"На училище": Пей и свири сърце

"На училище": Пей и свири сърце

© Георги Кожухаров




В поредицата "На училище"  до 30 септември ще публикуваме полезна информация за най-важните неща, които не трябва да забравяте в дните преди и непосредствено след началото на учебната година. Тази седмица основната тема са подходящите занимания за децата след училище - езици, спорт, изкуства.

Музика, музика, музика. Звучи постоянно и навсякъде около нас. Слушаме я, търсим я, наслаждаваме й се. За това усещане няма възраст. Разликата е в това, че при по-зрелите мозъци, това е осъзнат стремеж и емоция, докато при децата музиката е предимно инстинктивно и първично преживяване. Какви са ползите от уроците и заниманията с музика, как да усетим дали малките имат музикален нюх и кога да ги подтикнем към него?


"Всички деца, независимо на каква възраст, но особено по-малките, реагират изключително инстинктивно, много емоционално и първосигнално на музиката. Няма значение дали просто ще потрепнат, ще се усмихнат от весела мелодия, ще се натъжат рязко от тъжна, ще подксачат, танцуват или нещо друго", споделя Богдана Атанасова, която е млад преподавател и докторант по джаз и поп пеене в Нов български университет, работила е с деца на всякакви възрасти и от скоро преподава музика на деца до 5 години в частно софийско училище.




Наскоро имала случай, когато едно от малките момичета в училището се разплакало внезапно, докато слушали заедно в час сюита на Бах. Оказало се, че детето се разстроило от тъжната мелодия и се сетило за наскоро починалия си дядо.


"Много родители бъркат силната емоционална реакция с музикална даденост. Ако детето наистина реагира по-силно от обикновено на определени музикални звуци, може да се окаже, че в него се крие някаква по-голяма предразположеност", казва тя.


"На училище": Пей и свири сърце

© Георги Кожухаров


Как обаче да разберем дали детето има музикални заложби? Един от най-елементарните малки тестове, които могат да се правят, е с възпроизвеждането на дадени мелодии. Ако детето ви може веднага да пресъздаде някаква малка музикална част, значи то има умението да чуе, обработи и предаде информацията с интонация. Това не е лесно за всички. Някои чуват, но не могат да предадат тоновете правилно, други нямат чувство за ритъм, трети имат нужда от много повече време, за да запомнят и повторят чутото, допълва още Богдана.


Това обаче съвсем не значи, че ако този специфичен музикален слух го няма на ранна възраст, той няма шансове да се прояви по-късно. Никой не дава краен или начален срок за заниманията с музика, но всички препоръчват те да започнат възможно най-рано под различни форми. Може да е просто чрез пеенето на песнички вкъщи или използваните на по-прости и елементрани инструменти, особено ударни, за които е достатъчно детето просто да има чувство за ритъм.


Един от основните тестове за това дали би ви се отдавало свиренето на барабани, например, които и сами може да изпробвате върху себе си, споделя още Богдана, е да се опитате с едната ръка да потупвате в един ритъм по масата, а с другата да правите равномерни кръгови движения върху корема си в различен такт. Ако умеете това, означава, че мозъкът ви може да изпраща различни двигателни сигнали към различни части на тялото. При детето това е знак, че има умението да изпълнява две различни неща ритмично и едновременно.


Много интересни такива уроци, свързани с барабани, са т.нар. Drum Circle, посочва тя, в които не само се учат музикални основи, но и се създава усещане за работа в екип, сътрудничество, приятелство и самочувствие.


"Много често децата първи проявяват инициатива да се занимават с музика. Искат да пеят, казват на родителите си, че имат желание да свирят на даден инструмент. Това се случва дори и в семейства, в които родителите нямат изявена музикална култура или пък интерес към този вид изкуство, а у дома не се е наблягало на музиката като нещо важно", разказва Юлия Ненова, която е дългогодишен преподавател по пиано в предучилищна и училищна възраст, а преди това дълги години е и директор на бургаското музикално училище. Тогава, допълва тя, е важна ролята на родителите, които решават дали да подкрепят или не това желание.


"На училище": Пей и свири сърце

© Красимир Юскеселиев


През последните години, според наблюденията й, има възраждащ се интерес към училищата по изкуства особено за по-малките деца, което е положителна тенденция.


В момента можете да запишете детето си на 5-годишна възраст в държавна предучилищна с изучаване на даден инструмент или балет. В началото изборът е между по-основните инструменти като пиано, цигулка, виолончело и ударни инструменти. За това обаче дори и най-малките минават през тест, с който специалисти педагози проверяват дали детето има минимален музикален слух. Същото е и условието за началните класове. Оттам насетне за прием в училище се минава през изпит по инструмента, както и по солфеж.


Разбира се, винаги можете да запишете детето си на частни уроци или школа по даден инструмент дори и по-рано. Какъвто и да е той, казват педагозите, заниманията с него ще имат дълготраен ефект.


"Заниманието с музика, както и въобще с изкуство, дава една много добра духовна основа. Това е храна за душата. Дори и детето да не продължи да се занимава усилено с пеенето или свиренето, тези неща обикновено стават хоби с годините или просто остават като трайна любов", казва още г-жа Ненова. Според нея друг много важен ефект от тях е възпитаването на уважение към труда, усилията и самодисциплината, които малките полагат, за да изучат даден инструмент. Полагането на стабилна културна основа и интерес също са много благотворни.


"На училище": Пей и свири сърце

© Георги Кожухаров


Според Богдана не само чисто възпитателният елемент от заниманията с музика е важен. "Музиката развива огромна чувствителност, много по-дълбок поглед и слух към заобикалящия ни свят - нещо, което може да е от полза на всеки във всеки един момент и ситуация от живота му."


Съвсем наскоро учени публикуваха в изданието Neuroscience резултати от изследване, според което децата, свирили на инструмент дори като много малки - преди 5-годишна възраст, развиват много по-добри мозъчни рефлекси при сложни и комплексни звуци. Сравнени с други, които никога не са посещавали уроци по музика, те се справяли по-добре при разпознаването на различни звукови честоти. Тази подобрена слухова способност помага на слушателите да проследяват по-лесно разговори в шумни обстановки като тези в ресторантите например или с други думи - това колко добре чувате днес, до голяма степен е свързано с това дали сте се занимавали с музика по-рано в живота си, без значение за колко дълго.


Със сигурност всички деца, които притежават емоционалния заряд да творят под каквато и да е форма, са много по-чувствителни към своите постижения. Важно е да бъдете честни с тях, когато не се справят или не полагат достатъчно усилия, които не е задължително да са мъчително много. Ако детето ви няма заложби, не го пренатоварвайте. Важно е обаче също така да го поощрявате и хвалите, когато се справя добре или показва, че има желание да постигне повече.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 969 Весело

    Всичко това е вярно! Аз от най - ранна детска възраст съм закърмен с животворен hard&heavy metal rock , което е една отлична духовна основа и винаги захранва душата ми със светъл оптимизъм!

  2. 2 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1086 Весело

    Отлично!

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  3. 3 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 544 Неутрално

    Децата трябва да свикват и с по-сложните неравноделни ритми, разпространени много в народната музика, както и в модерни стилове като IDM и някои видове джаз. Тези 'объркани' (на първо слушане) ритми всъщност крият по-голям ефект върху съзнанието.

  4. 4 Профил на Бил Тамусен
    Бил Тамусен
    Рейтинг: 521 Неутрално

    „sm@rt смарт дни на класическата музика“ ... катастрофа!

  5. 5 Профил на Мадлен
    Мадлен
    Рейтинг: 418 Любопитно

    Децата определено имат усет към музика, затова и от малки развиват завидни танцувални умения, които биха затруднили всеки възрастен човек

  6. 6 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 924 Любопитно

    Добре е децата да се записват в музикалните школи. Дори да не станат музиканти, музиката ще стане тяхна потребност и няма да могат без нея. Тя дори дава утеха в тежки моменти.

  7. 7 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Хубава статия. Наистина е хубаво децата да се занимават от малки с музика. Освен всички положителни резултати свързани с емоционалната и естетическа наслада на децата, свиренето на музикален инструмент също води до равномерно развитие и на двете полукълба на мозъка, тъй като участват и двете ръце и обикновено изпълняват различни движения. Повишава координация, концентрация, а децата от малки научават, че колкото повече се трудиш, толкова по-добър ставаш, което е доста здравословен житейски урок. А за родителите плюсът е, че винаги имат приятна музика вкъщи. В България все още има добри специалисти, които работят на достъпни цени. Частните музикални школи предлагат обучение по музикален инструмент на цени, които са силно конкурентни на световната практика. Това, което в чужбина е лукс -уроци по пиано, цигулка, акордеон и пр., в България е достъпно за семейства със средни и дори ниски доходи. Съвет към всички родители: възползвайте се, докато все още ги има тези всеотдайни на работата си преподаватели.

  8. 8 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Ето нещо интересно, което забелязвам в музиката и ме дразни. Съвременната музика се изпълнява с някакъв много строен, подреден, стерилен темперамент на инструментите. Няма я креативната разстроеност, която да ги кара да звучат сложно. По-често звучат модно, изчистено, плоско, иноксово.

    Иначе малкият ще свири на пиано, усещам го как ще му стане интересно, ама още е малък и ще се повреди от идеята. Но на 5-6, ако прояви интерес- цените са прилични, учители има.

    Аз продължавам да си ходя на пиано на дърти години, развива интелекта повече от всякакво четене и ми струва по-малко, отколкото да си сменям смартфона всяка година- не че имам смартфон... имам пиано.

  9. 9 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#3] от "blaf":

    Преди неравноделните ритми -фолк- джаз ,не е ли по добре да "усетят"по лесно разбираеми музикални съчетания?Рок,R&B,
    или по добре за начало Барок,класика,романтизъм.....за които е доказано как влиaят на IQ.Джаза е импровизация и не винаги се вмества в норми .Но иначе съм съгласен ,защото децата приличат на повечето(велики) джаз изпълнители и по това че не са можели и да четат....не само ноти.Като циганина..... Джанго Реинхард...

  10. 10 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 544 Неутрално

    До коментар [#9] от "the_fat":

    Разбира се, то е естествено да започнат с това, при условие, че 99% от музиката около тях е с равноделни ритми.

    Като бях малък много трудно ми беше да хвана някои прости неравноделни ритми като 7/8 (при ръченицата например) и даже се чудех как може да се играе на такава музика. Но като пораснах започнах да схващам броенето и всъщност открих, че ми е интересно да ги слушам.

  11. 11 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 924 Весело

    До коментар [#10] от "blaf":

    Аз, като малка, не обичах народната музика. Изобщо!
    Но сега...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK