Трябва ли Бойко Борисов да е в учебниците по история

Целта е да се промият мозъците на гласуващите за първи път

ЗА - %

ПРОТИВ - %

Показаните % са от гласа "За" и "Против"

Твоето мнение е важно!

Участвай в дебата и гласувай.

Успешно гласувахте
Успешно гласувахте
Юлиана Колева

Юлиана Колева

Модератор

Включването на настоящия премиер Бойко Борисов при още неизтекъл управленски мандат в учебниците по история за 11 клас породи в последните дни сериозна дискусия.


И докато образователният министър Сергей Игнатов обясняваше, че като историк (впрочем египтолог, изследващ събития, случили се преди новата ера) е обиден от пораждането на спорове изобщо, то социологът Цветозар Томов стигна до крайност и предложи да се горят новите учебници.


Трудно може да се обоснове включването на действащ премиер в учебника, и то по история, което малко или много го оценява като исторически важен. Още по-трудно е да се изкара за "обективна актуализация" написаното в новите текстове по история, които макар и завоалирано дават оценки за настоящата власт.


Още повече че никой не помни и не знае действащ държавен ръководител да е бил изучаван по история. Няма такива данни дори за диктатори, припомнят наблюдатели.


Големият въпрос обаче тук е не само за това какво си позволява настоящата власт, дали това е пропаганда, и то сред потенциални избиратели, каквито са завършващите ученици. А и за това какво цели, постига и развива образователната система в България.


Темата за учебника по история за пореден път показа, че след близо 12 години образование децата не излизат мислещи, съобразяващи, не са запознати и с елементарни актуални проблеми. А само зазубрят поднесените им факти, които миг по-късно забравят.


Че учебният план и изобщо начинът на обучение трябва да се актуализират, е болезнено ясно. Но настоящото правителство (а всъщност и бившите такива дори след промените през 1989 г., за които още няма реални и безпристрастни исторически оценки) не са за учебника по история.





ЗА

Включи се
Успешно се включихте

"Вие си изберете дали децата ви да учат на учебници до 2001 г., или да учат по актуализирана учебна програма. Най-важното е, че тук не става въпрос само за история и география, а за гражданското образование."


Така просветният министър Сергей Игнатов оправда включването на Борисов и други действащи политици в учебника по история. Досега обхващаният период е до 2001 г., а било редно да се актуализира до настоящия момент.


"Сега е 2012 г. От 2001 г. досега България стана член на Европейския съюз. Защо вашите деца да не знаят, че България е член на ЕС? България обича да се смее на американското образование, където децата им не знаят кой е президентът на държавата. Искате ли да се смеем и на българите, че не знаят. Така че тези обвинения към министерството са абсолютна спекулация", допълни той.


Игнатов дори обяви, че е засегнат професионално като историк заради споровете. "Координатната система на тази наука са имена и дати", допълни той.


"Беше направена процедура в министерството на образованието, която е нормална, за осъвременяване на учебниците и беше вкаран периодът от 2000 г. досега. Това означава, че освен Бойко Борисов в учебниците по история са влезли и Симеон Сакскобургготски, и Сергей Станишев. Аргументът е простичък - на децата трябва да им се поднася актуална информация." Това пък обясни директорът на издателство "Просвета" Никола Кицевски, чието издателство е издава новия учебник.







Против

Включи се
Успешно се включихте

"Политическата цел на мероприятието е проста... Да се промият мозъците на гласуващите за първи път догодина, като за целта се впрегне да тегли скрибуцащата каруца на ГЕРБ и една от най-мощните дисциплинарни институции, каквато е училището." Това написа в свой коментар по казуса социологът Цветозар Томов.


"Такъв просташки и брутален опит, какъвто ни поднася сегашната власт, надминава границите дори на най-чудовищното въображение. Дори Йосиф Висарионович Джугашвили, по-известен като Сталин, един от най-кървавите, ако не най-кървавият диктатор в световната история, изчака от 1922 до 1938 година, преди да се самовъзвеличи, и то в историята на собствената си партия, а не в историята на Русия", допълва той.


Бившият министър на образованието при правителството на Иван Костов Веселин Методиев (сега депутат от "Синята коалиция") пък коментира, че действително трябва да има обучение на децата по актуални въпроси, но то не може да е в рамките на часовете по история. Някои историци смятат, че могат да се изследват само завършили събития, какъвто например е периодът преди падането на Берлинската стена, а аз съм привърженик и на по-крайното - че историк не може да анализира събития преди своето раждане, защото иначе е участник, допълни Методиев.


Той припомни, че все още историците имат спорове дори за периода след 1918 г., а какво остава за след това.


Според Методиев трябва да се предвиди форма на гражданско образование, което обаче да става в отделен предмет, където децата да учат събития от съвременния политически живот, икономика, елементарно право, начини на гласуване и т.н.



С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK