи се запознай по-обстойно със ситуацията и тогава коментирай. Същите келеши ги имаше и в моя клас. Не идваха на училище последната година, за да се "подготвят" за кандидатстудетнските си изпити и после идват за два часа да ги изпитат, за да имат оценки.

    Г-н Теодосиев е доказан преопадавател, с реално реализирани ученици. Който не иска да се занимава с физика и не иска да й отделя време, ще получава оценката, за която е учил. И няма нищо лошо в това между другото. Представата за всенадарени във всичко деца е един от комплексите на българското семейство.

  13. 13 Профил на radoslavivanov
    radoslavivanov
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Респект и уважение към Учителят Теодосиев.
    Всичко казано за българското образование е вярно.


  14. 14 Профил на Втора цетка
    Втора цетка
    Рейтинг: 982 Любопитно

    Теодосий Теодосиев - един от Последните мохикани в образованието ни...

    Това е Ъпсурт, мене ме нема във целата схема...
  15. 15 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 287 Неутрално



    До коментар [#10] от "bettber":


    [quote#10:"bettber"]- колко дни е отсъствал учителя - цитат на коментар #2 от “tlnet”
    Ако си е взел часовете след това, какво от това? [/quote]

    А ако Ботев беше с каска, а Левски с маратонки, какво щеше да стане?



    [quote#10:"bettber"]- наистина ли не са писани оценки през срока, а само накрая - цитат на коментар #2 от “tlnet”
    Колко ученици си дават бележниците за да се нанесе оценка, особено когато тя е слаба. [/quote]

    Абсолютно всички. Освен това оценки се нансят от учителя задължително и в дневника.


    [quote#10:"bettber"] какви оценки имат децата, които ходят в школата му и какви оценки, тези които не ходят - цитат на коментар #2 от “tlnet”
    Какви знания имат децата които ходят в школата и които не ?
    [/quote]

    Какви знания имат? Кажете, явно вие знаете.


    [quote#10:"bettber"]- води ли часовете спрямо учебниците или изисква повече знания - цитат на коментар #2 от “tlnet”
    ЛОШ лОш, искал да научи децата да мислят и да бъдат образовани. ЛОШ[/quote]

    Намалете емоциите.

  16. 16 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 664 Неутрално

    До коментар [#2] от "tlnet":

    Нямат отделен репортаж изкаран в отделен файл, но трябва да е в някоя от централните им емисии от 20:00 от миналата седмица. БНТ имат записи на целите емисии: http://bnt.bg/predavaniya/po-sveta-i-u-nas/

  17. 17 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 465 Неутрално

    Имам един сериозен въпрос към господин Теодосиев.
    Какво е местото на "вероучението" в българките училища и как то ще се съвместява с дисциплини като физика, астрономия и биология например. Ще помогне ли "вероучението" за издигане образоваността на неговите ученици и по какъв начин?

  18. 18 Профил на AnarchaosBG
    AnarchaosBG
    Рейтинг: 466 Весело

    До коментар [#12] от "Chubachubs":

    По твойта "логика" само бъдещите физици ще имат шестици по физика (и двойки по всички други предмети). Айде няма да квалифицирам такова ... мнение. Само ще отбележа още веднаж, че СРЕДНОТО учлилище няма за цел да произвежда физици, математици или биолози. Това го прави университета. Средното учлище има за цел да даде на ВСИЧКИ деца грамотност по ВСИЧКИ предмети.

    "The alternative to the hierarchical power structure is based on mutual aid and group consensus."
  19. 19 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 664 Неутрално

    До коментар [#18] от "AnarchaosBG":

    Аз само ще ти препоръчам преди да правиш каквито и да е изказвания добре да се запознаеш с темата и тогава да се опитваш да я анализираш.

  20. 20 Профил на debil
    debil
    Рейтинг: 466 Весело

    А'е човека ви го каза - мат'ряла е (сме) патоки...поне голяма част... другото 'фаща пътя навън ...

  21. 21 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 745 Неутрално

    Преди години жените, които ни възпитаваха, бяха майки, а не мами.
    Подкрепям г-н Теодосиев в опита му да вдигне нивото на българското образование.

    No Pain No Gain
  22. 22 Профил на bettber
    bettber
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#17] от "М.Георгиева":

    "вероучението" няма място в образованието.
    Това е мое лично мнение. Ако някой иска да си "обучава" детето на такова нещо може да го прави в свободното си време.

  23. 23 Профил на Минас Бахдасарян
    Минас Бахдасарян
    Рейтинг: 679 Неутрално

    Като претендираш за грамотност по всичко се научи да пишеш думата УЧИЛИЩЕ!

    Da mihi factum, dabo tibi ius.
  24. 24 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 810 Неутрално

    До коментар [#17] от "М.Георгиева":

    Споделям възгледите ви относно вредната роля на религията.Само че едно от хубавите български качества е ,че българите са нерелигиозни.Дори и децата са наясно,че библейските събития са едни измислени приказки и нищо повече.Така че не виждам опасност от часове по религия,още повече че те са свободноизбираеми.

  25. 25 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    Теодосиев е голям, твърде голям, ако питате мен, за да бъде разбран от тези, на които е писал двойка

  26. 26 Профил на bramasole
    bramasole
    Рейтинг: 3426 Неутрално

    Ще въздъхна с думите на О. Уайлд "Истината рядко е чиста и никога проста". Напълно подкрепям мнението на г-н Теодосиев за нюансите на т. нар. отлична оценка; съгласна съм, че часовете по опр. предмети във физико-матем. гимназия са малко, че е нормално, бих казала - задължително, да се изучават дисциплини на по-високо ниво. Има принципи, които трябва да се спазват. Един от тях е редовното нанасяне на текущите оценки в дневника на класа от всеки преподавател. Но това е толкова дребно недоразумение, че спокойно можеше да се изчисти в самата гимназия.
    Жалко, че, вместо да накараме децата ни да учат и мислят, се опитваме да унищожим малкото останали доказали се преподаватели. Това е част от общото опростачване на нацията. Не съм оптимист, че в образ. система ще се извърши истинска реформа.

    "Най-големият враг на познанието не е невежеството, а илюзията за познание." Стивън Хокинг
  27. 27 Профил на vladivlad
    vladivlad
    Рейтинг: 623 Неутрално

    "Защото съм хващал 12-класничка, която завършва математическа гимназия, има 4.5 на матурата, а не може да събира дроби."

    Какво да говорим повече?!?
    Това е пълна девалвация и упадък. За съжаление плодовете на т.н. преход към нищото са повече от горчиви и ще ги консумираме в продължение на десетилетия. И тук няма никакво място за политиканстване и сравняване на икономически системи. Просто е факт, че средното образование сега е на десетки пъти по-ниско ниво в сравнение с преди 30 години.

    Do or do not. There is no try. Yoda
  28. 28 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#11] от "AnarchaosBG":

    [quote#6:"AnarchaosBG"]Не може в държавно училище да не преподаваш по утвърдения от държавата учебник, а по някакъв свой си метод...[/quote]

    Не само, че може, а така трябва да е навсякъде! Преподаването по някакъв учебник е зубрене, а не придобиване на знания каквато е основната цел за посещение на училище.

    [quote#11:"AnarchaosBG"]Държавната гимназия има за цел да образова всички, не само тримата най-умни.[/quote]

    Това е природоматематическата гимназия и е нормално да има засилено обучение по физика и математика. На който му пречи или не може да се справя да се премести в обикновена гимназия - все в Казанлък трябва да има и такава.

  29. 29 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2872 Неутрално

    Без съмнение английският е важен, както беше и на предишния ни брат, но разликата е, че сега се неглижират фундаментални неща, а за изобилието на информация в Нет-а трябва да се отсяват важните неща чрез знания от природните, основни науки. Е, по-лесничко е да се копи и пейст, що да се мисли, още повече пък чрез дроби!?!

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  30. 30 Профил на lastdefense
    lastdefense
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Тео е велик… мисля че е променил много животи към по-добро включително и моя.

    Регистрирах се специално заради него. Той ме научи да уча много и бързо. Да не се спирам докато не намеря решение, да успявам без да преписвам и лъжа. Да гледам на нещата от различни ъгли, да търся и различни интердисциплинарни решения.

    И да - Тео не пишеше междинни оценки, но имах сигурно над 15 оценки от контролни в рамките на една година. Когато в края на годината си видях оценката бях доволен, че съм успял.

    И да - Тео е ръбат камък, кремък, от удара в който изкачат искри. Слабите се чупят, но другите се палят от неговата жажда за знания и живот.

    И да - физиката ми е трябвала много малко пъти след като завърших, но мисловните пътеки които трасира в ума ми ми позволиха да се справя с предизвикателствата на живота в България и да гледам спокойно напред.

  31. 31 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 950 Неутрално

    Поредната кампания за очерняне на един свястен човек и преподавател изглежда е на път да се провали. Това дава някаква, макар и слаба надежда за бъдещето на българското училище.
    Като ученици си мечтаехме за нестандартни учители, които не преподават по учебника и от които можем да научим повече, отколкото е написано там. Но в онези времена това беше немислимо. Тези родители, които са недоволствали сега от г-н Теодосиев, или не са си пратили децата на подходящо място, или не си дават сметка колко ценен би могъл да е такъв учител.

  32. 32 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2705 Неутрално

    До коментар [#4] от "bettber":

    [quote#4:"bettber"]Като кандидатства за работа, работодателите ще гледат дали може да свърши зададената му задача[/quote]

    И аз като студент така разсъждавах - важното е да знам; ама после реалността ми заши няколко шамара - нямаш връзки - к'во като знаеш. Случвало ми се е баща да урежда дъщеря си - току що завършила друга специалност, без опит и то докато аз се явявах на интервю - тя интервюиращата се скъса да го предупреждава, че съм външен човек. Друг случай - 2-ри етап единствен си решавам задачите - изибират една хубава кака - тя ще се научи; аз хубава кака няма да стана. Има и свестни работодатели, но са рядкост.

  33. 33 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 469 Неутрално

    Абсолютно съм съгласен за главоломното обезсмисляне на оценките! Самият аз винаги съм бил отличник и, за съжаление, зная, че не всичките ми шестици са били заслужени. По-строго и точно оценяване трябва!

  34. 34 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 469 Неутрално

    До коментар [#6] от "AnarchaosBG":

    Учебникът е одобрен, но не и изготвен от Министерството. Нищо не може да задължи учителя да преподава по учебника. Той съвсем спокойно може да преподава държавната програма, но по своя си методика.

  35. 35 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 679 Неутрално

    [quote#0:"Теодосиев"]зад една диплома може да стои както гений, така и кръгъл идиот. Но как човек да различи кой кой е? [/quote]

    Дилемата е навсякъде. Също и при интервюта.

    Много ме кефят кандидати, които записват като напредлнала компютърна грамотност интернет, фейсбоок и имейл.

    @)----,--'--
  36. 36 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 679 Неутрално

    [quote#32:"Deaddark"] нямаш връзки - к'во като знаеш.[/quote]

    Връзките са основен фактор при назначаване на ключови длъжности, особено там където е необходимо известно доверие и компетентност. Можем да приемем връзките и като един вид препоръка. После нещата ще си дойдат на мястото ако човека не става.

    Проблемът е ако този човек започва директно на „нивото си на некомпетентност“ (по Паркинсън) и следователно се превръща веднага в „пенсионер“ (не върши работа, но получава пари). Хубавата кака поне „оная работа“ върши.

    @)----,--'--
  37. 37 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 638 Любопитно

    До коментар [#6] от "AnarchaosBG":

    ...а и до следващите му ''коментари'':

    От някого, чиято заветна цел е превръщането на България в Циганария, ''мисли'', различни от изразените в коментарите # 6 и прочие , ,да чакаме ли?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK