Депутатите дадоха по-голяма автономност на детските градини и училищата

Депутатите дадоха по-голяма автономност на детските градини и училищата

© Надежда Чипева, Капитал



Парламентът гласува и прие широка автономност за детските градини, училищата и центровете за подкрепа на личностното развитие, вписана в законопроекта за предучилищното и училищното образование. Тя им дава право сами да определят своите политики за развитие, да уреждат устройството и дейността си, да избират организацията, методите и средствата на обучение, както и да определят своите символи, ритуали и униформи според националната идентичност и култура.


Текстът предизвика спорове на етническа основа. Депутати от ДПС възразиха срещу израза  "принципите на националната идентичност и култура".


"Етническото културното и етническото многообразие част ли са от българската идентичност и култура? Ако казвате, че етническата идентичност на мнозинството е етническата идентичност на България, значи сте в логиката на възродителния процес", каза лидерът Лютви Местан. "Националната идентичност и култура е синтез на етническото, културното, религиозното многообразие, с цялото уважение към историческите факти, които имат отношение към формирането на тази национална идентичност", допълни той.




След като текстът беше приет с мнозинство Ваня Добрева от БСП коментира от трибуната в пленарната зала: "Вие дадохте възможност на държавата да се оттегли от образованието. Чии са интересите, които в момента обслужвате? Защо нарушавате българската традиция?". Тя беше категорична, че тази широка автономия не е оправдана.


По рано депутатите приеха държавните образователни стандарти в системата на предучилищното и училищното образование, свързани с учебния план и съдържанието в общообразователната и профилираната подготовка, придобиването на квалификация по професия, приобщаващото образование и др.


Отново имаше спорове за статута на ресурсните центрове. Беше приет членът, според който те ще се преименуват на центърове за подкрепа за личностно развитие и ще преминат в юрисдикцията на общините като част от системата на предучилищното и училищното образование, в която се организират дейности, подкрепящи приобщаването, обучението и възпитанието на децата и учениците, и се осъществява кариерното им ориентиране и консултиране.


На възраженията на опозицията, че това ще ощети тези институции, Ирена Соколова от ГЕРБ обяви, че парите за тези звена всъщност ще се увеличи. За всяко дете, записано в такъв център се отделят по 2189 лв. годишно, а 305 лв. от тях са предназначени за ресурсния център.


В края на днешното заседание парламентът прие и текста за наименованията на детските градини и училищата. "Името на училището трябва да е обществено приемливо", гласи той. Алиосман Имамов и Хамид Хамид от ДПС предложиха към него да се допълни, че трябва да е "в съответствие със светския и деполитизирания характер на образованието".


Срещу това предложение възрази Павел Шопов от "Атака". "Стотици училища носят името Св. Кирил и Методий. Това наименование "свети" има религиозно значение. Това значи ли, че трябва да махнем "Св. Кирил и Методий" от имената на училищата?", каза той.


Мнозинството отхвърли предложението на ДПС. Вместо това се реши окончателно, че в наименованието на частните детски градини и частните училищай трябва да се включва и означението "частна", "частно", както и че училищата с изучаване на чужд език могат да включват "езикова", "езиково" и означение за това какъв е езика.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 982 Неутрално

    Делегираните бюджети и по-голямата свобода на училищата според мен имаше положителен ефект. Колкото по-кадърен е директорът, толкова по-добро е училището. Защо да не е така и в детските градини?

    Доброто е заразно
  2. 2 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2343 Неутрално

    "Тя им дава право сами да определят своите политики за развитие, да уреждат устройството и дейността си, да избират организацията, методите и средствата на обучение, както и да определят своите символи, ритуали и униформи според националната идентичност и култура."

    Ако между другото, вземат и да научат учениците на някоя наука, цена няма да имат!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  3. 3 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 982 Весело


    До коментар [#2] от "lz2": Това не се ли отнася за детските градинки? Още им е рано за науки

    Доброто е заразно
  4. 4 Профил на simeonov_
    simeonov_
    Рейтинг: 524 Любопитно

    Правилна е посоката,трябва да има все по-голяма автономност и право на избор и не само в образованието,но и контрола трябва да е по-голям.Същото трябва да се прави и в местното самоуправление и да се даде по-голяма автономия на общините.

  5. 5 Профил на Борко
    Борко
    Рейтинг: 409 Весело

    Всичката я оправиха стигнаха до имената на училищата, като не са обществено приемливи да вземат да ги прекръстят

  6. 6 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Вие дадохте възможност на държавата да се оттегли от образованието. Чии са интересите, които в момента обслужвате?
    Ами като гледам то едно образувание сте създали та ми се плаче.
    С този закон поне се пробва нещо ново,което най вероятно работи добре някъде.

  7. 7 Профил на moti
    moti
    Рейтинг: 613 Неутрално

    Това е правилна посока. Но винаги има едно голямо НО. Ако директорката е ок, ако знае как да разнообразява и да прави нещата по-интересни може да е супер. В противен случай - пълна загуба на време и усилия

  8. 8 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 982 Неутрално

    [quote#7:"moti"] Но винаги има едно голямо НО.[/quote] Задължително опираме до "човешкия фактор". Но пък това важи за всички области, според мен.

    Доброто е заразно
  9. 9 Профил на Elan Morin
    Elan Morin
    Рейтинг: 869 Неутрално

    Поредната добра идея, която ще даде отрицателни ефекти.

    Когато образователните институции се финансират на брой записани деца, автоматично тяхната цел се променя. Вместо да се стремят да осигуряват качествено образование, те се стремят да запазят броя на децата максимално голям. Дисциплината пада, понеже децата знаят, че няма да ги изключат. Оценките стават нереалистични, понеже се предпочитат училища, които дават по-висок успех, който пък "помага" за кандидатстване по-нататък....

    И така чудесната идея е напълно погрешна без коренна промяна в самата логика на финансирането.

    Не може източник на финансиране да е субективен фактор, като броя на децата в институцията!

  10. 10 Профил на cup_of_tea
    cup_of_tea
    Рейтинг: 638 Неутрално

    [quote#9:"Elan Morin"]Когато образователните институции се финансират на брой записани деца, автоматично тяхната цел се променя.[/quote]

    Така е. За съжаление няма модел, който да е идеален.

  11. 11 Профил на demonoid - чао тирани!
    demonoid - чао тирани!
    Рейтинг: 753 Неутрално

    [quote#9:"Elan Morin"]Не може източник на финансиране да е субективен фактор, като броя на децата в институцията![/quote]

    Ето едно мнение, за което гласувам с две ръце! Видяхме до какво води делегирания бюджет на база брой ученици - толерират се учители, които са "довели" познати, толерират се всякакви простъпки, сакън ученика да не бъде изключен... Това е пагубно както за образованието, така и за децата, които искат да учат, но недисциплинираните им пречат.

    http://whynot-reflect.blogspot.com/
  12. 12 Профил на Elan Morin
    Elan Morin
    Рейтинг: 869 Неутрално

    До коментар [#10] от "cup_of_tea":

    Ако няма такъв модел, следва да се построи.

    След като целта е подобряване на качеството на образованието, и искаме училищата да се диференцират, като по-можещите да станат по-желани, това трябва да и е източника на финансиране.

    Значи трябва схема, по която да оценим качеството на образованието.

    Въвеждането на матурите е опит за нещо подобно, но това е само началото. Те не са напълно обективни, понеже се оценяват локално.
    Това може да се реши по два начина -- единият е като в САЩ с изпита SAT, който е така конструиран, че да няма място за субективно оценяване. Естествено, така ще отпаднат любимите на всички преподаватели и "любими" на всички ученици "теми" по литература и история, като самото олицетворение на субективно оценяване.
    Другият начин е да се запазят тези "теми", като културно-историческа особеност на българското образование, но да се пишат електронно и да се вкарват в система. В системата като оценяващи ще присъстват всички учители и тя на произволен принцип ще избира, да речем, двама оценяващи измежду всички, като крайната оценка да бъде усреднена между двете.

    Или нещо такова

    Решения има.

  13. 13 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#11] от "demonoid":

    Да де, ама я да отидем и една стъпка по-нататък - когато дисциплината в подобно училище, което прави компромиси заради бройката, се влоши драстично и учебен процес на практика няма, следва отлив на ученици от това училище.
    Пример - двете гимназии в град Козлодуй, където в течение на няколко години СОУ "Христо Ботев" заради подобни "практики" остана почти без ученици.

  14. 14 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1321 Гневно

    Държавните чиновници от съответното министерство съсипаха българското образование и сега оставят даскалите сами да си чупат главите!?

  15. 15 Профил на Elan Morin
    Elan Morin
    Рейтинг: 869 Неутрално

    Поувлякох се и забравих да се върна в началото.

    Та, ето обективно оценяване, училищата с по-висок успех получават повече пари ЗА ОБРАЗОВАНИЕ, т.е. за заплати на учителите, мероприятия, допълнително оборудване и т.н.

    Ремонти, парно и задължителен минимум оборудване (столове, чинове, базови компютри) си остават на брой деца.

    И всички сме доволни.

  16. 16 Профил на ot4eto
    ot4eto
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Срещу това предложение възрази Павел Шопов от "Атака". "Стотици училища носят името Св. Кирил и Методий. Това наименование "свети" има религиозно значение. Това значи ли, че трябва да махнем "Св. Кирил и Методий" от имената на училищата?", каза той.

    Отговора ми е - да. Държавата трябва да поставя равенство пред своите граждани и не трябва да натрапва религия, политики или културни постулати, а трябва да остава неутрална. Около 60% от Българите са православни християни според последно преброяване, значи ли, че тези 60% трябва да налагат начина си на живот на останалите 40% чрез държавни политики?

  17. 17 Профил на ot4eto
    ot4eto
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Въобще, тъжно е, че точно ДПС седнаха да ни защитават секуларността на държавата и конституцията. Всички останали се правят на ощипани, заради културния баласт който носят.

  18. 18 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1321 Любопитно

    " депутатите приеха държавните образователни стандарти" - Много ми е интересно какви са стандартите?! Предишните бяха критикувани, че са невъзможно високи за здравето на децата!? И невероятни в сравнение с другите държави?!

  19. 19 Профил на demonoid - чао тирани!
    demonoid - чао тирани!
    Рейтинг: 753 Неутрално

    [quote#13:"еморето"]следва отлив на ученици от това училище. [/quote]

    Единичен пример, но недостатъчен. Колко ученици са пострадали, преди директора да се усети!?

    http://whynot-reflect.blogspot.com/
  20. 20 Профил на cup_of_tea
    cup_of_tea
    Рейтинг: 638 Неутрално

    [quote#12:"Elan Morin"]Ако няма такъв модел, следва да се построи[/quote]

    Според мен няма как един и същ модел да работи и в града, където децата са много, и на село, където едва успяват да вържат паралелката. По-скоро трябва да се предвиди някаква гъвкавост, съответно и засилен контрол.

    ПП - но имам чувството, че говорим за различни неща - аз за финансиране, ти за матурите.


    Ударих два плюса и на потребителя От4ето, защото мнението ми по цитирания от него проблем съвпада с неговото.

  21. 21 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    До коментар [#9] от "Elan Morin":

    Ами като не могат да измислят нищо по умно!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  22. 22 Профил на Terry bear
    Terry bear
    Рейтинг: 524 Неутрално

    "Парламентът гласува и прие широка автономност за детските градини, училищата и центровете за подкрепа на личностното развитие, вписана в законопроекта за предучилищното и училищното образование. Тя им дава право сами да определят своите политики за развитие, да уреждат устройството и дейността си..."

    Това е много хубаво. Дано да не е замазване на положението пред ЕК. Във всяка община има наредби и правилници, които си остават същите и в различна степен връзват ръцете на директорите... За детските градини става дума.

    http://www.vaksinite.com/zashto-kolektivniat-imunitet-chrez-vaksini-e-nepostizhima-utopia/
  23. 23 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 710 Неутрално

    бреееей... новия министър много бързо действа ... гле`й к`ви действени тея от БАН ...
    маа .. то народа казвал, че "Бързата кучка ... слепи ги раждала" ... та да видим

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  24. 24 Профил на _dd
    _dd
    Рейтинг: 409 Неутрално

    След като всички конкурси за директори на учебни заведения са нагласени и са за "наши" хора, автономията само ще им позволи да крадът още по-безотчетно и никой няма да им търси сметка за зулумите. Ако ще я караме така, т.е. учебните заведения ще продължат да се управляват по партийно-общински-родов признак, поне автономия да нямат, та все от някъде да има спирачки.

    "Общество, което допуска бедност и нещастия, и човечество, което допуска война, са общество и човечество от низш род." Виктор Юго
  25. 25 Профил на plamenss
    plamenss
    Рейтинг: 951 Неутрално

    До коментар [#1] от "dogwoman":

    В училището на дъщеря ни е точно обратното. Директорката в стремежа си (лакомията ) да "събере" повече деца в повереното и училище занемариха ученето и от базово училище става все по-посредствено. Ама кой го е грижа далаверата си върви.


    П.С. ОУ "Райна Княгиня" Пловдив

  26. 26 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 802 Весело

    Въпросът умишлено се изкривява, политизира и се влагат етнически елементи.
    Проблемът е, че всички училища и детски градини ще се прекръстят в "Бойко Борисов", да да ги ремонтират, построят спортни салони и басейни.

  27. 27 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Добра новина. Би трябвало да позволи на родителите да имат повече контрол върху работата на училищата.

    Romanes eunt domus!
  28. 28 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Дааа вчера дадоха държавни пари на частните училища днес им отпускат конците. Посланието е ясно. На ви парите правете каквото искате. Преливането на държавни средства в частни джобове е най-сладкия бизнес в капиталистическото общество. В това отношение ГЕРБ приема закони като за последно. Щото идат избори.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  29. 29 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 780 Неутрално

    "Ако казвате, че етническата идентичност на мнозинството е етническата идентичност на България, значи сте в логиката на възродителния процес", каза лидерът Лютви Местан.
    ДПС пак се правят на обидени, но дали тези нови промени не са реверанс към най-ченгесарската партия?
    Автономността често опира до финанси, а тези на "ДПС" ООД не отстъпват на "БСП" ООД.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK