Училището не осигурява равни възможности за децата, смятат експерти

Училището не осигурява равни възможности за децата, смятат експерти

© Красимир Юскеселиев



Делът на учениците под критичния праг на грамотността в България е 41%. За сравнение, средното ниво в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) е 18.1%. Във Финландия, класирана на първо място по ефективност и качество на образованието в света, неграмотните са 8.1%.


Тези данни от последното изследване на качеството на образованието в страните от ОИСР през 2009г. цитира Траян Траянов, директор "Анализи и оценка на въздействието" в организацията "Заедно в час" на конференция, посветена на проблемите в българското училище и възможните решения.


Траянов обясни, че в училищната подготовка в България зеят няколко сериозни пропасти. Голяма разлика има между качеството на образованието в градовете и в малките населени места, както и между различните слоеве на обществото. Децата от по-бедни семейства масово показват по-лоши резултати, отколкото тези с по-добри финансови възможности. Това, коментира Траянов, означава, че училището не може да надвие семейната среда и не осигурява равни възможности за децата.




Едва 2.8% от българските ученици са отличници, сочи още проучването, докато средно за ОИСР шестици изкарват 7.6% от децата, а във Финландия - 14.5%. 


За принципите зад ефективната образователна система на Финландия разказа представител от посолството на страната в България - Микко Сааринен. Той обясни, че 97% от училищата там са с държавно финансиране и предлагат абсолютно равен достъп до обучение. Стриктно се следи нивото на преподаване да е еднакво високо. Специално внимание се обръща на децата, които изостават и имат нужда от допълнително внимание, а учителите се ползват с изключително висок социален статут. 


Икономистът Петър Стоянов - автор на анализ на състоянието на училищата ни, изготвен специално за "Заедно в час", посочи, че в България средно на глава от населението се падат 10 години, прекарани в обучение. Това, по думите му, е ниска стойност, независимо от уговорките, че количеството години на обучение не е толкова важно колкото качеството.


Теодора Зарева, учител по програмата "Заедно в час", и икономистът Евгений Кънев дадоха идеи как да се преодолеят пропастите в образованието и да се повиши нивото. Според Зарева решението е в това всеки да вземе участие и с малки жестове да покаже признателност на учителите, да ги мотивира и стимулира, защото от тях зависи промяната.


Всяка фирма пък може да допринесе за развитието на училището и на децата, като организира, например, дни на отворените врати, отделя време и внимание на децата, за да им обясни какви професионални възможности имат в конкретната сфера, и винаги когато могат, да взимат стажанти, добави тя.  


Кънев очерта предимствата на публично-частното партньорство в сферата на образованието, посочвайки като възможен модел поверяването на мениджмънта на човешките и финансовите ресурси в училищата на бизнеса. По думите му на бизнеса може да се прехвърлящ също грижата за обучение и мотивация на учителите. Сред недостатъците на подобен род партньорство Кънев посочи риска елитните училища да привлекат повече внимание и така тяхното ниво да продължи да се вдига, докато по-изостаналите училища да продължават да бъдат пренебрегвани.


Според Кънев ключът към успешното партньорство между бизнеса и държавата в образованието са ясните цели, задачи и изпълнители - и изобщо пълната прозрачност на процеса.  


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    Очевидно родното образование не се справя, но ние за сметка на това ще му дадем децата си за по-дълго. Това е гениално прозрение на гербавите...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  2. 2 Профил на bobo_bobo
    bobo_bobo
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Това трябва да е добра новина за политиците. Колкото по-неграмотен е един народ, толкова по-лесно се манипулира и управлява.

  3. 3 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 636 Любопитно

    А колко ли е % сред политиците?

  4. 4 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 695 Неутрално

    Какъвто е процентът и сред политиците и журналистите.

  5. 5 Профил на 42
    42
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#2] от "bobo_bobo":

    То и това е целта на олигархията, умни и образовани не им трябват. И без това елита с парите инвестира само в хотели, всичко друго е много сложно за тях.

    След комунистите най-много мразя антикомунистите!
  6. 6 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4010 Неутрално

    Калинките на бъдещи ГЕРБ-ове.

    Много от тия идиотчета имат татковци, дето ще им купят "вишо" и ще ги намърдат в държавната администрация, за да ме "управляват" и ми ядат данъците.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  7. 7 Профил на cup_of_tea
    cup_of_tea
    Рейтинг: 583 Разстроено

    И това, драги съфорумци, е нашето бъдеще. Това са следващите избиратели и работници, от които ще зависи бъдещето на тази държава.

  8. 8 Профил на Рубиконан от Балъкимерия
    Рубиконан от Балъкимерия
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#0:"статията"]под критичния праг на грамотността[/quote]
    В близко бъдеще - една чистачка винаги се разписвала във ведомостта за заплати с хиксче, НО един ден се разписала с кръгче; на въпроса защо отговорила, че се е омъжила и си е сменила фамилията... Невинаги е забавно вицовете да се превръщат в антиутопии!

    Иначе тези 41% ме наведоха за разпределението на тежестта върху осите на лек автомобил - обикновено при преднозадвижваните автомобили е около 41% върху задната ос срещу 59% върху предната ос... Питам се - кога автомобилът на държавата ни ще изпадне в неспасяемо "недозавиване" с тези 41% отзад?

  9. 9 Профил на simeonov_
    simeonov_
    Рейтинг: 501 Разстроено

    С учители и система на образование които са останали в 20 век,няма нищо изненадващо.Трябват радикални промени в системата на образованието!!!

  10. 10 Профил на nea
    nea
    Рейтинг: 563 Неутрално

    Защо не правим статистиките като в САЩ? Там ясно се казва какви са цифрите при афроамериканци и латиноамериканци, както и при хора от Азия.

    При нас ясно трябва да се разграничат резултатите при цигани и при етнически турци. Тогава ще се окаже, че резултатите при етническите българи са около 20%.

    За мен, проблемът е, че оценките за грамотност в България не са по същите критерии като оценяването във Финландия, например.

  11. 11 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4010 Неутрално

    [quote#8:"Twinston Myth"]Питам се - кога автомобилът на държавата ни ще изпадне в неспасяемо "недозавиване" с тези 41% отзад?[/quote]

    Супер метафора, поздравления!!
    ++++++++++++++++++++++

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  12. 12 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3496 Неутрално

    Мдам.
    И на този фон ... дрън-дрън! Дайте да дадем и подобни ...

    ...Теодора Зарева, учител по програмата "Заедно в час", и икономистът Евгений Кънев дадоха идеи как да се преодолеят пропастите в образованието и да се повиши нивото. Според Зарева решението е в това всеки да вземе участие и с малки жестове да покаже признателност на учителите, да ги мотивира и стимулира, защото от тях зависи промяната. Всяка фирма пък може да допринесе за развитието на училището и на децата, като организира, например, дни на отворените врати, отделя време и внимание на децата, за да им обясни какви професионални възможности имат в конкретната сфера, и винаги когато могат, да взимат стажанти, добави тя.

  13. 13 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 626 Весело

    Тъкмо ще са по-лесни за обработка, когато вземат фалшивите си (без покритие) дипломи.
    Ама поне даскалите стоят на работа

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  14. 14
    ****

    Мненията на потребителя Кентавър бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  15. 15 Профил на Хипчо
    Хипчо
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#4] от "vjacho":


    До коментар [#3] от "focusnik":

    Ако електоратът е умен и образован, ще избира умни и образовани управляващи. От електоралната единица зависи, не от Сириус.

    ВОДА, ПОВЕЧЕ ВОДА!
  16. 16 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 793 Весело

    "Учениците под критичния праг на грамотност в България са 41%, сочи изследване"
    Интересно колко от тях пишат и се изказват тук.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  17. 17 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 1174 Неутрално

    тъжна новина.
    Безхаберито на тема образование лъсва всеки изминал ден.

  18. 18 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 626 Неутрално

    До коментар [#13] от "Митко Василев":

    пп: Все така ще е, докато бъдещето на даскала зависи от броя на учениците в клас. Все ще се претупва

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  19. 19 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    До коментар [#14] от "Кентавър":

    Май си е баш капитализъм...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  20. 20 Профил на Хипчо
    Хипчо
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Това е трагична новина, на Митко Василев му е весело.

    ВОДА, ПОВЕЧЕ ВОДА!
  21. 21 Профил на fonon
    fonon
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#9] от "simeonov_":

    Благодарение на учителите от 20-ти век все още може да се говори за ня'кво ниво на образованието ни. Като се пенсионират (след няколко годинки) и останат учителите от 21-ви век, ще стане - СТРАШНО!!!

  22. 22 Профил на nelva
    nelva
    Рейтинг: 479 Неутрално

    НЕ СЕ СПРАВЯТ УЧИТЕЛИТЕ - ИЗОСТАВАТ ОТ НОВОВЪВЕДЕНИЯТА.
    Те са безинтересни за децата.
    Нямат подход към тях.
    Със старомодни разбирания са.
    На учителите не им се учи.Те трябва непрекъснато да ходят на :курсове за доограмотяването си
    курсове по психология
    курсове по компютърна грамотност
    курсове по политика
    курсове по домашно възпитание на децата
    курсове по взаимодействие с учениците
    и т.т.т.
    МЪРЗЕЛИВИ СА!
    ХОДЯТ НЕГЛЕЖЕ!
    ОТБИВАТ НОМЕРА !
    За това и децата нямат интерес да ходят на училище.
    Не им е интересно, мързеливи са ,пият, пушат,развратничат от 14 годишни.
    Пълен разпад навсякъде в държавата.
    РИМСКАТА ИМПЕРИЯ НАСТЪПВА И У НАС.

  23. 23 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Малко чист марксизъм: разликата между социализъм и капитализъм се състои в това, че при социализма принадения продукт се използва за всеобщи цели, като икономическо развитие, здравеопазване, образование и култура, а при капитализма - за извличане на принадена стойност (т.е. печалба) и последващо хаотично инвестиране (например в дот-ком или имотен балон). Това напълно обяснява разликата между образование, здравеопазване и култура сега и преди 89-та, както и разликата между образованието у нас и във Финландия.
    Ония които кажат, че никой не инвестирал в образование щото било безплатно, то тогава веднага ще отговоря, че стане ли платено то веднага достъпа до образованието ще се разслои по платежоспособност, което ще торпилира и без това нищожната социална мобилност. Сиреч - сбогом на равните възможности за образование. Не че сега ги има.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  24. 24 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 690 Неутрално

    До коментар [#22] от "nelva":

    Прекалено лесно е да хвърлиш вината върху учителите. но не те са виновни, а капиталистическата система на страната. Учителската професия е доста трудна, а заплащането мижаво, социалния статус - нисък, за какво тия хора да обучават децата ни? За черните ни очи ли? Ние не уважаваме труда им, а имаме претенции. Всеки днес е с претенции към всички други, а като се погледне, неговата работа същата.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  25. 25 Профил на pierr
    pierr
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#24] от "kihano":

    Май не си в час колко над средната заплата взимат даскалите! И за колко часа на ден? А, частните уроци? А, бонусите за циганчетата? Да не продължавам...

  26. 26 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#22] от "nelva": Малко си се напрегнала за равнището си , ама я се пробвай на един прост въпрос.
    Кой е виновен :
    1. Умния народ ;
    2. Учителите ;
    3. Родителите ;
    4. Децата.

  27. 27 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 897 Неутрално

    "Според Зарева решението е в това всеки да вземе участие и с малки жестове да покаже признателност на учителите, да ги мотивира и стимулира, защото от тях зависи промяната"
    Е, и вчера като написах същото ми цъкаха минусите. Явно не само аз мисля така

    За Финландия се дава пример, че всички имат равен старт в образованието. Аз мисля, че и в България всички имат този равен старт. Друг е въпросът за циганите, които НЕ ЖЕЛАЯТ да учат и да посещават училище. Друг е въпросът за по-богатите семейства, които могат да позволят на децата си допълнителни уроци.
    Още по-друг е въпросът защо се налагат частните уроци, за да минеш с отличие материала, преподаван в училище? Това е проблем не от вчера и не от промените. Имаше го по време на социализма, и нито едно правителство не желае да се справи с него!

  28. 28 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 885 Любопитно

    [quote#27:"Orchid"]Още по-друг е въпросът защо се налагат частните уроци, за да минеш с отличие материала, преподаван в училище? Това е проблем не от вчера и не от промените. Имаше го по време на социализма, и нито едно правителство не желае да се справи с него[/quote] И какъв мислиш е отговорът на въпроса ?

  29. 29 Профил на ръмжо
    ръмжо
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#25] от "pierr":

    що не станеш даскал да те видя колко си голям бе

  30. 30 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1890 Неутрално

    Даже и в училището има "наши" и "ваши".

    Предразсъдъците са за ограничените.
  31. 31 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1952 Неутрално

    [quote#22:"nelva"]НЕ СЕ СПРАВЯТ УЧИТЕЛИТЕ[/quote].... ??? а ти в час ли си?

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  32. 32 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1952 Неутрално

    Даскалът е ценното ... !!! Ако той решава кой да му бъде ученик и не пести строшено показалки по палавниците ... всичко си ще отиде на мястото за една седмица. ...А учениците да се класират за университет (или работа след завършването) по сумата на оценките от първи клас до 12-ти (+ магистратура )!!!

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  33. 33 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 880 Неутрално

    1. предложенията за публично-частно партньорство в средното образование са наивни - бизнесът няма да прави разходи за нещо което ще се управлява от държавни чиновници. единственото изключение за което се сещам е професионалните техникуми.
    2. има ИЗЛИШЪК, а не НЕДОСТИГ на висококвалифицирани хора в България, с други думи - търсенето на такива хора е ниско. доказателството за това е много просто - ниските заплати в страната въпреки емиграцията.
    3. съществено подобряване на образованието в България може да има само ако се премахне държавата от тази сфера. във Финландия и Германия държавният монопол в образованието и здравеопазването може да дава добри резултати, но не и тук поради простата причина, че тук не ръководят и не работят финландци, а българи.
    4. ако фондацията иска да постигне някакъв реален резултат трябва да има конкретни мерки и да събира подкрепа за тях, а не да издава доклади. пример за такива мерки: отменянето на оценките в училище (мотивацията трябва да е вътрешна, а не външна), отменянето на домашните (упражняването на материала трябва да става в училище, а не вкъщи) и други.

    Истината ни прави свободни.
  34. 34 Профил на firebold
    firebold
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Танкус, учителите не са това което са били по твоето време. Пред последните 20 години много хора станаха учители защото за друго не ги бива.

  35. 35 Профил на АРИСТОТЕЛ 384
    АРИСТОТЕЛ 384
    Рейтинг: 374 Гневно

    Това е грозната истина за образованието на децата ни.

    Най-печалното при младото поколение е, че аз вече не съм част от него!
  36. 36 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1952 Неутрално

    [quote#34:"firebold"]Танкус, учителите не са това което са били по твоето време. Пред последните 20 години много хора станаха учители защото за друго не ги бива. [/quote]Зная, че си прав ... на нас не ни пестяха показалките и ни караха да учим здраво .... ама и те знаеха и и ни учеха ..., сега нивото падна. За бригадир или сменен майстор се изискваше техникум ... спомени

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  37. 37 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Кви ти равни възможности.
    Училището подрязва крилата на всички, натъпква ги в клишета и ги прави безгръбначни мижитурки.
    Искаш ли дете със всичкия си - никога под никакъв предлог не пращай на българско училище.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  38. 38 Профил на Irina
    Irina
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Че едно време образованието ни си беше добро.

  39. 39 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Кое му беше доброто?

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  40. 40 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 690 Неутрално

    До коментар [#25] от "pierr":

    Напротив, в час съм. Не може среден мениджър в нищо и никаква фирма да получаава над 1000 лв месечно, а учител да се бори ежедневно с по 30-40 калпазана и да получава 700.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  41. 41 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 690 Неутрално

    До коментар [#33] от "Forrest Gump":

    Публично-частно партньорство има само по един начин - публиката одигурява средствата, а частника ги присвоява. Частното и общественото са несъвместими противоположности, публично-частното партньорство е нещо като вълковца.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  42. 42 Профил на kanti
    kanti
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Иринче,образованието бе добро докато преподаваха даскалите отпреди Девети,после дойдоха разни най - вече момиченца с нова култура и образованието стана не ми гавари на меньой.Най -големия грях на тия к......и е,че феминизираха образованието и промениха смисъла му.

  43. 43 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1159 Любопитно

    Интересно , българчетата , които наводниха след 10.10.1989г. "Силиконовата долина" в САЩ , по кое време получиха образованието си???С чии пари бяха изучени , и за просперитета на коя държава работят сега??? Още по-интересно ми е, малообразованите българи,чии земи обработват днес, за какви заплати и за просперритета на кои народи се съсипват от бачкане , при положение , че българската земя , тъне в бурени??? Кой подложи на тотален геноцид българите?????

  44. 44 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 849 Неутрално

    [quote#0:"статията"]...а учителите се ползват с изключително висок социален статут.[/quote]
    Ето това е най-голямата разлика между нас и финландците. У нас учителите са една от най-унижаваните прослойки. Как децата да имат доверие и да слушат какво говори учителя?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK