"На училище": Нагласата на родителите е решаваща за отношението на децата към училището

Инна Бранева

© Георги Кожухаров

Инна Бранева




В поредицата "На училище"  до 30 септември ще публикуваме полезна информация за най-важните неща, които не трябва да забравяте в дните преди и непосредствено след началото на учебната година. Тази седмица основната тема са как да помогнете на детето да се върне по-безболезнено от свободата на ваканцията към ангажиментите на училището, какъв е най-добрият дневен режим за ученика, кои са най-важните принципи за здравословно хранене, кои са необходимите медицински прегледи за ученика.

Отношението на родителите към училището и учителите се оказва решаващо за начина, по който детето ще се настрои към учебния режим и ще се отнася към учебните си задължения. За да се адаптира детето ви по-бързо и по-безболезнено към училищната среда, е важно преди това да си спомните за собственото си детство, преживявания и отношение към училище. Да си дадете сметка какви са собствените ви нагласи и очаквания към училището, учителите, вашата роля на родители в учебния процес и ежедневието на вашето дете. Това е съветът на психолога Инна Бранева към всички, които имат ученик вкъщи.


Преди да си помислим какво да кажем на децата за училище, е добре да помислим по какъв начин ние го възприемаме, съветва психотерапевтът. Според нея има два основни проблема, които се срещат в последно време в отношенията семейство - училище.




При първокласниците това е


промяната на нагласата към малкия човек


Обикновено до този момент той е бил дете, но когато тръгне на училище, изведнъж изискванията към него се променят. Дори на детето дълго да е говорено какво е училище и как ще се промени животът му, за него не е възможно да си представи доколко тази промяна ще обхване всекидневието му. Несъзнавано възрастните променят нагласите си към детето и очакват от него често повече отговорност и зрялост, отколкото е съответна за възрастта.


В стремежа си да бъдем по-стриктни и по-добре възпитаващи, понякога дори с болка в сърцето – променяме не само изискванията си към детето, но и цялото си емоционално отношение към него. Детето може да се почуства объркано, не просто режимът му е променен, но и възрастните около него са по-различни. Често порасналите вече хора си спомнят тръгването на училище като край на детството. Но поне до 11-12 години, когато навлиза в предпубертета, то си остава дете, дори да говори, да изглежда, и да се държи като голям човек. И детството му не бива да свършва по-рано, уточнява Инна Бранева.


"На училище": Нагласата на родителите е решаваща за отношението на децата към училището

© Георги Кожухаров


Вторият голям проблем е


отношението на родителите към училището


Когато един родител не пази много добри спомени към своето училище, чул е от свои познати много отрицателни истории, създал е в себе си отрицателно и неуважително отношение към училището, не може да очаква детето му да има положително отношение към тази институция, нито да харесва учителката си или да посещава с желание класната стая.


Дори родителят да казва на детето си, че то трябва да учи и да ходи на училище, поведението му, думите, тонът, жестовете дори могат да дадат на детето точно обратното послание: че училището е нещо отрицателно, предупреждава психологът.


Децата са изключително чувствително към знаците и емоциите на своите родители. Поставени в ситуация на "двойно послание" (double bind)  те не знаят на кое да отговорят: дали на това, което всички възрастни им казват - учи, за да сполучиш; или на това, което им демонстрират – че днешното образование за нищо не става, учителите не са достатъчно подготвени и мотивирани, училището не е заинтригувано от децата.


Според Инна Бранева разбирането на родителя (най-често чрез собствените спомени от тези години) за срещата на детето с училище е в основата на добрата подкрепа за адаптирането на детето, неговата мотивация и изграждане на положителна самооценка. Всъщност първата и основна функция на училището (особено в първите три години) е социализиращата.


Добре всички са доволни и да се радват, когато децата имат добри оценки и се справят със задачите си. Но много по-важно за цялостното развитие на детето е то да се чувства комфортно в училищната среда. Това не зависи толкова много от оценките, колкото от отношенията, които създава с учителите и със съучениците си, от начина, по който са поставени очакванията и изискванията на родителите. Разбира се, трудности винаги има. Но със спокойствие, време и разбиране всичко е преодолимо.


Ако родителите имат свръхизисквания


и свръхочаквания, детето не се чувства комфортно в училище, защото излиза, че никога не е достатъчно добро.


Ако родителите нямат уважение към училището като институция и към учителите, това също не е добър сигнал за детето. Разбира се, в училище се срещат всякакви хора. Има такива, които са родени таланти. Има и такива, които са временно там, докато си намерят друга работа и нямат умения и опит за работа с деца. Но въпросът е, че когато поверявам моето дете на една институция, е добре да покажа доверието и уважението си към нея предварително, прави уговорката специалистът. Добре е майките и татковците да си спомнят за хубавите моменти от училище и да ги споделят с детето си.


Второто важно правило, за да се чувства детето добре в училище, е да не подценяваме проблемите му там. Децата винаги трябва да се изслушат, дори и в ситуации, в които възрастният няма решение как да преодолее възникналият проблем. Когато изслушваме децата, това им показва, че тяхната връзка с нас продължава, че те не са излезли от детството. Не бива да очакваме, че училището ще поеме всичките възпитателни и закрилящи функции, предупреждава психологът.


Ако един родител прехвърли тези задължения на училището, рискува да подмине важни събития от живота на детето, които биха могли да бъдат определящи или понякога дори травмиращи за него. 


Инна Бранева съветва родителите да поставят на децата


по-скоро кратки и ясни цели


които съответстват на техните представи за живота. Да намират мотивация за тях в сегашните им мечти, отколкото в цели, формулирани според разбиранията на възрастните. Когато едно дете е на седем години, за него не е достатъчно стойностно да му обясняваме какво ще бъде на 20 години. То просто не може да си го представи. Един родител би могъл например да не противоречи на желанието на детето да кара боклукчийски камион, т.к. това желание може да даде стъпка за мотивиране на детето към училище: "Искаш да караш такъв камион, като пораснеш? Това е интересно. Но за да караш такъв камион, ти трябва да се научиш да четеш, за да можеш да си вземеш книжка. А книжките за камиони са още по-специални." Така би могъл да изглежда разговорът на една майка с детето в първи клас.


Родителите не бива да лъжат децата


предупреждава още психологът. Ако самите те не са имали много висок успех в училище, не бива да прикриват това. Лъжата рано или късно излиза наяве и децата се чувстват предадени, защото забраната за лъжа е един от основните постулати във възпитанието. Родителят би могъл да признае, че не е имал високи оценки по всички предмети, но да сподели какво му е харесвало в училище, нещата, които е научил там. Или дори тези, които не е научил, но би искал да научи, ако имаше тази възможност. Всеки такъв разговор предава на детето послание за подкрепа. 


Добре е родителите да изберат от собствената са житейска история тези моменти, в които са се чувствали добре, и да разкажат на детето си за приятелите, за любим учител, защото нищо не мотивира по-добре от личния пример, съветва Инна Бранева.


"На училище": Нагласата на родителите е решаваща за отношението на децата към училището

© Юлия Лазарова


Важно е възрастните


да се отнасят внимателно с раздялата


на която децата са подложени, ако са в първи клас или ако сменят училището и учителите си след четвърти и седми клас, уточнява експертът. Родителите, гледайки в бъдещето на детето, са склонни да не обръщат внимание на това събитие. Но всяка раздяла е загуба и има емоционални измерения, дори и детето да го очаква светло и прекрасно бъдеще.


Психологът съветва родителите да се опитат създадат връзка между миналото и настоящето, като например помогнат на детето да продължи да се вижда с любимите си приятели от детската градина или от стария клас. Да му обяснят, че влизането в нов клас не значи непременно раздяла завинаги. Добра работа в такъв случай би могъл да свърши пример с приятели на мама и татко, които те са запазили от детските си години.


Важно е родителите да осъществят


добър контакт с учителите


Как се срещаме с тях, как говорим с тях – всеки елемент дава информация на нашите деца и те действат според това, което несъзнавано предполагат, че ние искаме от тях. Ако нагласата на родителите към училището като институция е предварително отрицателна, несъзнаваната лоялност на детето го подбужда към провокативно поведение. Когато родителите и учителите си имат взаимно доверие, тогава детето може да изгради здравословна лоялност към училището и да се чувства там добре и на сигурно място.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на unrealll
    unrealll
    Рейтинг: 418 Любопитно

    Нещо интересно на тема детска психология:
    http://alturl.com/yeiaw

  2. 2 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    Зависи от взаимоотношенията в семейството.

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4478 Неутрално

    никога не правете децата свидетели на разговорите ви с учителите освен в случаите когато това е неизбежно !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1822 Любопитно

    "...да си спомните за собственото си детство, преживявания и отношение към училище..." - блажени са вярващите, а ПСИХОлозите, най-вече! Сред МАСИТЕ, сред НАРОДОНАСЕЛЕНИЕТО да теоретизират, а ТАМ ще са наясно и с практиката, най-вече!

    Коментиране на анализираното, вече...
  5. 5 Профил на vld
    vld
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Някак си не ми се връзва снимката в началото с текста. Когато се говори и се съветва какви да са взаимоотношенията към децата, как те се променят, изграждат и т.н. ... и снимка с куче. Е, някак си не върви.

  6. 6 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    Каквото и да е отношението на родителите към училището, решаващо е отношението на обществото! А нашето общество доста дълъг период от време не може да формулира своите изисквания към образованието!

  7. 7 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 423 Разстроено

    Родителят е много важен, несъмнено. Но един калпав учител може да разбие всичко. Имам чувството, че от години се правят експерименти с образованието и то не с добри намерения. Вече си мисля, че целта е да се съсипе образованието. Прост народ - слаба държава!

  8. 8 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Лелка с псе ще дава съвети за деца. Едва ли, не.

    Winora forever
  9. 9 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2244 Неутрално

    Статията е много хубава и нужна, ако бях начална учителка веднага бих я споделила с родителите на първата ни среща. Научих се да чета на около 5, защото у дома всички четяха всеки ден и веднъж мама просто ми предложи да се науча, за да не завися от техните ангажименти. Родителите ми никога не са си позволили да коментират мои преподаватели пред мен и аз уважавах дори тези, които сега оценявам като недостойни за уважение.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  10. 10 Профил на Бил Тамусен
    Бил Тамусен
    Рейтинг: 543 Неутрално

    В Прекрасния нов свят децата не знаят азбуката и таблицата за умножение в 8. клас, но всички са последния айфоун (не който и да е смарт-фоун). Не, че родителите ги интересува. В Прекрасния нов свят училището е занималня за инфантилно израстващи деца, учещи всичкология, докато родителите изкарват пари да връщат кредитите си на банките. Пак в Прекрасния нов свят училището и психолозите работят против семейните ценности, защото такива няма тъй като децата се случват на родителите само под въздействието на алкохол, и те ги оставят, вярвайки на системата да ги възпитава. И в Прекрасния нов свят всички са щастливи.

  11. 11 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    Нищо подобно.
    Качеството на училището е основа на всяка "нагласа".
    Ако заинтересуват детето, то 10 години няма да "ходи" на училище, а ще му се радва.

    Пак руски дивотии в обръщение.

  12. 12 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    [quote#3:"КМЕТ В СЯНКА"]никога не правете децата свидетели на разговорите ви с учителите освен в случаите когато това е неизбежно !!![/quote]
    Абсолютен нонсенс!
    Култивиращ двуличието и лъжата. Култивиращ "двете" истини, "многото истини".
    Най- голямата грешка на Бг Педагогика е че, третира децата като "деца", и им говори като че ли говори с "кукли". Това е вреден руски навик- ние сме пълни с Руски подсъзнателни дивотии.

    Искреността предполага, с децата да се говори като с възрастни- да се говори открито, честно и ясно. И да няма "тайни" срещи по повод децата ни, с когото и да е било.

  13. 13 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1075 Неутрално


    "Важно е родителите да осъществят

    добър контакт с учителите

    Как се срещаме с тях, как говорим с тях – всеки елемент дава информация на нашите деца и те действат според това, което несъзнавано предполагат, че ние искаме от тях. Ако нагласата на родителите към училището като институция е предварително отрицателна, несъзнаваната лоялност на детето го подбужда към провокативно поведение. Когато родителите и учителите си имат взаимно доверие, тогава детето може да изгради здравословна лоялност към училището и да се чувства там добре и на сигурно място."

    Да! Да! Да!...

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  14. 14 Профил на Crux
    Crux
    Рейтинг: 421 Любопитно

    Слабичко.
    Моите спомени са от СОЦИАЛИСТИЧЕСКОТО училище, което си беше лека форма на казарма. Униформи, дежурни, строй, Клас, стани! Клас, мирно! Другарко еди-коя си, пети В клас е готов за часа по..., команди, крясъци, пионерски поръчения, сборове, простотии, за материала, който се изучаваше, особено по хуманитарните дисциплини, няма да говоря... Искрено се надявам, като родител на първокласник, че днешното училище е по-различно от онова от моето детство. Тъй че трудно бих могъл да дам на детето си каквито и да е съвети, базирани на моя опит, защото той първо е доста отрицателен и второ е ирелевантен.

    Never underestimate the predictability of stupidity
  15. 15 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    Нагласата на родителите е като на ученика в съответния клас,с разликата, че повтаря или потретя)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK