Насилието в училище може да доведе до посттравматичен стрес

Насилието в училище може да доведе до посттравматичен стрес

© Associated Press



Проблемите, причинени от тормоза в училище, не свършват с прекратяването на насилието, показва изследване, цитирано от MedicalXpress. Изследването е направено от университета "Ставангер" и от Центъра за кризисна психология "Берген" в Норвегия и показва, че жертвите може да имат нужда от дълготрайна подкрепа.


Изследването е направено върху 963 деца на възраст между 14 и 15 години в норвежки училища и е установило чести случаи на посттравматичен стрес сред учениците, станали жертва на тормоз. Симптоми имали близо 33% от участниците, които са заявили, че са били жертви на насилие в училище.


"Това е важно, но за съжаление не неочаквано заключение", смята психологът Тормод Идсоя, един от авторите на изследването. "Тормозът се дефинира като дълготрайно физическо или психологическо насилие от страна на индивид или група. То е насочено към човек, които не може да се защити в този момент. Знаем добре, че тези преживявания могат да оставят сериозни следи върху жертвите", коментира той.




Изследването е публикувано в журнала Journal of Abnormal Child Psychology. То е измерило до каква степен учениците имат натрапчиви спомени и проявяват отбягващо защитно поведение. Това са два от трите дефинитивни симптома на посттравматичното стресово разстройство. Третият симптом, активиране на психологически стрес, не е бил измерен от изследването.


Насилието в училище може да доведе до посттравматичен стрес

© Associated Press


Друго изследване върху хора в трудова възраст, наскоро установи, че между 40 и 60% от възрастните, които са били жертви на тормоз в училище, проявяват тези симптоми в различна степен. Малко са изследванията, правени върху деца обаче.


"Травматичните преживявания или напрежение, което е причинено от другите, често карат хората да страда повече, отколкото злополуките например, обяснява Идсоя. Може би това е причината толкова много ученици да проявяват такива симптоми."


Те могат да предизвикат сериозни проблеми с концентрацията, да имат разрушителен ефект върху всекидневието на децата и да им попречат да водят нормален живот. Психологът е виждал от първа ръка как се отразяват на децата симптомите на посттравматичното стресово разстройство.


"Учениците, които непрекъснато са спохождани от мисли или спомени за болезнени преживявания и които изразходват много енергия, за да ги потиснат, очевидно трудно ще се концентрират върху уроците си. Това обаче не се вижда лесно – те често страдат мълчаливо."


Изследването показва, че момичетата по-често показват симптоми на посттравматичен стрес от момчетата. "Това е в съответствие с други изследвания за психологическото напрежение", коментира Идсоя.


"Установихме също, че тези деца, които проявяват най-тежки признаци на посттравматичен стрес, са в малка група ученици, които, освен че са жертви на тормоз, често самите те упражняват тормоз върху други деца." Психологът не може да даде ясно обяснение защо някои групи са по-податливи към разстройството от други, но това според него е проблем за повечето специалисти по психологически травми.


"Възможно обяснение е например, че трудните преживявания в по-ранна възраст правят жертвите по-уязвими, заради което те по-често развиват симптоми или имат проблеми с психичното си здраве."


Насилието в училище може да доведе до посттравматичен стрес

© Associated Press


Психологът се надява, че резултатите от новото изследване ще помогнат на децата, жертви на тормоз, да получат продължителната подкрепа, от която се нуждаят.


"В такива ситуации отговорността на възрастните не е ограничена само до прекратяването на тормоза. Те трябва да проследят възстановяването на жертвите". Впечатлението на учените е, че подкрепата, която се предоставя на децата, е неадекватна.


"В норвежките училища се отделя много сериозно внимание на това да се спре тормозът и да се предостави незабавна подкрепа на децата. Тя обаче спира прекалено рано. Въпреки че насилието го няма, посттравматичният стрес остава за много дълго време при някои деца", обяснява той. "Не е лесно да се види кое от децата непрекъснато се бори с лоши спомени и отбягва другите. Затова учителите трябва да имат повече информация за тези състояния."


Според него учителите трябва да получат специално обучение, за да могат да разпознават децата, страдащи от посттравматичен стрес, и да могат да ги обучават адекватно, за да превъзмогнат трудностите.


За да проучат по-подробно връзката между посттравматичното стресово разстройство, норвежките учени ще се присъединят към свои финландски колеги, които провеждат подобно изследване върху 1100 ученици през последните няколко години.

Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на ObServer
    ObServer
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#1] от "Karelson":

    И защо ги мразеше? Нещо лошо ли ти правеха?

  3. 3 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    До коментар [#2] от "ObServer":

    Защото бяха загубеняци , които можеха само да учат и винаги заради тях го отнасяхме ние- ще бягаме от час - те остават. Ще ходим да пушим трева/пием те ни издаваха. И с точно 2 изключения - всички останали се оказаха задръстеняци , които можеха само да учат и нямат никакви качества за реализация в живота и сега работят за по 4-500 лева

    15.02.1989 - 07.02.2018
  4. 4 Профил на bullgar
    bullgar
    Рейтинг: 449 Неутрално

    До коментар [#3] от "Karelson":
    ... т.е. бягайки от час, пушейки трева и пиейки, без да учиш, те прави уинър с по-висока заплата... хахаха уелкъм то Мутроландия.

  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2629 Неутрално

    Посттравматичен стрес?! Айде стига с тези модерно говорени лайна с които модерната "психология" се опитва да изглежда научна.
    Веднъж преживях автомобилна катастрофа. Е,в първият момент ми се разтрепериха колената,но на другият ден ЗАБРАВИХ за нея.

  6. 6 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    [quote#3:"Karelson"]Защото бяха загубеняци , които можеха само да учат и винаги заради тях го отнасяхме ние- ще бягаме от час - те остават. Ще ходим да пушим трева/пием те ни издаваха.[/quote]
    Детските спомени не са аргумент. Ако за теб са такива, да ти кажа моите спомени от елитната 21 гимназия. Краденето и изгарянето на дневници и всякаква съпротива срещу авторитарната училищна власт беше организирана от хора с висок успех. Слабаците се примъкваха постфактум, защото си гледаха интереса да са добре с учителите поради мързела или тъпотата си.
    [quote#3:"Karelson"]И с точно 2 изключения - всички останали се оказаха задръстеняци , които можеха само да учат и нямат никакви качества за реализация в живота и сега работят за по 4-500 лева [/quote]
    А пък отличниците от моя клас без изключение са на високоплатени позиции на много кмалифицирани професионалисти или са преуспяващи бизнесмени.

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  7. 7 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2629 Весело

    До коментар [#4] от "bullgar":

    Забелязано е,че варварите при досега с цивилизовани народи,първо приемат техните "пороци" (пиене,"огнена вода",наркотици и т.н.). Тези пороци прокарват пътищата към техните добродетели.

  8. 8 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2629 Неутрално

    До коментар [#6] от "Вени Г.":

    Лъжеш! Просто лъжеш! Учил съм в елитната 18-та гимназия,всички отличници бяха безгръбначни. Такова беше комунистическото образование.

  9. 9 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1296 Весело

    До коментар [#3] от "Karelson":

    С тоя пост-травматичен синдром, дето го демонстрираш, много бой ще да си ял в училище.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  10. 10 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1296 Весело

    [quote#8:"deaf"]всички отличници бяха безгръбначни[/quote]

    Като отличник от елитна гимназия с многократни заплахи за намалявано поведение отговорно ти заявявам, че не си прав. Имаше доста хора, на които пишеха оценки по милост заради "извънучебна" дейност, така е, но повечето си изкарваха оценките с учене и акъл. По интересно стечение на обстоятелствата, практически всички от втората група отдавна не сме в България.

    Второ, мойто наблюдение за развитието на кариерите след училище в РБ е обратното на Карлосоновото - съучениците, за които знам, че са пописвали по мой адрес и са изкарвали оценките главно по милост, всичките до един в момента са на отговорна работа в "елитни" корпорации или високо в държавната администрация.

    Вкл. неколко министъра.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  11. 11 Профил на iron_cross
    iron_cross
    Рейтинг: 516 Весело

    До коментар [#8] от "deaf":

    Може да си учил и в 1855-та свръхелитна гимназия за изявени гении, но си отявлено тъп, щом смяташ, че твоят частен случай е универсална истина. Аз пък говорех често в час, обикновено не внимавах какво се говори, гонили са ме от час, чат-пат се биех и при все това от 4 до 11 клас не съм имал успех под 5.70. А сега у лево и продължавай да пасеш.

  12. 12 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    [quote#8:"deaf"]Лъжеш! Просто лъжеш! Учил съм в елитната 18-та гимназия,всички отличници бяха безгръбначни. Такова беше комунистическото образование. [/quote]
    Беги у лево. 18-а гимназия беше втора категория в сравнение с 21-ва и 22-ра. А с комунизма се оправдават мързеливи или неспособни хора (Имам предвид комунизма от втората половина на 70-те години нататък) Ако не си можел да учиш за много добър, твой е бил проблемът, не на комунизма. Завърших с успех 5,83, а през повечето време от гимназията бях с намалено поведение. Тъй че не ми се обяснявай, че комунизмът не ти позволявал да учиш. Много неща не позволяваше - момчетата да имат дълга коса, ние да носим къси поли, да пушим, да пием, да пускаме западна музика на училищните купони и т.н.. Ама да учиш никой не ти е пречил.

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  13. 13 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 418 Весело

    До коментар [#1] от "Karelson":

    Лузърите в училище обикновено стават върли активисти по форумите като пораснат. Обаче си остават шматки в живота -хаха !

  14. 14 Профил на milena_82
    milena_82
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Защо и в България не се обръща внимание на същите проблеми ?Децата тук са застрашени не по - малко от семейната среда и от заобикалящия ги свят.

  15. 15 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2629 Весело

    До коментар [#11] от "iron_cross":


    До коментар [#12] от "Вени Г.":

    Да имаш "успех" от 5,70 нагоре е ненормално! Аз например съм върхът по хуманитарните предмети,но по "точните" не ме бива.

  16. 16 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2629 Неутрално

    До коментар [#12] от "Вени Г.":

    Отпред на 18-та има плоча с имената на тези,които са я завършили. Ходи я прочети.
    Жалко Вени Г. не се ли усещаш,че звучиш като червените бабички. Не става въпрос за комунизмът,а за борба между старото и новото поколение. За това намекна и Бойко.

  17. 17 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1296 Весело

    До коментар [#15] от "deaf":

    Айде, айде.

    Учебният материал навремето не беше непосилен, а и се преподаваше така, че със слушане в час и около час-два учене след училище (не всеки ден) можеше да изкараш седмици.

    Ако човек беше в сутрешната смяна, оставаше и време да се изкара некой лев, и време да се похарчи.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  18. 18 Профил на Мадлен
    Мадлен
    Рейтинг: 418 Разстроено

    Насилието в детско-юношеска възраст не се забравя и остава в паметта на децата. Случва се дори възрастни да се боят от летящи към тях предмети, ако а удряни с камък или топка като деца. Най-добре е насилието да се изкорени като цяло, но това е доста трудна, дори непосилна задача.

  19. 19 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2629 Неутрално

    До коментар [#17] от "jubal harshaw":

    Е да де. И аз това казвам. Имам талант на художник (от Бог),но училището на нищо не ме е научило.

  20. 20 Профил на Blackradio
    Blackradio
    Рейтинг: 521 Весело

    Успеха в средното училище няма нищо общо с успеха във висшето и развитието на индивида. Това по причина, че индивидите не се развиват по еднакъв начин. С прости думи : на някои индивиди акъла им идва по-късно, на други индивиди развитието им спира на етап средно образование с отличен успех и никакво бъдеще. И безкрайни варианти на горните два. Та спора ви е малко безмислен... Специално ако си "зубрач" по природа и така си решил да изкараш висшето ... ами не се получава точно научен капацитет, а дипломогонец така да се рече...

    Всичко е преходно, освен простотията. Тя е вечна.
  21. 21 Профил на gergx
    gergx
    Рейтинг: 411 Неутрално

    До коментар [#18] от "Мадлен":
    ....
    летящи към тях предмети
    ....

    Най-добре всеки да се пази от такива предмети , който не се пази ще ходи със счупен нос

  22. 22 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2629 Неутрално

    До коментар [#18] от "Мадлен":

    Един немски философ казва,че човек трябва да се научи да заповядва и да се подчинява. Те са свързани.
    В тях е включено и насилие.

  23. 23 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1296 Весело

    [quote#19:"deaf"]но училището на нищо не ме е научило[/quote]

    Така е щото се учиш сам, училището може най-много да те побутне помалко. Но ако те мързи или не те влече, нема начин все още. Евентуално след още 15 години, като почнат да слагат интерфейси за матрицата и да ти наливат кунг-фу за един следобед, както на Киану Рийвс.

    Но тва е встрани от темата как се ставаше отличник. Ставаше се лесно и без много зор, само с малко организация.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  24. 24 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    [quote#15:"deaf"]Да имаш "успех" от 5,70 нагоре е ненормално! [/quote]
    Кое е ненормално? Да си над тъпите критерии на средното образование, насочени към средния ученик? Ей това бе лошото на комунизма - че не стимулираше децата, които могат и са готови да учат повече, защото им е интересно и защото им се удава; а подстригваше всички според тъпата концепция за ЕСПУ - единно средно-образователно училище. Тъпотата се крие в думата "единно". Единно и за средняците и слабаците, и за добрите. А в царство България напрамир не е било така. В гимназиите не е могъл сульо и пульо да изкласи, камо ли в немското училище и в американския колеж. А те изобщо не са били само за богатски деца. Имало е квоти и стипендии за бедни. Само че е имало високи критерии - не ги покриваш, следва отпадане. Комунизмът насади утопията, че всички били равни и образованието им трябвало да е равно.

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  25. 25 Профил на Blackradio
    Blackradio
    Рейтинг: 521 Весело

    До коментар [#24] от "Вени Г.":

    Дотъпа до образование трябва да е еднакъв за всички. Оттам нагоре през ситното сито.
    Само че лично на мен през комунизма не ми провървя по причина, че то достъпа е за всеки, обаче приема - не.
    Там трябвало да имаш "гръб".

    Всичко е преходно, освен простотията. Тя е вечна.
  26. 26 Профил на pentuer
    pentuer
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Насилието в училище понякога поврежда психиката на човек за цял живот и ако е съчетано с насилие и в къщи , то от такива
    хора може да се очакват всичко...

  27. 27 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1296 Весело

    [quote#24:"Вени Г."]А в царство България напрамир не е било така.[/quote]

    Не знам как е било в царство България от прЪва ръка, но като гледам броя и качеството на учЕните в царството докато го е имало, едва ли е било много по-добро -- и тогава България е била на опашката на цивилизацията.

    Нема нужда да идеализираме излишно. Първата стъпка към напредъка е да се видим къде сме реално

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  28. 28 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1255 Неутрално

    Тормоза от другарчета е много по-опасен и труден за забелязване,понеже и не се споделя с по-възрастните.Психолозите трябва да имат много силни позиции в училищата,почти с ранг на Зам.директор.

  29. 29 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1368 Неутрално

    Нещата в образованието толкова са сбъркани в световен мащаб, че дори и една Финландия не може да ни успокои, че би могло да бъде различно. Правото на достъп до образование масово се изроди и в правото да излизаш необразован, но с диплома. Колегите в университетите и у нас, и по света, сигурно ще потвърдят моите впечатления: там влизат все повече неграмотни, мързеливи и инфантилни млади хора - продукт на идеята "средно образование за Сульо и Пульо". На този фон е нормално да има носталгия по времената, когато образованието значеше нещо. Личен опит: получих средното си образование изцяло по време на соца и в много конкурентна среда, и винаги ще съм благодарна за това, че ни научи да разчитаме много на себе си и да не се плашим от конкуренцията. Повече от половината мои съченици не са в България, защото им беше тясна, и това не е нашенски феномен, а глобализационен. Воплите на няколко коментиращи тук колко кисело било гроздето тогава са нелепи. Отделно, нека дадат дефиниция на понятието "зубрач", че нещо се загубих в превода - по мое време (последните години преди промяната) в моето училище и пушехме, и пиехме, и бягахме от часове, но масовият ни успех беше над 5.50, всички продължихме да учим, няма лузъри, няма отпадък. От какво точно да се срамуваме?

  30. 30 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    [quote#25:"Blackradio"]Дотъпа до образование трябва да е еднакъв за всички. Оттам нагоре през ситното сито. [/quote]
    Достъпът - да. Даже нещо повече - трябва да има квоти за деца от бедни семейства. Защото те не са облагодетелствани като мен от родители висшисти, които ме наумчиха да чета на 4 години и да ползвам библиотеката им от 5000 книги. А знам, че има деца, дори познавам, които нямат книга в дома си и нямат половината, да не кажа повече от знанията и уменията, с които аз съм стартирала. Но тези деца имат по-големи способности от моите. Повярвай, знам го. Затова образованието трябва да дава шанс на тези деца. Защото те са по-ценни от такива като мен.
    Не че и за съм за изхърляне, де Но говоря за истинските таланти.

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  31. 31 Профил на blackradio_mod
    blackradio_mod
    Рейтинг: Весело

    До коментар [#30] от "Вени Г.":

    Чакай че поради моя глупост ми спряха радиото
    Та само във връзка с матряла...
    Обаче всичко в крайна сметка опира пак до учителите. Както и да се извъртат нещата няма ли учители и родителски контрол в училище - пиши я бегала.

  32. 32 Профил на c0ng0
    c0ng0
    Рейтинг: 368 Неутрално

    Не бъркайте зубрачите с хора с висок успех въобще. "Зубрач" е мухльо, който иска да е "изпълнителен" и да го потупат по рамото - обикновено няма забележим умствен потенциал и постига високия успех с пълзене. Който изкарва шестици с целодневно учене е нещастник, но другия който и да учи и да не учи не може да докара поне до 5 е глупак по природа.

  33. 33 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    До коментар [#31] от "blackradio_mod":

    За учителите те подкрепям на 200%. С тая държавна политика, която третира учителите като третостепенни служиштели, които само тежат на бюджета, сме обречени.
    Но за родителската роля ще си запазя 15% резерев. Именно за способните и талантливи деца от семейства - как да го кажа политкоректно? - които не ценят образованието и не стимулират децата си. Би трябвало в училище да има механизъм, който открива и помага на тези деца да наваксат семейното изоставане.

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  34. 34 Профил на blackradio_mod
    blackradio_mod
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#33] от "Вени Г.":

    Да...даже го правят...разделят децата по възможности и става още по-голямо мазало...дискриминации, незачитане, пренебрегване, завист...вследствие пренебрегнатите си го изкарват на облагодеталстваните по познатите начини...и после какво било станало примерно в Кънектикът....

  35. 35 Профил на Петя Сотирова
    Петя Сотирова
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Училището от незапомнени времена е неразрешим казус. Щом от позицията на знаеш и можещ възрастен, принудително ( няма друга дума) социализираш малкия невинен човек по свой образ и подобие, няма как той да не се съпротивлява в различна степен. А има ли принуда, няма свобода, няма ли свобода, произлизащото е дефектно.

  36. 36 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    [quote#34:"blackradio_mod"]Да...даже го правят...разделят децата по възможности[/quote]
    Е, нямам предвид това. В смисъл, че недостатъците на американското прилагане на системата да е аргумент срещу самата система. В САЩ вярно е безобразно. Ама пос9очи ми нещо социално, в смисъл в интерес на обществото, което у тях да не е безобразно. Във Великобритания я има същата система и работи добре, като няма никакви обществени възражения. Т.е., въпросът е в обществото - американците не разбират и не могат да прилагат идеята за равните права за разлика от англичаните.
    П.П. Изучих подробно британската образователна политика и заради племенницата ми. Е, тя е от семейство от горната част на долната класа. Но учи в реномирано в областта частно училище, защото заради успеха й, поемат голяма част от таксата.

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  37. 37 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3799 Неутрално

    Децата които са тормозени и не могат да се защитават от други деца или групи ,често имат много други проблеми причинени от родителите.
    Ниско самочувствие , проблеми с комуникациите , слабоумие и т.н.
    Както в природата пиленцата кълват тези които нещо не им е читаво така и децата когато са на групи несъзнателно нападат тези които нещо са различни и им се виждат улави !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  38. 38 Профил на Бил Тамусен
    Бил Тамусен
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Университетът в Ставангер (Universitetet i Stavanger), ли? Да вземат да си изследват норвежкото образование, при което в 10. клас децата не знаят таблицата за умножение и азбуката си норвежка.

  39. 39 Профил на pentuer
    pentuer
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#34] от "blackradio_mod":

    Радио, какво става с теб ? Ти си можел да се изразяваш доста сносно и коментарите ти са интелигентни ....

  40. 40 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Може? Пък аз си мислех, че неминуемо води до това! / Сигурна съм, че съм права!/

    goblenka
  41. 41 Профил на only_truth
    only_truth
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Трябва институциите да провеждат обучения на учителите за това как да реагират, ако видят нещо подобно... Проблемът изобщо не е маловажен - всяко дете трябва да расте в сигурна и спокойна среда!

  42. 42 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Насилието навсякъде води до травми за цял живот.

  43. 43 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1726 Неутрално

    Горките деца.

    Предразсъдъците са за ограничените.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK