Трябва ли да се въведе машинно гласуване?

Класическите аргументи за машинно гласуване нямат основания в България

ЗА - %

ПРОТИВ - %

Показаните % са от гласа "За" и "Против"

Твоето мнение е важно!

Участвай в дебата и гласувай.

Успешно гласувахте
Успешно гласувахте
Слав Оков

Слав Оков

Модератор

ЗА

Включи се
Успешно се включихте

Основният аргумент в полза на машинното гласуване е, че то дава сериозни гаранции срещу контролиран вот и срещу недобронамерена изборна администрация.


Схемите, които позволяват контролиран вот, зависят от това избирателят да представи доказателство как е гласувал. Машинният вот прави това невъзможно или го ограничава в една сериозна степен.


Другият плюс е, че възможностите за манипулиране на избора по време на преброяването на гласовете също на практика са изключени. Това са два много сериозни аргумента в подкрепа на машинното гласуване.


А аргумент против въвеждането му за мен няма. Определено ниво на грамотност е необходимо, но не мисля, че то е такова, че да изключва избиратели. И при въвеждането на задължителна преференция, дори и гласуването да е с бюлетина, такова ниво на грамотност пак ще е необходимо.


Цената му е въпрос на изчисления на експерти, но не е драматичен разход, който да го направи невъзможно. Има различни производители, възможни са системи на купуване, които позволяват този разход да се сведе до нещо разумно.


Единственият проблем с въвеждането му в момента е, че то би отнело месеци. Обвързано е с организиране на конкурс за обществена поръчка, печеленето ѝ, технологичното изпълнение.


Затова като резервен вариант от гледна точка на преодоляването на възможностите и за контролиран вот, и за манипулация по време на преброяването, в сегашните предложения, около които се обедини Реформаторският блок, сме се фокусирали върху въвеждането на преброителни центрове. Този вариант може да бъде реализиран веднага. Така ще бъде ограничен контролираният вот в малките населени места.







Против

Включи се
Успешно се включихте

Основанията за масовото въвеждане на машинно гласуване не са свързани с това, че се премахват хартиените бюлетини и се намаляват манипулацииите. То се прилага в страни с много голям брой гласоподаватели, в които е необходима технология, облекчаваща и ускоряваща обработката на изборните книжа и съответно резултатите. Другият аргумент е големият брой неграмотни избиратели, на които се дава възможност лесно да разпознаят кандидата си и да упражнят вота с едно докосване (например при тъч-скрийн технологията).


Затова и то не е много разпространено в Европа. Страните, в които се прилага масово, са Индия, Бразилия и САЩ, всяка по свои причини. В някои страни от третия свят също се гласува машинно. В Русия в някои участъци, в които има по няколко хиляди гласоподаватели, се използва двустранен скенер, с който се четат бюлетините, като целта е много бързо да произведе резултат.


Няма проблем да се използват такива устройства и у нас, но няма смисъл. Нито имаме толкова големи участъци, нито хората са толкова неграмотни, нито имаме основания да смятаме, че нямаме достатъчно квалифицирани членове на секционни комисии, които да не могат да се справят с протоколите.


В България близо 2000 избирателни секции имат под 200 избиратели, от които гласуват половината. Няма причина да слагаме машини, за да отчитаме по 60-70 гласа. Освен това оспорване на секционните протоколи има в отделни секции - двайсетина, които са нищо на фона на 11-те хиляди. Машините биха били лукс, за който неясно по каква причина трябва да дадем примерно 40 милиона лева.


А и идеята, че ще се използват машини, за да не се печатат бюлетини, е екстравагантна - случаят с Костинброд беше въпрос на лоша организация, лошо подписан договор, административна небрежност. Надпечатани бюлетини винаги е имало. Този път са били повече, но не мисля, че тези бюлетини биха влезли в оборот и биха довели до промяна в резултата. Факт е, че дори в страни като Судан, Сиера Леоне - класически постконфликтни страни - се използват хартиени бюлетини и никой не е имал проблем с доставката, разпространението и т.н. Няма причина това да не стане и у нас.


Т.е., машинното гласуване няма да реши проблема, за който е създадено - бързото отчитане, преброяване и сумиране на резултата може да се извършва достатъчно надеждно и с хартиени бюлетини. Същевременно със сигурност някой ще вземе голяма комисионна за уреждането на обществената поръчка за машините. При 40 милиона 10% комисионна със сигурност си струва.


Не трябва да забравяме и основанията в няколко страни в Европа да бъде забранено използването на машини - първо в Холандия, а след това и в Германия и Ирландия. В тях съществува презумпцията, че и упражняването на вота, и контролният механизъм трябва да бъдат достъпни за възможностите на средния гласоподавател. Затова се използват и хартиени бюлетини - в противен случай достоверността на резултата зависи от технологичен посредник, който има в някои случаи дори монопол, за да може да защити своите софтуерни решения от евентуално посегателство.




Въвеждането на машинно гласуване се оказа една от малкото теми на обществено съгласие. Можеше да се види в лозунгите на февруарските протести, различни неправителствени организации настояха това да е една от спешните промени в изборния закон, а председателят на временната комисия за изготвяне на нов кодекс Мая Манолова от левицата се възползва от случая да пофлиртува с гражданите, като организира публична дискусия за технологичните възможности то да стане факт. И четири компании веднага изготвиха проекти и обясниха колко време ще им трябва след спечелването на обществената поръчка.


Идеята одобряват и някои от партиите извън парламента - "Движение България на гражданите" например я бяха заложили в предизборната си платформа. Единствено от ГЕРБ се обявяват против, но с аргумента, че машините няма как да изразят преференциалния елемент в пропорционалните листи - и за целта предвиждат въвеждането на електронно гласуване в дългосрочен план.


Въпросът стана особено актуален, след като в деня за размисъл преди парламентарния вот в печатница в Костинброд бяха открити бюлетини, годни за употреба. Случаят даде аргумент на привържениците на машинното гласуване - ако практиката залегне в новия кодекс, няма да се налага печатането на бюлетини. Същевременно въвеждането на машини ще облекчи изборната администрация и ще ускори изчисляването на резултата. А наблюдатели и експерти отдавна се оплакват от липсата на подготовка именно сред членовете на секционните комисии.


Минусите на технологията обаче не са малко. На първо място, от качеството на изпълнение ще зависи дали човешките грешки няма да бъдат заменени с технологични. А и машините едва ли ще направят процеса на изчисляване на резултата по-прозрачен за наблюдателите, отколкото е в момента. Просто отговорността за грешките ще бъде прехвърлена на изпълнителя.


Въпросът е дали въвеждането на машини е най-належащата промяна в изборния кодекс - особено предвид цената, която ще бъде платена (засега неясна) и времето, което ще отнеме. И наблюдателите, и членовете на ЦИК изтъкват като най-важни проблемите с некомпетентността на секционните комисии, както и неясните правила за работата им, в резултат на което те често работят на принципа на "добри практики от миналото". Проблем е и организацията на самите секции - най-вече в чужбина, където често броят на избирателите надхвърля близо два пъти възможния.


Ако пък удовлетворяването на исканията на някои граждански организации е най-важно (за което няма аргумент), по-добре е акцентът да се постави върху въвеждането на листи с преференции, които да дадат възможност на избирателите да подреждат партийните кандидати.


Прекрояването на изборния кодекс според нуждите на деня вече неведнъж е изигравало лоша шега и на управляващите, и на гласоподавателите. И ако след няколко години (или по-скоро) се окаже, че технологичните промени не са били добра идея, в складовете на общините ще залежават поредните машини, които никога повече да не влязат в употреба - така, както стана с копирните устройства след парламентарния вот.




Коментари (70)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1632 Неутрално

    За нас, комбинирано, натискаш машината и тя ти дава бюлетина за това за което си гласувал и пускаш бюлетината в урна. После се прави двойна засечка. Това би дало някаква сигурност.

  2. 2 Профил на ambraziven
    ambraziven
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Аз съм за бъдещето,Според мен затова не се развиваме,новости и трябват на страната ,технологии,иновации.Пребряването го доказа повечето млади хора се преброиха през интернет,всичко да стане електронно и да се съкрати голяма част от администрацията.

  3. 3 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 619 Неутрално

    И електронно гласуване, писна ми да се редя на опашки с бабичките

  4. 4 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Неутрално

    Учителят ми по математика казваше: Дръж го в мъгла, за да му е ясно.
    Пак ни правят на глупаци и ни водят далеч от основния проблем- а той е пропорционалната система на гласуване, която е изгодна единствено на един тесен "елит" в страната. Контролираният вот в парламента е по-опасен за страната и това се вижда ясно през годините. За да се премахне зависимостта от този "елит" са необходими мажоритарни избори в 240 избирателни района в два тура.

  5. 5 Профил на Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Да, също и онлайн(без да се ходи в секцията). С електронен подпис или нещо подобно.

    "В сърцето на тирана,аз отворих такава люта рана, която никога няма да заздравее." Георги Бенковски
  6. 6 Профил на gorodetski
    gorodetski
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Машинно + електронно гласуване! Щом мога с електронен подпис да си управлявам парите в която и да е банка, какъв е проблемът да гласувам с него и на изборите?

  7. 7 Профил на ivan_v
    ivan_v
    Рейтинг: 489 Неутрално

    абсолютно.
    българинът не е дорасъл да мисли - виж протестите и а и по традиция гласува глупаво - виж резултатите на герб и бсп.
    по-добре е машини да гласуват, директно управлявани от съответните телевизии.

  8. 8 Профил на ivan_v
    ivan_v
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#4] от "cobanmaala":
    мажоритарни избори при днешния вот би дал на боко около 60% от депутатите.
    аз не съм съгласен с това .

  9. 9 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#1] от "442":Получаваш 100% точни резултати.И какво, ако примерно са същите като сега- парламентът пълен с марионетки на олигархията. Машинното гласуване дава ли ти възможност да си избереш личност за народен представител? Не. А ако няма хартиен носител, щото сме щели да изразходваме много хартия, каква е вероятността да има манипулации? Голяма. Възможността да се хване тази манипулация? Малка.

  10. 10 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 624 Неутрално

    ... АМА ПОЗИЦИЯТА ПРОТИВ ... НАПРАВО ДРЪНКАААА!
    Какви доводи, какви еквилибристики, просто не е истина как безумно се защитава статуквото ...

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  11. 11 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1365 Неутрално

    Твърдо ПРОТИВ.
    Аргументите ми:
    1. Губи се една от най-важните придобивки на демокрацията - тайната на вота. При машинно гласуване лесно може да се извади разпечатка кой, кога и за кого е гласувал.
    2. Супер лесни начини за манипулиране на вота. И няма как да се направи повторно преброяване, защото манипулацията може да е на най-ниско и първично ниво. Всеки начинаещ програмист ще го потвърди. Оставянето на "бекдоор" пък е друг начин да се повлияе на вота, и няма сила на земята, която да установи наличието на подобно нещо в програмния код.
    3.И сега много от членовете на секционните комисии не знаят какво става и къде се намират, а какво остава да им сложим компютърна техника... таз година им се опънаха едни нищо и никакви принтер-скенери (уж копири)...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  12. 12 Профил на kollin
    kollin
    Рейтинг: 470 Весело

    Не машинно, а алектронно искам (по интернет с електронен подпис, а когато най-после и личните карти са с такъв, и с тях).Така мога да гласувам и от луната, ако искам!Времето за гласуване ще е по Гринуич, разбира се!
    Ма какво си ги говорим тея неща - първо адът ще замръзне, преди бг администрацията да се раздели с хартията!

    How to tell Heretics from Catholics?Papal legate Arnaud Amalric:Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius.(Kill them all, the Lord will recognise His own.)
  13. 13 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#8] от "ivan_v":Това са си твои умозаключения, които се опират на твърдения от типа ЕЖК. Над 20 години ни работят по един и същ начен, като си назначават народните представители, но няма да опитаме друг начин защото ти смяташ така? Ами пак ще имаш възможност да гласуваш за партията майка, който обичаш. Аз искам да гласувам за човек, който поне пред мен е доказал ,че е по-добър от няколкото други кандидатури, сред които избирам. Искам да избера представител от района в който живея и който отговаря на доста критерии. Ти какво получаваш, когато гласуваш за листа? Нищо. Вярваш на партията? На програмата? Или на спуснатите от кръга на "лидера" парашутисти? Кръгчетата на "лидерите" отдавна е ясно кой ги манипулира. Щом им вярваш безпрекословно,си е твоя работа. Но не се сърди тогава защо си в сегашното положение. Ти си си виновен.

  14. 14 Профил на Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Рейтинг: 1086 Разстроено

    До коментар [#6] от "gorodetski":


    [quote#6:"gorodetski"] Щом мога с електронен подпис да си управлявам парите в която и да е банка, какъв е проблемът да гласувам с него и на изборите?[/quote]

    Да, подкрепям ! Но държавата както винаги е много мудна. От колко години вече все Ще пускат онлайн продажба да билети за БДЖ, но още си стоим с чакането...

    "В сърцето на тирана,аз отворих такава люта рана, която никога няма да заздравее." Георги Бенковски
  15. 15 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Машинно/елктронно гласуване - твърдо да.
    Но след предсрочните избори, иначе ще го въвеждат четири години манафите.
    За момента - снемане на границата от 4 на 2 % и толкоз.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  16. 16 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3003 Неутрално

    Като знаем какви са далаверите със СИМЕНС може да си поръчаме спътник със независим сървър който да брои бюлетините ние сме богата страна!

    ПРОБЛЕМ-РЕШЕНИЕ е най-успешната схема за източване на данъкоплатците в България!

    Преди 2 години ми трябваше експресен паспорт струваше 200 лв + 20 за банката на ББ та от тогава съм им фен на тези схеми приятно гласуване!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  17. 17 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#2] от "ambraziven":Електронното преброяване бе голям майтап. Като знам как го попълвахме с жена ми и я питах: А това къде да го пиша? Няма го, не го пиши. А това? Амиии- тук.

  18. 18 Профил на Инспектор Стрезов
    Инспектор Стрезов
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Машинното гласуване ТРЯБВА да се въведе въпреки недостатъците си, защото решава в значителна степен проблема с не почтеността на избирателя.

    Същевременно ТРЯБВА да се въведе и електронното гласуване по най бързия начин, въпреки запъването от некомпетентност на политиците.

    "Я з москалями не балакаю!"
  19. 19 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2090 Неутрално

    До коментар [#12] от "kollin":

    И аз съм за е-гласуване (както има е-преброяване и редица други е-услуги), ала това, заедно с мажоритарният елемент ще разбъркат много карти и сметки и статуквото няма да го допусне току-така.

  20. 20 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Против. След като сме толкова мнителни, как ще поверим бъдещето си в "ръцете" на една фирма.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  21. 21 Профил на sandoy
    sandoy
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#6] от "gorodetski":

    Ей тва е

    Гласувайте!
  22. 22 Профил на Миро
    Миро
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#11] от "Athanatos":

    Напълно съгласен! Махне ли се хартията - отваря се вратата за много по-големи и изтънчени манипулации, на които не може им се хвана края.

    Подкрепям "е-гласуване" с електронен подпис, но съм против "машинно" в секциите. Да не говорим че основната цел на сега управляващите да говорят за машинно гласуване е да задържат властта поне до Май догодина, а и за след това!

    другари комунисти (БСП, АБВ, ГЕРБ, учени, патриоти руски и друга ДС измет!), пътят на България в 21 век не е пътят на Путин! Това е България, не Задунайская!
  23. 23 Профил на Sofia Markarian
    Sofia Markarian
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Машинното гласуване ще подпомогне неграмотния избор. Категорично съм ПРОТИВ.

  24. 24 Профил на mahaji
    mahaji
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#13] от "cobanmaala":

    Простете за невежеството, но какво е ЕЖК?

    Ще разчистим боклуците, когато измрат на червените внуците!!!
  25. 25 Профил на Sofia Markarian
    Sofia Markarian
    Рейтинг: 521 Неутрално

    В момент, в който България се управлява от правителство, което поставя на карта европейската ориентация на страната, ние си дискутираме дали да гласуваме машинно...!?!

  26. 26 Профил на hinin37
    hinin37
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Каквито и да са изборите, все ще има недоволни...Гласуващите граждани си избират - кои партии да ги доят. НЕгласувашите пак ще са издоени, но не им пука кой ще ги дои....Единствено доенето е сигурно....

  27. 27 Профил на gotze
    gotze
    Рейтинг: 418 Неутрално

    герб са против защото няма да могат да копуват циганите, дпс са против по същата причина. Значи, че трябва да се въведе. Разбрахте ли сега защо Бойко винаги беше готов да ходи на избори? Защото Цв.Цв. държеше печатницата.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  28. 28 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1022 Неутрално

    [quote#2:"ambraziven"]Аз съм за бъдещето,Според мен затова не се развиваме,новости и трябват на страната ,технологии,иновации.[/quote]
    За първи път машинно гласуване е използвано в Рочестър,щата Ню Йорк през 1982г.Машинното гласуване е просто технология.Без възможност за гласуване по Интернет нищо няма да промени.Възможността за гласуване по интернет наистина ще елиминира "изборния туризъм" и наистина ще осигури равно право на глас на хората,независимо от местонахождението им в изборния ден.

  29. 29 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    До коментар [#24] от "mahaji":

    Една Жена Каза - най-великата информационна агенция в света.

    Иначе отговорът на този въпрос не може да е еднозначен - трябва да се види какво и как ще бъде внедрено и каква функционалност ще осигурява. Със сигурност, най-общо и принципно, електронното гласуване трябва да се въведе, но има много за обсъждане, и то широко, обществено обсъждане.


    ПП Изненадан съм, че има хора, които играят по тънката струна на комунистите за мажоритарна система. Това е една от най-несправедливите, уродливи и непредставителни форми на избор.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  30. 30 Профил на Sofia Markarian
    Sofia Markarian
    Рейтинг: 521 Неутрално

    [quote#28:"slonsco"]Машинното гласуване е просто технология.Без възможност за гласуване по Интернет нищо няма да промени.Възможността за гласуване по интернет наистина ще елиминира "изборния туризъм" и наистина ще осигури равно право на глас на хората,независимо от местонахождението им в изборния ден. [/quote]
    ++++++++++ точно това е. има много съществена разлика между машинно гласуване и електронно гласуване.

  31. 31 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Този нелегитимен парламент не трябва да приема никакви промени и никакви закони. Този парламент не представлява народа. Нов изборен кодекс следва да се изработи от нов Парламент, който се ползва с доверието на хората. Един кодекс, приет от НС, в което никой не вярва ще делегитимира отсега бъдещия парламент.

  32. 32 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2084 Неутрално

    Не мога да разбера как над три милиона се преброиха електронно пък не може да се направи програма за всякакви избори.И защо не се въвежда това електронно правителство.Ако причините са финансови да кажат сумата ако има причини други да ги кажат.Има неангажирани с политически партии специалисти нека те кажат.Държава в ЕС сме 21 век и ми писна да гледам хора от ТВ екрана които на въпроса:Коя партия подкрепяте,отговорът е:Аз партия не знам,знам №5 примерно.

  33. 33 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Въвеждането на машинно гласуване се оказа една от малкото теми на обществено съгласие. Можеше да се види в лозунгите на февруарските протести"
    Няма две мнения по този въпрос - задължително трябва да се въведе, за да се угаси герберския ентусиазъм за печатане на фалшиви бюлетини! Управлението на тази ганстерска групировка разби икономиката на страната и не бива никога повече да се допуска до управлението!

  34. 34 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Весело

    До коментар [#24] от "mahaji": Това е "най-силното" доказателсто на някои- една жена каза/ ЕЖК/.

  35. 35 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Весело

    [quote#29:"Тони!"]мажоритарна система. Това е една от най-несправедливите, уродливи и непредставителни форми на избор. [/quote]
    Да е@а тъпите англичани, американци, швейцарци и други такива, дето гласуват така. Хак да им е че използват такива система. Затова те са там , на дъното на развитието, а ние сме на върха. Ний си имаме партийни бонзи,които ни спускат разни калинки, малинки и салита. Трябва да им вЕрваме и ги избираме. Щото без тях сме загубени. Не е като сега.7/седем/ избора по пропорционалната система и все вървим нагоре,нагоре и още не сме стигнали благоденствието- по- парче хляб на всеки.

  36. 36 Профил на WWIII
    WWIII
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Въвеждането на електронно гласуване няма да промени почтенността на изборите, само системата за манипулация. Не е проблемът в системата за гласуване, а в материала, за който се гласува, в политическата ни система, в информираността на "твърдия електорат". Баба Гинка от Слишовци идва и клика тъчскрийна. "Я тоа го не знам що че прай, ама убоо лаже!"

  37. 37 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    До коментар [#35] от "cobanmaala":

    Едно от най-малоумните решения принципно е, да вземеш някакъв вариант, щото е работещ някъде и да се опиташ да го сложиш в съвсем различна обстановка, с невинната идея, че пак ще работи.
    Само се запитай във въпросните страни колко партии има, и ако не схващаш смисъла на въпроса, ела пак.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  38. 38 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    ЗА машинно гласуване, както и ЗА електронно гласуване, независимо, че не е предмет на конкретната анкета!
    Няколко причини, като основната е намаляване на т.нар. контролиран вот.

    I Want To Believe
  39. 39 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    До коментар [#38] от "2.5":

    Да, но не забравяй, че точно с електронното гласуване, манипулирания вот може направо да се институционализира.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  40. 40 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    До коментар [#39] от "Тони!":

    Какво разбирате под "манипулиран вот"?
    На мен това понятие нищо не ми говори.
    Вотът може да бъде фалшифициран, опорочен..., но манипулиран?

    I Want To Believe
  41. 41 Профил на Пламката
    Пламката
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Аз мисля, че ако се изправят до стената всички досега "управлявали", печелейки избори, чрез измама и подмяна на истинския вот, купуване на гласове, организиране изборен туризъм, обслужванеи собствен, или на тесен кръг хора интереси, заедно с тези същите, следващите, които ще дойдат, със сигурност няма да правят така...

    Крайно среден !
  42. 42 Профил на Пламката
    Пламката
    Рейтинг: 418 Неутрално

    И не бе не призовавам към насилие. Ама комбата в казармата имаше една мисъл: "Един ще изгори, но ще свети на всички останали!"

    Крайно среден !
  43. 43 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Любопитно

    До коментар [#37] от "Тони!":Българският народ е казал: Само глупавият се спъва два пъти в един и същи камък.
    Тия, дето не са разбрали камъка , се спъват седем пъти в него и пак си го искат. Та какво казваш за партиите при мажоритарния вот в другите страни?И колко ще влязат в парламента у нас при мажоритарен вот в 240 избирателни района в два тура повече отколкото сега или по-малко? Едно е сигурно- Костов няма да е в парламента. Но мен това не ме устройва. Аз не искам там и другите сегашни"лидери" и техните мекерета. Заради тези "лидери", тези ,които им дърпат конците, и техните мекерета България е на това дередже.


  44. 44 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    До коментар [#40] от "2.5":

    Моя грешка. Да се чете контролиран, вместо манипулиран.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  45. 45 Профил на todoriadis
    todoriadis
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Йонко Грозев е прав. Щом има начин да се разбият схемите за манипулиране на мота - трябва да се приложи. Не разбирам защо опонентът у толкова акцентира на разходите за машинно гласуване. Кое е по-важно: да живеем нормално или да спестим едни пари? И кой точно може да каже колко се харчат сега за избори, ако се сметне и купуването на гласове?

  46. 46 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    До коментар [#43] от "cobanmaala":

    Прав си за спъването. Ако се замислиш, основните ни проблеми и към момента са извращаването на порпорционалния вот към мажоритарен, макар да не се води официално такъв. Ясно ми е, че Костов е виновен, но мажоритарната система има един огромен недостатък - непредставителна е. И едно гласуване с резултат 10% между първата и втората партия може да доведе то представителност в парламента 80% към 20%. Такова драстично изкривяване не може да се допуска.

    За партиите в другите страни казвам - 2. Успя ли да се сетиш защо това е важно?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  47. 47 Профил на mi6kro
    mi6kro
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Твърдо Против.

    Димитров изказва добре всички аргументи, а Грозев, малеее, какви глупости.

    Тези, които са За да видят какво се случва с машините на това видео https://www.youtube.com/watch?v=i2johJoQ3lI

    Машинното гласуване изобщо не намалява контролирания вот. Какво ще пречи да купиш някой да натисне суответния бутон.

    Машините ще бъде целесъобразно да се сложат само в големите секции (макар че не са населени както десетките милиони градове в Индия). В малките секции, където се извършва основно, практиката ще си продължи.

    Аууу, готвели се да екпедитират машини и в чужбина! Смях, през сълзи!

    Примерно 12 000 секции х 1 машина х 5000 лв = 60 000 000 лв (Димитров казва цена по-скоро в евро)

    Местан да се извини за "РИТОРИЧЕСКИ" ! #236 едно-мандатни региона за страната + 4 едно-мандатни района за чужбина
  48. 48 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    До коментар [#44] от "Тони!":

    Ами той контролирания вот, точно в момента е "институционализиран" - практиката е налице, показват злоупотребите по новините, арестуват по някой ромей, докато системата ефективно вкарва депутати в НС.
    Виждам намаляването на ролята на контролирания вот с електронното гласуване, не като в Столипиново и Максуда се хвърлят да пускат SMS-и, а когато повече хора гласуват. Платеният избирател винаги ще си получи парите. Когато повече хора гласуват, за плащачите няма да се връзва сметката...

    I Want To Believe
  49. 49 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    До коментар [#48] от "2.5":

    Ако с машинното гласуване може да се проследи за кого си гласувал - дали електронно, дали с някаква разпечатка, тогава контролирания вот ще удари тавана.
    Аз съм ЗА електронно гласуване, но все пак да се осигури анонимността на вота.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  50. 50 Профил на gretastoianova
    gretastoianova
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Щом и аргументът за неграмотността отпада, значи подкрепям Йонко Грозев. Най-важното е да се отървем от фалшивия вот.

  51. 51 Профил на mi6kro
    mi6kro
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#45] от "todoriadis":

    Йонко Грозев е крив.

    С какво една машина в тъмната стаичка ще попречи на царя/краля/пъдаря пред секцията да споглежда изкъсо "съвестните" гласоподаватели?

    В момента контролирания вот бил около 1/4, т.е. около 800 000 х 30 лв = 2 400 000, а цената за изборите е около 20 млн.
    С машините, ще се разходва 2,4 млн + 40 млн (по Димитров).

    Местан да се извини за "РИТОРИЧЕСКИ" ! #236 едно-мандатни региона за страната + 4 едно-мандатни района за чужбина
  52. 52 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    [quote#49:"Тони!"]Аз съм ЗА електронно гласуване, но все пак да се осигури анонимността на вота.[/quote]

    Напълно безмислено е.
    И в момента ДПС контролират избирателите си почти поименно, (а когато бъде въведено електронно гласуване от една SIM карта или IP ще видите какво количество вотове ще завалят, особено в смесените региони и циганските махали). Това няма да се промени, следователно електронното и машинно гласуване ще окаже влияние преобладаващо при другите партии, подчертавам, при настоящия изборен кодекс. Влиянието би било положително, доколкото гласуват повече хора.

    I Want To Believe
  53. 53 Профил на amanve4e
    amanve4e
    Рейтинг: 418 Неутрално

    ТКРИХА НАЙ-ЧЕСТНАТА ТЕХНИКА НА ГЛАСУВАНЕ
    (още преди 2 години, но и 100 пъти да я пуснем ще е малко...)

    Механизмът е гениално прост.

    И идва след като се отговори на фундаменталните въпроси:
    1. Как да направим гласуването напълно проверяемо,
    2. без да нарушаваме тайната на вота?

    Разковничето е във формата на бюлетината: списъкът с кандидатите е с различна подредба на всяка бюлетина - компютърно генериран на случаен принцип.
    Бюлетината има лява и дясна част.
    Лявата - с имената на кандидатите, дясната - с полетата за отбелязване.

    Влизате зад паравана в избирателната секция.
    След като отбележите избрания кандидат в дясната половина, лявата я откъсвате лесно и я вкарвате в машинка за раздробяване.

    С дясната уникална криптирана половинка, където е отбелязката, излизате от стаичката и давате на работника в избирателната секция да сканира кода Ви.
    Сканираният код носи информацията, че на тази отбелязка съответства точно и само този кандидат. Информацията се вкарва централно и компютърно се отчита и преброява.

    А Вие си тръгвате с криптираното листче с отбелязката вкъщи - пазите го като разписка.
    Веднага след края на изборите, от компютъра си директно можете да проверите чрез баркода, дали Вашият глас е отчетен и преброен правилно. Ако не е - имате "разписка", доказваща, че Вие сте гласували по точно този начин

    !!!

    Никой хакер не може да подмени гласа Ви! Защо ли?
    Защото във всеки код предварително е заложена уникална информация, която ако не съответства на Вашата "разписка", се брои хартиеният носител, който Вие притежавате.


    Българи, споделете, за да научат повече хора, че ЧЕСТНИТЕ ИЗБОРИ СА ВЪЗМОЖНИ!

    Видеото с разясненията:
    http://www.ted.com/talks/lang/bg/david_bismark_e_voting_without_fraud.html

  54. 54 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#46] от "Тони!":Мажоритарната система в два тура вкарва повече партии в парламента от пропорционалната ,а и дава възможност за независими депутати. И не за пръв път ти пиша, че при мажоритарна система и дясното и лявото в България ще имат лидери, а не "лидери". И партиите няма да са като сега секти около "лидера" си, а такива политически организации, обединени около идеите и програмите си. Кои са тия партии в България, които отговарят на тия условия- да са организации, които защитават идеи и програми не само на хартия ,ами и в дейността си?

  55. 55 Профил на VIVA_BG
    VIVA_BG
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Никога няма да въведат електронно гласуване без бой и барикади. Това оздачава над милион млади и образовани българи в и извън България да си направят труда да гласуват и тогава пенсионерските, циганските и турските боклучарници никога вече да видят власт.

    БОГ ДА БЛАГОСЛОВИ БЪЛГАРИЯ !
  56. 56 Профил на Geo
    Geo
    Рейтинг: 572 Весело

    Стига с тия глупости за машинното гласуване, 30 години назад ли ще се връщаме или ще гледаме напред? Въвежда се електронно гласуване и се раздават електронни подписи на всички, като в Естония. Точка. Който не е достатъчно грамотен да гласува електронно - не гласува и готово. Убеден съм, че веднага ще се организира обучителна кампания и раздаване на лаптопи из гетата, така че не се притеснявайте, ромите няма да останат без глас, по-скоро част от пенсионерите...

    Истината ще ви освободи
  57. 57 Профил на rrv
    rrv
    Рейтинг: 418 Неутрално

    При 4 милиона и повече преброени граждани електронно мисля че дискусията е излишна

  58. 58 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1486 Весело

    [quote#11:"Athanatos"] При машинно гласуване лесно може да се извади разпечатка кой, кога и за кого е гласувал. [/quote]
    Което може да е безсмислено ако:
    — Всички правителствени служители — обясни Мелит — носят знака на властта, зареден с необходимото количество тесий — взривно вещество, за което може би сте чувал. Зарядът се управлява по радиото от Гражданската приемна. Всеки гражданин има достъп до нея, за да изрази неодобрението си към правителството.
    от "Билет за Транай"

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  59. 59 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1486 Весело

    [quote#56:"Geo"]ромите няма да останат без глас, по-скоро част от пенсионерите...[/quote]
    За тях ще има кръжок в пенсионерския клуб.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  60. 60 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#40] от "2.5":Едни са се фокусирали във вота на циганите и смятат, че там е проблема. А какъв е вотът на ония в парламента , дето им указваше стенографката с цветния маркер какво да гласуват? Това не е ли манипулиран и контролиран вот? Това не е само манипулиран и контролиран вот. Това е престъпен вот. Не е грешка,а престъпление депутат да носи листчето с гласуваните поправки в закона и да го смени. И да узакони наркотиците. И това е доктор. И тоя престъпник след това го правят шеф на здравната каса, вместо да търка наровете в затвора.

  61. 61 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2451 Любопитно

    До коментар [#60] от "cobanmaala":

    Какво друго да кажа, освен че съм съгласен с вас.
    Остава да предложите как това да не е така, защото не виждам ка с гласуване мога да го променя.

    I Want To Believe
  62. 62 Профил на gurini
    gurini
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Твърдо за, а софтуера трябва да се бъде с отворен код така ще може да се проверява от най-широк кръг програмисти (пример Естония). Трябва и да може да се гласува с ел. подпис – отдалечено, което ще е голямо улеснение за българите в чужбина. Но най-важното е да се направи лустрация от 1923 до 2003 на всички ДС, разузнавания и БКП, БСП ръководни кадри. И на първо място да се въведе активно и собственоръчно регистриране на избирателите, след което, който се е регистрирал да трябва задължително да гласува. С активното регистриране (пред местната управа – кметство, община с ел. подпис в нарочен сайт) ще отпаднат всички мъртви и незаинтересовани души.

  63. 63 Профил на gurini
    gurini
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#54] от "cobanmaala":
    Няма как да ти дам още няколко плюса, абсолютно си прав.
    ++++

  64. 64 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#61] от "2.5": Като гласуваме мажоритарно за 240 избирателни едномандатни района в два тура. Не че е панацея и всичко ще се реши веднага, но поне ще сравняваме качествата на издигнатите кандидатури -независимо дали са от големи партии, малки парти или издигнати от инициативен комитет. Сега кандидатите от малките партии нямат никакъв шанс, да не говорим за независимите. Една по-голяма издънка и вади кандидата от надпреварата. Едно гласуване, като в случая с тоя или оня в парламента и няма да види следващия парламент, независимо дали е любимец на "боса" или не е. А сега какво? Тоя не го щат в района,откъдето е, издигат го в другия край на страната. Мат,риала вярва на "боса" и гласува. На мажоритарни избори кой ще гласува за любовницата на тоя, за шуринайката на оня, за някой,който и две думи на кръст не може да каже? Да не говорим за "лидерите". Да излязат пред 30-на хиляди и да завоюват доверието им. Обаче при равни шансове -диспути за политика ,за лични виждания, за позиции по отделни наболели въпроси. И след това отстояване на точно тези позици в парламента. А не -едно до изборите, а след това "партията" решила и завой на 180 градуса. Ако е партия й се разминава. Ако е мажоритарен кандидат - няма. Казал ли е. Казал е. Направил ли то е? Не. Да го бил направил. Избирам другия. Ма партията била казала. Ми ходи си при партията да ти дава работа.

  65. 65 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Неутрално

    [quote#56:"Geo"]веднага ще се организира обучителна кампания и раздаване на лаптопи из гетата[/quote]
    Дали ще им раздадат лаптопи или ще им вземат "електронния" подпис? Сега "те" им държат личните карти, дебитни и кредитни карти, та един електронен подпис няма да им вземат.

  66. 66 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    "Сега кандидатите от малките партии нямат никакъв шанс, да не говорим за независимите."

    Не мисля, че това е толкова лошо. Да не се заблуждаваме, докато една партия е малка, за нея се гласува почти на мажоритарен принцип - напр. Светльо Витков, на който се чатруднявам да си спомня името на формацията. Така беше и с ГЕРБ(и остава в огромна степен) - едва ли някой би могъл да си представи ГЕРБ без Боцко. Същото е с ДПС и АТАКА. Мажоритарното гласуване има предимства, но както сам се изразявате не е панацея. Чичковците, които сега "кихат" кинти в партийните централи срещу определени услуги или депутатско място, подобно на "свинския цар" и "маминия" ще издигат директно свои креатури или ще си пазаруват депутати директно.

    I Want To Believe
  67. 67 Профил на svejarov
    svejarov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Напълно съм съгласен с Йонко Грозев.Никой честен не се бои от машинно гласуване.Кошмара остава за ГЕРБСП.

  68. 68 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 720 Неутрално

    [quote#66:"2.5"]ще издигат директно свои креатури или ще си пазаруват депутати директно. [/quote]
    Сега олигарсите направо редят листите, а като за капак и нямат интерес да дават на малките партии,щото нямат шанс да влязат и ето ти сегашното състояние. При мажоритарните имат възможността,както пишеш, да се пазаруват депутати. Така е. Ама сега си пазаруват цели групи.
    И, вече съм го писал по-горе, що ли американци, англичани, швейцарци и т.н над сто държави си избират мажоритарно депутатите, а ние не щем. Седем пъти сме се парили с пропорционалната система. Да пробваме 2-3 пъти с мажоритарната. Може и да успеем. Или по-добре си е Боцко, Станишката ,Доган и Воленчо да си редят листите, а ние да умуваме над клавиатурата. В единия случай - имаме някакъв шанс да успеем. В другия -доказано е вече 7 пъти,че грешим. Умният човек не се спъвал два пъти в един и същи камък. Ние колко трябва да сме глупави или лесно манипулируеми, че не само да се блъскаме ,ами да ни блъскат в тоя камък и да не се усещаме?

  69. 69 Профил на Курт Деликуртев  662 галерии плюс X
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    С машинно гласува манипулирането е най-лесно!

    Подкупваш един водещ програмист и готово!

    http://www.panoramio.com/user/7617575?show=all , 660 ГАЛЕРИИ: 225 ЩУТГАРТ, 205 ПЛОВДИВ, 118 БЪЛГАРИЯ, 58 ЕВРОПА И 54 ГЕРМАНИЯ
  70. 70 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1745 Неутрално

    Машинно, че така по-лесно ще се оттървем от комунистите.

    Предразсъдъците са за ограничените.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK