На всеки километър-офшорка! Ва всеки километър-Йончева!

Статистика

  1. 274053 Комикса общо
    /
    0 Комикса за деня

Коментари на часа

Кратки новини: Марешки ще води листа във Варна, а Валери Симеонов в Бургас

/ България 10
Hepo Hepo / Неутрално
Къде ли е бил Валерката докато са ставали безобразията в Росенец? Щял да работи за Бургас. А до сега за Кой работеше? Магарешки даже не си заслужава да се коментира.

Кой е по-по-най: имунитетът срещу COVID-19 е различен при боледуване и след ваксиниране

/ България 63
kukuf kukuf / Неутрално
До коментар [#10] от "Ан Он": Ами аз,като прост доктор си мисля,че "пациент с леки или никакви симптоми"има толкова добра имунна система,която въобще не допуска коронката по-навътре от носоглътката,трепе си го там намясто и въобще не се стига до общо заболяване.Също така си мисля,че един толкова фино регулиран и абсолютно адекватен за организма имунен отговор направо си е грехота да бъде изнасилван...
(Виж повече >)

Автомобилите на бъдещето: кой двигател е най-добрият?

/ Свят 102
Лудколю Деликолев Лудколю Деликолев / Весело
Този път Дойче Веле надминаха себе си. Да им проведем кратка образователна лекция, като за журналя: 1. В момента и в следващите десетина години водородът (ще) се произвежда предимно от метан, нефт или въглища при процес известен като "парен реформинг", който представлява дехидрогениране на въглеводородните молекули. Производствена цена - 1,5-1,8 евро/кг., с отчитане на текущите цени на квотите за СО2 2. Производството на водород чрез електролиза на вода е другият основен метод и основна цел на амбициите на ЕС по зелената сделка - т.нар. "водородна икономика". Принципът е 40 гигавата мощности по електролиза в ЕС, 40 гигавата извън ЕС до 2050. Най-амбициозните проекти в момента са за няколко 100 мегаватови електролизера, като един такъв е в състояние да дава около 15-18 000 тона водород на година. За справка - средна ръка рафинерия консумира около 80-100 000 тона водород на година. Производствена цена в момента на електролизерният водород - от 2,5 до 4,2 евро/кг., но това са предварителни данни, на практика няма нито една инсталация в индустриален мащаб, която да е поработила достатъчно време за да се видят и разходите за надеждност на оборудването (които при п-вото на водород са доста съществени поради някои особености на водорода). 3. Електрическите коли са много хубаво нещо и вероятно най-перспективната технология, но с отчитане на следните подробности: 3.1. Има смисъл от тях, само ако електроенергията е "зелена". Ако ги зареждаш с енергия от мрежата а тази енергия е произведена чрез изгаряне на изкопаеми горива, цялата пара е в свирката, поради една незначителна техническа подробност: т.нар. енергийна плътност. Мощности за п-во на зелена енергия, с периодични пикове (слънце, вятър и ВЕЦ донякъде) си искат балансираща мощност (нормална електроцентрала, батерии, ПАВЕЦ и т.н.) с капацитет поне 30% от мощността на инсталираните "зелени" мощности. Иначе ще "люлееш" мрежата почти постоянно. 3.2. Сегашните литиеви батерии освен доста "мръсни" от екологична гледна точка (без да отчитаме СО2 емисиите), са и доста "нервни" - литият е алкален метал, с голяма реактивоспособност, не случайно новите поколения експлозиви за военни цели са на база литий и магнезий. В момента електрическите коли са прекалено малко за статистика, но категорично 200 и повече килограма литиева батерия горят също толкова добре, както и 50-60 литра бензин. 3.3. Липсват и технологии за рециклиране на литиеви батерии в световен мащаб. Едно е да рециклираш 20-30 гр. батерия на телефон, друго е 200 кг батерия на кола. Бъдещето е в нови материали за батериите (графен например), литият е нещо като дървата за парната машина - не, че не може, ама кюмюра си е по-добре. 4. Не ме разбирайте погрешно - аз съм с двете ръце за ниско-въглеродната икономика, не толкова заради климата, колкото заради самата енергийна независимост на ЕС от разни изпушили "енергийни императори", къде се кланят на Света Въглеводородица или пък се обаждат на Аллах по телефона три пъти дневно. Обаче подходът към изграждането и трябва да бъде балансиран и да включва всички технологии, които са налични в момента, без политически пристрастия. Всяка една технология, включително тези на изкопаемите горива има потенциал да намалява нетните емисии от СО2 за сметка на интеграция на нови технологии в съществуващите процеси и постигане на синергетичен ефект (може би само въглищните ТЕЦ-ове са без перспективи, от чисто технологична гледна точка). Има и още, ама като за безпари - толкоз.
(Виж повече >)
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.