ЗА - %
ПРОТИВ - %
Твоето мнение е важно!
Участвай в дебата и гласувай.
На практика това означава всички учебници до осми клас да бъдат писани, печатани и разпространявани само от Министерството на образованието и науката. Досега учителите избираха между няколко варианта учебници по всяка дисциплина на различни издателства, одобрени от ведомството.
По думите й в момента държавата дава "милиони левове за учебници, които отиват в частни издателства" - нейните данни показвали, че само тази година Министерският съвет е одобрил 42 млн. лева за преиздаване на учебници. "Учебниците трябва да бъдат отпечатвани в печатницата на МОН и да се пишат от авторски колективи, в които участват предимно учители от различни училища", смята Клисарова и добави, че всеки учебник ще бъде широко обсъждан.
Според нея, ако сега дете се прехвърли от едно училище в друго, то трябва да сменя и учебниците. Според министъра, ако държавата поеме тази функция, ще бъдат спестени средства, които приоритетно да се използват за модернизация и ремонт на училищата. "В момента се правят изчисления каква ще е сумата, която ще се спести при нови правила за издаване на учебници."
В следващите няколко седмици министър Клисарова повтаряше същите тези, като на няколко пъти нападна издателите, като например веднъж попита дали издателство е платило на автор на учебник хонорар за 134 хил. лева. В крайна сметка тя внесе промени в наредба 5, с които да се въведе по един учебник по предмет.
"Ние, представителите на гражданското общество, изразяваме нетърпимостта си към подобни действия на политици, които се опитват да управляват сфери от национален интерес по манипулативен и феодален начин, подменяйки интересите на повече от милион ученици, учители и родители и смисъла на истинския дебат за развитие на образованието", се казва в декларацията.
Тя е подписана от Института за прогресивно образование, Центъра за приобщаващо образование, Центъра за образователни инициативи, асоциацията "Родители", фондацията "Пайдея", сдружението "Образователен свят", фондацията "Заедно в час", народното читалище "Бъдеще сега 2006", от Румен Петров – преподавател в НБУ, Емилия Йорданова – главен учител, Зорница Бодакова - преводач, Евелина Варджийска – преподавател, Национална мрежа за децата.
Те смятат, че децата са различни, учат, използвайки различни източници и всичките си сетива. Наличието на по-голямо разнообразие от учебници и учебни помагала, при гарантиран стандарт за тяхното качество, дава по-големи възможности на учениците и учителите да отговорят на специфичните потребности, продължава декларацията.
Подписалите я подчертават, че ограничаването на избора е ограничаване не само на автономията на училищата, но и на способността им да бъдат адекватни на все по-разнообразните начини на учене на децата. Така според тях се принизява и професионалната отговорност и правото на учителите да избират методите и средствата за обучение.
През последните няколко седмици подобни аргументи дадоха и повечето издателства, които пряко ще бъдат засегнати от промяната.
Няколко часа след публикуването на дебата, на редакционната поща пристигна статия по темата от Явор Джонев - съосновател и председател на Института за прогресивно образование. Неговата гледна точка към този спор вижте в "Проблемът не е учебникът, а какво образование искаме".
Макар че по графика на "плавния преход към ново управление" кабинетът трябва да подаде оставка на 23 юли, Клисарова се движи по стъпките на реализацията на т.нар. единен учебник и дори откри начин това да стане без промяна в Закона за народната просвета, където е посочено, че по една дисциплина може да има ДО три учебника, като броят се определя от министъра на образованието с наредба.
Освен че генералната промяна е предложена и приета в условия на полуоставка, притеснително е връщането към стари практики в образованието. Държавен монопол върху информацията - учебното съдържание, и производството - напечатването и разпространението, със сигурност не е характерна черта за демокрацията и пазарната икономика.
Важно е и кой ще е авторът и как ще бъде избиран, защото реален е рискът от представяне само на една гледна точка в учебниците по история например.
Вярно е, че има проблем с учебното съдържание, особено в прогимназиалния етап, както показва и сравнението на резултатите от външното оценяване след 4-и и след 7-и клас. Резултатите и от международните проучвания, сред които PISA, отчитат, че мнозинството от учениците не умеят да се справят с обикновени ежедневни задачи, а функционалната им грамотност по български език и математика е много ниска.
Но дали броят на учебниците е проблемът, защото в момента и трите учебника по предмет се определят, пишат и утвърждават само и единствено от Министерството на образованието и науката. Дали обаче въвеждането на единен учебник няма да се пише от Министерството на истината?
Митко Василев
Рейтинг: 635 НеутралноОпитвам се да си представя решението, ако този въпрос бъде поставен за всенародно допитване.
това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно товаvoxy
Рейтинг: 808 НеутралноЕстествено че не, това най-вече ще влоши качеството на учебника, когато няма конкуренция, а министър посочва кои негови любимци да го правят.
twitter.com/voxybgТрябва не само да не се намаляват до един издаван от Политбюро, упс Министерството, а от 3 да се увеличат на неограничен брой, единствено МО да ги сертифицира - всеки учебник трябва да отговаря на определени изисквания и материал, а пазарът ще определи кой е най-хубавия, след като всяко училище/учител ще има възможност за избор.
svoboden
Рейтинг: 1909 НеутралноРазбира се, че трябва да има само един учебник. Доводите, че децата били различни и трябва да учат по различни учебници са смешни, учебниците се избират не от децата, а от учителите. Разбира се децата, които искат да учат повече могат да четат допълнително каквито искат учебници, но държавния стандарт трябва да е един.
Митко Василев
Рейтинг: 635 НеутралноИ се наричаш свободен?
това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно товаМитко Василев
Рейтинг: 635 НеутралноСпоред мен фундаменталният въпрос е - редно ли е държавата да решава какво да учим и какво не?
това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно товаvoxy
Рейтинг: 808 НеутралноДо коментар [#3] от "svoboden":
къде остава защитата на учителите от откровена простотия в учебниците, или държавата трябва да мисли за всичко
twitter.com/voxybgт.е. всеки тъпак посочен от министъра да пише учебник ще може да пробута творението си на всички ученици?
КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
Рейтинг: 792 ЛюбопитноКолко учебника по история и география трябва да има?
Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/Mark Twain
Рейтинг: 439 НеутралноКогато някога имаше по 1 учебник и всички учеха по него, имахме добро образование. Откакто има "конкуренция", качеството на образованието спада постоянно.
"Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Фордvoxy
Рейтинг: 808 НеутралноДо коментар [#7] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":
twitter.com/voxybgКолко новинарски вестника/сайта трябва да има на пазара? Един издаван от държавата ли? те новините са си едни и същи.
Има огромни разлика в начините по които може да се предаде една информация, както и акцентът и всеки трябва да може да избира.
daam
Рейтинг: 1227 НеутралноРазбира се, че трябва да е един учебник по предмет. Стига са получавали комисионнни разни чиновници, издателства, колективи. Образованието ни поне, преди 90- та беше на ниво, успели са с един учебник да го постигнат.
И какво учещите по различни учебници, няма ли да имат различно ниво на знания и различна подготовка. Това е нужно единствено за тези с комисионните.
А, като говорим за Министерство на истината, че може да пише единия учебник, то може да напише и 20 учебника. Желание стига да има !
voxy
Рейтинг: 808 НеутралноДо коментар [#8] от "Mark Twain":
twitter.com/voxybgи защото е било добро образованието, сега масово тези над 60 години гласуват като овце, много добре са ги образовали като не са ги научили да мислят
zlobar
Рейтинг: 434 НеутралноРазбира се че само един стига. Все пак става въпрос за деца от първи до осми клас. Стига са ходили натоварени като родопски магарета на училище. Писна ми всяка година учителите да събират пари за учебници и помагала, които не ползват.
Митко Василев
Рейтинг: 635 ЛюбопитноЗа мен е абсурдно, че в Османската империя, в която сме били "роби" държавата не ни е казвала какво да учим, а "свободна" България напъва да го прави.
това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно товаivanko77
Рейтинг: 525 НеутралноВъпреки, че съм привърженик да има повече от един учебник, не съм привърженик за това да се плаща от държавата. Искаме конкуренция, искаме свобода, но искаме да става с държавни пари, е, не е това начина. Нека има повече учебници, но да се заплаща тяхното издаване от издателите, тогава ще има истинска конкуренция.
П.п. Не учебника, а преподавателя учи децата ни!
loremipsum
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#7] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":
-- един за бедни, без много картинки, на евтина тънка хартия
-- един за средна класа, богато илюстриран и с електронен вариант за таблет
-- по един на всеки чужд език за езиковите гимназии
-- един разширен с много инфо за паралелки със засилено изучаване на история и география
-- един за малцинства с повече инфо засягащо малцинствата (и по-простичко написан)
за тези се сещам сега, иначе сигурно може и още
pp90
Рейтинг: 221 Неутралнотова не би ли било ограничаване на конкуренцията в някакъв смисъл? интересно е кой ще го печата, разпространява и печели от цялата схема...
Mark Twain
Рейтинг: 439 Любопитно[quote#11:"voxy"]тези над 60 години гласуват като овце[/quote]
"Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри ФордНе бъркайте знанията с мисленето. Две различни неща са, като у нас (почти) никой никога не ни е учил да мислим.
xmm
Рейтинг: 1074 НеутралноКритериите при външното оценяване ще са еднакви.Следователно основната материя за изучаване трябва да е поднесена по един и същи начин.
Извод - един учебник по предмет.
За свободно избираемите - да се състезават.
Terry bear
Рейтинг: 488 НеутралноДо коментар [#8] от "Mark Twain":
http://www.vaksinite.com/zashto-kolektivniat-imunitet-chrez-vaksini-e-nepostizhima-utopia/Имахме добро образование, според кого?
Няма как да стане, в XXI век - когато дори децата вече имат достъп до интернет и могат да проверят всяко едно историческо събитие и твърдение, да бъдат ограничавани. Министърката е смешна, и доказва това което си знаем - че е поредната неспособна на мисъл особа.
millton
Рейтинг: 553 НеутралноНе е само до съдържание, а и до методи, философия на преподаване...
Съдържанието, в такъв случай, върви и с квалифицирани кадри...
Козметични промени от този или онзи министър внасят хаос и неразбиране...
Цялостна концепция и стратегия за образованието за следващите, да речем, 40 години - внимателни, постепенни и последователни промени водещи към заложените цели, и адекватност спрямо промените в средата. Търпение и постоянство, като общество и институции трябва да са убедени в необходимостта и смисъла...
Иначе е къде-къде по-лесно и носи онази сигурност, за която още копнеем - един учебник, без избор, уеднаквяване, равенство и монопол, доколкото един е "грижещият" се...Само че това, както стана ясно, спъва развитието, снижава качеството, а и винаги се появяват едни, които са "по-равни"...
Mark Twain
Рейтинг: 439 Любопитно[quote#19:"Terry bear (Интернет Лумпен в Катарзис)"]Имахме добро образование, според кого?[/quote]
e=3
"Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри ФордПриятно четене: http://www.ckoko.bg/page.php?c=11&d=22&pag
voxy
Рейтинг: 808 НеутралноДо коментар [#21] от "Mark Twain":
twitter.com/voxybgкъде има препратка за преди 89-а? ти чел ли си го?
Terry bear
Рейтинг: 488 НеутралноДо коментар [#12] от "zlobar":
http://www.vaksinite.com/zashto-kolektivniat-imunitet-chrez-vaksini-e-nepostizhima-utopia/Колега, учебниците и сега са по един за предмет. Помагалата са по две, три, че и повече.
Според наредба на МОН, децата до 4 клас трябва да имат целоднево обучение. Но на практика, в много училища просто няма достатъчно стаи и затова се учи на смени. Точно заради това, чантите им тежат, защото вместо стаята им в училище да се заключва и учебниците им да стоят там, те са принудени да ги разнасят.
Mark Twain
Рейтинг: 439 НеутралноДо коментар [#22] от "voxy":
"Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри ФордПратих ти линка за илюстрация. Ако не го разбираш, огледай се и виж какво се случва в България и нивото на грамотност и знания. Дори депутати има неграмотни.
7777
Рейтинг: 2296 Неутрално[quote#8:"Mark Twain"]Когато някога имаше по 1 учебник и всички учеха по него, имахме добро образование. Откакто има "конкуренция", качеството на образованието спада постоянно.[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.Броят на учебниците няма отношение към качеството на образованието. Напълно съм съгласна с родителите и сдруженията, че дебатът за броя на учебниците подменя този за реално нужните реформи в образованието.
voxy
Рейтинг: 808 НеутралноДо коментар [#24] от "Mark Twain":
twitter.com/voxybgвъпросът е какво е било преди 89-а, нали сравняваш, какво сравняваш
7777
Рейтинг: 2296 Неутрално[quote#7:"КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ"]Колко учебника по история и география трябва да има?[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.Няма нищо лошо да са три или повече, ако застъпват различни методологии.
zlobar
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#23] от "Terry bear (Интернет Лумпен в Катарзис)":
Да, прав сте! Грешката е моя.
7777
Рейтинг: 2296 Неутрално[quote#24:"Mark Twain"]Дори депутати има неграмотни.[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.А членовете на политбюро едно време колко грамотни бяха, като са учили по един учебник по предмет?
7777
Рейтинг: 2296 НеутралноЕдинственото от мнението на минситърката, което подкрепям, е, че учителите трябва да се включват повече в писането на учебници. Когато ги пишат предимно университетски преподаватели, ги пишат на прекалено сложен език за децата.
A man without faith is like a fish without a bicycle.zlobar
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#29] от "7777":
Не знам дали се усещате, но въпросът Ви е странен. Сега КОЛКО грамотни са? Каква е базата за сравнение като ниво на грамотност?
7777
Рейтинг: 2296 НеутралноИ един коментар лъм позиция "против" на родителите, която като цяло споделям: Децата действително са различни и трябва да учат от различни източници. Но родителите сме тези, които трябва да осигурим тези различни източници на децата. Учителят не може да ползва различни материали за всяко от двайсетте деца в класа си. Все пак ралични учебници трябва да има, защото учителите имат различни стилове на преподаване, точно както децата имат различни стилове на учене.
A man without faith is like a fish without a bicycle.7777
Рейтинг: 2296 Неутрално[quote#31:"zlobar"]Не знам дали се усещате, но въпросът Ви е странен. Сега КОЛКО грамотни са? Каква е базата за сравнение като ниво на грамотност?[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.Въпорсът ми беше ироничен. Прости хора винаги е имало и ще има в политиката. Не можем да обвиняваме броя на учебниците, учителите и т.н. за индивидуалната простотия на депутати или други. Простотията е личен избор. Училището осигурява един минимум. И дали този минимум от знания и умения е функционален не зависи от броя на учебниците.
voxy
Рейтинг: 808 НеутралноДо коментар [#30] от "7777":
twitter.com/voxybgтова е спорно, в университетите примерно професорите говорят на най-разбираемия език, въпреки че се предполага обратното
2.5
Рейтинг: 1460 НеутралноДо коментар [#5] от "Митко Василев":
I Want To BelieveАми след като издава дипломи, как иначе да прецени дали учениците покриват определен стандарт...
kaczar
Рейтинг: 389 НеутралноУчебниците започнаха да стават лоши, когато спряха пазарния принцип и въведоха закона за трите учебника (доколкото си спомням, внесен от Жени Живкова). Тогава големите играчи на пазара - 3-4 издателства си разпределиха парсата и за да увеличат още повече печалбата си, започнаха да наемат долнопробни автори. Какво ли ще стане ако учебникът стане един - партията една и истината - една!
Митко Василев
Рейтинг: 635 НеутралноДо коментар [#35] от "2.5":
това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно товаТова образование, което се преполага, че трябва да върши работа тук, само за емигриране е достатъчно. Стандартът за емиграция е покрит от притежанито на паспорт.
rp
Рейтинг: 434 НеутралноНяма нужда от учебници. това означава, че всеки, който мисли, че може да помогне на ученето трлябва да има свободата да предложи продукта си. Мярката "Клисарова" се въвежда, вероятно, с аргумента, че за да бъдат безплатни многото учебници трябва да се плати много от бюджета. Има и много по-малко малоумни политики за да се намалят цените на учебниците. Премахването на учебниците и заместването им с конкурензция от помагала, текстове, сайтове и др. средства е пътят към качество и собода. Заедно с това трябва да отпадне зависимостта между достъпа в университет и резултатите (т.нар. оценки) в училище. Свободните учители знаят как да помогнат на децата на учат. Това е основният дефицит в образованието - свободата, без която не може да се учим в условия на свобода. На времето беше друго, беше "лесно", несвободно и ясно. Беше затворено. Сега не е и е време да свикнем с това. Клисарова не е.
kaczar
Рейтинг: 389 НеутралноВ Германия учебниците са на свободния пазар. Единствената държава в ЕС с по един учебник е Гърция. Ние също сме много умни.
Цензуриран от антибългари.
Рейтинг: 517 Неутрално"Министерството на истината" отдавна действува.
В медиите е наложена зверска цензура.
dedo pepo
Рейтинг: 1247 НеутралноКатегорично съм за един учебник.
Противниците на идеята мислят за всичко друго/далавери/,но не за образованието на децата.
S.P.Q.R.
Рейтинг: 381 Неутрално[quote#38:"rp"]Премахването на учебниците и заместването им с конкурензция от помагала, текстове, сайтове и др. средства е пътят към качество и собода.[/quote]
zenrus.ruИменно. Учебникът е ПОМАГАЛО, а не БИБЛИЯ. Важни са резултатите, а не процесът. Много по-важно е да се развие способността на децата да мислят логично, да синтезират информация, да се научат да пишат грамотно, а не да рецитират някакви дати, да могат да посочат на световната карта всички залежи на кафяви въглища или да правят синтактичен анализ на двойно подчинено сложно изречение.
areta
Рейтинг: 1210 НеутралноТвърдо не. Както няма един вестник, една телевизия, една партия, едно мнение... Децата трябва да бъдат насърчавани да мислят различно, самостоятелно, да умеят да търсят информация, да я пресяват, да преценяват доколко е достоверна ... и т.н.
Това с единия учебник е безумна глупост и възглед от миналото.
2.5
Рейтинг: 1460 Неутрално[quote#37:"Митко Василев"]Това образование, което се преполага, че трябва да върши работа тук, само за емигриране е достатъчно.[/quote]
I Want To BelieveПриятели споделиха, че 60% от випускниците в МА заминават в чужбина. Това означава, че са добре подготвени. Особено, при положение, че ги “лапат като топъл хляб във Великобритания, скандинавските страни и т.н.”
Може да имаме много забележки към образователната система, но не трябва да забравяме две неща:
-няма как всичко да сложим под общ знаменател
-образованието не е за всеки, който има желание, получава образование, който няма, не получава...
areta
Рейтинг: 1210 НеутралноДо коментар [#34] от "voxy":
Не е вярно. Професорите говорят на различен език. Има такива, които умеят да говорят за сложни неща просто и разбираемо и такива, които не умеят.
S.P.Q.R.
Рейтинг: 381 Неутрално[quote#8:"Mark Twain"]Когато някога имаше по 1 учебник и всички учеха по него, имахме добро образование. [/quote]
zenrus.ruНда, положението в България в момента е резултат на това "добро" социалистическо образование. Тотална разруха, липса на елементарни морални ценности. И не, те не се появиха изневиделица преди 25 години. Те се изграждаха бавно и с устрем, като димитровградски железобетон. Системата беше вече тотално гноясала през 80-те години, когато подкупите и връзките бяха вече стандарт в образователната система, особено що се отнася до приема в елитни гимназии, университети и прочие.
uporit
Рейтинг: 877 НеутралноВъв всички цивилизовани страни има държавен стандарт за образование и централизирано оценяване на постигнатите от учениците резултати. Логично е държавният образователен минимум да бъде публикуван в един учебник. Това е и по-разумно, и по-евтино.
Издателствата (които сега така горко плачат, че ще изгубят гарантирани приходи и далаверата ще секне) могат да се конкурират с помагала, работни тетрадки и прочие. Ако те са полезни за учениците, ще намерят своя пазар!
Сегашните учебници са пълен боклук! Написани са на неразбираем за децата език и са пълни с грешки и неточности. На това безобразие трябва да се сложи край!
Разбирам, че интерпретацията на исторически факти може да се "изкриви" от идеологията и политическите пристрастия на авторите. Това е едно от малкото изключения. При болшинството учебни предмети (граматика, физика, химия, математика, биология, логика и т.н.) не съществува подобна опасност.
Сегашните деца имат много повече алтернативни източници на информация от нас - 50-годишните, които учехме, затворени под почти непроницаемия социалистически похлупак! Кеф ти Интернет, кеф ти стотици хиляди книги, достъпни в цял свят! Трябва им само желание да учат, вместо да си пилеят времето по чалготеки и молове!
Краси
Рейтинг: 571 НеутралноДо коментар [#3] от "svoboden":
Да почистим България от агентурата на руската империя!!!Би трябвало да си смениш името.
Няма никаква свобода в това всички да учат по еднакви учебници. Ролята на учебника като цяло се преекспонира. Учебникът трябва да бъде помагало за ученика а не библия в която пише абсолютната истина.
Децата трябва да се учат да мислят а не да зазубрят знания от библия/учебник.
Държавните стандарти могат да се налагат на ниво матури, от там нататък всяко училище трябва да решава, кой е най- добрият начин да се постигнат тези стандарти. Какви учебници ще се използват, как ще бъдат разпределени часовете би трябвало да се решава от училището с участие на родителите.
Защо държавата да решава как да учат нашите деца?
Всеки родител може да си избере подходящо училище или заедно с останалите родители да въздействат върху училището да промени програмата за обучение на децата.
skipper
Рейтинг: 221 РазстроеноНенормална работа! От кога разнообразието е лошо, а ако е качествено разнообразие още по-лошо!
Разбира се, че трябва да има повече от един учебник, трябва да има и повече допълнителна литература, помагала, задачи... В училище се учи! Който не го влече у лево... Знанието винаги е било и ще си остане пътят към прогреса!
Учебниците, не само да са повече, ами да са и на повече езици!
Два примера:
- САЩ - може да не блестят като интелект - но има безброй учебници, за всеки мозъчен капацитет! Обяснени и като за олигофрени и като за хора 6 титли! - Аз лично си взех финансите в български университет след 5тия път, след като прочетох един "тъп" американски учебник и изведнъж всичко ми светна!
- Турция - преди година някъде приеха закон за модернизиране на училищата - инетрактивни дъски, нова програма с повече интерактивно съдържание и повече примери в действие, а не само суха материя! Държавата им пусна обществена поръчка за оборудване на училищата с таблети за учениците и дигитализиране на учебните материали, за да не носят децата 3 тона чанти! Основно условия поръчката беше, таблетите да са произведени в Турция - ефектът беше, че майкрософт започнаха да правят фабрика в Турция за целта!
Та по същество!
Явно искаме да открием топлата вода, но не ни се получава!
Светът върви към дигитално обучение, цифровизирано предаване на знания! Интерактивни занимания!
Ние ще четем от 1 учебник, на хартия, написан от некадърен експерт от мин. на образованието и слабо-подготвени преподаватели, на които това не им е призвание, а просто работа ще се опитват да ни диктуват и четат това което пише в учебника!!
Съжалявам да го кажа, но някой ден като имам дете едва ли ще му позволя да учи в България, от което ме е срам! Но няма да залагам бъдещето на детето си на такива малоумия!
nenad
Рейтинг: 434 НеутралноЗа пореден път се вдига врява за нещо, което не е най-съществено във веригата от проблеми, свързани с образованието. На демократизираното народонаселение упорито се внушава, че голямата беля би възникнала с въвеждането на единен учебник по всеки предмет. А истината е, че главният проблем на са толкова учебниците, а учебните програми и съдържание, върху които са построени. С тях трябва да се започне, защото няма как да се напише свестен учебник при положение, че обемът знания е много по-голям от оня, който може да се преподаде за предвидените от МОН часове!
Фокусът на вниманието трябва да е насочен първо към малоумните програми, а едва след това да се коментират учебниците!
areta
Рейтинг: 1210 НеутралноВиждам, че доста хора имат погрешни представи за учебниците и оная куха лейка, министърката, определено говори глупости, дали съзнателно го прави или просто е тъпа и не разбира от работата си, не се наемам да преценя.
Заблуда номер 1. Идеята е за един учебник по предмет, а не за единствен учебник за всички предмети заедно. Ако детето има 5 предмета за деня, това са си отново 5 учебника, няма разлика в тежестта на раниците. Никое дете и сега не носи ДВА различни учебника по предмет, за да твърди кухата лейка, че щяла го разтовари.
Заблуда номер 2. Държавата харчела много пари за учебници. Въвеждането на един учебник не решава проблема. Ако има 10 000 (числото е само за пример), държавата трябва да отпечата 15 000 екземпляра, независимо дали е 1 или 6 различни учебника. Е, вярно, ако се печатат 15 000 екз. от 1 вид излиза малко по-евтино, разликата идва от това, че трябва да се пренастроят машините.
Средствата по отпечатването изцяло могат да се поемат от издателите или да се дава определена държавна субсидия на одобрените. Да не говорим, че някоя/и фирма/и може да даде по-добра оферта от печатницата на МОН, където според кухата лейка трябвало задължително да се печата.
Заблуда номер 3. Прехвърлянето в друго училище не е затруднение, ако училищата раздават учебниците, а родителите само плащат тетрадките и други канцеларски материали.
Заблуда номер 4. Много хора си мислят, че всеки си пише в учебниците както си иска и каквото си иска, та с единствения учебник това ще се елиминира. Работа на министерството е да въведе държавни стандарти и най-вече негова работа е да се следи как те се спазват. Ако стандартите се спазват стриктно, няма да има НИКАКЪВ проблем за едно дете да се премести в друго училище. Министерството е това, което трябва да гарантира, че и в училище Х и в училище У в пети клас се учи еднакъв материал, независимо дали е от учебник на Просвета, Анубис, Летера и пр.
Заблуда номер 5. Единият учебник щял да елиминира корупцията. Нищо подобно, ставката ще се вдигне много повече, защото всеки ще иска да бъде този един единствен богоизбран. Нарича се монополизъм.
alextan
Рейтинг: 488 НеутралноТози въпрос не е кой знае колко важен, много по-важно е формирането на логическо мислене при децата - нещо което не се прави дори и с най-добрия учебник на света.
Ето аз помня, че в гимназията по определени предмети нямахме учебници, водихме си записки подобно на студентите, учителите ни раздаваха най-различни ксерокопирани материали от различни източници, много неща ги дискутирахме в клас с доводи за и против, без учителя да налага своето мнение, камо ли простотиите от някой учебник. По литература например на всеки чин трябваше да има книга,която се изучава, никакви учебници.Освен задължителните неща, имаше и извън "официалната програма" като един или двама представяха на целия клас нещо като доклад и всеки си имаше тема за самостоятелна работа.
svetlina1111
Рейтинг: 221 НеутралноТвърдо против ограничението на броя на учебниците. Децата са различни. Едни не могат да говорят на български, други пък знаят и чужд език. В Германия повечето издателства имат по три и повече различни учебници по предмет, това не е случайно. В нашето училище и сега липсва достатъчно свобода за учителите, а им искат резултат.
Защо там където има свобода на избора и няма ограничения са по добри на тестовете PISA? Защото там учителят избира най-добрата методика за своите деца. Учи ги да търсят информация, да мислят, да анализират, да представят. А не да зазубрят информация от един или избран от три "истински" учебника и да я възпроизвеждат, и след няколко седмици да я забравят.Външното оценяване трябва да не съдържа въпроси за памет и за възпроизвеждане . Въпросите да се напишат не от експерти от МОН, а от специалисти, ако трябва и от чужбина. Тогава ще се види реалната картинка.
След приемане на новия закон , новите ДОИ за съдържание и новите програми да се тръгне към истинска реформа, а не да се пише един или три "истински" учебника по стари програми. С една дума необходима е повече свобода, а не ограничения.
areta
Рейтинг: 1210 НеутралноДо коментар [#47] от "uporit":
"Във всички цивилизовани страни има държавен стандарт за образование и централизирано оценяване на постигнатите от учениците резултати."
Това е вярно, но следващото не е.
"Логично е държавният образователен минимум да бъде публикуван в един учебник. Това е и по-разумно, и по-евтино."
Нито е логично, нито е по-разумно, нито е по-евтино.
Тази година си взех матурата в една цивилизована държава. Ние учехме по един учебник, съседният клас по друг. Последното полугодие изобщо нямахме учебник, учителите бяха преценили, че по друг начин ще ни обучават. Накрая изпитите са държавни, съдържанието им се определя от министерството, трябваше да докажем, че покриваме стандартите, които са едни и същи за цялата страна. Е, доказахме го, от нашия клас 93% взеха изпитите с успех над средното за страната.
synthy
Рейтинг: 221 НеутралноЕдин учебник за предмет е напълно достатъчен, но написан качествено! За тази работа се изисква ВИСОК МОРАЛ и ЗАГРИЖЕНОСТ ЗА ИДНИТЕ ПОКОЛЕНИЯ. Такива обаче липсват в момента. Сега и 20 учебника да има... все тая. Едни и същи бози пише вътре.
Аз не мога да разбера, след като толкова нашите "умници" не могат един свестен учебник да напишат, защо не препишат от чуждестранните? Например, по физика в СУ учебника по механика не е нещо впечатляващо. Не е лош, но има много какво да се желае. Обаче си изтеглих от торентите един учебник на английски от 200х (някоя си) година по механика. Три пъти по-дебел е от този в СУ, и е много по-добре обяснено и написано всичко вътре. Като не може да се напише учебник, преписва се. И без това ВСЕКИ един учебник е преписан от 5 предишни. Сега ще бъде преписан от един.
ungeheuer
Рейтинг: 504 НеутралноДо коментар [#7] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":
по история със сигурност трябва да има много, тъй като е всеобхватна. Аз например смятам, че децата трябва да учат за Американската революция, за да научат принципите на свободата и бих жертвал някои от соц-пропагандните клишета от българската история за това.
Ти ако не мислиш така, си свободен да пуснеш друг учебник, където се учи повече за великите географски открития и родителите могат да изберат да запишат децата при теб.
Държавата не трябва да се меси в този избор изобщо. Нейната намеса досега произвежда национални митове, мързел и учене за оценки, а не за знание.
Погледнете колко сме прости и помислете дали не е част от безумната образователна система, тогава. (п.с. форумците на дневник не се обиждатм, те са над средното ниво като цяло.)
ungeheuer
Рейтинг: 504 НеутралноДо коментар [#8] от "Mark Twain":
изобщо не е вярно това, какво добро образование сте имали, след като населението над 30 години е практически неграмотно, дори учителите доскоро не можеха да ползват мейл. Над 50 да не говорим.
Това, че в дневник сте се събрали по-интелигентната част от обществото не значи, че средното образование е добро, трагично е и трагично е било.
ungeheuer
Рейтинг: 504 НеутралноДо коментар [#13] от "Митко Василев":
и за мен! Дори някои от наблъсканите знания да са полезни, трайната травма по свободното мислене, което държавното образование е нанесло в България го гледаме и до днес и е много по-голяма.
Лошото е, че е произвело класа малоумни родители, за съжаление.
ungeheuer
Рейтинг: 504 НеутралноДо коментар [#35] от "2.5":
ами да направим следващата стъпка - редно ли е изобщо държавата да решава дали си грамотен? В цял свят стереотипът се разчупва, защото пазарът, а не комисия допотопни чиновници трябва да преценява дали ставаш, или не.
Телерик как обучават специалисти на свои разноски, без изобщо да ги карат насила да работят за тях - защото са отчаяни от БГ образованието, защото дори 30 от 1000 специалиста да излязат читави, това ще им е от полза. Това е частния сектор, а държавата произвежда идиоти на конвейр.
Митко Василев
Рейтинг: 635 НеутралноДо коментар [#58] от "ungeheuer":
това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно товаТочно така. Тук някои казват, че образованието "преди" било качествено, но нали виждаме резултатите. А и да вземем за пример гласуването в дебата. Тук аудиторията минава за над средната и пак е зле.
bombov_saruyar
Рейтинг: 723 НеутралноИздателската мафия е впрегнала всички сили срещу смелото решение на министърката. "Държавен монопол на информацията" и с други витиевати фрази се мъчат да прикрият отровния си интерес да смучат нашите пари. Да създават глупави, неразбираеми и тежки учебници и никой да не може да им ги поправя защото са тяхна интелектуална собственост. Да подкупват директорите за да им избират грозно написаните учебници, както подкупват и журналистите да им защитават смешните тези. Защо не дават думата на министърката? Защо не обяснят, че за написването и съответно за отпечатването на всеки учебник ще се обявява конкурс. Написаният учебник ще се обнародва в мрежата и коригира при необходимост от министерството защото ще бъде негова интелектуална собственост. Защо са всички тези лъжи по най-различни медии?! Всеки който знае колко е паричния ресурс въртян от "издателите" всяка година е напълно наясно и как се шари по всички медии.
Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.ungeheuer
Рейтинг: 504 НеутралноДо коментар [#60] от "Митко Василев":
абсолютно, десния форум на дневник често издишва, когато стане дума да се мисли за лична отговорност (а не държавна хранилка), а не просто да се плюе БСП, което си трябва, де.
bg
Рейтинг: 381 НеутралноДецата в един клас са различни, това означава ли, че учителя трябва да преподава от два или повече учебници в един клас?Преди се е учело от един учебник,онези поколения по-необразовани ли са от тези, които са учили от различни учебници?
Каквото и да си говорим, става въпрос за пари-много и лесни(само за избрани хора).
Tzvetan Tzvetanski
Рейтинг: 8 НеутралноАко се замислите ще видите, че учебникът винаги е само един. Въпросът е дали учителят го избира като най-подходящия по отношение на своите ученици сред многото или му го налагат, слагат, дават от министерството. Учениците всяка година са различни, имат различни интереси, различно ниво и е нормално добрият учител и доброто училище да избират подходящия инструмент, за да реализират заложения от държавата стандарт. "Добрият" това е ключовата дума. Той мисли за учениците, а не министерството. Той познава учениците и техните потребности, а не министерството. Той трябва да е активната страна в избора, а не чиновника.
Иначе учебниците ги пишат хора. Не ги пишат издателства или пък министерства. Хората са ограничен ресурс. И в единия, и в другия случай издателствата и министерствата ползват един и същ. Но в единия случай имат творческа свобода, а в другия са въвлечени в чиновнически интриги.
И накрая, няма да има значение колко ще бъдат учебниците, 1 или 10, ако министерството не определи ясен и адекватен стандарт за съдържание - какво да искаме децата ни да знаят на всеки един етап от своето образование. И ако продължаваме да мечтаем - да въведе реална училищна автономия, а чиновниците от министерството вместо да пишат или баят над авторски колективи, да почнат да се занимават със свойствените им дейности.
ungeheuer
Рейтинг: 504 НеутралноДо коментар [#63] от "bg":
така де, много интересно как точно сегашния картел ще стане по-добър, ако се превърне в абсолютен монопол!?
Emil Jassim
Рейтинг: 221 НеутралноАргументът на министър Клисарова е напълно несъстоятелен по няколко причини.
Първо - настоящата наредба за избор на учебници е много далече от съвършената и има нужда от сериозна ревизия. Самата тя залага проблеми, поради факта, че всъщност е фалшива игра на демокрация поради следните причини. МОН е единствената институция, която одобрява учебните помагала и учебниците. Сред вече миналите веднъж през ситото за съдържание учебници учителите трябва да изберат ТРИ учебника, които смятат, че биха използвали. Но, забележете, няма значение дали учителите ги класират на първо, второ или трето място, защото всъщност всяко едно от тези три места носи по равен брой точки (една) в т. нар. крайно класиране. Ето защо тази уж демократична форма е всъщност фалшива. Наред с това си позволявам да припомня на министъра, че именно нейната партия прие тъкмо ДЪРЖАВАТА да плаща учебниците по време на правителсттвото на Тройната коалиция. В този ред на мисли и аргументът, че държавата плаща твърде много също отпада, тъй като към момента нито правителството на ГЕРБ, нито правителството на БСП са обсъждали да отменят тази безспорна социална придобивка, т.е. държавата е избрала да плаща, а никой не я принуждава.
Сега е ред на проблемите от педагогическо естество, които възникват с напълно необоснованото предложеие на МОН и все още министъра Клисарова.
За да могат изобщо българските ученици да постигат добри резултати, на първо място е необходимо да има ясни критерии за имерване, които в добре работещите образователни системи се наричат "СТАНДАРТИ". Тези стандарти би трябвало да засягат два важни елемента от образователния процес - оценяване и съдържание. Без да са налични внимателно изработени стандарти, не е въможно да се измерва реалната успеваемост на учениците. Към момента стандарти няма, има ДОИ - държавни образователни изисквания. Но те не могат да отразят на практика "кое колко струва" по отношение на съдържанието и на оценяването.
Ето какво би било положението, ако има стандарти: при заложени ясни стандарти задължение на всеки учител би било да успее да изведе ученика до тяхното покриване. Това би дало изключителна свобода на използзваните методики, а и на използваните инструменти. Така един съвременен учител без притеснение, като знае каква цел трябва да постигне, ще може да използва всякакви модерни методи и инструменти на преподаване (електронни платформи за обучение, използване на интернет-базирани ресурси и т.н.), бидейки в синхрон със съвременните тенденции в педагогиката.
С наличието на стандарти се гарантира на практика и плурализма на учебниците, защото тези стандарти биха гарантирали необходимия т.нар. "санитарен минимум" по отношение на съдържанието, но гарантиран от МОН.
В заключение на този отговор, третиращ само една от много страни на проблемното предложение, ще си позволя да приложа като пример една метафора, която е крайно подходяща.
Ако искаме да се придвижим до точката на знанието и уменията на нашите ученици, ние имаме възможност да ползваме безброй много пътища. МОН обаче ни казваше до момента, че можем да използваме само три марки коли, с които да пътуваме дотам, и то такива, които ни водят по едни и същи маршрути. На всичко отгоре сега иска да бъде само една кола, и то да не е кола, а градски транспорт.
Е, ние в Център за образователни инициативи вярваме, че би било добре да дадем възможност на всеки учител сам да избира как да се придвижи до целта, стига да стигне до нея. Но за да може това да е възможно, първо трябва да е ясно дефинирана самата цел.
2.5
Рейтинг: 1460 Неутрално“...ами да направим следващата стъпка - редно ли е изобщо държавата да решава дали си грамотен?”
I Want To BelieveСАМО държавата е редно да решава дали си грамотен! Така е навсякъде по света. Иначе веднага ще се появят разни българо-незнамкаквиси колежи, които срещу съответното заплащане ще ви издадат някаква хартийка...(нека не коментираме успелия и ЮЗУ) Гледах в “тубата” лекции на Телерик, които ме интересуват. Поздравления, инициативата е добра, но до момента в който гп докарат до истинско учебно заведение има доста вода да изтече, пък и нещо се чу, че са се поразделили.
pandicha
Рейтинг: 541 НеутралноОбразованието ни толкова дебилно поради факта, че по един предмет има поне 5 учебника на различни издателства, всеки с различен колектив обслужващ интереси на министъра и замовете му. В единия учебник пишат:
Колко е 4+2, а в другия колко е 2+4??? Пъен абсурд, абсурд е и външното оценяване, няма никакъв критерий, особено за хуманитарни предмети - История, БГ, Литература, География, ... Не може за една и съща тема разликата на оценяващите да е коренно различна
kihano
Рейтинг: 701 НеутралноРазбира се, че трябва да има единен учебник за всички ученици. На всички трябва да се дава равен старт и всички трябва да се изпитват еднакво. Което дете е по-способно или по-изостанало учителя да се занимава с него специално или да му се назначават отделни часове, занимални или частни уроци, кой както иска.
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!Аргумента на фондациите че "Децата са различни и трябва да учат от различни източници" е подигравка с интелекта на читателя, щото не децата си избират учебниците, а учителите, и учебниците не се дават индивидуално, а на цели класове или училища.
Но добре че в мнението на застъпниците са се изписали всички фондации нахлебници от държавата и от "Сорос", които скапаха тотално българското образование с аматьорските си опити да пишат учебници.
Затова трябва малко връщане на зад. Вземате един комплект учебници от 85-та година, препечатвате го и готово! От соца насам образованието само се руши и се въвеждат от тъпи по-тъпи програми. Прекалено сложни неща са свалени в прекалено ниски класове и единствения изход на децата е зубренето. Така се научават не на мислене, а на зубрене и излизат едни тъпи тъпи тъпи ... и това е създаден навик за цял живот!
Та това е престъпният принос на соросоидите към нашето образование!
kihano
Рейтинг: 701 Неутрално"Ние, представителите на гражданското общество, изразяваме нетърпимостта ..."
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!Вашата мамица соросоидна, чии представители сте вие бе! Кой ви е дал право да говорите от името на гражданите! Самозванци долни! Вън!
kihano
Рейтинг: 701 НеутралноДо коментар [#6] от "voxy":
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!Пич, ама по-големи тъпаци от изредените в мнението соросоидни фондацийки няма да намериш, разбираш ли! Няма по-големи тъпаци по-големи продажници и по-безотговорна сган от соросоидите! Единствено за държавните и сороските пари им е мерака. Ако сорос им даде пари и нецензурни учебници за трети клас ще напишат и с порноснимки ще ги снабдят. Мани ги тия соросоиди! По добре да съберат група от действащи учители и те да напишат учебници! За обесване са тия соросоиди, тия самозвани "експерти".
kihano
Рейтинг: 701 НеутралноДо коментар [#57] от "ungeheuer":
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм![quote#57:"ungeheuer"]след като населението над 30 години е практически неграмотно, дори учителите доскоро не можеха да ползват мейл. Над 50 да не говорим. [/quote]
Образованието на тия над 30 колкото и да е зле не може да се сравнява с тия под 30. Да не забравяме също и че сравнението е некоректно, тъй като едните са завършили преди 30-40 години, а другите сега завършват. И накрая, каква компютърна грамотност очакваш да са преподавали през 70-те и 80-те? Какъв е-мейл какъв интернет. Така че сравнението ти е неправомерно.
А че обучебието по соца беше много по-добро е факт! Децата се научаваха поне да четат и смятат, което сега далеч не им се отдава.
kihano
Рейтинг: 701 НеутралноДо коментар [#58] от "ungeheuer":
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!Е тук съм съгласен с теб. И това се дължи именно на малоумните програми и учебници, които соросоидните нахлебници съчиниха в годините на "демокрацията". Не че това е единствения фактор за скапване на образованието, но е един от основните!
ungeheuer
Рейтинг: 504 НеутралноДо коментар [#72] от "kihano":
може би, защото е трябвало да бъдат научени да са адаптивни, а не да зубрят партийни глупости (от един учебник). Индоктринацията в чавдарските главици, че партията ще им решава проблемите цял живот (както и дружбата със съветската кочина) е с трайни последици.
Това, че сега има повече социални медии да се вижда простотията на младите не означава, че по-възрастните поколения са особено умни; напротив. "Общата култура" на старото поколение са главно заучени митове, които отдавна не са интересни.
И докато 60-те и 70-те все пак е имало по-елитни учители, все още от Царство България и/или учени от тях, то 80-те соц-простотията, корупцията и шуробаджанащината лъсва във всички сфери, образованието не е изключение.
малка корекция: пеенето ми се "удава". "Отдавам" си сърцето на някоя.
kihano
Рейтинг: 701 НеутралноДо коментар [#74] от "ungeheuer":
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!Пич, ти си толкова промит политически, че вече си измисляш факти. Аз съм завършил по соца и да ти кажа не помня да е имало политически дисциплини чак до 10-ти 11-ти клас. Там имаше някакви самоподготовки за приемане в комсомола и това е цялата работа и нещо се промъкваше в дисциплината "Етика", колкото за обща култура. Сериозни политически дисциплини се учеха чак във висшите училища.
Аз винаги съм имал брилянтни учители по математика, физика и литература, останалите също бяха отлични с малки изключения. Само по физкултура даскалите бяха малко заобленки, ама е разбираемо.
Та стига си лъгал и измислял седесарска митология. Политическият натиск върху училището сега е много по-голям. Дори този вой за много учебници е доктринерски подплатен с "демокрация", "свобода" и "различност" абсолютно против здравия разум.
mimeto71
Рейтинг: 381 Неутрално[quote#46:"S.P.Q.R."]Нда, положението в България в момента е резултат на това "добро" социалистическо образование. Тотална разруха, липса на елементарни морални ценности. [/quote]
Приемам че е така,социализма увреди българите.Лошото е че варианта на демокрация който ни прилагат сякаш ще ни довърши.
Irina
Рейтинг: 1341 Весело[quote#7:"КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ"]Колко учебника по история и география трябва да има? [/quote]
Учебника по история за България ,трябва да бъде в няколко вариянта--
-История на България спрямо гледната точка на партия Атака
-История на България според БСП
-История на България според Божидар Димитров
-История на България през призмата на турския сериал- ,,Златния век" със DVD като учебно помагало
- История на България ,като провинция на Македония
ungeheuer
Рейтинг: 504 НеутралноДо коментар [#75] от "kihano":
да бе да, целият учебен процес е бил пропит, от задължително обръщение "другарке", през манифестациите. Когато баба ми е препсувала нещо Ленин и Сталин, майка ми във втори клас се е разплакала как може майка й да обижда най-великите хора така (добре, че не я е донесла, де).
Ти при какви си учил няма такова значение, важно е масите. И аз съм по-грамотен от средното ниво, но това не значи нищо.
адв.М.Гроздев
Рейтинг: 385 НеутралноСмятам, че учебникът по всеки предмет трябва да е един щом държавният стандарт за образование е един. Нито има две различни истории, нито има две различни географии или пък литератури, че да има различни учебници. За каква конкуренция изобщо се говори по-горе. На всичкото отгоре в момента, с цел по-голяма печалба, част от материала, който се преподава е изкаран от учебниците и е преместен в ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ учебни помагала, разбирай красиви и скъпи учебни тетрадки, за които плащаме, и с които децата работят в клас и у дома. Имам двама ученика и от това, което виждам, проблемът с образованието не е толкова в учебниците (в които има доста излишен материал), а в лошото структуриране на материала за изучаване, лошото преподаване в училищата и в абсолютната незаинтересованост и недисциплинираност на част от децата. В момента материал, който се изучаваше по-рано в по-горен клас, сега се изучава една или дори две години по-рано, и за част от децата това е почти непосилно. Например в долните класове - втори, трети или четвърти клас, в учебниците са вкарани текстове с такива "високостилни" и абстрактни понятия (от историята и литературата например), че децата дори и с помощта на тълковен речник сами не могат да ги схванат.
адв.М.Гроздев99
Рейтинг: 5 НеутралноУчилището - щастливи деца, здрави учители и доволни родители!- подкрепете и станете част от тази петиция
Министерства, институции, училища, учители, инспектори, учебници съществуват - ЕДИНСТВЕНО И САМО ЗАРАДИ ДЕЦАТА!
За жалост децата са под натиска и тежестта на всички гореизброени вече 25 години.
Когато завършат, децата трябва да са психически, емоционално и физически здрави, възпитани по правилата на Природата, готови да работят не за себе си, а за общото, цялото.
Образованието в България не работи в полза на децата - тези, заради които съществува самото образование.
ДЕТЕТО с неговите нужди трябва да стане център на учебния процес!
ISTORIK
Рейтинг: 1369 НеутралноНе учебниците, а преподавателите учат децата ни!
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!Ако учебникът е достатъчен за научаването на дадена наука, учителят става излишен.
В бедните държави (и нашата е сред тях) на на учениците и на студентите се осигуряват учебници и компютри (може - и лаптопи, и таблети). И това честосе приема за напълно достатъчно.
В богатите държави на учениците и на студентите се осигуряват преди всичко добри учители и преподаватели.
Конкретно за моята наука - историята...
По история все още идеален учебник не съществува. Учебникът е само първата крачка по пътя на историческото познание.
Да не споменавам, че има множество науки, които са помощни на историята. За да бъде добър в областта на историята, човек трябва да си има (поне) представа от куп други науки - археология, археоастрономия, етнология, етноастрономия, география, архитектура, лингвистика, литература, културология, политология, право, нумизматика, физическа и социална антропология, философия, епиграфика, сфрагистика, хералдика, икономика, статистика, химия, физика, спелеология... Ще спра да изброявам.
както казах, идеален учебник няма. Затова е хубаво различни авторски колективи да пишат по няколко учебника за всеки отделен клас, за да имаме различни гледни точки към дадения исторически период.
Историята не е само зубрене на дати, събития и имена. Но това е друга тема.
ISTORIK
Рейтинг: 1369 НеутралноДо коментар [#80] от "99":
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!Пропуснали сте да дадете препратка към петицията.
Ето къде може да бъде прочетен текстът -
http://www.peticiq.com/91431
ahasver
Рейтинг: 1507 НеутралноДо коментар [#13] от "Митко Василев":На османската империя и е било през рязания дали ще учат българчетата или не. За 500 години турската държава не е построила нито едно училище или болница за българите.
ahasver
Рейтинг: 1507 НеутралноУчебниците трябва да бъдат повече на етап "Конкурс ". Оценка от компетентни специалисти , извън министерството. Следва избор на един учебник . Ако е необходимо с препоръки за корекции и окончателно одобрение. Издателите нямат думата . Те се страна и са заинтересувани за всяко дете - отделен учебник.
Много Съм Лоша!
Рейтинг: 648 Весело"
Виолетовите боклуци са по-големи боклуци от червените боклуци , на които служат!!!Има опасност Министерството на истината да пише единния учебник.
Георги Марчев, модератор "
Ъхъъмм , ако учебника е по математика , няма много възможни истини , нито вероятни такива. Единствено е притеснителен , в този аспект , учебника по "история".
ISTORIK
Рейтинг: 1369 НеутралноСвързващото звено между ученика и учебника е учителят. Такава е логиката на учебния процес. Учителят е най-важната фигура в него. Той води, подкрепя, въвежда децата в света на знанието. Той трябва да ги мотивира, да ги научи как да учат и да анализират, а не - просто да ги принуждава да наизустяват стихотворения, факти, дати, имена, формули, теореми, и други важни неща.
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!Комбинацията от добър учител и добър учебник води до отличен резултат, тази от добър учител и слаб учебник също води до добър резултат, комбинацията от слаб учител и добър учебник - до слаб резултат, а комбинацията от слаб учител и слаб учебник води до катастрофален резултат. Затова най-важни са качествата на учителя, а не - качествата на учебника.
Ако ученикът надмине нивото на своя учител, имаме прогрес. Ако ученикът достигне до нивото на своя учител, имаме застой. Ако ученикът е под нивото на своя учител, имаме регрес.
ISTORIK
Рейтинг: 1369 НеутралноКакто по всяка друга наука, има учебници и по история.
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!Но, ако е без съмнение кои са трите атома в молекулата на водата (Н2О) или сборът от 2+2, или пък, че мозъкът на мъжете е по-тежък от този на жените, то в областта на историята нещата рядко огат да бъдат ясни, еднозначни, оконателни и категорични.
От една страна - защото историята се пише от победителите.
От друга - защото тя често се направлява от силните на деня.
От трета - винаги има възможност някакава археологическа находка или някаква нова информация, изскочила от древен ръкопис или от средновековна книга, скрити в прашна библиотека, да подскаже нещо, коренно да промени известната до този момент историческа картина на миналото.
От четвърта - всяко ново поколение прави свой прочит (т.е. - свое тълкуване) на миналото.
kas.
Рейтинг: 1410 НеутралноПроблемът не е в броя на учебниците. Качеството на образованието не се определя от това. Образователната система е неадекватна спрямо съвременността и е време за далеч по-сериозен дебат, отколкото броя на учебниците по един предмет.
Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за заднициBIG AL
Рейтинг: 1341 Весело""В Американския колеж даскалът по история , събра родителите и ги ПОПИТА - кой учебник предпочитат за децата си ...
)
) По добре от американец автор - да учат нашата ИСТОРИЯ , отколкото от гръцкия професор :
)))""
BIG ALИмаше 3-4 различни ...Единият от грък- професор ..Отхвърлихме го ..
Цитат....от ...
BIG AL
Рейтинг: 1341 ВеселоДо коментар [#79] от "адв.М.Гроздев":
)
))))
BIG ALНито има две различни истории, нито има две различни географии или пък литератури, че да има различни учебници..
.........................
Има , има ...
.И различни истории, и различни литератури и т.н...
ISTORIK
Рейтинг: 1369 НеутралноВ бедните държави на учениците се осигуряват учебници, тетрадки, писалки, учебници, учебни помагала, книги, компютри, лаптопи, таблети и интернет.
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!В богатите държави на учениците се осигуряват най-добрите учители.
Някои учители се хвалят, че учениците им знаят учебника наизуст. (С всичките съдържащи се в него фактологически, научни, правописни и пунктуационни грешки!)
Ако учителят не може да научи ученика на поне няколко изречения извън написаното в учебника по предмета, който преподава, значи е излишен и трябва да бъде сменен с по-знаещ и по-можещ.
Учебникът е за ученика, понеже текстът в него е първата стъпка по пътя на конкретното научно познание. Учителят трябва да води ученика отвъд хоризонта на учебника. Да го въведе във висините и в дълбините на своята наука.
ZanzibarHero
Рейтинг: 221 Неутрално1. Колко ще са учебниците за дадена дисциплина няма значение - важно е какво пише в тях, май...
2. За някои дисциплини (природни науки) е по-лесно да се определи съдържанието на учебника; за някои не е толкова лесно (идеологически науки - например: история, икономика).
За последните, личното ми мнение е, че трябва съдържанието им бъде намалено до минимум - един, два идейни параграфа - ако няма "общоприето мнение, какво да бъде включено в тях".
Оценки не се поставят, мнения на де-факто държавни служители - т.е. учители не се преследват до момента (20-30 години ще са достатъчни), в който се появи някаква що-годе единно мнение в академията и самоорганизирани групи от родители, какво да се включи като основа...
3. Държавата има право (дадено и от Парламента, избран от "средния" гражданин) да определи колко и какви учебници да прилага в публичните училища - точка!
ISTORIK
Рейтинг: 1369 НеутралноПочти всяка власт пренаписва учебниците по история. А това води до все по-голямо объркване в главите на учениците.
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!Вместо обективни факти, те изучават нечии интерпретации (също - като по лиература), които често са мотивирани от актуалната политика и от политическа "коректност".
Историческият период, който някога беше наречен "османско робство" (термин зает от литературата), бе заменен със значително по-точния историографски термин "османско владичество". Заговори се и за османско... "присъствие. (?!)
Всяка идеология, която е господствала в България, е правила опити да "моделира" и "премоделира" историята според своите собствени разбирания. Пренаписването на учебниците и вкарването в тях на манипулирани факти и тълкувания е нещо, което е характерно за тоталитарните режими.
В романа на Джордж Оруел "1984", пресъздаващ тоталитарната система, специално "Министерство на Истината" променя миналото всеки път, когато държавата променя външната си политика.
"Който контролира миналото, контролира настоящето. А който контролира настоящето, контролира бъдещето." - така гласи един лозунг в книгата.
За да не попаднем отново в този ужасен свят, съдържанието на учебниците по история трябва да бъде ОБЕКТИВНО. Само така ще можем да науим уроците на миналото. Народ, който не познава миналото си, е обречен да го повтаря.
Политиците трябва да забравят за идеологическите "дезинфекции на учебниците по история. И да оставят тяхното написване на историците.
Джонджо
Рейтинг: 434 ВеселоДо коментар [#85] от "Много Съм Лоша!":
Хм, да не би да категоризират любимия ви "9-и септември" като преврат на шепа лумпени?
sibir
Рейтинг: 221 НеутралноНе мога да разбера защо трябва да има няколко учебника по един предмет. Физика, химия, география и т н, всичко е едно и също. Какъв по различен учебник ще напишат по математика например. Много ми е интересно. Май въпросът е някои частни издателства да се доберат до парите от държавната баница
Бил Тамусен
Рейтинг: 541 НеутралноНе само по това. До края на 10. клас много предмети трябва да са обединени в един предмет и с един учебник. Вижте образованието в по–развитите демокрации.
Nina Koleva
Рейтинг: 5 Неутрално"Много баби -хилаво дете " е казал народа ни . Същото се отнася и до учебниците . Трябва да има един основен учебник по даден предмет .От там нататък -всеки учител, да може да избира, каква допълнителна литература да четат неговите ученици ,като допълнително обогатяване на техните знания .Казвам допълнително ,а не задължително .
klimentm
Рейтинг: 3571 НеутралноЕдин учебник за всички. Който иска може да учи повече и по различен начин, никой не му пречи.
klimentmЧичи (Ice Man's fan)
Рейтинг: 670 ЛюбопитноДо коментар [#11] от "voxy":
Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένειАз изобщо не съм повече от 60 годишен, завършил съм от "онова" средно образование. Твърдя, че е поне 100 пъти по-добро и резултатно от сегашното. Имам дете на 9 години-3 клас. Чудо на чудесата е системата и начинът на преподаване. Учебниците по повечето предмети вкл и по "БЕЛ" са според мен и учителите - меко казано странни.
И още - твърдя, че далеч не гласувам като овен - щото съм от мъжки пол и не ща да съм овца! Вие от къде черпите фактите, които определят мнението ви?
Мартин
Рейтинг: 8 НеутралноАко единният учебник помогне да е по адекватно образованието ни,то аз съм за, но честно и имам леки резерви. По зле няма как да стане, затова моето мнение е да се отпечата единния учебник може да е за добро, ако не е винаги може да се върнем назад.
МЛА