Отново на училище – или как сугестопедията ще върне 60 деца в класните стаи

Отново на училище – или как сугестопедията ще върне 60 деца в класните стаи

© Цветелина Белутова, Капитал



"Това е ненасилствен метод за обогатяващо образование и обучение, който използва достиженията на класическото изкуство, игрите, музиката и любовта на учителя към децата за преподаване на многократно увеличено количество учебен материал" - така  Теодор Василев определя новата методика на обучение, по която около 60 деца ще бъдат мотивирани отново да учат или да наваксат важен, но пропуснат учебен материал в училище.



По данни на просветния министър Сергей Игнатов за 3 години процентът на отпадналите ученици от образователната система е намалял от 14.7% на 12.8%. Това бил голям успех според Игнатов, защото средните стойности за Европа се движели около 13.5%.

Системата се нарича сугестопедия и е дело българския учен проф. Георги Лозанов. "Целта ни е да вкараме тази методика, разработена през 60-ти и 70-те години на миналия век, в работата на училища с деца, които имат най-голяма нужда от това. Това са най-вече деца от ромски произход, които не се справят с материала, отношението към тях е често негативно и те са третирани като неграмотни и без качества за бъдеща реализация", обяснява Теодор Василев.




Той е председател на Народното читалище "Бъдеще сега" в село Гудевица, известно с разработването и прилагането на методи за неформално образование. Днес Теодор Василев, заедно с още 63 директори на училища и председатели на неправителствени организации, получи на церемония в Министерския съвет договор за финансиране на одобрен от Министерството на образованието проект.



Народно читалище "Бъдеще сега" е организация с успешен многогодишен опит в неформалното образование. До момента организацията е осъществила 8 по-големи проекта финансирани от международни фондове. Проектите засягат предимно областите на екологично неформално образование, гражданско образование, и мотивиране и активизиране на деца и младежи.


В читалището членуват 63 души. В работата му са въвлечени стотици доброволци, както и експерти в областта на образованието, екологията и младежката активност.

Мисия на всички проекти е да предотвратят отпадането на деца от училищата или да реинтегрират тези, които образователната система вече е изпуснала. Всеки от проектите ще бъде финансиран с между 50 хил. и 390 хил. лева със средства по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси".


"Един от характерните елементи на сугестопедичното преподаване е използването на истории - всички ученици още от първия ден, в който влязат в училище и конкретния предмет, влизат и в една история. Те може да сменят имена и ролите си и така да разиграят учебния материал", обяснява експертът по неформално образование.


Според него, разиграването на сюжети ще е изключително ползотворно за ромските деца, които често са пренебрегвани заради произхода или знанията си. Чрез този начин на учене те ще могат да се превъплътят в актьори, научни работници, режисьори, експериментатори, исторически хроникьори. Децата имат право да изберат ролята си, която всяка е предварително съобразена с учебния материал.


Отбелязва, че чрез методите на сугестопедията се преподава модулно – тоест предметите не се сменят заедно с часовете. Целият материал се взима наведнъж, за да не се разкъсва играта. Учителите по проекта, планират да започнат първо с модул по английски език.

Отново на училище – или как сугестопедията ще върне 60 деца в класните стаи

© Красимир Юскеселиев


Теодор разказва, че още преди самото кандидатстване екипът, написал проекта, е бил изправен пред голяма дилема - да включи ли официално термина сугестопедия като основен акцент на програмата или да я представи само като иновативен метод за бързо и качествено учене. Колебанието дошло от факта, че сугестопедията все още не е призната официално в българските училища като метод на обучение, въпреки че се прилага и работи успешно на много места.


Пример за това било варненско училище, където преди три години учителката на една от паралелките с първокласници започнала да прилага сугестопедичните похвати. Теодор разказва, че за по-малко от месец децата можели вече да четат и пишат гладко, а в средата на втори клас решавали задачи по математика от сборниците за четвъртокласници.


"Така че, говорим за много бързо учене, което обаче не е насилствено. Средата е красива и интересна, а децата са заобиколени от музика, изкуство и игри. Време е обществото да се отвори и публично да започне да се говори за този метод", апелира Теодор Василев.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1445 Неутрално

    Ами, чудесно. Дано методът е успешен и съумее да мотивира и ограмоти циганетата, че не ги ли образоваме в близките 20 години, не ми се мисли какво ще е бъдещето.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  2. 2 Профил на jovo.im
    jovo.im
    Рейтинг: 5 Неутрално

    С други думи по 6500лв да научим циганин чрез танци и игри да чете?! Това не е сериозно!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK