Държавата планира да отпуска пари за обучение и в частните училища и детски градини

Държавата планира да отпуска пари за обучение и в частните училища и детски градини

© Красимир Юскеселиев



Държавата ще подпомага финансово частните училища и детски градини. Концепцията "парите следват детето" е заложена в новия законопроект за училищното образование и предучилищното възпитание, по чийто текст все още се работи. Това заяви министърът на образованието Сергей Игнатов по време на среща с журналисти, като поясни, че идеята ще бъде подложена на обществена дискусия.


"Учениците в частните училища са български деца и няма никаква причина да им се отказва тази подкрепа," каза Сергей Игнатов. Министерството прави всичко възможно да прокара новия закон навреме, така че той да може да влезе в сила през следващата учебна година - 2012-2013 г., стана ясно по време на срещата.


Новият проектозакон предвижда също промяна в начина на оценяване на матурите и тестовете за външно оценяване. Резултатите от тях ще се изчисляват с точки, а не с оценки от 2 до 6, както е в момента. Според министерството точковата система дава възможност за по-прецизно и гъвкаво оценяване. Тя следва тенденцията в други развити държави и оценяването в международните тестовете PISA, чрез които Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) класира образователните системи на страните.




Точковата система ще даде възможност и на университетите, които приемат студенти на базата на резултати от матурите, сами да определят колко точки е минималната оценка, при която да признават изпита за издържан.


Училищата също ще имат повече свобода да прилагат различни скали за оценяване, като ще има общи насоки за превръщането на точки в оценки от 2 до 6. Насоките за проеобразуване на оценките ще зависят от конкретния предмет и от възрастта на учениците. Ако тези предложения бъдат одобрени, те ще влязат в сила най-рано от следващата учебна година.


При външното оценяване през тази учебна година също има някои малки промени. На теста за 4-ти клас ще има повече задачи със свободен отговор. Досега задачата, в която децата трябва сами да формулират отговор, беше само една, а от тази година ще бъдат 2 или 3. По думите на заместник-министър Милена Дамянова за тази промяна се знае от миналата година и учителите работят по нея с децата.


Тестовете за седми клас ще се провеждат на една и съща дата с държавните зрелостни изпити, но в различен час. Целта е да се оптимизират времето и ресурсите за провеждането им, обясни Дамянова. От учебно-изпитното съдържание за теста отпадат темите квадрат, трапец и равнобедрен трапец, защото практиката показва, че до май, когато се провежда изпитът, не всички училища успяват да вземат този материал и да го упражнят достатъчно. За учениците от седми клас също се въвеждат повече задачи по математика с кратък свободен отговор - тази година те ще са четири. В допълнителния модул ще има 4 задачи, от които 2 от формата PISA и две с разширен отговор, обясни още Милена Дамянова.

Коментари (270)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 672 Любопитно

    А защо спряха детските за "богатите" семейства? Значи може да не се дават пари, полагащи се по право, на база на имуществен ценз. И тук би трябвало да може да се откаже, например поради кризата!
    Ама нали в частните училища са и децата на депутатите!

  2. 2 Профил на Рубиконан от Балъкимерия
    Рубиконан от Балъкимерия
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Общините собствените си детски заведения едва смогват да оправят, държавата за частните се загрижила... но млъкни, сърце!

    Само една малка вметка - не е толкова лошо парите ми да отиват И за частни ЦДГ, колкото лошо ще е размерът на таксите за тях да не се коригира подобаващо надолу чрез съответната държавна субсидия!

  3. 3 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1135 Неутрално

    ....Концепцията "парите следват детето"......
    -----------------------------------------

    В частните училища и градини тази концепция се променя на "парите на родителите следват детето".При така направеният избор от родителите,не е удачно продънения бюджет да подпомага този бизнес.
    В същата връзка на "парите следват детето" може да се помисли да се дават "детски" на всички деца,а не само на семейства с доходи до 350 лв на член.

  4. 4 Профил на Daj Ribu
    Daj Ribu
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Това добре, ами държавните - тях ще субсидира ли тази "наша" държава. Или и тук, както при футболните клубове - ще субсидира само училищата и детските градини, които са на "наши" хора.

    И това доживяхме - Държава за еднолична употреба ...

    Рибу, рибу - дай рибу, рибу, рибу - дай
  5. 5 Профил на 1951
    1951
    Рейтинг: 840 Неутрално

    Средностатистическата частна детска градина в София прибира по 500 лева на дете месечно.
    Ще намали ли таксата даването на субсидия или просто ще увеличи печалбите на собствениците ѝ?
    Въобще трябва ли да се субсидира една такава институция?

    Цензуриран от "Икономедиа"
  6. 6 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2598 Неутрално

    Напълно вярно съждение. Не знам на основата на какви причини бяха вземани досегашните решения за местата в детските градини, на принципа:

    "1. Най-якото добиче печели". Който татко издържи на опашката 20 часа при - 10 градуса, навлечен с 3 шуби, въоръжен с 4 термуса чай с коняк, и пали гума през 2-3 часа, за да се сгрее....Той ще бъде пръв в списъка и детето му заслужава детска градина

    2. Следващата глупост - томбола за децата, родени под щастлива звеза. Останалите да д*хат....

    Дайте на всички еднакви субсидии, пък гледайте какво прави свободният пазар.........

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  7. 7 Профил на steven83
    steven83
    Рейтинг: 229 Неутрално

    След като парите следват детето, защо закриха сума училища по селата и се налага децата да пътуват всяка сутрин и да стават 1 час по рано ? Вместо да наливат пари в нечии джобове, по добре наистина да се погрижат за децата!

    В тая кочина хляба свършва, но пък зрелища има достатъчно!
  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5265 Гневно

    ДЕТСКИ НАДБАВКИ ЗА ВСИЧКИ ДЕЦА !!! БЕЗ НИКАКВИ ДОКУМЕНТИ И УСЛОВИЯ !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на Язе
    Язе
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Браво!
    Сега го направете същото и за частните болници и гледайте как сичко само ше тръгне.

  10. 10 Профил на Böse plumpschi/ w ban do 06.01
    Böse plumpschi/ w ban do 06.01
    Рейтинг: 672 Неутрално

    "Държавата планира да субсидира частните училища и детски градини"

    Не, че е лошо, но кое ще му е частното тогава?

  11. 11 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2598 Неутрално

    До коментар [#5] от "1951":

    Те и строителите искаха по 1200 евро за блокове на септична яма, в квартали без тротоари, но трая точно 2-3 години

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  12. 12 Профил на carpypd
    carpypd
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Това не означава ли автоматично по-малко пари за държавните училища и детски градини? Аз съм твърдо против.

  13. 13 Профил на АК
    АК
    Рейтинг: 568 Неутрално
  14. 14 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2598 Неутрално

    ПС. За училищата аз бих действал още по-радикално, като въведа образователен борд. Вземам немските матури, превеждам ги и учениците да заповядат, да видим какво са научили. Който изкара поне тромбе, училището му получава пълната субсидия. Освен СМГ-то и езиковите, другите и тромбе няма да докарат спрямо това, което се учи в цивилизования свят.

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  15. 15 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Първо да набавят повече пари за държвните ,а после да мислят за другите, в частно училище бедни няма и това е личен избор на родитела.

  16. 16 Профил на 1951
    1951
    Рейтинг: 840 Неутрално

    Това са абсолютно лобистки текстове.
    Частното училище или детска градина за това са частни, защото работят на пазарен принцип.
    Субсидирането им, няма да ги направи по-достъпни, нито ще реши проблема с детските градини в София, просто ще се наливат едни грешни пари в нечий джобове.
    Субсидирането на частните училища значи по-малко пари за училищата, където ходят 95% от учениците у нас. От какъв зор?!

    Цензуриран от "Икономедиа"
  17. 17 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1001 Весело

    Ще се дават пари!!
    И сега ще започнат едни съмнения....хахах.
    А защо не се намалят субсидиите на държавните .Така всички на частно...при нашите приятелки ,женици и ...люб...
    А частните детски градини не са нищо повече от една стая
    30 м2 ,в която са натъпкани 30 дечица .
    Първо преди да ги субсидират да вземат да ги категоризират..

  18. 18 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1190 Любопитно

    [quote#16:"1951"]Субсидиранео им, няма да ги направи по-достъпни, нито ще реши проблема с детските градини в София, просто ще се наливат едни грешни пари в нечий джобове. [/quote]

    Не сте прави.
    Обяснението е много просто: ДИСКРИМИНАЦИЯ.
    Обучението на всяко дете е равностойно по значение.
    Това, че има частни училища не означава, че те не са вътре в системата на образование. Получили са разрешение и дейността им се следи, плащат такси, обучават персонал, наемат преподаватели, в тях се учат наши деца. НАШИ (колкото и да дразни някои, че вътре се учат деца на "по-богати".
    Те трябва да влезнат в сметката на министерството, а не да се вадят.
    Иначе е проста дискриминация, елементарно.
    На българчета.
    Това, че в нормалните училища е зле не означава, че всичко трябва да отива само за тях и да се оправдава неравностойното положение.
    Дотация се дължи на ВСИЧКИ деца.
    Помислете...?

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  19. 19 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2187 Неутрално

    Министърът е казал:
    "Държавата ще субсидира собствениците на частни училища и градини."

  20. 20 Профил на bravo
    bravo
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Ако държавата ще субсидира частните училища и градини, защо изобщо поддържа свои? Налагащият се отговор е, че трябва да се усвоят едни пари от "наши хора". Няма да се учудя ако в градските паркове и в други места, на които строителството е забранено се появят детски градини и училища, които малко по-късно, по схемата Софияленд, "променят предназначението си".
    А и ректорът на търговско дружество Нов български университет Игнатов е запознат със системата на частното обучение. Явно вече ще се продават дипломи не само за висше, но и за средно образование.

    Българските политици не са раждани - те са изходени.
  21. 21 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    И защо говорите само за частни детски градини.
    По-важно е другото (макар и градините да са повече).
    Училищата са важни, образованието в училищата, не става въпрос толкова за градините като образователно измерение (за пари е ясно че чувала към градините ще е много по-голям от този към училищата, защото са доста по-малко).

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  22. 22 Профил на bborisov
    bborisov
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#12] от "carpypd":
    И аз съм против моите данъци да се харчат за твоите деца, но въпреки всичко си ги плащам. Децата ми имат право да получават от държавата толкова, колкото и останалите. А къде ще учат е въпрос на личен избор!

  23. 23 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1138 Гневно

    Вземайте от бедните, давайте на богатите! Браво бе! На този, който няма 2 ризи вземи и последната! А на този, който има 100, дай му още толкова!
    За разлика от други страни, към които уж се стремим, богатите и заможните в българия нито имат високи данъци, нито много-много ги плащат!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  24. 24 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1954 Неутрално

    До коментар [#14] от "cinik":

    Неспоменаването на НПМГ го почувствах като лична обида
    Мани майтапа, но всъщност си напълно прав. Тук има някакъв мит за перфектното българск ообразование на високо световно ниво, а истината е плачевна.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  25. 25 Профил на 1951
    1951
    Рейтинг: 840 Неутрално

    [quote#18:"Г."]Помислете...? [/quote]

    Помислихме.
    Празни приказки, които трябва да оправдаят абсолютната глупост на министъра породена от здравото лобиране на собствениците на частни училища.
    Държавната субсидия за един ученик е малко над 1000 лева на година. Средната такса в частно училище в София се движи между 4 и 6 000 лева на година, като стига и до 10 000.
    Какво точно ще се изравни или няма да се дискриминира с тези пари?! Таксите ще паднат и частните училища ще станат по-достъпни ли?! Или просто собствениците им ще събират по още 1000 лева на калпак годишно

    Цензуриран от "Икономедиа"
  26. 26 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Идеята е стара.."Главата" Игнатов, просто я взима сега- предизборно ..Той не може и не е стигнал до нея ..) Принципът , за които става дума , се споменава още от началото на 90 -те ...) И той е много прост ...:
    Всяко дете до 8-ми клас или до 12-ти клас , СТРУВА на държавата годишно , например 1000 лева / по времето на соца - и това бяха секретни данни:) / ..След като ВСЯКО дете има право на тези пари - образно казано , защото образованието е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО, то на практика излиза , че в частните училища, държавата НЕ ДАВА НИТО лев за всяко дете- сиреч- спестява си ги ..:)) Т.е. ТЕЗИ деца и техните родители са ОНЕПРАВДАНИ , защото нЕ получават тези пари ) А след като родителите им са български граждани-данъкоплатци или не - те имат ПРАВО на тези пари - за децата си , то възниква простият въпрос- как да се ИЗРАВНЯТ правата - т.е. и тези пари да се получават от децата в частните училища ..)
    Защото на практика - пак повтарям -държавата си СПЕСТЯВА тези пари- защото таксите в частните , се плащат САМО от родителите им ..Имаше идея- да се дават бонове-пари за всяко дете - в горния размер - 1000 лева годишно , на всяко дете - в частно училище- т.е. , да се дават от държавата на частното училище, защото ТЯ, държавата НЯМА ангажимент към тези деца, но ТЕЗИ ДЕЦА имат равни права с другите деца -правото на тези пари - като български граждани ...И аз мисля , че така е справедливо..С тези пари - ще бъдат намалени съответно таксите в частните училища ..И тогава едните и другите училища - ще се конкурират- на равни начала ..) И не мислете ,че САМО богатите родители дават децата си в частни училища ..Все повече ще стават - предвид "качеството" на държавните :) Бъдещето ще покаже ..

    BIG AL
  27. 27 Профил на gsb
    gsb
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Парите следват детето е най-порочната практика, която убива българското образование. Всяко училище гледа да има повече деца, а това значи ДА Е ЛЕСНО!!! За детските градини е ОК, там колкото по-добре ги гледат, толкова повече наплив ще има, но в училищата трябва освен количествената оценка да има и някаква качесвена ( например резултатите от външно оценяване или успехи в олимпиади или знам ли). Иначе няма лошо да се дават тези пари и на частните училища, наистина децата на по-заможните също са българчета. А за детските - и за тях така, не е правилен имуществения праг.

  28. 28 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    До коментар [#26] от "BIG AL":

    Така е, братко, но повечето по-горе не са съгласни, набързо ми нацъкаха и на мен минусите.
    Защитници сме на "лапачите от частните училища".
    Дискриминацията може да се гледа само в обратна посока...

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  29. 29 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Американският колеж , например , преди доста години , започна със 700 долара годишна такса ..Сега , май е към 6000 евро ...ЗАЩО ???
    Ами защото , токът и водата , например , са на ПРОМИШЛЕНИ ЦЕНИ , поддръжката на сградата , персонал ,данъци , и т.н. е , КАТО на ВСИЧКИ ФИРМИ в България , а все пак - не е търговска, промишлена или друга фирма ..:))) И таксите отдавна НЕ успяват да покриват тези разходи...Имат си фондация в САЩ, дават и стипендии и т.н...
    Въпрос на конкуренция и между училищата .. А защо не ???

    BIG AL
  30. 30 Профил на bborisov
    bborisov
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#28] от "Г.":

    Това е така, защото критериите за справедливост са изчезнали и всеки се бори за придобивките си.

  31. 31 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#28] от "Г.":

    Мисля, че е от непознаване на проблема - материята ..:)))
    А всъщност - е справедливо, така да бъде ...))

    BIG AL
  32. 32 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 490 Неутрално

    Частни учреждения, които взимат субсидия трябва да спазват някаква горна граница на таксите.

  33. 33 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1135 Неутрално

    До коментар [#26] от "BIG AL":

    Това,което казваш е така,но "колко струва детето.." от ония времена - в тези 1000 лв както казваш,се включват заплатите на учителите и персонала,безплатните помагала,поддържането на лекарски кабинети....и тн
    Сега - колко от тези неща съществуват?

  34. 34 Профил на dasho
    dasho
    Рейтинг: 645 Разстроено

    [иронично]
    ами да субсидират тогава и всички останали от сферата на детските стоки и услуги: играчки, книжки, дрешки, луна-парк, детски храни и т.н.

  35. 35 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    До коментар [#33] от "xmm":

    Това не променя факта, че по този начин, САМО ЗАЩОТО някой родител е решил да плаща повече за детето си, автоматично се счита, че може да се оправя сам и се ЛИШАВА от правото да ползва държавна дотация.
    Супер просто е, толкова е просто, че повечето хора озверели от глад не го разбират.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  36. 36 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    До коментар [#34] от "dasho":

    Глупости на търкалета.
    Говорим за образование, не сме седнали на раздумка със шеги и закачки.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  37. 37 Профил на Zaffirov
    Zaffirov
    Рейтинг: 1010 Весело

    Държавата не издържа училищата самоцелно, тя има нужда от образовани хора, безразлично дали от частни или публични училища. Като се остойности издръжката на дете и му се дава всяка година, то( родителите му) ще си избират къде да учи. Защото ще бъде свалена финансовата бариера пред частните училища. Това ще доведе до реална конкуренция между частни и публични образователни институции, следователно да повишаване на качеството.
    П.С. Това ще намали дългосрочно инвестиционните разходи на държавата за изграждане на инфраструктура, те ще бъдат поети от предприемачите.
    Всички печелят от подобно решение!

  38. 38 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 554 Неутрално

    дьржавата не триабва ли да се конкурира с частните училища и детски градини и да открие училища и детски градини за всестранно развити деца на номенклатурата и да печели от тиах
    то се е видиало че които си плаща е привилигирован от този дето не си плаща децата на номенклатурата учили в дьржавни елитни училища ще управлиават дьржавата като пораснат

  39. 39 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#33] от "xmm":

    Ами да ги извади държавата и да ги сметне - толква ли е трудно и сложно ?? Да каже- от 1-ви- до 8 ми клас- толкова лева ни струва всяко дете- сгради , заплати , ток , отопление и т.н. ..Не е толкова сложно ...)) Е , може и средна сума да се определи..)
    НО такава СУМА има и е редно да се знае ..Едно време беше секретна ...)
    И ако съм 'русофил" - детето ми ще учи в руското , италианското , американското , частно училище ..Ще отделям от залъка си и ще ДОПЛАЩАМ за частната такса ..Това е ..
    Ако не искам -няма ..Правя го член на ГЕРБ, давам му една бухалка в ръцете и така ...))))

    BIG AL
  40. 40 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2187 Неутрално

    Нашенският честен частник от милиционерско котило върти, суче и все гледа държавна цицка да хване.

  41. 41 Профил на pavkata2010
    pavkata2010
    Рейтинг: 396 Любопитно

    След като няма места в държавните детски градини е справедливо на неприетите деца да се отпускат същите пари, които държавата дава за децата в държавните градини!
    Сега, защото няма места в държавните детски градини плащам по 500 лв на месец на частна градина. В държавните и общински градини родителите плащат до към 50 лв и явно др. сума се плаща от държавата. Къде са парите за моето дете?

  42. 42 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1135 Неутрално

    До коментар [#35] от "Г.":

    Посочи ми член от Закона за държавния бюджет,чрез който е предвидена тази дотация.

  43. 43 Профил на 1951
    1951
    Рейтинг: 840 Неутрално

    [quote#37:"Zaffirov"]Защото ще бъде свалена финансовата бариера пред частните училища. Това ще доведе до реална конкуренция между частни и публични образователни институции, следователно да повишаване на качеството. [/quote]

    Офисните теоритици на мисълта и икономиката добиват ъпсудни нива на прозрение.
    Такса в средностатистическа частна гимназия - 5000 лева.
    Държавна субсидия - 1000 и нещо лева.
    На теория частната гимназия намалява таксата си съобразно субсидията, която ще получи. Практически, едва ли намалението на таксите ще е кой знае какво, но да кажем, че таксата става 4000 лева.
    Да видим сега, къде е конкуренцията между частното и държавното. Такса в (свястна) софийска гимназия - 0 лева. Така в средностатистическа частна - 4000 лева. Мдам, страхотна конкуренция ще настане.

    Цензуриран от "Икономедиа"
  44. 44 Профил на Vanio Ivanov
    Vanio Ivanov
    Рейтинг: 400 Неутрално

    Точно така. В момента в София няма места за половината от децата в общинските детски градини. Единствената алтернатива е частна, като пълният абсурд е, че варху таксата дори се начислява ДДС. Не стига, че държавата в лицето на общината не усигурява образование на децата ни, но и ни наказва да плащаме данък за това. Плащам 600 лв. такса от които 100 са ДДС. Просто прекрасно.

  45. 45 Профил на 077888888888
    077888888888
    Рейтинг: 664 Весело

    Твърдо против.
    Защо ли?
    Над мен добре са го обосновали..

    ..Но в Глупландия всичко е накриво...

    Да изгоним паплачта ГРОБ и спасим Родината.
  46. 46 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 974 Неутрално

    Ами то по тази логика, трябва да се плаща на частните болници също. Утре току виж сме почнали да плащаме и на частните гардове и на частните армии!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  47. 47 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2187 Неутрално

    До коментар [#43] от "1951":
    Ако се приемат, че повечето частни училища са помощни за деца с отклонения трябва да се помисли за някаква форма на подпомагане.
    С изключение на Американския колеж всички частни училища в София са под средното ниво на СОУ и общо взето увреждат талантливите деца. Създаването на погрешното впечатление у подрастващите, че от заплащането зависи тяхното лично образование и успех в живота е пагубно за развитието им, дори и да имат заложби. Това е основната причина от частни училища да няма реализирани таланти по състезания, където е необходима лична мотивация и хъс за успех.
    От тазикатегория се изключва Авериканския колеж, където мотивирането става по американски тертип, а те са ненадминати в това отношение.

  48. 48 Профил на ledenotomomiche
    ledenotomomiche
    Рейтинг: 450 Любопитно

    Нямаше да ме е яд ако бюджета е Ок...ама не е.
    Дяков само вика няма пари..
    Питам се тогава от къде ще дойдат допълнителни средства за тази субсидия...от друго перо в бюджета или малкото пари за образование ще ги разпределят към повече субекти?
    Нещо не ми става ясно...а уж я изчетох тази статия.

  49. 49 Профил на dasho
    dasho
    Рейтинг: 645 Неутрално

    До коментар [#36] от "Г.":

    "Глупости на търкалета" ми е слабичък аргумент особено когато говорим за образование.

  50. 50 Профил на Vanio Ivanov
    Vanio Ivanov
    Рейтинг: 400 Неутрално

    tribiri аз искам детето ми да учи в държавна градина, но държавата не иска. Плащам максималната усигурителна ставка и на всичко отгоре трябва да плащам и наказателна глоба под формата на данък. Е защо пък да е тъка?

  51. 51 Профил на Zaffirov
    Zaffirov
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#43] от "1951":
    Държавата дава само стимула за конкуренция. От тук следва частните субекти да положат усилия да предложат образователен продукт, който да се конкурира успешно с публичните училища. Ако се провалят в това няма лошо- просто ще отпаднат и всички ше се записват в обществени училища. Пак питам кой губи от това ?

  52. 52 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 507 Весело

    Хубаво е, че ще има обществена субсидия и за частните училища (и детски градини).
    Много сега става още по-важно да изясним:
    I. Как тези пари ще стигат до училищната каса, тръгвайки пак от министерство на финансите и минавайки през общините?
    В канадска Алберта, където хората заявяват "Имаме най-доброто образование на света!" (http://www.novoobrazovanie.org/statii/finansirane_alberta.htm), Министерство на финансите превежда сумите на Местния училищен борд, който е изборен орган, управляващ училищата на територията му.

    II. Кой и как ще следи за правилното им раздаване и харчене? Пак централната власт на всяко 3-месечие? Този механизъм е доказал, че не работи.

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  53. 53 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 252 Неутрално

    щом е Частна школа ,а :службите ; искат да ;помогнат; ? , то явно светлото бъдеще на държава ще бъде в техни ръце , е нормално е дасе обучават на наглост, арогантност и алчност иначе няма да стават за служители

  54. 54 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 616 Весело

    Ба си тъпотията. Тогава предлагам държавата да отпусне средства за жилищните комплекси от затворен тип, или още по-добре за закупуването на луксозни джепове. Така де, това са наши съграждани,повишаващи потреблението и раздвижващи пазара.
    Ауу, сетих се, срещу 10 % такса да узакони и незаконните постройки.

  55. 55 Профил на robbie_williams
    robbie_williams
    Рейтинг: 550 Неутрално

    И за какво? Никакъв смисъл не виждам от нещо, което по принцип си е на печалба. Това са грешни пари!

    Ти виждаш нещата и питаш защо? А Аз мечтая за неща, които никога не са били и питам - защо не?
  56. 56 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Е, да. Написал съм едно "Много" в повече. Прощавайте.

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  57. 57 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Това вероятно е заради изключително успешната практика парите да следват студентите - толкова успешна, че прехвърлянето в друг ВУЗ държавна поръчка е добра основа за поредната част на "Мисията невъзможна".

    Отворете нови държавни детски градини и вдигнете учителските заплати! Няма (почти) кой да работи по държавните училища и градини, учителската професия е непривлекателна заради мизерното заплащане и отвратителното отношение! Това и зле измислните учебни програми са истинските проблеми на образованито, спрете да хвърляте прах в очите на хората!

  58. 58 Профил на prirodata
    prirodata
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Колкото "парите следват студента" проработи, толкова и това ще е работещо. Пълен срив на висшето образование.

  59. 59 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 554 Неутрално

    кои даскал е луд да пише ниски оценки както в частно така и в дьржавно училище и да се разправиа с родители с различни вьзможности и отклонениа
    в частните училища се сьздават елитарни запознаства имащи значение за циал живот в дьржавните каквото се случи
    както когато се движите пеша срещате едни хора а като се двжите с кола други хора

  60. 60 Профил на 1951
    1951
    Рейтинг: 840 Неутрално

    До коментар [#51] от "Zaffirov":

    Ти мислиш ли преди да пишеш?
    За каква конкуренция говорим, между нещо, което е безплатно и нещо, което е платено. В София е пълно с т.нар. "елитни гимназии", които са на супер ниво и са практически безплатни. Просто се иска да седнеш и да четеш за да влезеш.
    Къде е конкуренцията при един ученик, чийто родители имат 1000 - 1500 лева месечен доход? Ще им дреме ли, че таксата пада от 5 на 4 000?
    Всеки, който може да си го позволи и иска, ще си праща децата в частни училища. А тези, които не могат да си го позволят, но искат няма да се облажат много от факта, че таксите ще паднат с 10 - 15%

    Цензуриран от "Икономедиа"
  61. 61 Профил на Краси
    Краси
    Рейтинг: 613 Неутрално

    "парите следват детето"
    Това е основното, и идеята е прекрасна.
    Ако имам възможност, не бих оставил детето ми да ходи в държавно училище.
    В момента държавното образование не е това което беше, училището произвежда неграмотници.
    Бих направил всичко възможно детето ми да учи в добро училище. Не разбирам, защо моите данъци трябва да финансират, държавни училища, които детето ми няма да посещава.
    Бих искал, парите които му се полагат да се приспадат от таксата за училище или детска градина.

    Да почистим България от агентурата на руската империя!!!
  62. 62 Профил на prirodata
    prirodata
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#60] от "1951":

    Частно училище не е синоним на добро училище.

  63. 63 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2187 Неутрално

    До коментар [#51] от "Zaffirov":
    Пука и че и дреме на чалга-мамата за "образователния продукт". За нея е важно детенце да го взимат и връщат с автобусчето от къщи, докато тя още не е станала. Да го занимават по цял ден, да може да натрие носа на другите чалга-мами като стане въпрос колко харчи за "образованието на детето".
    Повечето от подрставащите в подобни училища имат отвратителен характер и съм виждал как случайно попаднали свестни и умни първоначално деца деградират за нула време под влияние на средата.

  64. 64 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2187 Неутрално

    До коментар [#61] от "Краси":
    Сигурно си млад.
    Не прави тази грешка. Имам средства децата ми да бъдат в най-елитните частни училища в София, но ги оставих в кварталното до 7-ми клас.
    След това без нито лев за частни уроци и си издържаха изпитите и влязоха в топ 3 гимназиите в София.
    Трябва да направиш нещо много просто, но това е само ваша родителска отговорност:
    Да обясниш на детето защо успеха в образованието му и съответно бъдещето му зависи само от положените от него усилия. Никакави оправдания с учители, училища и пр. не се приемат.
    Лесно е да се каже, но не толкова лесно да се направи.
    Образованието не е домати да си ги купиш от пазара.

  65. 65 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Честито БГ, овце...И сега смачканата от живота шивачка, с 400 лв. заплата, ще финансира частното образование на внуците на бандита Божков....
    Търпете,търпете ,сякаш имате какаво да губите още...

  66. 66 Профил на bravo
    bravo
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#14] от "cinik":

    Да, ама училищата, за които говориш не са частни. Държавни са и ако някой е виновен за плачевните резултати, то това е именно държавата в лицето на министерството. За да реши проблема то трябва да подложи на тест не учениците, а учителите, да изгони некадърните и да привлече кадърни с конкурси и с по-високи заплати. Със същите тези пари, които смята да налива в частните училища. В момента държавата умишлено съсипва образованието, като предлага на учителите такива заплати, че хората да гледат на тези работни места като на някакъв абсолютно краен вариант.

    Българските политици не са раждани - те са изходени.
  67. 67 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 561 Неутрално

    До коментар [#29] от "BIG AL":

    Прав си. Дъщеря ми завърши колежа преди две години, синът ми е в 11. клас. Всяка година таксата се актуализира според инфлацията в България. Дъщеря ми започна през 2005 г. с 1900 евро такса, сега е около 3300 евро. Имам предвид намалената такса, която се плаща от първите 50 момичета и 50 момчета. Синът ми е в последния випуск с право на намалена такса. След него всички са с 6000 евро такса. Е, за хора без изпит и чужденци е много по-висока.

    Въпреки че семейството ми е много затруднено с тези такси, аз съм против подпомагането на частни учебни заведения от държавата. Наш семеен избор е да инвестираме в образование.
    Друг е въпросът, че американското правителство подпомага колежа...

    'Let light surround you' Dream Theater
  68. 68 Профил на Венцислав Тодоров
    Венцислав Тодоров
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Точно така.Тази държава ще се оправи когато затворите станат частни.Между другото във Великобритания половината са такива.Не може едно училище да взема субсидия а друго не.Частните училища не са "втора ръка" и сега ще се родят всякакви частни училища.Някой ще предлагат обучение по тенис и конен спорт а други ще са с такси от 2000 лева и просто ще предлагат качествено образование.Само конкуренцията ражда качество.Спомнете си какви бяха телефонните услуги когато имахме само БТК и какво стана когато се "нароиха" три мобилни оператора.

  69. 69 Профил на Петко
    Петко
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#46] от "tribiri":

    Има много частни болници, които са подписали договор със здравната каса и си получават пари за услугите. Има и частни охранители, които пазят държавни имоти. Не виждам къде е трагедията.

    Damnant quod non intellegunt.
  70. 70 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#63] от "k_":

    Виж сега , всичко има - навсякъде..На чалга - мама детето където и да учи - има гени-и те ще "надвият"..Това не е проблема ..Някои спомена - елитните , безплатни гимназии в София ..Ами и там има конкуренция - за да си елитен и безплатен- се конкурираш на изпитите..Т.е,, трябва да има конкуренция - и между децата , и между училищата ..А и в София - не са чак толкова много елитните и безплатните - няколко са ..А в малките градове ??Има -по една , а може и да няма ..)
    На мои познати момичето , не беше добре на единия изпит - за елитните софийски ..После кандидатства- и ТАМ има УСПЕХ за да влезеш - в Американския -отличничка и го завърши като такава , вместо 31- во ли беше-на бул.Стамболийски .
    А и преди 9-ти- продаваш нивичката и следваш в Швейцария или Франция и т.н. Има и заеми , и кредити - за образование ..Не са само децата на чалгите -там ..Те после си отпадат ..
    Та , момичето, на познатите ми , после завърши със стипендия в САЩ и т.н.Не ми се влиза в подробности ...НО,в американския изключиха , без право на обжалване-за една бира в двора- момчето на една учителка там ..След обяд- пълна програма - и се прибираш пребит и почваш да учиш- за другия ден ..Нямаш време за дрога , пиене и т.н. - нещо което го има в "елитните--безплатни гиманзии "..) А и ако успехът ти падне- пд 4.5-по нашему -напускаш или повтаряш годината ..Няма ала- бала..:))
    Дълго е и не ми се пише - но не съм заинтересован и не преподавам в частно у-ще, ако си мисли някой ..) Има , разбира се и частни , и "частни" ...НО хората имат СИСТЕМА на образование , която ВЕЧЕ , уви , е с класи НАД нашата ...Може би немската , математическата и още 2-3 в София , се приближават до американския ..Всичко друго - върви надолу , уви ..>)

    BIG AL
  71. 71 Профил на bviv
    bviv
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Браво, така трябва. Аз също съм данъкоплатец, защо от моите данъци да се плаща субсидията на децата в държавните училища, а на моето което е в частно да не се плаща.

  72. 72 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#67] от "ariel28":

    Така е госпожо..Но вие сте финансирали , спестили на държавата най-малко 10000 лева- двете деца -по 5 години в Американския ,,А защо да е така ??/ Това са таксите ви за две години .на едното дете ...)))
    Защо да има над 1 милиард бюджет за МВР или ОТСРЕЩА на американския - в школата на Симеоново - да са на ПЪЛНА държавна издръжка - най- ценните кадри ?? :))))

    BIG AL
  73. 73 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 747 Неутрално



    До коментар [#69] от "chernobyl":

    Трагедията е, че държавните училища ще стават все по-скапани, а няма гаранция, че частните ще станат по-добри ако собствениците им се дотират от държавата, защото ще се съревновават със все по-слабите държавни. И общото ниво на образованието, което се получава в българските училища ще става все по-ниско. Но явно това е идеята - по-богати мутри и по-прост електорат.

    Да изринем сикаджията и мутренската му шайка! Този път завинаги!
  74. 74 Профил на kras_vel
    kras_vel
    Рейтинг: 395 Гневно

    Вместо малоумното министерство да се самозакрие, то се разширява. Още една банда чиновници, ще си осигурят топли местенца, изпълнявайки високохуманната дейност да взимат парите от мен и после като благодетели да ми ги връщат отново, незабравяйки естествено при това да заделят за себе си по-големия пай…

  75. 75 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 536 Неутрално

    Симеон Игнатов - бивш ректор на Нов български университет. И това ако не е лобизъм???

  76. 76 Профил на Böse plumpschi/ w ban do 06.01
    Böse plumpschi/ w ban do 06.01
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#67] от "ariel28":

    Госпожо, вие подобно на мои приятели, плащате безумни суми за един колеж, който никой не знае по света освен преподавателите в него. Защо не мислите, че за същите пари детето ви не можеше да учи някъде извън България? Щеше да работи към някоя фирма за добра заплата и да си поеме таксата по следването, ако фирмата междувременно не го направи, след като децата ви са сред първите 50. Така и вие нямаше да се налага да изнемогвате с безумните такси, а и децата ви щяха да имат самочуствието за това, което са постигнали сами. Не я разбирам тази мода с въпросния колеж, честно!

  77. 77 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Спрете субидиите за всички детски градини.
    Родителите им да си плащат наема на сградата, храната на децата и заплатите на учителките.
    Аз като данъкоплатец не съм длъжен да им плащам сметките!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  78. 78 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1190 Гневно

    До коментар [#42] от "xmm":

    Защо трябва да ти посочвам каквото и да било?
    ДЕТЕТО ТИ БЕЗПЛАТНО ЛИ УЧИ?!?
    Що за тъпоумен въпрос...

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  79. 79 Профил на Böse plumpschi/ w ban do 06.01
    Böse plumpschi/ w ban do 06.01
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#77] от "Десен":

    Ти очевидно нямаш деца, нали? Ами ако се родят, тогава какво?

  80. 80 Профил на Böse plumpschi/ w ban do 06.01
    Böse plumpschi/ w ban do 06.01
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#75] от "Софианец2":

    "...каза Сергей Игнатов" - цитат ...

  81. 81 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 589 Неутрално

    До коментар [#77] от "Десен":

    Ти за социални функции на държавата чувал ли си? За какво съществува тя според теб?

  82. 82 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    До коментар [#49] от "dasho":

    Малко по-горе съм се аргументирал, за разлика от теб, веселяко.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  83. 83 Профил на Zaffirov
    Zaffirov
    Рейтинг: 1010 Разстроено

    До коментар [#60] от "1951":

    Да, мисля като пиша. Знам какъв труд трябва да се положи да влезеш и завършиш елитна гимназия- сам завърших най-добрата гимназия във Варна, а и сред най-добрите в България- Първа Езикова.
    Ще дам един пример как може да се получи конкуренция- 10,15% държавен ваучер, 50,60 % стипендия за изключително надарени деца и/или социално слаби деца с талант; завишаване таксите на посредствените ученици и подпомагане на успешните. Естествено,че родителите ще трябва да допринесат. Тези неща не съм си ги измислил аз, а съществуват в Обединеното Кралство. И пак казвам- зависи дали частниците са готови да предложат нещо ексклузивно, ако не са - никой няма да ходи там.

  84. 84 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 589 Неутрално

    До коментар [#79] от "plumpschi":

    Мани, сигурно има милиони, с които ще ги издържа. Само бедните средностатистически данъкоплатци се възползват нагло от парите на такива като него.

  85. 85 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    До коментар [#71] от "bviv":

    Абсолютно съгласен - и аз съм в тази безумна позиция!

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  86. 86 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    До коментар [#72] от "BIG AL":

    +++

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  87. 87 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1391 Весело

    Вижте , системата на образованието ни куца-много и вече явно..Колко от елитните ни гимназии имат 19-20 извънкласни предмети - занимания ?? От готварство, драма - до звездобройство и видове спорт ..ДЛЪЖЕН си да избереш някои - и до 15 часа следобяд си там - в училището ..Ако няма такова занимание извънкласно и вашето дете има други - интереси - НИЕ , кават , те , в американския - ще го въведем- за да може вашето дете да прави ТОВА - извъкласно - от което се интересува и го влече :))) Това е положението ..И после питаме - ЗАЩО все в Америка се появяват изобретатели, рационализатори, водещи Нобелови лауреати и т.н...Ами затова - защото още от малък те ТИКАТ ТАМ - където си най- силен - и можеш да успееш..Търсят ти заложбите , а не "фабрикуват" еднотипни ученици , завършили нещо ..)))))

    BIG AL
  88. 88 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#77] от "Десен":

    Абе ти , май плачеш за "ергенския " данък ...Трай си бе , току виж пак го въвели :)))))

    BIG AL
  89. 89 Профил на Carrie Bradshaw
    Carrie Bradshaw
    Рейтинг: 782 Разстроено

    По-добре да тези пари да отидат за изграждането на още детски градини, защото проблемът е много по-належащ. Докато ние няма къде да пратим децата си и губим работните си места, богаташките училища и детски градини да стават още по-добри, честно ли е?

    Carrie Bradshaw
  90. 90 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1391 Весело

    А "ергенския данък" го въведе Тошо - за по- младите , които не знаят..Та , ако си навършил 35 години и НЕ си имал "глупостта" да се ожениш/омъжиш , плащаш 10 % от заплатата си -отдържат ти ги .....
    Плащаш си за "гяволъка " с две думи ...))))
    Баща ми все ми казваше : Плащай бе , бунак , ако се ожениш , жена ти ще ти прибира ВСИЧКИТЕ мангизи...)
    Е , не го послушах ..>))

    BIG AL
  91. 91 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1190 Любопитно

    До коментар [#89] от "carrie_bradshaw":

    Кой говори за честно?
    Ако искаме честно - да се връщаме към комунизЪма...
    Честно ли е държавата да финансира учението само на вашето дете, само защото аз съм решил, че мога да дам допълнително пари за частно образование за моето?
    Допълнително върху това, което може да осигури държавата?
    Кое не ви се вижда честно?

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  92. 92 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3735 Неутрално

    До коментар [#20] от "bravo":

    Не, трябва да се субсидират, защото не за всички деца има място в детските градини. И защо на едни деца държавата ще осигурява грижи, а за други не? Абсолютна дискриминация.

    Любовта ще спаси света!!!
  93. 93 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 589 Неутрално

    До коментар [#92] от "a.nice":

    Тогава защо не се въвде това и за висшето образование? Единственият аргумент, че случаят е различен е че то не е задължително. В крайна сметка държавата отпуска едни пари за издръжка на студента, които го следват със съмнителна успеваемост - защо не чак до частния ВУЗ, пък той да си доплаща само разликата? Защото е предпочел да си спести мизериите в държавния и следва да си плати за избора.

  94. 94 Профил на Vanio Ivanov
    Vanio Ivanov
    Рейтинг: 400 Неутрално

    Събирането на данъци е освен за издръжка на администрацията и за преразпределяне на капиталите, на социално-хуманитарен принцип. Това, че в България си имаме крайно несоциалния плосък данък или пък, че се укриват масово данъци и от бедни и богати, че се шири курупция, а престъпленията остават ненаказани е друга тема.
    По конституция в България собственоста е равнопоставена. Без значение държавни, частни или общински, всички учебни заведения трябва да са равнопоставени. Единствения възможен принцип е да се финансира ученика а не училището.
    Така без значение частни или държавни, ще оцеляват по-добрите училища. В противен случей наистина частните училища, ще са само за богатите и бедните, ще получават някакво псевдобразование.

  95. 95 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 974 Неутрално

    До коментар [#50] от "nightmare":

    Да кажем, че за частните детски градини държавата не си е свършула работата и е редно да поеме част от разходите, но за училищата защо, при положение, че непрекъснато се закриват паралелки заради недостиг на ученици!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  96. 96 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Естествено, преливането на държавно в часно е най-сладкият бизнес. Неолибералното правителство на Барабойко е тук точно за това. Да урежда частниците за сметка на всички останали. По западните стандарти това се нарича свобода и демокрация.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  97. 97 Профил на drakolina
    drakolina
    Рейтинг: 395 Гневно

    Тези не са нормални! Как с пари на данъкоплатеца, без да го питаш ще субсидираш частници? Щом държавата осигурява достъп до образование, тя е длъжна да плаща само на държавните училища. Всеки, който иска нещо специално, да си плаща от собствения си джоб! Потресаващи наглеци!

  98. 98 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#79] от "plumpschi":

    Дебелооки шушумиги моля да не ме репликират. Дали имам или нямам деца не си ти тая или тоя на който ще си давам автобиографията.
    Не е ли малко нагло да искаш от държавата да ти плати наема на сградата, да ти плати храната на детето, учители и и всичко и на всичко отгоре на това с цялата си наглост да искаш да не субсидира частни училища? Или субсидия за всички или субсидия за никой.
    Аз имам десни разбирания и за мен субидия за никой е далеч по-справедливия и честен вариант. Който си има брада - да си търси бръснач.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  99. 99 Профил на Пльок
    Пльок
    Рейтинг: 422 Разстроено

    До коментар [#27] от "gsb":

    "Парите следват детето е най-порочната практика, която убива българското образование" - айде пак със завистливите коментари. А защо има толкова хора, които нямат доверие на образованието? А да ви е хрумвало на всички тук с омразните коментари, че не всички родители, които искат нещо по-добро за децата си, са богати????????? И че не всички частни заведения са некачествени (айде да не говоря за държавните...)???? И че всичко е въпрос на приоритети дали ще инвестираш в образованието на детето си или в най-новия телефон и плазмен телевизор и маркови дрешки?
    Но нали всички трябва да критикуваме тези, които се опитват да успеят. Е защо ми е да остана в тая държава и да помагам на хора като вас, изпълнени единствено с критика и омраза?

  100. 100 Профил на Пльок
    Пльок
    Рейтинг: 422 Неутрално

    До коментар [#95] от "tribiri":

    А каква работа е свършила в училищата?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK