Колко струват ученическите екскурзии и някои учители

Колко струват ученическите екскурзии и някои учители

© Красимир Юскеселиев



Колко пари получава един учител, когато придружава ученици на екскурзия? Правилният отговор е - колкото успее да се споразумее с туроператора. По закон това са 10 лева при еднодневна и 20 лева при по-дългосрочна екскурзия. По неофициална информация - поне 5 пъти повече.


Проблемът е известен от години - и на преподавателите, които не влизат в такива пазарлъци, и на туристическите фирми, и на инспекторатите по образование. Съществува от 90-те години, но едва сега в София се прави първи опит за въвеждането на ред при командироването на учители и спирането на практиката на комисиони "под масата".


Механизмът




Най-често учителите, които търсят допълнителна облага, предлагат на своите възпитаници безалтернативна оферта за екскурзия или зелено училище. Те нямат задължението да предлагат няколко варианта за избор от учениците и техните родители. Точно така се създава предпоставка решението да зависи от това с кой туроператор ще се споразумеят по-изгодно и колко пари ще получат извън разходите за храна и престой, които получават по правило.


"В момента това командироване е стигнало колосални размери", каза пред "Дневник" заместник-председателят на Националната асоциация за младежки и ученически туризъм Свидна Динева, която е и собственик на "Лоял Травел". По нейните наблюдения командировъчните са достигнали по 100 лева на ден, а "даже и повече".


По този начин за зелено училище от 5 дни един учител получава 500 лева, а за десетдневен летен лагер поне 1000 лева.


"Нямам нищо против всеки човек да получава заслужени пари за труда си. Изключително ангажиращ и натоварващ е трудът на преподавателя, но според мен в България няма професии, които да получават такива пари", добави Динева.


Проблем остава и по какъв начин парите биват изплащани. Легалните варианти са с договор за дарение на училището или с граждански договор.


Колко струват ученическите екскурзии и някои учители

© Георги Кожухаров


На практика обаче има случаи, при които учителят получава възнаграждението на ръка и не го декларира. Така не плаща здравни и пенсионни осигуровки, а туроператорът скрива оборот. А цената, която ще плащат родителите за екскурзията на децата си, се покачва, колкото повече пари получава учителят.


Динева посочи такъв пример за еднодневна екскурзия Габрово - Казанлък, която при някои фирми достига до 26 лева, докато при други е 15-16 лева. По нейна информация това се дължи на даваната на преподаватели сума. При това фирмите плащали, без да спорят - толкова, колкото каже учителят.


Свидна Динева изрази опасения, че се създават предпоставки учителят да не избира най-добрата оферта на съотношението цена и качество, а да насочва децата към избор на най-високоплатената за него. "Конкуренцията между нас не е база продукти - това, което предлагаш, ами на база госпожата коя фирма ще хареса и откъде взима повече пари", добави заместник-председателят на асоциацията за младежки и ученически туризъм. Според нея този вид нелоялна конкуренцията вече се е разраснала повсеместно.


Опит за промяна


Проблемът е заложен в Наредба 2 към закона за туризма, която урежда детския и ученическия отдих. В нея пише, че едно от задълженията на директора е да командирова служителите си. Не е уточнено, че не може да има друго плащане към учителя от туроператора.


След приемането на нов закон за туризма, което се очаква до края на мандата на това Народното събрание, ще бъдат сформирани и работни групи за написването на нови наредби към него. Това се предвижда и за Наредба 2, която е приета през 1997 г.


Цялата процедура може да приключи най-рано през 2014 г. Дотогава инспекторатите могат да се опитват с указания да решат проблема.


Темата беше разисквана на среща между столичните директори на училища и регионалния инспекторат в началото на миналата седмица.


"Пред нерегламентирани договаряния между учители и туроператори не трябва да си затваряте очите", каза шефът на инспектората Ваня Кастрева пред директорите. Тя представи указания за провеждането на екскурзии и зелени училища, в които се препоръчва командировъчните на учителите да бъдат съобразени със заложеното в закона.


Колко струват ученическите екскурзии и някои учители

© Николай Дойчинов


"Не може да приема отговор на директор, че не знае колко пари получават подчинените му", добави тя. Посочи ръководителя на 100 Основно училище "Найден Геров" Румяна Темелкова, която "имала подобен проблем".


Темелкова, която присъстваше в залата, каза пред "Дневник", че учител се е опитал да отклони средства за себе си от общата събрана сума за няколкодневна екскурзия. Тя обаче е успяла да разбере за "договора" му с туристическата агенция и е отказала да подпише.


Представител на туристическа агенция "Хестия", който присъстваше на събранието, се обяви против промените: "Не може учителите да се грижат за децата без никакво възнаграждение." Предложението  беше да се създаде регламент, по който парите да следват натоварването.


Да има регламент в тези плащания, поиска и председателят на учителския синдикат Янка Такева. Пред "Дневник" тя каза, че нужната прозрачност може да се постигне и чрез училищните настоятелства.


Наддаване


Майка на първокласник в столично училище разказа пред "Дневник", че учителката е отказала да даде шанс за избор на екскурзия. Това събудило подозрението й и след справка установила, че цената надвишава многократно офертите на повечето фирми. Тя разбрала още, че от години учителката предлага на учениците пътувания само с този туроператор.


Родители избягват да говорят по темата, защото се страхуват, че отношението към децата им може да се промени. Предпазливи в думите си са и учители.


От инспектората препоръчаха на директорите да свикат родителски срещи, на които да бъдат поканени туроператори. "След това е добре да се изготви протокол за избор, в който родителите да се подпишат", посъветва шефът на инспектората Ваня Кастрева.


"Нямам нищо против да направим предложение до парламента за промени в закона за командировъчните", каза Кастрева за "Дневник". Това може да стане по подобие на други професии, които получават по-високо от традиционното заплащане за командировка. Като важно условие тя постави и постъпването на информация за плащането до директора, което сега не е задължително.


Колко струват ученическите екскурзии и някои учители

© Юлия Лазарова

Изкривен пазар, неморална практика


Кризата свива разходите за екскурзии, но това не влияе особено силно на ученическите зелени училища. Според Свидна Динева причината е, че родителят би дал всичко, за да изпрати детето си веднъж годишно някъде със съучениците му.


Затова и секторът става все по-атрактивен за повече фирми. Само в София поне 100 туроператора предлагат екскурзии. Никой не води статистика колко пътувания с деца има през годината, обръщат внимание от инспектората по образование. Със сигурност обаче са стотици, дори хиляди на брой. Няма и точна информация какви обороти се въртят в този сегмент от пазара.


Остава въпросът от какво биват лишавани децата, за да може туристическата фирма в крайна сметка да излезе на печалба след приспадането на разходите, включително и на тези за учителите.


С не по-малка значимост е и моралната страна на въпроса. Учителският труд трябва да бъде добре заплатен, но при пълна прозрачност и ясни правила при получаване на допълнителни средства.


Поставянето на регламент ще осветли тези странични доходи, както и оборотите на туроператорите. Дори изплащаната сума да бъде повече от 10 или 20 лева на ден, важно е родителите, училището и обществото да знаят точно колко. Всички да са спокойни, че например автобусът не е стар, защото преподавателят е поискал стотина лева.


Ако като родител сте попадали в подобна ситуация, пишете на редакционния мейл dnevnik@dnevnik.bg.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (101)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1782 Неутрално

    Това все пак са пари, които се вземат от родителите и под масата се дават на учителите. Много морално ...

    Предразсъдъците са за ограничените.
  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    На практики като тази и вземането на пари от болни хора или роднините им по болниците трябва да се сложи край, един път за винаги.

  3. 3 Профил на vanichka
    vanichka
    Рейтинг: 8 Неутрално

    А кога ще напишете статия за това, дали е нормално заплатата на млад учител да е 450 лв. бруто!?!

  4. 4 Профил на fifi_5
    fifi_5
    Рейтинг: 568 Неутрално

    Добро утро! Това е проблем, който съществува от години. Има толкова нагли фирми и толкова алчни и безскрупулни учители.

  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    До коментар [#3] от "vanichka":

    Един учител не върши НИЩО. В най-добрият случай преподава нещо сътворено от някой гений. И като всеки посредник сипва вода във виното,за да е на далавера.

  6. 6 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1396 Весело

    "Изкривен пазар, неморална практика"

    Глупости. Налице е целият морал на пазара. И неговата същност. Човекът с най-много информация на терена има възможност да спечели от това.
    Всичко останало е "бля-бля" на заинтригувани "общественички" с бизнес в сектора.
    Заместник-председателят на Националната асоциация за младежки и ученически туризъм Свидна Динева, която е и собственик на "Лоял Травел", решила да заобиколи пазара и логиката му с нормотворчество.
    Само дето не е предложила на сборището, за времето на екскурзиите, па и месец преди това, гадните пазарници с дипломи на педагози да бъдат арестувани...
    Еле пазарът намали разходите на Лоял Травел.
    Свидна обаче шъ требе да се преквалифицира. Ако решим да "изправим" пазара. В звероукротител и любяща майчица едновременно, за времето на туровете на бъдещето на нацията.... Щото даскалите шъ се изпоразболеят за времето на зелените училища без плата и интерес. Със сигурност.

    Ecrasez l’infâme
  7. 7 Профил на Todor
    Todor
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#3] от "vanichka":

    Това е подгрявка за Дянков, който няма да вдига заплати. Не само за учители, просто поръчкова статия срещу определено съсловие. Чакаме сега и за други. Браво на Дневник.

  8. 8 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 990 Неутрално

    Практиката на ученическите екскурзии организирани от училищата трябва да се прекрати,
    1)защото има огромни предпоставки за корупция
    2)поставя по-бедните деца в неравнопоставено и дискирминационно положение.
    3)учителите поставят пред учениците по такъв начин, че нито те, нито техните родители да имат възможност за избор или за отказ!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  9. 9 Профил на vesel08
    vesel08
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Във Варна отдавна се подвизава фирма "СЕЙФ", която дава ОГРОМНИ суми на учителите. По този начин е разчистила пазара от конкуренция. Екскурзиите им са безобразни. Учителите безочливо предлагат само тази фирма.
    В статията става дума за екскурзии в страната, те са дребна риба, големите пари са в пътуванията за чужбина.

  10. 10 Профил на drachan
    drachan
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Може ли някой да обясни що за животно е това "зелено училище", май някакъв остатък от социализма. Между другото отдавна подозирах, че това е една голяма далавера за учителите.

  11. 11 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1396 Весело

    [quote#5:"deaf"]Един учител не върши НИЩО. В най-добрият случай преподава нещо сътворено от някой гений.[/quote]

    Верно е.
    Поне е очевидно от резултатите в някои случаи, а пък при теб първото изречение и досега работи.

    [quote#5:"deaf"]И като всеки посредник сипва вода във виното,за да е на далавера.[/quote]
    Мамката им и на даскалите смотани, дето не изобретяват, не измислят нови неща, не носят никакви ползи а само пре-по-дават... Па и като го дават онова нещо, го разреждат и каръшдисват..... нещото.

    Ecrasez l’infâme
  12. 12 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    Аз виждам проблема в данъчните. Те как са пропуснали да обложат допълнителните бонуси на учителите? А колко още такива бонуси се пропускат в други пазари? Няма лошо, учителите да вземат нещо отгоре (нали си го изработват реално), и фирмите да си търсят пазар (защото без учители няма да дойдат и учениците), но нека си плащат данъците. Да не стане като със забраната за шума, и забраната за пушене — от едната крайност ...в другата крайност, вместо всички да спечелят. Стига милиционерщина, трябват работещи закони.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  13. 13 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1637 Неутрално

    "Това се предвижда и за Наредба 2, която е приета през 1997 г.

    Цялата процедура може да приключи най-рано през 2014 г. "

    Тия годините ги нямат за нищо. Какво толкова ще измислят, топлата вода ли?

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  14. 14 Профил на vanichka
    vanichka
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#5] от "deaf":

    Ако мислите, че това наистина е така, има лесно решение. Родителите да си направят месечен график и да влизат в часовете на децата си - няма нужда да им се плаща за това, нали всеки иска най-доброто за рожбата си.

  15. 15 Профил на Peacock
    Peacock
    Рейтинг: 1072 Любопитно

    [quote#10:"drachan"]Може ли някой да обясни що за животно е това "зелено училище", май някакъв остатък от социализма[/quote]

    НЕ е остатък от социализма, а придатък на "демокрацията"

  16. 16 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    До коментар [#11] от "Graf":


    До коментар [#14] от "vanichka":

    Учителите са нашите естествени врагове. Айде не ми разправяйте,че някоя учителка не ви е тормозила като малки.

  17. 17 Профил на Съни
    Съни
    Рейтинг: 470 Любопитно

    Във всеки закон си има вратички и някои хора много умело се възползват.

  18. 18 Профил на moreto
    moreto
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Директорката на 100-но лъже абсолютно. Самата тя, а не някой учител е споразумявал поръчката с туроператора и съответно възнаграждението за себе си, за което има прокурорско разследване в момента.

  19. 19 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 694 Неутрално

    Не мога да разбера защо всички се правят на паднали от Марс? Такова ни е обществото - основано на материалния интерес. Такива са екскурзиите. Децата плащат "вноската" на учителите,училището ги командирова/ за което като родител не знаех , и фирмите им дават подкуп. Не е ли същата работа със стоте учебника по даден предмет.Купува си детето учебник,какъвто учителката каже. Ако учителят се смени ,се сменя учебникът и помагалата. А ние ,обществото ,защо мълчим за 12 клас ,който е само разходи за родителите и обществото и никакви нови знания за учениците. Това спира развитието им една година. УПК-та при социализма ,ако си спомняте ,бяха направени децата на научат някаква професия. Сега даже това не учат ,а цяла година от развитието на децата се краде ,за да има хорариум за учители.Демек работни места. Резултатът от работата на учителите го виждаме . Но учителското съсловие успява досега да избегне по оценката на труда им да си получават заплатите.

  20. 20 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 783 Разстроено

    [quote#7:"Todor"]Не само за учители, просто поръчкова статия срещу определено съсловие.[/quote]
    Поръчково е да се хули вестоносеца, а не да се анализира веста!? Дянков да провери от къде има безотчетни пари!? Органите да създадат прозрачни и незаобиколими правила за конкурентен избор и отговорност на избиращият...!?

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  21. 21 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1709 Весело

    Ама моля ви, това не е проблем единствено с екскурзиите.
    Всичко, което е за ученици е със завишени цени.
    Униформите са поне двойно по-скъпи от аналогични дрехи по магазините, но за сметка на това с двойно по-ниско качество на изработката и материята.
    Учебници за първи клас, около 60-70 стр - около 10 лв.:
    http://www.book.store.bg/p22004/bukvar-za-1-klas-tatiana-borisova-ekaterina-kotova-katia-nikova.html
    Ученически раници между 30 и 60 лв.

    Та учителите и екскурзиите, които могат да се откажат са най-малкия проблем...

  22. 22 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    До коментар [#19] от "cobanmaala":

    Много е трудно да се оцени трудът на учителя,защото той става видим едва когато детето порасне. Е,може някой да даде собствена оценка на някой учител,но как да го облечем в законова форма?

  23. 23 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 404 Неутрално

    Всички според мен пропускате най-важното - децата. Децата са най-прецаканите, защото с тази корупционна схема срещу немалка сума получават често изтърбушени легла, постна програма, раздрънкани автобуси и лоша до опасна храна. Темата е за училищните екскурзии и не бива да се измества към учителските заплати. Всеки нормален и интелигентен човек знае и разбира, че са абсурдно малки и че изобщо не съответстват нито на натоварването, нито на изискванията за учителската професия. Тази практика с подкупите (защото това СА подкупи) довежда до това, че се избира скапана услуга в ущърб на учениците при наличие на по-добри оферти. Така че държавата е длъжна да се погрижи тази практика да спре. Може училищното ръководство да избира да кажем 5 различни фирми и да се гласува на родителска среща, може министерството да разработи изисквания към офертите (какъв хотел или пансион, каква храна, какви автобуси, какъв персонал и пределна цена спрямо статистиката за миналата година), начин може да се измисли.
    Нямам нищо на учителите да бъде заплащано щедро, НО не за сметка на благото на децата.

  24. 24 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 726 Неутрално

    [quote#6:"Graf"]Глупости. Налице е целият морал на пазара. И неговата същност. Човекът с най-много информация на терена има възможност да спечели от това. [/quote]

    По голяма глупост не можа ли да измислиш.

  25. 25 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 644 Неутрално

    10-20 лева?! И какво се очаква да правят учителите за тези пари? Да ви кажа какво е положението във Франция - когато има такова "зелено училище" или подобна активност, при която децата отиват някъде извън града за повече от един ден, всеки един от придружаващите учители получават съвсем законно по около 100 евро на ден допълнително над заплатата си и това се знае от всички, защото е записано в сметката за екскурзията. Върху тези пари се плащат данъци и т.н. Ясно е, че никой няма да пази отрочетата за 10 лева и да носи отговорност как ще дивеят 24 часа в денонощието. Аз лично виждам проблем само в това, че доходът не е регламентиран, а не в това, че бил не 10-20 ами 50-100 лева.

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  26. 26 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1822 Гневно

    "предлагат на своите възпитаници безалтернативна оферта..." - в РИО си "затварят очите", макар че не трябвало(!), родителите "премълчават", а иначе от години всички си знаят - плащат за нереални услуги. Е, щом и "опит за въвеждане на ред" вече се прави, моооже и да стане нещо - да намалят тарифите, с които "зарибяват". Защо ли забравиха за ДЕЦАТА при Лим...

    Коментиране на анализираното, вече...
  27. 27 Профил на plamenss
    plamenss
    Рейтинг: 573 Неутрално

    Незнам откъде да започна!? - ако човек се "зарови" в тези схеми във всеки един град свят ще му се завие. Конкретно в ОУ "Райна Княгиня" Пловдив тези неща са пропити от корупция. Като се започне от фирмата в стола на училището и се премине към екскурзиите и зелени училища. Досега за зелено училище ни се "спуска" на нас родителите само една оферта за едно конкретно място и това е. Всяка година е по-скъпо. Затова аз лично тази година детето със спестените пари ще го водя на семейна почивка.

  28. 28 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Възможно е някои хора в системата да правят и такива работи. Обаче отговорността и проблемите да озаптиш и да контролираш трийсетина деца по време на такива екскурзии не може да бъде заплатена с никакви пари. Това е изключително рискова и неблагодарна работа, с която учителите обикновено избягват да се занимават. Така или иначе после ще оберат само негативите, нерви, безсънни нощи, а може и бой.

    malart.blog.bg
  29. 29 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Дайте да не търсим вината там където не е, нито е в пазара, нито е в учителите. Вината е в родителите, защото ако учител си поиска пари за командировката, защото това за учителя е командировка, а не екскурзия, родителите биха скочили, че това е неморално и неправилно.

  30. 30 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Между другото подобен тон на статията ми напомня за антиучителските материали по време на стачката, когато работата им беше омаловажавана и бяха очерняни най-безсрамно. Но това е проблем на цялото ни общество, което не зачита никакви авторитети. А без авторитети пътят е мъчителен и с безславен край.

    malart.blog.bg
  31. 31 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#22] от "deaf": Няма нужда да откриваме топлата вода. Имах един учител по математика в гивназията 1972-76. Изчезна за 2 години и се върна. Оказа се че бил на работа в Ангола. Правим казва начален тест с децата,тетрадчиците номерирани и ги изпращат някъде да ги оценят. При нас идват нечии тетрадки. В края на годината същото. В селата и "градовете" на тогавашна Ангола преподаватели от България, Франция, Белгия .Обучение ,еднакво навсякъде ,защото критериите са еднакви.
    И не чакат да стане ясно ,че гимназисти могат да четат ,ама не разбират смисъла и да почнат да се вайкат. Малкият ми син завършва елитна гимназия. Та като знам какви са елитните гимназии ,за другите мога да си представя.

  32. 32 Профил на don_spiridon
    don_spiridon
    Рейтинг: 380 Неутрално

    Чак сега разбрах защо в детската градина на сина ми ми поискаха 18 лв. за еднодневна екскурзия до Витоша, като храната със сигурност е приготвена в градината, а не се доставя от туроперато

  33. 33 Профил на studentka
    studentka
    Рейтинг: 938 Разстроено

    СЪЩАТА ИСТОРИЯ ОТ МОЯТА КЛАСНА. И което е по-лошото, тези, които не искат да отидат са буквално тормозени и подлагани на разпит по единично, докато не се съгласят. Това нямам пари, това сестра ми има бал, няма такива опции

  34. 34 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Аз оценявам предложенията, като ги сравня с цената за същия маршрут, изминат със семейния автомобил. ПОЧТИ ВИНАГИ ЦЕНАТА НА УЧЕНИК Е 1.5 до 2пъти по-висока от цената на автомобил с 5 души на борда!
    Сами си направете изводите!

  35. 35 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    До коментар [#31] от "cobanmaala":

    Професията на учителя няма как да се оцени,защото е нещо абстрактно. Аз съм художник например,и таланта ми е даден от Господ (или там който е...),а не от учителите.

  36. 36 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1396 Неутрално

    [quote#29:"normandy"]Дайте да не търсим вината там където не е, нито е в пазара, нито е в учителите. Вината е в родителите[/quote]

    И те са виновни. Родителите де, за първите двама вече разбрахме. Пазарът - крив, а даскалите - корумпета.
    Даже са за разстрел тези гадове, ако ме питаш, но и едно Белене ще ги поправи...
    Иначе, ако се вгледаме внимателно, ясно ще видим, че тази с екскурзиите е същата като онази с учебниците, с помагалата, с уроците и изпитите...
    Пазар. Нищо друго.
    Не бил морален. Сякаш пазарът с кренвирши пълни с перушина и соя е морален. Или с двадесет годишно ирландско.
    Хайде, наред си да мислиш нещо умно, па и подчинено на пазарната логика. Без регулации, наредби, държава и тояга. Без бюджети и данъци, без общество речено по друг начин.

    Ecrasez l’infâme
  37. 37 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1049 Весело

    15-16 лв. до Габрово..хахах
    Та миналата година взеха на децата ми/две/ по 20лв. за ексурзия до ботаническата градина на София.Или НДК / околовръстното за 20лв.Сутрин от 8,30..в 13,30 си бяха вкъщи.ХА сега исчислете надницата
    Ей това става за учебника по математика за 2--ри клас.предлагам тази задача да влезе без да ми се заплащат права.
    Учителската професия е изключително трудна и благородна -оформя личности и цялото общество за години напред нека тези хора получават достойни заплати и да не бъдат принуждавани да шмекеруват.Предполагам ,че и на тях не им е приятно.

  38. 38 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#19] от "cobanmaala":

    Абе, вземи прочети малко преди да пишеш пълни глупости. 12-тия клас е пълна загуба на време - да, съгласен съм. Но се въведе, за да може нашите дипломи да са признати в целия ЕС като дипломи от гимназия и съответно нашите завършващи ученици да имат равни права да кандидатстват във всички университети в ЕС пък и извън ЕС. Затова и така наречените от теб "УПК"-та ги направиха професионални гимназии - защото, ако останеше старото положение с дипломата си за дограмаджия или електротехник от "УПК" щеше да може да работи само в България, без да му се признава дипломата никъде. Та така ми ти.

    А на всички дето завидяха на учителите за парите им, че взимали по 100лв на ден да гледат и тичат след 20-30 деца 24 часа в денонощието - ами като сте толкова печени, организирайте вие една екскурзия - вече всяко училище има настоятелство и то има такива права - отведете децата, тичайте след тях, ама не забравяйте, че не трябва да се държите грубо с тях, нямате право да ги удряте или по друг начин наказвате (защото нали не искате с вашето безценно отроче да се държат лошо, нали така?) и след това елате отново да коментирате заплащането и дали бихте се подложили на това за 10-20 лв на ден. (дори чувате ли се каква смешна сума е това??)
    Единственото, с което съм съгласен в статията е, че тези доходи не трябва да се дават под масата и трябва да се изплащат на базата на някакъв договор. А дали ще се обявят публично според мен е въпрос на фирмена политика - в крайна сметка си въпрос на туроператора как ще си разпредели парите от екскурзията, а работа на родителите да преценят дали да пратят детето си на съответната екскурзия. В крайна сметка никой не ги задължава.

  39. 39 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    До коментар [#28] от "malart":

    Айде стига сте раздували значението на учителската професия! Да общуваш с деца е изключително благотворно. Само темерут може да се оплаква от децата. Има маса американски веселяшки филми за техните детски лагери.
    И още,авторитета го постигаш сам,а не ти е даден с професията.

  40. 40 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1049 Разстроено

    Със сигурност туроператорите сами са предложили схемичката ,но вече май и те видяха ,че нелоялната конкуренция до нищо добро не води.

  41. 41 Профил на caterpillar
    caterpillar
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До всички
    Най-много пари наистина се прави от екскурзии в чужбина.
    Дъщеря ми бяха лятото в Англия 10 нощувки с рейс.
    Направих резервации да проверя хотелите - излизаха по 15Е на човек на нощ, цена на индивидуален клиент 150 Е = 300лв.
    Всеки може да види колко струва рейса до УК. Взеха ни 1100лв.
    Всички такси за музеи и друго допълнително.
    Нарочно не се правят със самолет защото Уиз и БГА не дават комисион....

  42. 42 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1396 Неутрално

    До коментар [#35] от "deaf":

    Що тогава си седнал да даваш оценки за неща от които не разбираш?

    [quote#35:"deaf"]Професията на учителя няма как да се оцени,защото е нещо абстрактно.[/quote]

    Нима?
    Всяка година десетки хиляди родители дават оценка на петдесетина хиляди учители и няколко хиляди училища. Особено пък в градовете.
    Голяма блъсканица настава пред някои училища, еле пък пред директорите им...
    Най ми е била интересна суматохата в Горна баня и напъните на субекти като Цвъ, Доган и сие, да вкарат у лицея детенце.
    Ценители ти казвам.
    Бе я да те светна повече за оценителите и ценностите.
    У лицея са влезли, състезавайки се с иляди деца, хлапетата на независимия депутат Димитър Чукарски, Четин Казак от ДПС, синът на енергийния министър Делян Добрев, както и на шефа на Софийски градски съд Владимира Янева. Възпитаници на Национален учебен комплекс по култура са децата на вътрешния министър Цветан Цветанов, ексцаристката Весела Драганова, соцдепутата Кирил Добрев, сина на Искра Фидосова, Надежда Нейнски, Ахмед Доган, както и на шефа на НАП Красимир Стефанов
    Ценители бе. И са напълно наясно кое е ценно и качествено.
    Па и децата - умнички и кадърни.
    Това обаче е за корковото табло:
    [quote#16:"deaf"]Учителите са нашите естествени врагове. [/quote]
    Трудно го смлях, па и си представих джунглата която се е настанила в главата ти. Хищници, оцеляване, естествен отбор и т.н...
    Не ти е лесно. Хич....

    Ecrasez l’infâme
  43. 43 Профил на studentka
    studentka
    Рейтинг: 938 Неутрално

    До коментар [#28] от "malart":

    но то някои хора правят такива работи. Но това някак си никога не са тези, които са грижовни към децата и се интересуват от тях. На малко екскурзии съм била, но някак си с все едни и същи учители и освен да ги виждам пияни на кирки друго не е било. Някак си все така се получаваше, че нормалните учители, с които бих искала да отида на екскурзия не искаха да поемат такава отговорност. Интересна зависимост.

  44. 44 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 521 Неутрално

    [quote#38:"ugi"]а работа на родителите да преценят дали да пратят детето си на съответната екскурзия. В крайна сметка никой не ги задължава. [/quote]
    Аааа, стоп! Тук не си прав! Имат си начини да ги задължат. Класната каза, че директорката ИСКАЛА над 85% присъствие, което ме навежда на мисълта, че в този случай директорката е намазала дебелата филия...

  45. 45 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1110 Весело

    Значи след като оправихме лекарите, дайте да оправим и учителите.
    Смешно и може би тъжно. Първо е абсолютно аматьорско да се сравняват две цени без останалите параметри. Второ нищо не пречи туристическите агенции или въпросната госпожа да качат в Интернет официални цени на екскурзиите за ученици и зелено училище и всеки да си прави изводите. Но не би, учителите са им виновни.

  46. 46 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    До коментар [#42] от "Graf":

    Пак нещо не си разбрал! Оценката на даден учител се базира на усещане,тя е изкуство,а не "точна" наука.
    И нещо,в което съм абсолютно сигурен-трябва да има елитни училища. Както искаш го разбирай.
    Не разбрах с последното какво искаше да кажеш. Няма естествен подбор,Дарвин греши във всичко. Именно умните,красивите и силните загиват,а посредствените оцеляват. Например,най-великият българин загина млад-Левски.

  47. 47 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 644 Неутрално

    До коментар [#41] от "caterpillar":

    1100 лева за 10 дена... Верно си е множко, дори и за Англия. И най-тъпото е, че са тормозили децата да ги клатят 6000км с автобус, което е отнело поне 4 дена в двете посоки. Просто е трябвало да напишат, че учителите ще получат по 1000лв командировъчни, за да е чиста сметката. Пък всеки да решава за себе си.

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  48. 48 Профил на studentka
    studentka
    Рейтинг: 938 Неутрално

    До коментар [#16] от "deaf":

    мен със сигурност никой не ме е тормозил, с изключение на онази с екскурзиите всеки божи път. И това не е място, където плюем учителите, които са добри хора, поставени в една хаотична обстановка, а място където плюем малкото, които нагло крадат без значение това как ще се отрази на децата.

  49. 49 Профил на beatles
    beatles
    Рейтинг: 778 Весело

    [quote#14:"vanichka"]Родителит да си направят месечен график и да влизат в часовете на децата си [/quote]
    и кво, месечен план за бягане от работа няма ли да приложите към него?

    Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  50. 50 Профил на m0lt3n
    m0lt3n
    Рейтинг: 470 Неутрално

    A защо никои не написа колко е ''лесно'' да носиш отговорност за тези деца, които са с теб на екскурзия. Да приемем, че взимат учителите ''рушвет'', а ако недай си боже някое дете се удари или т.н., кой носи отговорността.
    Много е лесно да плюеш безгръбначно по всичко, ама като трябва отговорност и учителя виновен.
    Айде оцелявайте с по 300 лева чисти като млад учител, като по 8 часа на ден се занимавате с все по-затъпяващите и видеотени, напълнели поколения деца, които нямат респект към родителите си , пък камо ли към учителите.
    А самата статия колко е недоносена и поръчкова, не ми се говори. Уж качествена медия, а нон-стоп подобни статии, които изопачават истината и оставят в четящия погрешна убеденост. Срам ме е от вас журналя!

  51. 51 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 421 Неутрално

    До колкото разбирам основния проблем е че учителят не предоставя възможност за избор на различни екскурзии. А защо избора трябва да се свежда само до предложенията на един учител? Намерете друг учител които да е навит да заведе децата на по-ниска цена. Нали това са правилата на свободния, либерален, саморегулираще се пазар проповядвани от Дневник? А сега на всичкото от горе настояват за регулации.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  52. 52 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3124 Весело

    До коментар [#48] от "studentka":

    Като казвам "тормоз" визирам дълбоко нечестно отношение,а не шамарите. Веднъж направих една пакост,като малък. Дядо ми такъв шамар ми отвърте,че го помня и до днес. Голема работа. И през ум не ми мина да му се сърдя,защото си бях виновен.

  53. 53 Профил на veragena
    veragena
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Според мен далаверата е основно на директорите, специално за детските градини. При нас прави впечатление, че тази година всички екскурзии и зелени у-ща са в спа-хотели в района на Банско и Добринище.... Особено дразнещо в цялата работа е, че използват точно детския отдих и туризъм, за да "подпомогнат" пустеещата презастроена база в района. И няма алтернативи...

  54. 54 Профил на goshogoshev
    goshogoshev
    Рейтинг: 507 Весело

    До коментар [#5] от "deaf":

    Хе хе е браво на тебе личи си че си ходил на у-ще и всичко си изучил

  55. 55 Профил на zorn
    zorn
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Здравейте.
    Не познавам лично някой работещ да взима по-малко от 30-40 лв. на ден ( 8 часа ), като работата на всеки носи някаква отговорност, но не може тази отговорност да се сравнява с тази да се грижиш за 30 - тина деца, да ги върнеш живи и здрави и да са изкарали добре.
    Плюс това не всички учители не правят НИЩО, а просто има такива, на които мястото им не е там.
    Имал съм естествено търкания с някои мои учители, но и до сега дълбоко уважавам всички и съм им благодарен за труда им.
    Според мен учителите и лекарите трябва да взимат достойна заплата, това са хората които възпитават бъдещото поколение и тези които спасяват всички нас. Така ще намалее корупцията и ще изчезне парадоксът лелката в отсрещната будка за цигари и алкохол да получава повече от един учител.
    Спомнете си - даскала, попа и доктора....първите, когато хората имаха морал и и не се бяха извратили...
    Съгласен съм обаче, че трябва да има някаква форма на регламент и всички да си плащат данъците.
    Поздрави и лек ден.

  56. 56 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Този проблем е т.нар. вътрешна корупция, изключително характерна за България. Характерна е не само за държавните институции (като училищата), а също е за частнит фирми.

    Ще повярвате ли, че познавам мениджъри с по 8-10 000 месечна (!) заплата, при които няма как да минеш, ако не бутнеш пари под масата? И които методично загробват финасово фирмите, в които работят.

  57. 57 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#16] от "deaf":
    [quotе]Учителите са нашите естествени врагове. Айде не ми разправяйте,че някоя учителка не ви е тормозила като малки. [/quote]

    Учителите са били естествените врагове на всеки гербаджия. Видно е по резултатите от управлението


    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  58. 58 Профил на vanichka
    vanichka
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#49] от "beatles":


    "Родителите да си направят месечен график и да влизат в часовете на децата си" - цитат на коментар #14 от “vanichka”

    "и кво, месечен план за бягане от работа няма ли да приложите към него?" цитат на коментар #49 от "beatles"

    Това го казах ИРОНИЧНО по повод на коментара на "deaf", че учителите нищо не правили ....
    Масово разпространено е мнението, че само копаенето на дупка (т.е. физическото действие) е работа. Нещата стават различни, когато вече имаш личен опит - затова и дадох това предложение - колко му е родителите да преподават!? Хем без пари, хем по-добре от учителите.
    А Вие сам се сетихте, че и времето е ценно...

  59. 59 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 997 Любопитно

    [quote#23:"antistatik"] се избира скапана услуга в ущърб на учениците при наличие на по-добри оферти. [/quote]

    -По-добрите оферти сигурно са за повече пари.Избира се по-евтината,но тя естествено е за по-малко добри условия.А за по-скъпите варианти първи родителите "ще скочат" или изобщо няма да има екскурзии и "зелени училища". Та нали най-често повечето хора и в магазините избират по-евтините и съответно по-скапаните салами,сирена и пр.Къде е разликата и от това да търсиш да си купиш дреха или дори автомобил втора ръка? Проблемът е в ниските доходи на хората в България.Много родители не могат да осигурят нови учебници,нови помагала,нови дрехи и обувки на децата си.Всеки обича по/най/-хубавите неща,но те са и по/най/-скъпите.

  60. 60 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 404 Неутрално

    До коментар [#59] от "benkovski11":

    Не си съвсем прав. Когато решението е оставено на учителят, той няма особена мотивация да избере тази с най-добро съотношение на цена и качество, а тази при която взима най-голяма комисионна (което не трябва да се разбира като критика към учителите). От друга страна туроператорът търси откъде да си избие комисионната и намалява качеството на услугата, след като вече си е осигурил поръчки. Освен това би било логично родителите да могат да избират между повече оферти и съответно да могат сами да решат дали предпочитат по-ниска цена или по-добро качество.
    Не ме разбирай погрешно, нямам никакви възражения срещу парите, които учителите получават, даже малко ми се виждат. Такава екскурзия, особено с по-големи ученици е огромен стрес и страхотна отговорност. Възраженията ми са срещу схемата.

  61. 61 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 582 Любопитно

    По закон това са 10 лева при еднодневна и 20 лева при по-дългосрочна екскурзия

    Нелепо е да получават толкова малко законово и съвсем нормално да потърсят пари под масата, защото екскурзиите са голямо напрежение за учителите - ако нещо се случи с децата, те носят цялата отговорност. Разбира се, неприемливо е да няма регламентиран метод и проблем съществува.

    Само че отново общественото внимание се измества в по-безопасна посока. Очаквам още няколко такива статии, които да убеждават как преподавателите получават хиляди под масата и изобщо не заслужават по-високи възнаграждения. Само че ако професията наистина бше такава оферта - много пари без данъци, всеки щеше да се блъска за учител, а не да бяга като дявол от тамян от нея.

  62. 62 Профил на Solingen007
    Solingen007
    Рейтинг: 521 Гневно

    ей, зловидяха ви се парите на учителите... щото туроператорите искат да лапкат сами, а на даскалите нищо да не дават. аман от лакомия, бе!
    я сега си представете, че трябва да се оправяте с 30 деца 24 часа в денонощието за пет или дори за десет дни? не 100, 500 лева трябва да им дават на учителите и то на ДЕН!
    Кой ще е мотивиран да издържи на този стрес и отговорност за 15 или 25 лева? Той трябва да е идиот.
    Ама после ще има да ревете, че като не е мотивиран, даскалът се е заключил в стоята си с другите даскали - както правеха едно време по лагерите, напиваха се, а какво ставаше между децата не ги беше еня.
    И после някой като се удави или потроши ще си скубете косите, ама късно!
    комунисти сте си в червата, искате всички да взимат жълти стотинки, а само вашата професия да е платена - е не може!

  63. 63 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 997 Весело

    [quote#61:"nemeria"]ако професията наистина бше такава оферта - много пари без данъци, всеки щеше да се блъска за учител, а не[/quote]

    -А не да иска да става митничар,например?

  64. 64 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2009 Неутрално

    До коментар [#6] от "Graf":

    Много сте суров към г-жа Динева. Съществуващата порочна практика може да бъде обяснена, но не и оправдана с принципите на пазара. Нормално е обществото да бъде по-чувствително, когато става дума за деца. Случиха се трагични инциденти, прекалено често има технически проблеми с автобуси, хранителни отравяния, детско пиянство и насилие. Учителите, придружаващи детски групи носят големи отговорности и трябва да бъдат адекватно възнаградени, но това обикновено става за сметка на родителите и винаги за сметка на качеството. Като родител (и клиент) предпочитам офертите на поне няколко туристически фирми да бъдат разглеждани от общо събрание и съм сигурна, че повечето родители и отговорни учители ще ме подкрепят. Г-жа Динева като туроператор иска прозрачност и регламентирани условия, което не противоречи на пазарните закони.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  65. 65 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2009 Весело

    До коментар [#57] от "rapidfire":

    Разплакахте ме. От смях.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  66. 66 Профил на София
    София
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Детето ми е още в последна група на детската градина, но и тук има яка далавера. На всяка родителска среща директорката използва две трети от времето си в групата, за да рекламира зеленото училище или ски училището с преспиване, в зависимост от сезона. И то с необяснима жар. Върхът, обаче, беше, когато ми поискаха 25 лева за автобусна екскурзия - обиколка на София за 4 годишни деца! При положение, че градината ни е на 15 минути бавен ход до Александър Невски. Отказах категорично.
    Другото интересно нещо е с театъра и подобни културни мероприятия: чудесно е, че ги водят, но искат по 5 лв на дете за кукления театър, при положение, че груповите билети струва 3, най-много 4 лв, което знам от човек, работещ там. По 4 лв ни искат два пъти месечно за театър в градината, който се изпълнява от един-двама странстващи актьори. Децата в градината са около 100 - смятате ли, че тези актьори взимат по 400 лв за час представление? Аз не.

    Далаверата е повсеместна, и не ми се мисли в училище какво ни чака. Но ще бойкотирам всичко, което е възможно, без това да вреди на детето ми.

  67. 67 Профил на София
    София
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Сблъсквала съм се и от другата страна на барикадата с нещо още по-неприятно. Аз съм ски учител. По правило, за деца, организирани от детска градина, даваме отстъпка в цената и отделно, съответен процент като дарение за градината. Неведнъж, обаче, директорки вдигат обявената от нас цена, като я обявяват на родителите, при това - драстично - от 180 на 240 лв.
    И след това се чудим защо не се записват. Родителите пък обвиняват нас за високата цена.

  68. 68 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2458 Неутрално

    "" практиката на комисиони "под масата" ""
    -------------------------------------
    """ По този начин за зелено училище от 5 дни един учител получава 500 лева, а за десетдневен летен лагер поне 1000 лева. ""

    =========================

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  69. 69 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 694 Неутрално

    12 клас се въведе[quote#38:"ugi"] за да може нашите дипломи да са признати в целия ЕС като дипломи от гимназия и съответно нашите завършващи ученици да имат равни права да кандидатстват във всички университети в ЕС пък и извън ЕС.[/quote]
    Ти майтапиш ли се? Искаш да кажеш ,че в Европа насякъде се учи по 12 класа? Я кажи колко се учи в Германия ? И защо след като трябва да ичат завършен 12 клас учениците кандидатстват в чужбина до към февруари?

  70. 70 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 694 Неутрално

    [quote#66:"София"]о ще бойкотирам всичко, което е възможно, без това да вреди на детето ми. [/quote]
    Е, тука е зарито кучето.

  71. 71 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    [quote#14:"vanichka"]Родителит да си направят месечен график и да влизат в часовете на децата си[/quote]
    А, ако се случи? Да няма обратен ефект от това, което предполагаш? А защо не се е случило?

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  72. 72 Профил на Бу
    Бу
    Рейтинг: 521 Гневно

    [quote#1:"Нефертити"]Това все пак са пари, които се вземат от родителите и под масата се дават на учителите.[/quote]
    Всъщност точно това е проблемът, който делкатно се заобикаля в статията горе. Учителят получавал, учителят бил заплатен, труд, командировъчни... дъра-бъра. Може ли да не го премълчаваме - това са пари, които идват директно от джобовете на родителите - и няма нито право на избор, нито искам-не искам, освен ако разбира се, не си решен детето ти да се превърне в аутсайдер.

    Еднодневна екскурзия на разстояние до 50 км най-редовно е на цена 24-26 лв, в които влизат примерно 2-3 лв вход за обект. А другите къде отиват? Че на 50 км с кола да си го закараш, по-евтино ще ти легне...
    Три дена зелено училище се харчи между 130 и 150 лв. Цените са като за AI - All inclusive, само че не е ол инклузив, а най-обикновен хотел, между 2 и 3 звезди с трикратно ядене и никакви екстри и глезотии. Простата логика и няколко телефонни обаждания показват, че такава тридневна екскурзия не може да струва повече от 80-90 лв, заедно с транспорта.

    Чисто и просто изнудване, съчетано с извиване на ръце са настоящите училищни екскурзии, най-меко казано. И обидното е, че се маскират под всякакви благовидни поводи, от патриотизъм до здраве.

    www.missby.wordpress.com
  73. 73 Профил на Бу
    Бу
    Рейтинг: 521 Любопитно

    [quote#25:"Дразнител"]Да ви кажа какво е положението във Франция - когато има такова "зелено училище" или подобна активност, при която децата отиват някъде извън града за повече от един ден, всеки един от придружаващите учители получават съвсем законно по около 100 евро на ден допълнително над заплатата си и това се знае от всички, защото е записано в сметката за екскурзията. Върху тези пари се плащат данъци и т.н. [/quote]
    Ама разбира се, нека е законно. И да не идват парите за командировъчни от джобовете на родителите, а от бюджета, от който идва и останалата заплата, нали? Както е нормално.
    Никой не протестира срещу съвсем резонната идея, че хората, които обучават децата ни, трябва да са нормално заплатени. Но не и по този начин, с хитрувания, шмекерувания и лъжи на дребно.

    www.missby.wordpress.com
  74. 74 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1047 Неутрално

    Нека се знае - учител съм.
    Най-хубавото на една екскурзия е завършекът и! Много често парите за командировка нямат значение. Само екскурзията да свърши по-скоро. Мога да ви разказвам с дни "весели" истории, но ще цитирам само думите на една майка: "Водете го гУсподине, малко да си починем от него(детето)..."
    Иначе - ДА! - Данъци трябва да се плащат, нека стане законно!
    До коментар [#73] от "Бу":


    [quote#73:"Бу"] И да не идват парите за командировъчни от джобовете на родителите, а от бюджета, от който идва и останалата заплата, нали? Както е нормално. [/quote]
    Давате ли си сметка, че тогава ще започне масово източване на училищните бюджети от близки на директорите учители, а екскурзиите ще са само съботно-неделни поради текстове в КТ за заплащането на извънреден труд?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  75. 75 Профил на София
    София
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Е тогава, какво, да си продължи заплащането на черно? Че най-лесно. А ако е вярно това за стоте лева на ден... е няма лесно изкарана подобна надница.

  76. 76 Профил на st.iv
    st.iv
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Майка ми е начална учителка с над 20 годинишен стаж.
    Всяка година организира подобни екскурзии и през ум не й е минавала подобна схема.
    Тя обича професията си,виждал съм как като я видят,децата я прегръщат като собствена майка
    Обаче проблемът е ,че живот и здраве,като се пенсинорат подобни учители ще останат само младите...
    Честно казано,това е омагьосан кръг - ако бях родител и аз бих искал качествени учители. Но каква може да е мотивациятя на младите преподаватели ?!
    Работната заплата на майка ми е добра само заради дългия стаж,не е нужно тепърва да гради живота си,няма разходите на един млад човек... И в този ред на мисли ако аз бях млад учител с доход от 400 лева не знам ...

    Аз също съм ходил всяка година на подобни екскурзии .Сещате се ,че като дете на учителка и инженер никога не сме имали големи финансови възможности и без тези пътувания нямяше да съм видял много хубави места от България. Аз съм твърдо за ,просто трябва да се подобри организацията.

  77. 77 Профил на Алесис
    Алесис
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Едва ли има честен родител , който да не е убеден в неморалността на учителите ( или както самите те казват : " да , но не всички сме такива !" . Тяхната арогантна алчност е възможна само заради "търговията с влияние" . Т.е. "не ме коментирайте защото ще направя живота на детето - черен ". Все си мисля , че ако даскала само бачка ( преподава) без да може да поставя оценки , то и търговията с влияние ще намалее . Ако външното оценяване с тест е масовата практика , ще спрат и екскурзиите. А най - сигурната мярка срещу системата е Homeschooling . В най - напредналите страни в образованието тази система вече не е "алтернативна" , а напълно равностойна спрямо държавните стандарти и дава по - добри резултати дори и от скъпите частни училища . За това има достатъчно много изследвания и доказателства .

  78. 78 Профил на omniam
    omniam
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Че има нагли фирми и безскрупулни учители - повече от явно е. Но в същото време има и учители, които отказват да водят ученици на екскурзия, защото не им се занимава с деца, които нямат възпитание и отиват само за да се напият.

  79. 79 Профил на tramp
    tramp
    Рейтинг: 675 Любопитно

    [quote#72:"Бу"]се харчи[/quote

    За София цените са: еднодневна екскурзия - 40; лагер/зелено училище - 5 дни - 380 и нагоре, включват по няколко напомняния дневно, на всички дадени за контакт телефонни номера че крайния срок за записване наближава

  80. 80 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Имам личен лош опит от подобни учителски далавери. В детската градина, с един "зимен лагер".
    Зарибявката беше:Елате, даже и вие с децагта елате, аз ще ви помагам, ще гледам децата, ако искате да отидете някъде..."
    Червената лампа светна, ама хайде холън, нали е за децата, може пък и забавление да има организирано за тях, и ще са с връстниците си. Цената по-висока от нормалното, но пак от горните съображения приемаме.
    Реалността: Избушен соц хотел, студени стаи, храната нечитава (в интерес на истината вегетарианските ястия бяха в пъти по-добри от месните), и НИКАКВО занимание за децата. Единственото "тържество" бе един изтормозен "карнавал" в края на престоя.
    Веднъж решихме да се възползваме от предварителното предложение за надзор на децата ни и последва скандал: Аз не съм детегледачка, на мен не ми плащат командировъчни и т.н. За уточнение: две учителки се грижиха за 5 деца, които не бяха с родителите си. Останалите учителки бяха на свободна програма, някои и със семействата си.
    Предварителната уловка беше, обаче, всяка учителка да събере по 7 деца..... Извода си правете сами.
    Всяка година върпсния лагер се предлага от една и съща фирма, два пъти годишно - като зимен и летен.... Кой печели от това- със сигурност не и децата!

  81. 81 Профил на София
    София
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#76] от "st.iv":

    И преди учителите имаха мизерни заплати. Тая професия е забатачена много отдавна. Има около 10% читави хора там, за които учителстването е призвание. В педагогическите профили и специалности мнооого отдавна се влиза с най-ниския бал и там отива който не става за нищо друго. С цялото ми уважение към 10-те процента. Наблюденията са ми от собственото ученичество, което приключи преди 20 години и от двукратната ми работа в училище през последните 13 години. Страшно е.

  82. 82 Профил на st.iv
    st.iv
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#81] от "София":
    Ако тръгнем от частното към общото може да направим извода,че твоят коментар важи за всяка една професия извън частния сектор, цялата държава е батак.
    За мен държавана работа е синоним на далавера,ниска мотивация,още по-ниски заплати и коефициент на полезно действие. Няма как да е по-различно и в образователния сектор.
    Аз завърших гимназия през 2000г. и още тогава се усещаше ,че системата се разпада,дори и в най-елитното училище в родния ми град - Английската гимназия в Русе
    Имах късмет да си намеря работа в ирландска фирма преди 8 години и сам свикнал донякъде с техния модел.
    И затова всеки досег със държавна или общинска служба ме ужасяват.
    Последен пример - приемането на документи по програма "Аз Мога". В ерата на интернет хората се редят на опашки от 5 часа сутринта ,самоорганизират се със списъци...Веднага се върнах години назад,когато с баба ми чаках по опашки за олио с купони... Умът ми не го побира.

    А за увеличаване на административния капацитет също има еврофондове...А великия Бойко само магистрали са му в главата..
    А образование,здравеопазван....
    Офф,отплеснах се,темата беше друга

  83. 83 Профил на 16bit
    16bit
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Мисля, че нещата са доста по-различни

  84. 84 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1423 Неутрално

    Не знам кой колко взима, обаче едно придружаване на група деца някъде е свързано с изключително много тичане и отваряне на очите на 6. Като лекар съм бил няколко пъти на такива зелени училища и неведнъж съм изтръпвал от нещата които се случват там- катерене от един балкон на друг в хотела на 4 тия етаж, напивания, падания, рани , обичайните настинки, напивания и далеч не само с големи ученици, ами с 11-12 годишни. Липсата на възпитание от дома съчетано с трудния контрол на 90-120 деца може да си представите до какво може да доведе. Ходил съм с медицинско оборудване и медикаменти като за базов лагер в Алпите, защото знаех ,че може да ме изненадат с каква ли не медицинска спешност. Учителите едвам се справяха с децата , брояха ги през половин час като трескави, изпадаха в паника само ако едно не се обади от някъде и хукваха като луди да го търсят. Така ,че това си е наистина сериозен труд и то наистина 24 часа, по-нощите кое го боляло корема, кое ушите, кое му било мъчно за къщи. На мен колегите тогава ми завиждаха, че отивам на зелено училище, но всъщност си беше военнополева болница, никаква почивка , за учителите също. Само по случайност не са ставали тежки инциденти докато съм ходил като придружаващ. Имаше всички предпоставки да се случи какво ли не. Спомням си ,че преди години веднъж когато давах дежурства в Спешна Помощ, как на една гара за секунди едно дете се беше качило на покрива на вагон и ударено и овъглено от високото напрежение. Пак на някаква екскурзия . Изпуснато от поглед. 10-20 лева на ден само ако гледаш спящи деца.

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  85. 85 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    [quote#3:"vanichka"]А кога ще напишете статия за това, дали е нормално заплатата на млад учител да е 450 лв. бруто!?! [/quote]
    щото всички други заплати са по 4500 лв ли, ми то извън София за такава заплата става бой, кой да бъде

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  86. 86 Профил на София
    София
    Рейтинг: 521 Неутрално

    То вече и в София трудно се намира работа...
    Аз съм ЗА учителите да са прилично платени. Никъде по света не са забогатели. Но поне да могат да съществуват достойно без да се продават на туроператори или да продават червила. Да, Ейвън и Орифлейм имат много дистрибутори учители. Срамно е.
    Но, след като си се хванал на тази работа, това би трябвало да значи, че приемаш условията, а не да шмекеруваш на дребно, при това на гърба на родителите и децата.

  87. 87 Профил на macek
    macek
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#44] от "Коки":

    И що да не е прав? "Търпи и ще си спасиш душата" едва ли е най-доброто, на което можеш да научиш детето си. Моя близка приятелка не само устиска на шантажа, а и успя да обясни хлапето съображенията си да го направи.

  88. 88 Профил на wishsaler
    wishsaler
    Рейтинг: 367 Неутрално

    [quote#50:"m0lt3n"] като по 8 часа на ден се занимавате с все по-затъпяващите и видеотени[/quote]
    май точно тези които защитаваш толкова пламенно са виновни за това! Нямало респект към учителите! Добро утро! Но те са си виновни за това! Децата растат като идиоти - че кой ги учи бе?
    Учителите взимали малко пари - ааа и кво треа зимат рушвети? Доста хора в Бг зимат малко пари .... а и те са си виновни за това! Ако искат повече еи там = терминал 2 или пак пред народното събрание ... Един път свалихме правителство , ако стане толкова тежко положението може да стане пак!

    Светльо в Парламента !!!
  89. 89 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 861 Неутрално

    [quote#82:"st.iv"]А за увеличаване на административния капацитет също има еврофондове...[/quote]
    Само да вметна - има. Казва се ОПАК. Източиха се милиони за глупави лобирани проекти, от които спечелиха някои заинтересовани лица. А администрацията е все на същото положение.
    Въпреки някои особено явни нарушения, програмата успя да мине проверката от Брюксел и да получи положителна оценка.
    Николай Василев използва отлично знанията, уменията и познанствата си явно, за да си опази спечеленото.

  90. 90 Профил на buzanka
    buzanka
    Рейтинг: 452 Неутрално

    От край време учителите прибират пари за подобни екскурзии или поне ги водят безплатно тук и там. Нямам нищо против ученическите екскурзии, но трябва да се организирани добре. Или поне да има няколко агенции, които да се специализират в това. Разбира се, това намалява възможността за конкуренция, но поне гарантира сигурност.

    Обичам да слушам само себе си
  91. 91 Профил на setra49
    setra49
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ех Свидне, Свидне, русенска п""а гадна... стана ли ти трудно да си плащаш комисионните? Га навремето си правеше далаверата в Русе, не плачеше... ама друг ги плащаше тия пари... Сега като трябва да си ги извадиш от джоба, тръгна на война... Ама учителското племе е гадно и не забравя.... До две години Лоял Тур ще хлопне кепенците, помнете ми думата!

  92. 92 Профил на lidiad
    lidiad
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Проблемът не е в закона, а в липсата на контрол. Да, вземат МНОГО пари в брой учителите, разбира се не всички, започва се от Директора, който иска "спонстворство" и така до долу. Да, вземат пари, по 10 лв минимумна записано дете . Правят си сами екскурзии, наемат си автобуси, прибират си парите. Има учители, които си изкарват по 800 лв от екскурзия!Те пътуват безплатно, децата им също, а им се плащат и командировъчни но не от училищата /не знам какво правят с тях/, а от Туроператора. На какво основание, та те не са служители на фирмите, нито екскурзоводи. Гарантирам за казаното, т.к работех в Туристическа фирма. Не само това, че се обогатяват е проблема, просто ученическите екскурзии стават много скъпи, някои деца нямат пари за тях, родителите се принудени да намерят пари за да не страдат те. Това е едно узаконено негласно безобразие! Има РИО, има министерство-ами да се вземат за работа! Създадоха си общинска фирма-там станаха куп безобразия и я закриха.А ако недай си боже нещо се случи си измиват ръцете с нас!Нагледала съм се на тези безобразия.

  93. 93 Профил на lidiad
    lidiad
    Рейтинг: 8 Неутрално

    И стига с този Терминал 2! Да не мислите ,че е лесно в чужбина? А и там вземат само квалифицирани кадри!Другите стават слуги и едвам си плащат наемите!

  94. 94 Профил на lidiad
    lidiad
    Рейтинг: 8 Неутрално

    не тя е заобиколила закона, а за да работи на този пазар се налага да изпълни искането им.Ами проверете в училищата с КОИ туроператори работят.С тези, които им дават най-много, другите оферти-в кошчето. Ако някой учител не е в час и си избере екскурзия по цена и добра програма няма никакъв шанс да го направи, просто директорът казва, че с тази фирма не работят!

  95. 95 Профил на lidiad
    lidiad
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Как да ги обложат данъчните като тези пари са "под щанда".
    Освен това когато се пътува в учебен ден те така или иначе се водят на работа, това са образователни екскурзии.Първо да се оправят нещата с командировъчните , но т.к. повечето са общински кой ще им плати? А мове би ги отчитат, а после си ги усвоява някой.

  96. 96 Профил на lidiad
    lidiad
    Рейтинг: 8 Неутрално

    СЕЙФ ли е виновен или училищата?Сигурно има и други фирми с по-добри оферти, защо не вземат тях? Заради комисионните на учителите, само това е определящо.

  97. 97 Профил на lidiad
    lidiad
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Не им дават подкуп, кой ще си бръкне в джоба, та това е стока!Просто се вкарва исканата сума в цената и я плащат децата.Защо да им дават подкуп-те си имат заловена печалба и ви уверявам, че тя е 1:5 спрямо изплатените на учителите суми!

  98. 98 Профил на lidiad
    lidiad
    Рейтинг: 8 Неутрално

    На 10 деца се полага 1 безплатен учител, за какъв труд говорите? Та те ги оставят да правят каквото си искат, нима в час им е по лесно? Те също имат полза от тези пътувания-виждат непознати места, осигурено им е спане, храна а и това е обикновено в учебен ден. А и си докарват прилична сума. Извинявам се на тези учители, които не участват в тези схеми, но като че ли те не са мнозинство. Това се превърна в бизнес за тях.

  99. 99 Профил на lidiad
    lidiad
    Рейтинг: 8 Неутрално

    По добрите оферти не са по-скъпите, а и тях ги интересува колко ще получат, а не качеството на услугите.Аз смятам, че трябва да съберат разлияни оферти, да ги сравнят по цена и качество на програмата и да изберат. Не е необходимо да е само една фирма.На практика не става така-всяко училище си е избрало фирма, било приятелка, позната и т.н.т и се договарят с нея. нали разбирате, че трябва да е свой човек, иначе мове да излезе истината. Не одобрявам това, че фирмите правят всичко възможно за да им угодят, но има такива, които само това умеят, а и щом каквато и цена да дадат се одобрява от директорите-защо не?

  100. 100 Профил на lidiad
    lidiad
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Защо да лапкат сами? Туроператор е професия, като всички други. Получават пари за определена услуга. Да не мислите, че те са като учителите-всичко в джоба? Ами наеми на офиси, заплати на служители, разходи? Професионализъм?Та това също е труд!Идете и поработете в такъв офис и после коментирайте!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK