"На училище": Добрият дневен режим - удобство, не наказание

"На училище": Добрият дневен режим - удобство, не наказание

© Красимир Юскеселиев




В поредицата "На училище" до 30 септември ще публикуваме полезна информация за най-важните неща, които не трябва да забравяте в дните преди и непосредствено след началото на учебната година. Тази седмица основната тема са как да помогнете на детето да се върне по-безболезнено от свободата на ваканцията към ангажиментите на училището.

Тъжно е да го изрече човек, но лятната ваканция почти свърши. Наближава 15 - всъщност тази година 17 септември, и вече дойде времето, в което децата трябва да започнат постепенно да се връщат към училищния режим. Дори и да не сте от привържениците на строгите правила, е добре да знаете, че подреденото всекидневие ще помогне на малките да избегнат стреса и излишното безпокойство. Особено ако става въпрос за първокласници или деца в предучилищна група, които ще посещават училище.


Дори да изглежда маловажно за възрастните, смяната на средата, раздялата с любимите другарчета, срещата с нови учители е стресов момент за детето. Затова е добре то да е наясно какво му предстои, включително и по часове, за да може да се адаптира възможно най-безболезнено към новите си задължения.




Дневният режим е полезен и приложим дори когато вкъщи имате тийнейджър. Установените правила дават възможност на младежа да осъзнае докъде се простират задълженията му и къде свършва свободният му избор. Затова е добре графикът на по-големите ученици да бъде изготвен заедно с тях и те да получат нужната им свобода, макар и в определени рамки. Отстъпете от изискванията си, колкото е възможно и разумно, защото дори и да сбърка в преценката си, няма нищо лошо в това тийнейджърът сам да осъзнае грешката си и да я поправи.


Въвеждането на дневен режим естествено не значи, че всяка минута трябва да е разпределена и всяка крачка на детето да е регламентирана. Режимът ще свърши работата си дори когато е гъвкав, стига детето да знае, че трябва да се действа според определени правила.


"Хайде, време е за лягане"


С наближаването на първия учебен ден е добре да се приключи с гледането на телевизия до късно. Лягането трябва ден след ден постепенно да се приближава към часа, в който това ще се случва през учебната година. Това важи и за децата, които ще бъдат втора смяна през първия срок. Защото достатъчният сън е задължително условие малките да се чувстват отпочинали и да могат да използват пълноценно свободното им за самоподготовка време.


Трябва да се има предвид, че за хлапетата между 7 и 10 години е добре да спят по 10-11 часа дневно. Децат от 10 до 14 години биха се справили и с до 10 ч. сън, а на надхвърлилите 15 години вече са им достатъчни и по 9 часа в леглото. Като имате предвид тези особености и началото на учебния ден, лесно може да прецените кой да бъде часът, в който да настоявате детето ви да е легнало.


"На училище": Добрият дневен режим - удобство, не наказание

© Иван Григоров


Преместването на храненията в установени часове също е задължително, защото това ще се случва и в училище. Особено за малките е доста трудно да издържат до голямото междучасие, ако не са закусили преди това. Така че използвайте последните ваканционни дни, за да се върнете към фиксирани часове за закуска, обед и следобедно хранене. Няма как да очакваме едно дете да е съсредоточено в час, ако е гладно.


Има деца, които не могат да закусват много рано сутрин. В такива случаи може да настоявате да изпият поне чаша мляко или да хапнат плод или ядки.


След часовете: домашни, но и забавления


Режимът след края на учебния ден варира според това какви са били ангажиментите на детето. За първокласниците много психолози и учители направо забраняват ученето у дома. Причината - детето прекарва в училище осем часа (със задължителната занималня) и опитите да бъда ангажирано с домашни и в свободното време може да предизвика единствено отвращение към ученето. Други смятат, че допълнителните заниманията са допустими, но само ако наистина се налага хлапето да усвои нещо, с което не се справя.


Препоръчителна продължителност на заниманията вкъщи
I клас - до 1 час
II клас - до 1 ½ час
III - IV клас - до 2 часа
V - VI клас - до 2 ½ часа
VII клас - до 3 часа
VIII - IX клас - до 4 часа

Някои от по-големите успяват да напишат всичките си домашни в часовете по самоподготовка. На други им е нужно повече време. Затова е добре родителите да реагират според нуждите на детето, но и да контролират този процес, особено в първите училищни години, за да са сигурни, че детето изгражда добри учебни навици и наистина може да се справя само.


Освен това задължително трябва да се редува работата с почивка. Дните с по-малка натовареност например може да се използват за подготовката на уроци за следващи дни, когато програмата е по-тежка. Не бива обаче непременно да се стремите да увеличавате непрекъснато времето за учене.


Много важно правило при определянето на дневния ред е да не забравяте да отделите поне час за свободни и любими за детето занимания. Не е нужно програмата на ученика да бъде препълнена от домашни и извънкласни занимания. Всяко дете има нужда да разпусне дори когато сте му осигурили спортни тренировки. Защото дори да са интересни и динамични, дори и да го изтощават физически, те също са свързани с определен вид подготовка, някакъв ред и дисциплина. Липсата на свободно време и свръхпретоварването може да имат отрицателен ефект върху постиженията на детето в училище.


"На училище": Добрият дневен режим - удобство, не наказание

© Юлия Лазарова


Съветите на психолога:


За да приеме правилата, всяко дете трябва да е наясно не само със задълженията, но и с правата си, уточнява психологът Инна Бранева.


Затова според нея е важно дневният режим да не бъде налаган с ограничения. "Вече няма да гледаш телевизия" звучи ужасно за детето, тъй като то получава усещане, че губи нещо много ценно, казва специалистът. Според нея подходът е добре да бъде по-различен - да се изработи с детето график на неговите ангажименти и свободно време. В този график са вписани както задълженията, така и "удоволствията" според разбиранията на детето, като изпълнението на едното може да бъде обвързано с възможността за другото. Разбира се, не във всички случаи, за да не остане детето с впечатление, че си "купува" свободното време. Напротив, свободното време е негово право, но то има и задължения, някои от които са стриктно определени предварително, други биха могли да бъдат определени в зависимост от деня и нуждите на детето.


Важното е като родители да намираме мотивацията в близкото обкръжение на детето, в сегашните му мечти и цели, а не в нашите собствени, съветва психологът Инна Бранева.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Гита Ог
    Гита Ог
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Режимът би трябвало да е изграден още по време на годините, прекарани в детската градина и само да се нагоди за училище. Сравнително лесно би могъл да се изгради и в малките класове, но колкото по-голямо е детето, толкова по-трудно е това (а понякога почти невъзможно).

    Вещица от Овнерог
  2. 2 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1426 Неутрално

    Детето идва с изградени навици от детската градина.По-трудно е за деца които не са посещавали,но сега такива почти няма.Спартанският начин не помага.

  3. 3 Профил на Съни
    Съни
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Малко трудно е особено при най-малките да се осигури 10-11часов сън.Това означава вечер да си легнат в 19часа, което е невъзможно.но режимът наистина е важен, като изключим ученето вкъщи, тъй като след въвеждането на целодневното обучение, детето ще е цял ден на училище и смятам, че вечерите ще са по-скоро за почивка и евентуално ако нещо не е довършено в училище от домашните.

  4. 4 Профил на kotrag
    kotrag
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Ха, ''режим'', ''дисциплина'' и ''график''...все думи които не предполагат много много свобода...и освобождаване от ''стреса''.

    Фрустрацията на родителите не задължително трябва да преминава върху хлапетата - струва ми се единственото което може да вдъхнови последните е ''интереса и съпричастността'' , а не ''правилата'' и ''режимите''...но пък психолозите може би знаят по-добре.

  5. 5 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 1525 Любопитно

    Режимът е стереотип, който облекчава работата на психиката. Но, опитайте се да убедите децата в това. Те се бунтуват срещу всякакви правила, особено наложени от възрастните. И най обичат да ги нарушават.
    Първо казват "Не, няма" и едва тогава те изслушват. Понякога даже се съгласяват и изпълняват.

  6. 6 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Режимът е изключително важен, но дългата лятна ваканция до голяма степен го разваля и то за много дълго време. Друг е проблемът с редуването на смени. Втората смяна е истинско безумие и тук режимът просто пропада.

  7. 7 Профил на Калина Лазарова
    Калина Лазарова
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Пак ли ще въвеждат целодневното обучение? По мое време го имаше само на някои места и винаги много съм съжалявала децата, които са по цял ден на училище или занималня. Аз си стоях след училище сама вкъщи, но си ми беше добре и се чувствах свободна да разполагам с времето си, а не някой друг да определя с какво да се занимавам. Целодневното обучение е улеснение за съвремнните родители, които са по цял ден на работа, но дали децата ще се чувстват добре така?

    http://kalinalazarova.wordpress.com/
  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5754 Неутрално

    тоя умник дето е определил часовете за домашните явно хал хабер си няма от бг училището и от това как всеки учител смята предмета си за най-важен и тормози децата с домашни, проекти и други извънкласни занимания !!! Като добавим допълнителните език, компютър , математика, български и спорт работата става неуправляема и доста стресираща !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на milena_82
    milena_82
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Да бъдеш родител е една от най-трудните, но и най-приятните задачи. За да може да бъде изпълнена успешно, смятам да установя някакви правила – както за себе си, така и за детето си. Смятам,че непременно трябва да го има. Детето трябва по едно и също време да ляга и става, да подготвя уроците си, да се разхожда, да се храни, да тренира.

  10. 10 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3785 Неутрално

    До коментар [#9] от "milena_82":

    В момента, в който сложиш във възпитанието на едно дете "трябва", вече си изпуснал всичко

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  11. 11 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1828 Неутрално

    Моите деца си спяха следобед дори и в трети клас. Просто не знам как са били тези деца, които стояха по 10 часа в училището.

  12. 12 Профил на milena_82
    milena_82
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#10] от "Тони!":

    Съгласна съм,но не смяташ ли,че ние родителите "трябва" да сме по твърди и взискателни към възпитанието на децата си!

  13. 13 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5754 Неутрално

    До коментар [#9] от "milena_82":

    детето мила, не е пералня с програматор !!! Ще даде на късо !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  14. 14 Профил на Forgive me, if it was my fault
    Forgive me, if it was my fault
    Рейтинг: 1094 Неутрално

    Аз и първият учебен... Най-много ме беше страх да не объркам чина, на който съм седнала, и да се настаня на чуждо място на следващия ден...Огледах се внимателно да го запомня, но всички чинове ми се въртяха около главата като при ударен по главата анимационен герой.

    Никога не съм си лягала по някакъв зададен режим, пък и не се успивах. Гледах до късно телевизия и изпращах гостите на семейството си още с бодърстващ вид. Мисля си, че това дотяга на детето- толкова много "не-та", и програмиране. Това ни кара да свикваме и да се привързваме към монотонността. След време тази вътрешна, изкуствено създадена ограниченост се отразява в спонтанността и смелостта при взимането на важни решения. Човек предпочита да се прегърбва психически и да си казва "ама, така трябва, по-хубаво от сигурността няма и т.н..." или "Не мога да направя това при никакви обстоятелства, не съм свикнал/а"... Не казвам, че всеки ден трябва да е шарено отвлечен от действителните ангажименти и непредсказуем като света на Пипи Дългото Чорапче, но не може и да бъде и бушон, електрическа свръзка, алгоритъм, часовник... Получава се опредметено и обездушено детство. Самата ни природа, като сътворяващи с мисълта си нашия свят, е да съзнаваме, да размишляваме, да творим, да търсим и да любопитстваме, за да трупаме знания. Как това може да стане, ако преди това някой ни е казал до колко часа какво точно трябва да направим, и нищо друго не може да се измъдри в графика? Като виждам как някои майки обсебват децата си, се натъжавам... Те контролират всяко преглъщане, затичване, свада с друго дете на своето- направо, сякаш някой му изсмуква мозъка и го стряска, че дори най-обикновеното нещо е белязано с някакъв вид паника от страна на родителя. В такива моменти си спомням за класическите детски романи, в които децата играят на воля, авантюристично разглеждат и опознават света, забъркват се в сложни за решаване дилеми, порастват сами в опитността си с външния свят, а вкъщи се притичват запъхтени, колкото да "презаредят" с един голям сандвич или домашна лимонада/сироп. А що се отнася до храненето сутрин, едва ли има дете, което го харесва... Трябва дечицата да си хапват, когато са гладни, а това е често явление... Така че дори да пропуснат закуската в седем, те ще си я набавят в 8:45 почти сигурно.

    Smile, smile, a little baby!
  15. 15 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3785 Неутрално

    До коментар [#12] от "milena_82":

    Не. С твърдост и взискателност нищо не се постига. Детето не е куче, нито робот. Детето е човек, в повечето случаи по-умен от родителите си, доста по-адаптивен, но все още със силни и неуравновесени емоции. Правилния подход е да увличаш детето в посоката, която смяташ за правилна, като му държиш интереса, и с личния си пример. С дисциплина и взискателност нищо не става, но пък е най-лесно.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  16. 16 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Лягането вечер в определения час е истинска битка.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK