Училището насажда трайни етнически стереотипи

Ученици в класна стая

© Красимир Юскеселиев

Ученици в класна стая



Голяма част от учителите твърдят, че няма дискриминация, но обезпокоително голяма група от тях показват обратното, особено с отношението си към ромските деца.  Това сочат данни от изследване на Комисията за защита от дискриминация за "Стереотипи и предразсъдъци в учебниците, учебни помагала и образователни програми и планове в подготвителното и основното образование". 


Проучването, публикувано на сайта на комисията, сочи, че според близо половината от изследваните учители (47%), ромските деца много трудно се приобщават към обучението. Една четвърт (25,4%) вярват, че те трябва да се обучават отделно. Близо една пета (19,5%) пък смятат, че децата с различен етнически произход имат различни способности.


Оказва се, че отговорите не зависят пола, възрастта или преподавателския опит. Причините са както липса на подготовка и квалификация за работа с "различните" деца, така и на липса на вътрешна мотивация. Затова и не малка част от учителите са против интегрираното обучение и искрено вярват, че за "другите" деца трябва да има "други" училища, защото "така е по-добре за тях".




В учебните планове и програми има неща, които предизвикват прояви на нетолерантно отношение към различните, смятат 70% от учителите. Проучването включва анкета сред 980 учители и 132 деца  

 
"В прегледаните учебници само епизодично се откроява присъствието на етнически малцинства. Не се представя техният принос към етнокултурното многообразие на страната и неразделната им част от обществото. Наблюдава се често игнориране на различните общности, сякаш те не съществуват", обобщават авторите на изследването. Подчертава се, че това не съответства на държавните образователни изисквания за предучилищна степен и подготовка, както и на стратегията на ресорното министерство за образователна интеграция на малцинствата.


Като цяло децата в предучилищна възраст казват, че  в детската градина не е говорено за различията между етносите.  Според резултатите повечето деца в на тази възраст са с негативни нагласи към ромите: "Те са черни, мръсни и крадат", "Всички са лоши и със скъсани дрехи", "Те са бедни и ровят в боклуците".  Представите за турците са по-смекчени : "Преди са били лоши и са поробили България, но сега са станали добри", "Сега не крадат и не се бият". Една трета от децата обаче определят турците като "лоши".


В начална училищна възраст (2-4 клас) нагласите на децата стават по-конкретни. Различията между етносите се определят от личен опит: "Циганите са по-добри от българите, защото са жалостивни и не псуват" (дете от ромски произход от Перник), "Циганите са мръсни и крадат, но има и добри цигани" (дете от български произход).


Появяват се и първите предразсъдъци: "Циганите да си отидат в Индия, откъдето са дошли". Там, където в училище се учи повече за различните култури, етноси и религии (като СИП, кръжок или се набляга повече в задължителната подготовка) децата имат по-ясна представа за различните етноси и религии и проявяват по-голяма толерантност: "Хората не бива да се делят на бели и черни, а на добри и лоши".

 
В прогимназията (6-7) клас се наблюдава закрепване на стереотипите и предразсъдъците. "Циганите са такива, защото на тях лесно им се разминава", "Много цигани живеят на гърба на държавата". Все повече значение за това придобива личния опит: "Едни цигани искаха да вземат колелото на брат ми, замеряха го с камъни" (момче от София). "Циганите, като са много, и се правят на повече от нас" (момче от Плевен). Появява се и разбирането, че не етноса определя поведението: "Те са такива, защото са бедни и сигурно няма какво да ядат" (момиче от София).


Децата, които живеят в смесени райони, имат по-ясно отношение към ромите и българските турци: "Има цигани и баш цигани" (вторите са лошите), "От едни цигани до други има голяма разлика", "Турците някога са били лоши хора и са ни поробили, но сега не са.", "Циганите се обединяват, когато всички са срещу тях".


За съжаление това са редки изключения, които не се подкрепят достатъчно в училище, се казва в анализа на резултатите. За българчетата детето от друг етнос, което им е приятел, може да е нещо различно от "циганите" или "турците", срещу които говорят родителите им вкъщи или чуват от медиите: "Тя е добра, защото е изключение" (ромско дете от Перник за българската му приятелка).


Основният извод от изследването е, че училището е изключително пасивно по отношение на различията. Учителите по никакъв начин не противодействат на формиращите се предразсъдъци и дискриминация. Последствията формират грешна самооценка на децата от малцинствата. Децата от ромски произход са убедени, че "циганите са по-добри от българите", а за българските деца "циганите са мръсни и крадат". В резултат изградените стереотипи в семейството и обществото, пасивно се подкрепят от училище.


Заключението от изследването е, че дори когато се прави нещо срещу предразсъдъците и дискриминацията в училище, то се случва само на теория. Не се минава през преживяванията и чувствата на децата, въпреки че е доказано, че това има най-силен ефект. Тези теоретични въздействия не оставят следа в мисленето на децата.


Училищната среда не зачита равното право на образование и равния достъп. Училището не е безопасно място и много от българските училища не отговарят на нормите за безопасност и на хигиена. Това отхвърляне на различните от самото училището, е основния начин по който то изгражда стереотипи и дискриминационни нагласи, трудно преодолими в бъдеще.


Следва продължение за предразсъдъците към децата с увреждания и сексуалната ориентация.

Ключови думи към статията:

Коментари (150)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    Ще гласувам следващия министър-председател да е учител.

  2. 2 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1441 Весело

    До коментар [#1] от "442":
    Ще гласувам следващия министър-председател да е учител.
    ...........
    Моля, моля, като толкова ти се иска, бягай да живееш в София.
    Фандъкова е учителка. Няма нужда да навличаеш напаст на целокупния народ.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  3. 3 Профил на kuku032
    kuku032
    Рейтинг: 696 Неутрално

    В резултат изградените стереотипи в семейството и обществото, пасивно се подкрепят от училище.
    ========================
    Оттам тръгва всичко! Дискриминацията не е само към циганчетата и децата с по-тъмен цвят на кожата. Тя се отнася до всички "различни" - с говорни дефекти, деца с различно развитие, носещи очила, дебели или слаби и така до безкрай.

  4. 4 Профил на amras
    amras
    Рейтинг: 476 Неутрално

    "Много цигани живеят на гърба на държавата"
    "Те са черни, мръсни и крадат"
    "Циганите са такива, защото на тях лесно им се разминава"
    =>
    "Циганите да си отидат в Индия, откъдето са дошли"

    Проучването е доказало, че дори малките деца имат по - реалистични представи и повече смелост от толерастите.

  5. 5 Профил на драган
    драган
    Рейтинг: 817 Неутрално

    За да има приобщаване трябва да има желание и от двете страни.

  6. 6 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Учителите знаят по-добре от КЗД с кого и как от децата се работи по-лесно и тук не става въпрос за предразсъдъци , а за опит!
    "...Не се представя техният принос към етнокултурното многообразие на страната и неразделната им част от обществото.."- БЛагодаря от този "принос" на всички "римляни" ! И без него ще преживеем! Айде няма нужда!

  7. 7
    Hristo'o
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  8. 8 Профил на mozaka
    mozaka
    Рейтинг: 466 Неутрално

    а сред циганетата направено ли е подобно проучване? Или само белите трябва да се изкарат нетолерантни?

  9. 9 Профил на 1951
    1951
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Хубаво се опитвате да насаждате фалшива и куха "политическа коректност", добре ще им се насаждат в главите ан децата, че бай мангал "допринася за етническата многообразност", че не крадат, че не не живеят на гърба на държавата и прочие.
    Но какво правим, когато същите тези деца погледнат през прозореца и видят реалността? Примерно в някои по-малки градчета, където бай мангал мародерства необезпокояван, а 12-членните им семейства живеят ексклузивно на социални помощи и детски надбавки и никой от тях не е имал законна работа от бай тошево време насам. Какво ще пише в учебниците тогава?
    Проблемът при турците е, че живеят в отделни области на страната и повечето деца нямат контакти с тях. Иначе щяха да видят, че са страшно свестни хора.

    Цензуриран от "Икономедиа"
  10. 10 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1558 Неутрално

    Ахаха, баси идиотското изследване. Децата били расистки настоени, щото казвали, че циганите са мръсни, миришат и крадат. Е, какво друго да кажат, след като сами виждат какво преставляват циганите, нали учат с циганчета, виждат ги, миришат ги, наблюдават и родителите им?

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  11. 11 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1510 Любопитно

    Има ли родител, който би записал детето си в "смесена" паралелка?
    Има ли родител, който би успял да запуши очите и ушите на детето си, за да не вижда и не чува окръжаващата го среда в името на това то да е толерантно и да няма предразсъдъци към някои прослойки?

  12. 12 Профил на николай
    николай
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Тук е държава, нар. БЪЛГАРИЯ, основен етнос - БЪЛГАРСКИ, националност - БЪЛГАРИ, матерен език - БЪЛГАРСКИ!!!

    Всичко останало трябва да се приобщи към това! Никой няма право в НАЦИОНАЛНИТЕ УЧИЛИЩА да преподава на други езици освен български, да пише учебници на други езици, да прославя други етноси и да се потъпвква основният български етнос!

    Няма друга държава в света, която да е толкова либерална и в която постоянно някой малцинства да си вирят носа и да реват за правата си, които в 90% са по-големи от тези на основния етнос на държавата! Като закъсат извън България, олеле - ние сме българи, а тук реват, че не били българи. Не искам да се дискриминира българинът и държавата му! СТИГА!

  13. 13 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3354 Весело

    До коментар [#6] от "SSmart":

    Като се имат предвид"културните"особености на циганите,по-добре да не ни "обогатяват"

  14. 14 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1558 Весело

    "...Не се представя техният принос към етнокултурното многообразие на страната и неразделната им част от обществото.."
    *******************

    А трябва. Писателите на детски разказчета да се хващат и да пишат. Така де, кви са тези разкази, за 10-12 годишни деца, които ходят на училище, имат си любимец в къщи, четат книги, етс? Та това няма нищо общо с "етнокултурата" на циганите. За да се покаже напълно етнокултурата на този етнос трябва да се спомене, че 10-12 годишните циганчета са вече омъжени жени и майки, не знаят да четат и пишат, обаче умеят да крадат и просят, обаче това са техни културни особености и ние трябва да се съобразяваме с тях и да ги уважаваме, щото обогатяват държавата.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  15. 15 Профил на Съни
    Съни
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Разбира се, прави са си хората, циганите само възпрепятстват обучението на другите деца, които тръгват в първи клас подготвени, а заради циганите тъпчат все на едно място и учителите не могат да им обърнат достатъчно внимание, мъчейки се да ограмотят бавноразвиващи се роми.Да се обучават отделно!!!

  16. 16 Профил на mediator37
    mediator37
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Пример за пълна липса на чуждо етническо присъствие е учебникът по математика. Там няма нито една задача от типа:

    Ако една ромска майка има 8 деца, 5 от които крадат по 60 лева на ден, а останалите три крадат по 25 лева на ден, колко лева й носят в края на работния си ден.

    Има ли живот след демокрацията ?
  17. 17 Профил на jackdaniels
    jackdaniels
    Рейтинг: 696 Неутрално

    и сега какво, всички да се стараем да формираме в децата представа за действителността каквато трябва да бъде според нашите мечти. може би първо действителността трябва да се промени и после стереотипите сред родители и деца сами ще изчезнат. когато ромските гета станат чисти спретнати квартали, където хората си плащат тока и водата и данъци и т.н., тогава никое дете или родител няма да има причина да си създава стереотипи

  18. 18 Профил на hushhush
    hushhush
    Рейтинг: 481 Неутрално

    Не училището, а Животът налагат етническите предразсъдъци, мили хора ...

  19. 19 Профил на gelert
    gelert
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#1] от "442":

    Дано тогава овладееш правилата за членуване на съществителните.

  20. 20 Профил на gsb
    gsb
    Рейтинг: 696 Неутрално

    "Не се представя техният принос към етнокултурното многообразие на страната"
    Силно подозирам, че приноса на циганите към етнокултурното многообразие на страната ни е отразен съвсем точно. Точно така се отразява и приноса на брадчеда, който е без работа от доста време, към сметката в кръчмата.

  21. 21 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 581 Неутрално

    "В прегледаните учебници само епизодично се откроява присъствието на етнически малцинства. Не се представя техният принос към етнокултурното многообразие на страната и неразделната им част от обществото. Наблюдава се често игнориране на различните общности, сякаш те не съществуват"

    трябва отгоре додолу,в начлото,по средта и в каря да се започва и свършва с циганите! да се каже че България- това са циганите! Демек е циганска държава! ама нужно ли е да се пише така чинно -след като това си е факт?!

    аман вече от тая цигания!!!!!!

    какво игнориране на какви общности,какви общности са това..МРЪСОТИЯ,ТЪПОТИЯ,УЖАСИЯ и НЕГРАМОТНОСТ...малко било писано за тях..и какво да се пише?? Трябва да се пише именно за тия МИЗЕРИИ,ама явно са ги попропуснали,пак са пощадили сганта,ама някои се натискат тия мизерии да били описани ли?! Какво да им пишеш и описваш на Мизерията физическа и умствена?!

    ами опишете повече и още- хептен Европа да ни сочи като страната на циганите! "Българите ли?! а,да..знам ги,едни такива мръзни и мизерни..едни цигани!!"

    а???????????

  22. 22 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1269 Гневно

    В един клас има средно по около 25 деца. Часът трае 45 минути.Излиза , че учител може да отдели на всяко дете по по-малко от 2 минути!!!! Ако в клас има дори "само"по две ромчета и на всяко от тях учителят отделя по 20 минути , КОЙ Е ДИСКРИМИНИРАНИЯТ??? Ако вместо да си преподава урока и проверява знанията на децата , учителят използва 90%-та от учебния час да възпитава две ромчета, защото не са възпитани в къщи, КОЙ Е ДИСКРИМИНРАНИЯТ??? Ако вместо да преподава нов учебен материал, преподавателят повтаря 10 и повече пъти един и същи учебен час, заради това , че ромчетата не са научили азбуката, и таблицата за умножение, КОЙ Е ДИСКРИМИНИРАНИЯТ??? Ако Учителят , вместо преподавател , се превръща в звероукротител , за да се опита да дресира две ромчета , а през това време обучението на останалите ученици пропада, КОЙ Е ДИСКРИМИНИРАНИЯТ???Родителте на ромчетата масово не плащат данъци , от които се издържат обществените училища, а учителите на българчетата масово плащат , но не получават качествена образователна услуга от държавата , заради "културните особености" на нежелаещите се да се образоват, но нарушаващи дисциплината в клас ромчета. КОЙ Е ДИСКРИМИНИРАНИЯТ??? КАК ПЪК ЕДИН НЕ СЕ СЕТИ ДА ПОПИТА ПРОФЕСОР ЧИРКОВ , КАК Е УСПЯЛ ДА СЕ ИЗУЧИ И СТАНЕ ТОЛКОВА ИЗВЕСТЕН КАРДИОХИРУРГ В УЧИЛИЩЕ НАСАЖДАЩО ТРАЙНИ ЕТНИЧЕСКИ СТЕРЕОТИПИ КЪМ ПЛЕМЕТО МУ !!!

  23. 23 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 581 Неутрално

    [quote#18:"hushhush"]Не училището, а Животът налагат етническите предразсъдъци, мили хора ...[/quote]
    само дето не са предразсъдаци а ГОЛИ ФАКТИ - пред очите ни!!

  24. 24 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1510 Любопитно

    " Не се представя техният принос към етнокултурното многообразие на страната и неразделната им част от обществото"

    А всеки ден от полицейските справки разбираме, че педофилията е просто етнокултурно проявление?

  25. 25 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#15] от "sunny":

    "...Да се обучават отделно!!! ..."

    обаче в повечето села и по-малките градове на циганчетата се крепи съществуването на училищата...
    но по различни причини родителите - нецигани рано или късно изпращат децата си в някой относително по-голям град и ...рано или късно селските школа стават цигански...

  26. 26 Профил на Comandante Marques
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    интересно е да се направи проучване, в което цигани и турци да кажат как си представят интеграцията си в това общество - ей така, да видим какво мислят те. И не да интервюират няколкото дежурни ромски организации, а да обиколят циганските махали, турските села в Делиормана и т.н. - да не се окаже, че те са с по-големи стереотипи и предубеждения към българите, отколкото ние към тях?

    low riders team
  27. 27 Профил на baraba555
    baraba555
    Рейтинг: 524 Весело

    До коментар [#7] от "Hristo'o":

    Минусите, които са ти натоварили потвърждават тезата ти.

  28. 28 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1558 Неутрално

    До коментар [#22] от "kimba3":

    +++++++++++++++++++++++++++

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  29. 29 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Весело

    "...."В прегледаните учебници само епизодично се откроява присъствието на етнически малцинства. Не се представя техният принос към етнокултурното многообразие на страната и неразделната им част от обществото. ..." Ха- нека започнем с приноса на арменската общност в България и да я сравним с приноса на ромската общност в България - според вас, съфорумци, има ли ясно раграничение в културните традиции За мен има- в арменският език няма дума за презрително отношение към всички неарменци и всички хора, които полагат труд, а в ромският език има.. На мен това ми е достатъчно като сравнение между двете култури

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  30. 30 Профил на polovtsian
    polovtsian
    Рейтинг: 524 Неутрално



    децата са силно впечатлителни и всякакви подобни стеоретипизации могат да им заседнат трайно в главите без да бъдат критично усмилени, тъй като те са твърде малки за да имат такова мислене. Давам пример от мойто детство: когато бях в първи клас имах един съученик, който редовно разправяше как циганите трябвало да бъдат изтребени, щото само крадяли и биели българите. И прибирам се един ден аз от училище и изтърсвам пред майка ми "абе, мамо, тия цигани що не ги изтребят?" И изобщо не осъзнавах, че изричам нещо лошо, просто детският ми мозък още не беше развил критично мислене и само попиваше всичко около мен. Така че, ако децата свикнат от малки с отношение към циганите като към второ качество хора, то познайте като как точно ще се "интегрират" ромските. А пък ако не се интегрират едва ли ще спрат с краденето и другите "цигански" дейности скоро.

    Хората не действат рационално, а рационализират действията си.
  31. 31 Профил на torquemada
    torquemada
    Рейтинг: 409 Неутрално

    И тук идва платеното обучение като изход от проблема. Циганин, който би пратил детето си в частно училище не би бил никакъв циганин.

    Ако една лъжа, 100 пъти повтаряна, всеки път се възприема за истина, значи просто не е лъжа.
  32. 32 Профил на d3si
    d3si
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Така е! Може да плюем и нареждаме циганите ( в това число и аз), но трябва да признаем, че в не малка степен вината е и наша за тяхното състояние. Докато има сегрегация, липса на образовние и дискриминация, много трудно ще ги вкараме в пътя, а друг начин няма. Учителите не желаят да се занимават с тях и ги оставят неизучени да преминават от клас в клас, само и само, за да вземат повече лев, заради делегираните бюджети. Ама аз като се замисля, на учителите и за българчетата много, много не им дреме в последно време.

  33. 33 Профил на townboy
    townboy
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Тези роми които са интегрирани и живеят сред нас в обществото и работят не са дискриминирани. А тези които крадат и ровят по кофите какво да очакват естествено че ще бъдат отхвърлени и не защото са цигани а защото водят неприемлив за обществото начин на живот.

    Too much цензура Баце.
  34. 34 Профил на hildenbrant
    hildenbrant
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Тия от комисията трябва да станат доценти по логика. Значи една група деца изостава и не учи, но вината за това е на учителката!

    Ако някой родител получи от образователната система сигнал че детето му не върви добре, ще го стегне ли, или ще каже, че е дискриминирано?
    В последния случай ви гарантирам, как от детето му ще израстне един пълен боклук.

    Е, и какво ще стане с деца, за които комисията бърза да каже, че са дискриминирани, без да са ги стегнали родителите им да учат?

    И защо Комисията за дискриминация се произнася по образователни въпроси?

  35. 35 Профил на acb16
    acb16
    Рейтинг: 925 Весело

    Проблеми има. Основен проблем е самата " Комисията за защита от дискриминация". Насрочила и провела за поредното ялово изследване.

  36. 36 Профил на aron25
    aron25
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Докато не се вземат мерки както при бездомните кучета, ще има изнасилени български деца, ще има ограбени и изнасилени жени, ще има ограбени и убити възрастни хора! Не си заравяйте главите в пясъка! Циганите са "напаст", подобна на каламитет и мерките трябва да са крути - "пръскане с инсектициди"! Иначе - няма отърване..

  37. 37 Профил на Master of Puppets
    Master of Puppets
    Рейтинг: 1120 Весело

    [quote#10:"VеnRus 2008"]Ахаха, баси идиотското изследване. Децата били расистки настоени, щото казвали, че циганите са мръсни, миришат и крадат. Е, какво друго да кажат[/quote]

    Ми в съвременното толерастко общество не трябва да го казват. Трябва да се усмихват лицемерно, да обяснят, че това е културна особеност, след това незабелязано да избягат от смратта и после да призоват да се вдигнат данъците на работещите, защото цига..пардон, ромите бедстват.

    "Master of puppets is pulling your strings, twisting your minds, smashing your dreams"
  38. 38 Профил на Comandante Marques
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    а и крайно време е да се разбере, че етническите предрасъдъци са просто горчив социален опит. Ако циганите са ти откраднали колелото или парите в автобуса, ако в селото циганите мародерстват възрастните хора, то тогава констатацията "циганите са крадци" може и да не е правилна по отношение на всички, но това е констатация на потърпевшите. Тези, които са неспособни да трупат социален опит се наричат инфантили.

    low riders team
  39. 39 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 581 Неутрално

    От една страна комисията за защита от дискриминация иска еднакво отношение към всички деца. От друга "другите" деца неискат да се интегрират, щото образованието нито се яде нито се пие, а има някаква имагинерна бъдеща стойност и както всички знаем в речника и съзнанието на "другите" няма бъдеще време. Учителите признават за нуждата от специално внимание и работа с "другите", ама нейсе дискриминация. Въобще омагьосан кръг достоен за сапунен сериал. Всички намират кусури в системата и никой не предлага решение.
    Относно "културния" принос към мултикултурата на някой малцинства много добре знаем, има няма 500години са "допринасяли" особенно в Батак, Перущица..........За друдите "други" всеки ден ни информират за "културният" им принос в криминалната хроника от БГ или чужбина, ама какво да се прави - културни особенности на малцинството.

  40. 40 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    [quote#32:"d3si"] Докато има сегрегация, липса на образовние и дискриминация, много трудно ще ги вкараме в пътя, а друг начин няма. [/quote]???????????????????????? Моля, посочете ми поне ЕДИН зкон в България, според който спрямо циганите е налице СЕГРЕГАЦИЯ/ учене в отделни училища; отделни заведения, в които не се допускат цигани; отделни държавни институции, в които е забранен входът за цигани/; посочете кой и как ги дискриминира и кой е виновен за това, че циганите МАСОВО не пращат децата си на училище? Знаете ли,че СПОРЕД КРБ И ЗАКОНИТЕ НА Р. БЪЛГАРИЯ ВЪРХУ РОДИТЕЛЯТ ЛЕЖИ ОТГОВОРНОСТТА ДА ПРАТИ ДЕТЕТО СИ НА УЧИЛИЩЕ, А НЕ ВЪРХУ ЖЕЛАНИЯТА НА МАЛОЛЕТНОТО ДЕТЕ?

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  41. 41 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1558 Любопитно

    [quote#8:"mozaka"]а сред циганетата направено ли е подобно проучване?[/quote]

    Правено е. Обаче се споменава само с едно изречение в статията - "Децата от ромски произход са убедени, че "циганите са по-добри от българите" - и никой не си е направил труд да го анализира, да проучи откъде идва това убеждение и как влияе то на интеграцията на циганчетата. Реално никой не се и интересува, целта е да е изкарат българите нетолерантни расисти, а факта, че циганите са по-расисти от тях като че ли никого не смущава. Ето тука един добър материал по темата:

    Циганският расизъм - https://bulgarialand.wordpress.com/tag/%D1%86%D0%B8%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%80%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%B7%D1%8A%D0%BC/

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  42. 42 Профил на Comandante Marques
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    аз да попитам Комисията за защита от дискриминация - думите "гаджо" и "гяур" какви са като произход, какво означават и какъв да е подхода към индивиди, които се обръщат към други хора с подобни думи?
    примерно Кирил Рашков, лице от цигански произход, многократно е използвал думата "гяур" към не така аристократичните си бели съселяни. Доста турци я използват по отношение на държавата, чиито граждани са. Какво да се прави с тези неинтегрируеми електорални единици, ерго "матр'ял"
    да им се отнемат паспортите ми се струва добра идея.

    low riders team
  43. 43 Профил на saseff
    saseff
    Рейтинг: 638 Неутрално

    "Много цигани живеят на гърба на държавата"...

    ....aми че лъжа ли е???

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    saseff
  44. 44 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Комисарите от Комисията да дадат личен пример и да се преместят от палатите си да живеят в циганските махали и вертепи за да обръщат внимание на ромчетата и дъртите роми.

  45. 45 Профил на Master of Puppets
    Master of Puppets
    Рейтинг: 1120 Весело

    "Циганите са по-добри от българите, защото са жалостивни и не псуват" (дете от ромски произход


    МУАХАХАХАХА!

    Мда, особено жалостИВНИ са като си хвърлят бебетата пред колите и карат децата си да просят. А не псуват изобщо, не се и наричат помежду си с "ей, мангал"

    "Master of puppets is pulling your strings, twisting your minds, smashing your dreams"
  46. 46 Профил на Бил Тамусен
    Бил Тамусен
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Ами направете България като Западна Европа, половината класове пълни със забрадени джамунги и мурдапи. Пък после се питайте десте се изгубили.

  47. 47 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 692 Неутрално

    "Близо една пета (19,5%) пък смятат, че децата с различен етнически произход имат различни способности."


    Че това, и без да съм привърженик на сравнителната антропология си е доказано.

    Различни в различните области, в някои случаи с плюс, в други с минус.
    За пример - в момента тече олимпиадата, колко бели има във финала на 100 метра?
    От друга страна, няма неебял гросмайстор, нали?

    Предвид очевидните факти тези 20% ни правят доста толерантни май...

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  48. 48 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 466 Гневно

    Говоренето на истината не е насаждане на етническа нетърпимост.Стига лъжи !

  49. 49 Профил на monarchist
    monarchist
    Рейтинг: 582 Неутрално

    Ама чакайте малко. Държавата дава ли им шанс? Дава им. То не бяха помощи, то не бяха смесени класове, то не бяха безплатни учебници, то не беше чудо и накрая резултатът? Нищо и половина.
    Ами погледнете и другата страна на проблема. Толкова усилия полагате да ги интегрирате, а реално погледнато един сериозен процент от тях им е по-удобно да си останат неграмотни некадърници, които с триста зора говорят български, живеейки в гетото на държавни разноски.

    "Всеки ден се радвай на слънцето и на това, че си жив" --- Стоян Венев
  50. 50 Профил на izumena
    izumena
    Рейтинг: 466 Гневно

    Пак лекуваме шарка с мехлем против изгарания, т.е. бъркаме едни симптоми с други. Трябва ли учителите да имат специални умения, за да работят с деца от малцинствата? В някакъв смисъл да, защото част от тези деца не говорят български, идват от различни култури, които трябва да се познават добре и пр. Колко е допълнителното плащане на един учител в този случай? Естествено никакво. Не приписвайте на учителите липса на вътрешна мотивация поради расизъм и предразсъдъци, г-да чиновници, защото добре знаете какви са проблемите на българското образование-учителят е безгласна буква, контролът над посещаемостта в училище е никакъв, а паралелките са препълнени-как изобщо е възможно да се работи нормално с група която надхвърля 20 души, при това група съставена от деца, чието внимание се задържа още по-кратко време? Ако всички тези проблеми са решени, учителетя ще има физическа възможност да отдели време и за по-дискриминираните"... изобщо пак се слага каруцата пред коня, но какво ли се учудвам....

  51. 51 Профил на felipeeee
    felipeeee
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#1] от "442":

    Фандъкова ли ))))

    bezsmyrten
  52. 52 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    До коментар [#50] от "izumena":

    На учителите плаща ли им се повече,ако работят с деца от малцинствата за всички тези опълнителни умения,които би трябвало да имат? Ако не - защо този въпрос не се поставя?
    Докога ще се иска работа без подходящото зцаплащане. То и затова работата е толкова,разбира се. Фактически едно от основнитенеща,които на които хората се надяваха да настъпят в ерата на демокрацията, това е реална оценка на труда и реално заплащане. Което не съществува никъде у нас /поне като правило/ - така,че още демокрация няма.

  53. 53
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  54. 54 Профил на svetlajd2
    svetlajd2
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Учители са натикани до шия в проблема. Виждат кое как е и като ги попитаха, те си казаха хората какво виждат и какво е положението. Обаче се оказва, че не било анкета това, а клопка: А-ха-а! Дискриминация в училище!!!
    На теория звучи хубаво всички деца са равни и прочие интеграция, обаче на практика циганинът си е циганин и не можем да отричаме това.

    Свободата, Санчо, ...
  55. 55 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 760 Неутрално

    Сега и децата ни били расисти. Ей, аман от хора дето няма какво да правят и се чудят, какво стъкмистика да измислят.

    Аз пък ще ви кажа нещо друго - децата имат много точна, спонтанна и неподправена реакция към околния свят. И доста самостоятелна. Така че, ако едно дете твърди, че циганите са мръсни и крадливи, то това е вярно.

    Интерсно, дали авторите на това изследване и на тази статия биха убеждавали собствените си деца в обратното.

  56. 56 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Наблюдения от детската градина на сина, в която има доста ромчета:

    1. Учителите и директорите се тупат в гърдите, че дискриминация няма. Но де факто има. Има определено отрицателно отношение към ромчетата. Отношението към родителите им също е показателно - персоналът се държи по-непочтително към тях, в сравнение с "българите." Говорят им на "ти", използват изрази от типа на "о, кво ше се разправям с теб" и пр., дори когато родителите имат право.
    2. Охраната и пр. персонал открито използва думите "цигане".
    3. Лицемерието и двойният стандарт не свършват дотук: ако някое ромче прави проблеми - например системно бие други деца - спрямо него и родителите му не се прилага същия стандарт, както спрямо неромче, което прави същото. В първия случай персоналът толерира много повече.

  57. 57 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2903 Неутрално

    А кое от изброените т.н. "стереотипи", не са верни?! Или казването на истината,вече е верска нетърпимост?Тогава,да си връщаме социализма,когато напълно се разминаваха приказките с действителността!"Циганн" си е социално положение,а не раса!Който не иска да е циганин,да става българин,румънец,германец,ма се иска здраво учене и работа,и спазване на законите!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  58. 58 Профил на Einzigen
    Einzigen
    Рейтинг: 466 Разстроено

    Браво , много добро проучване! От ранна възраст на децата им се вселяват подобни негативни предразсъдъци към малцинствата ... нормално е едно десетилетие детето да учи че турците са лоши и са постъпвали по определен начин с българите според учебниците ни ... и в даден момент да няма негативни чуства към тях ..
    Това радикално трябва да се промени ако искаме всички да живеем в едно нормално уединено и свободно от връжда общество.

    No hagas lo que no quieres que te hagan
  59. 59 Профил на milominderbinder
    milominderbinder
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Имам няколко приятеля арменци и нямам предрасъдаци за тях, даже напротив. Рабоят хубави професии, говорят български като нас, че и по-добре. Техните деди са дошли в България около 1912 г. Ромите няколко столетия преди тях. Заща не съм чул за програми за интеграция на арменци, евреи и руснаци примерно?

  60. 60 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    [quote#55:"zenola"]Аз пък ще ви кажа нещо друго - децата имат много точна, спонтанна и неподправена реакция към околния свят. И доста самостоятелна. Така че, ако едно дете твърди, че циганите са мръсни и крадливи, то това е вярно.
    [/quote]

    Права си. В голяма степен. В същото време синът ми като си види приятелчетата циганета, търчи като изоглавен да си играят. Но аз не съм меродавен пример - огромна част от ромите, с които общуваме всеки ден, са реално интегрирани или осъзнават колко е важно децата им да са.

  61. 61 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1176 Любопитно

    Върховенство на закона трябва да е стереотипа, равни права и равни задължения за всички. Не бива да има "по-равни"! Никой не може да ме убеди, че ако едно ромче си научи добре урока, ще му пишат по-малко, отколкото на българче. Няма защо да гледаме през лупа ромското малцинство.

  62. 62 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    [quote#60:"doneva"]Но аз не съм меродавен пример - огромна част от ромите, с които общуваме всеки ден, са реално интегрирани или осъзнават колко е важно децата им да са. [/quote]

    Самотцитирам се - сега осъзнавам защо ме е яд на всякакъв вид дискримиация - точно защото гледам успешна интеграция. Яд ме е, че не се прави разлика, като има такава налице.

  63. 63 Профил на internation
    internation
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Не мисля че в България, Циганите мразят Българите,
    или Българите да мразят Циганите.
    Аз съм Циганин,повечето ми приятели са Българи.
    никога не съм имал проблем.


    igra s otvoreni karti
  64. 64 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 528 Неутрално

    Училището не насажда, а там се проявяват различията в домашното възпитание на децата. Ако у дома едно дете не е научено на ред и на добродетели, то при срещата с научените на тези неща деца реагира по различен начин в зависимост от емоционалните си качества. Може да започне да се приобщава към другата култура, но може и да започне да завижда и дори да мрази нормалните. Така че домашното възпитание е основното, не е етническият произход. В потвърждение на казаното вижте интегрирането на децата на другите етноси: арменци, евреи и т.н.

  65. 65 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1441 Весело

    Веднага на Европейски съд, щото иначе няма никога да направят каквито и да е истински опити за това. Расизма е много голяма чума и трябва да се изкорени, като не им харесва и имат такова мнение да си намерят друга работа.

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  66. 66 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    [quote#65:"ivanchoLA"]Веднага на Европейски съд[/quote]

    Преди това има доста национални органи, които можеш успешно да сезираш, повярвай ми Говоря ти от опит.

  67. 67 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1441 Весело

    До коментар [#66] от "doneva":

    Ми да се само-сезират бе, то тази статия показва че болшинството учители трябва да бъдат освободени ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  68. 68 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2345 Неутрално

    [quote#12:"николай"]матере език - БЪЛГАРСКИ!!! [/quote]
    "Майчин език" се казва на български.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  69. 69 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#67] от "ivanchoLA":

    Не, трябва граждански натиск. Вече бях споменавала в тема, свързана с образованието - в градината имахме сериозен проблем и с упорити жалби постигнахме много. Особено ни впечатлиха Столична община, Държавна агенция за закрила на детето и Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите.

  70. 70 Профил на muncho
    muncho
    Рейтинг: 581 Любопитно

    "смятат, че децата с различен етнически произход имат различни способности"
    "Затова и не малка част от учителите са против интегрираното обучение и искрено вярват, че за "другите" деца трябва да има "други" училища"

    Толкова за не-расизмът на българите.
    Толкова и за това, как българската държава и българите от неромски произход искали да интегрират ромите, а видите ли ромите не искали.
    Истината явно е, че расизмът спрямо ромите и произтичащите от него сегрегация и маргинализация са дълбоко вкоренени сред българите от неромски произход и българските институции. И са необходими крути мерки на държавата под натиска на Европа (защото иначе тя няма да ги предприеме) за да се изкоренят...

    Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS
  71. 71 Профил на badjanak
    badjanak
    Рейтинг: 975 Неутрално

    Ами нека училището да насажда любов към циганите, от БХК са насреща, обаче радетелите за всеобща любов и толерантност да се заселят в Столипиново, а преди това да споделят дали те лично, или пък техен близък случайно са си имали работа с циганска толерантност. Любопитни сме да узнаем ей тъй, от гражданско любопитство.

    "Не бъди сладък, ще те изядат, не бъди горчив, ще те изплюят" "Всеки се оплаква от липса на пари, от липса на ум-никой" Еврейски мъдрости.
  72. 72 Профил на hartofilax
    hartofilax
    Рейтинг: 466 Неутрално

    поне са си казали, квото мислят, иначе е по-тъпо, да говорят "политически коректно" без да го мислят, ние да не им вярваме и така...

    Лицемерие по американски образец - не мерси.

  73. 73 Профил на muncho
    muncho
    Рейтинг: 581 Неутрално

    [quote#10:"VеnRus 2008"]Децата били расистки настоени, щото казвали, че циганите са мръсни, миришат и крадат. Е, какво друго да кажат, след като сами виждат какво преставляват циганите[/quote]
    Всъщност децата които СА ВИЖДАЛИ ( не са с насаден от родителите и учителите им расизъм) казват съвсем друго, както пише в статията :
    "Децата, които живеят в смесени райони, имат по-ясно отношение към ромите и българските турци: "Има цигани и баш цигани" (вторите са лошите), "От едни цигани до други има голяма разлика""
    Тоест децата които действително познават роми имат нормално положение към тях. Расистко отношение имат тези, които никога не са общували с роми. Това показва и пътя за решаване на проблема - на първо място премахване на сегрегацията с всички средства!

    Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS
  74. 74 Профил на muncho
    muncho
    Рейтинг: 581 Любопитно

    [quote#38:"Comandante Marques"]
    а и крайно време е да се разбере, че етническите предрасъдъци са просто горчив социален опит. [/quote]

    С други думи евреите са виновни, че нацистите са ди изтребвали, нали така?

    Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS
  75. 75 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2345 Неутрално

    [quote#69:"doneva"]в градината имахме сериозен проблем и с упорити жалби постигнахме много[/quote]
    Какъв беше проблемът?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  76. 76 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Като съм тръгнала, поне да си кажа къде няма смисъл да се пращат жалби - Инспектората по образованието /или съответния регионален такъв/

  77. 77 Профил на tam17540965
    tam17540965
    Рейтинг: 696 Весело

    До коментар [#58] от "Einzigen":
    [quote#58:"Einzigen"]турците са лоши и са постъпвали по определен начин с българите според учебниците ни .[/quote]
    [quote#58:"Einzigen"]Това радикално трябва да се промени ако искаме всички да живеем в едно нормално уединено и свободно от връжда общество. [/quote]

    Не мога да се сетя за друг начин да промениш историята, освен да се върнеш назад с машина на времето.


  78. 78 Профил на muncho
    muncho
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Аз не вярвам нещо в отношението на държавните институции в България към малцинствата да се промени в близко бъдеще от самосебе си. Просто няма воля за това. Няма как да е иначе щом президентството кръщава програмата за интеграция на малцинствата "ИнтегрейтМангали" на официалния си сайт. Единствения шанс е натиск от Европа, съд, спиране на пари и санкции за България докато не премахне сегрегацията и дискриминацията. Ако това не помогне в средносрочен план проблемът ще се реши по естествен демографски път..

    Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS
  79. 79 Профил на tam17540965
    tam17540965
    Рейтинг: 696 Любопитно

    До коментар [#58] от "Einzigen":
    [[quote#77:"цаки"]Не мога да се сетя за друг начин да промениш историята, освен да се върнеш назад с машина на времето. [/quote]

    Току виж си успял да убедиш Ахмед ага Барутинлията, да речем , да не изколва Батак.

  80. 80 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1259 Неутрално

    [quote#59:"milominderbinder"] Заща не съм чул за програми за интеграция на арменци, евреи и руснаци примерно? [/quote]

    -Защото никога те не са били изолирвани и/или самоизолирващи се от българите.Живеят,учат работят сред българи.А докато има т.н. цигански махали ще има самоизолация и изолация.Противопоставянео и разделението "Ние-Те" или Ние-Вие" има две страни.За да си изолиран има и друг,който те изолирва от себе си.Роден съм и живях в София.От 15 години живея в малък град,в който,освен българи има 2 "вида" цигани/християни и мюсюлмани- турчеещи се/ и 2 "вида" турци/т.н. амуджи и турци,които се смята за нещо по-различно от тях/. Когато се преселих тук имах предубежденията от детството си,от когато като видехме циганин в нашата махала/впрочем в ЦГЧ/скандирахме:"Цинго- манго пук,пълни гащи с лук". Тук установих,че има цигани и цигани,турци и турци,българи и българи.Е повечето от тези,които ровят в кофите за боклук са цигани,ама и безработицата и мизерията сред тях и в махалата им са по-големи.Впрочем махалата доскоро беше с една чешма за вода и без канализация.В какъв вид ще отидат децата им на училище е ясно.А в едно училище/смесено/ видях с какъв ентусиазъм турчета и циганета,преди българчетата, запяха песните,научени в училището:Стани,стани юнак балкански","Вятър ечи,балкан стене" или рецитацията на:"Аз съм българче". За съжаление това смесено училище беше закрито,като специализирано/логопедичеко/ училище.И сега,без да има сегрегация циганчетата учат изолирани в "тяхно" основно училище,в близост до махалата им,а в другите/"про-българските"/ постъпват само част от тях,когато им дойде времето да учат в една от двете гимназии или техникума в града.Но тогава вече етническите стереотипи са изградени и българчетата и у циганчетата и у турчетата.

  81. 81 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#77] от "цаки":

    Можеш и без машина на времето. Например като обясняваш какво е историята. Нещо динамично. Преди е било така, сега вече е друго. И с много търпение и положителни примери. От типа "Нали знаеш, Турция е страната, в която ходим всяка година и толкова ни харесва."

  82. 82 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1441 Весело

    До коментар [#69] от "doneva":

    Давайте, това ви дърпа страшно надолу

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  83. 83 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#75] от "7777":

    Много лошо отношение към децата - не ги пускат до тоалетна, не им дават да пият вода, държат ги на отворени прозорци потни, мият ги с ледена вода, наказват ги, ако се оплачат на родителите - все познати неща, независимо от етноса.

  84. 84 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1259 Неутрално

    [quote#76:"doneva"] кажа къде няма смисъл да се пращат жалби - Инспектората по образованието /или съответния регионален такъв[/quote]

    -Това са най-паразитните структури,чиято основна "дейност" е искането на справки.Те би трябвало да се закрият,а с ресурсите им да се укрепят финансово,материално-технически и кадрово съответните общински отдели по образование и инспекторатът на Министерството.

  85. 85 Профил на muncho
    muncho
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Трябва да се взима пример от САЩ. Там интеграцията тръгва от десегрегацията на училищата. Силово, въпреки расистките протести. За да се стигне до черен президент...

    Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS
  86. 86 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1441 Весело

    До коментар [#83] от "doneva":

    Това да не е затвор със строг режим ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  87. 87 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1441 Весело

    До коментар [#85] от "muncho":

    Як пердах също от федералните да цивилизоват Южните щати ... ама бои и глад какъвто нямаш идея.

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  88. 88 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1510 Любопитно




    До коментар [#81] от "doneva":

    Как по-деликатно бихте обяснили на ужасеното си дете, че пребиването на измършавяли коне до смърт, е "неразделна част от обществото"?

  89. 89 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2345 Неутрално

    [quote#88:"ju.li"]Как по-деликатно бихте обяснили на ужасеното си дете, че пребиването на измършавяли коне до смърт, е "неразделна част от обществото"?
    [/quote]
    А как обяснявате на вашите, че изхвърлянето на улицата или давенето на кученца и котенца е "неразделна част от обществото," защото тези "културни" практики са характерни за българското общество?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  90. 90 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#59] от "milominderbinder":

    Знаеш ли какво казват най-будните ромки по тоя въпрос? "Не им ща тия програми за интеграция - аз си зная как да си интегрирам детето." И са прави. Има роми, които си изтеглят децата от градини, защото има в тях твърде много цигани. Пак са прави.

  91. 91 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#88] от "ju.li":

    Много трудно ми е, повярвайте ми. Точно колкото ми е трудно да обясня, че крадат и не само роми. Например като съседите ми свият пършивата саксия пред вратата. Прибягвам винаги до вариации на баналното обяснение - моралът на човека не зависи от цвета на кожата му. /Пък и все се сещам как като бременна на-много ми отстъпваха цигани в трамвая, а много често "българи" и "българки" отвръщаха поглед от корема ми.

  92. 92 Профил на badjanak
    badjanak
    Рейтинг: 975 Неутрално

    Училището не насажда етнически стереотипи. Обратно, етносите, с помощтта на разни организацийки се опитват да насаждат училищни, пък и други стереотипи. Правозащитниците да заживеят в Меден рудник, Столипиново и други подобни клоаки и тогава да се обаждат. Да дадат под съд шведите, Саркози и други, дето ги наритаха и дето пискат нескончаемо за права у нас, но не и у тях:
    http://olddnes.dir.bg/news.php?id=11017885&nt=13&designtype=dnarrow
    Пък и да пискат, никой не им обръща внимание. Никаква човещина, никакви права, кухи дрънканици и занаят за ефтини мижитурки.

    "Не бъди сладък, ще те изядат, не бъди горчив, ще те изплюят" "Всеки се оплаква от липса на пари, от липса на ум-никой" Еврейски мъдрости.
  93. 93 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#91] от "doneva":

    За всеки родител тази интеграция е доста трудна, но моята тактика е друга. Според възможностите ми "сегрегирам" собствените си деца от неприемливите практики в заобикалящата ни среда. Доста е неприятно да нямаш спокойствие в собствения си град, но все пак повечето примери са просто криминални и най-гадното е, че се подминават от всички.

  94. 94 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Весело

    До коментар [#93] от "ju.li":

    Прав/а сте за себе си. Но ние в семейството ни сме решили до първи клас да не сегрегираме. И да направим каквото е по силите ни да възпитаваме децата си според кредото си: хората са равни. Така са ни възпитавали нас самите. Вие явно нямате казус, ако сте решили генерално проблема.

  95. 95 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#94] от "doneva":

    Ми имах го в предучилищната и това беше най-мекото решение.

  96. 96 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#95] от "ju.li":

    Разбирам ви напълно. Иронията е, че в преди четвърта група предприехме генерално промени не заради малцинствени проблеми, а заради персонала в градината. Заради лицемерното им им и непрофесионално отношение. Но след предучилищна ще предприемем още по-генерални промени.

  97. 97 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1441 Весело

    До коментар [#95] от "ju.li":

    Нали разбираш че осакатяваш детето си и го лишаваш от възможността да може да се адаптира и просперира в един огромен и отворен свят.

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  98. 98 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#5] от "drago62":
    Проблемът ни е , как да стигнем желаното ни "желание", но без да "пипнем" обществения ни Модел , от който циганите са изначално изритани . Смяната на този , "ромски" Модел на нашето Общество , е Тема за Кръгла маса , на която трябва и най-сетне , да ни светне днешния ни Българския двор . Като всеки рационален процес , Социализирането на циганите е немислимо вън от Обществото , което ние сме си измислили "без тях" . С Континента , днес ние вършим точно това безумие и продължаваме да си ги подаваме , като нещо "външно" и за нас и за него . Не остава друго, което да говорим по този Наш проблем , освен да си "пожелаем , но и признаем", Етносоциалната и неетническа , Гражданска и неполитическа , легитимна тяхна съставка в националното ни общество , със статута й на равноправен член , но и носител на специфична проблематика в него . На практика това означава , Да приемем циганите в Обществото и "доброзорно" дори , да ги държим в него . По този начин е възможно и "легитимното интегриране". Тази работа не е за ден , след който циганите и ще свършат. Тя налага траен и стабилен Модел , с тяхното Отговорно гражданско участие в него . Така , от нас се иска не простото ни "желание", а сложно просветеното ни и от Опита , наше Откровение , че сме модерно Общество , което се грижи , не само за всички в него , а и за себе си . Дебатът ни по тази тема и днес показва , че сме далеч от понятието ни дори , за такова Общество ...

  99. 99 Профил на muncho
    muncho
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Генералната промяна която нормалните хора могат да направят е просто да се махнат от България..

    Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS
  100. 100 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#97] от "ivanchoLA":

    Аз нямам 10 деца за да мога с лека ръка да ги оставя на произвола на съдбата. Ти самия би ли приел част от някое гето в живота си?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK