Маскирай се: любовта, музиката и маските

Маскирай се: любовта, музиката и маските

© Reuters



Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за композиторите, чиито произведения ще бъдат изпълнявани от музикантите, и за инструмента, на който е посветена поредната среща на децата с музиката (всеки концерт е с различен инструмент).


Този път Венета Нейнска (музикант и артистичен директор на "Модо България", организатор на проекта) разказва за ролята, която маските играят през вековете в музиката, за да подготви малките почитатели на музиката и родителите им за предстоящия карнавален концерт на възглавници. Вчера тя описа зараждането на маските, а сега - как маските се преплитат с темата за любовта в музиката.

Маската на любовта


Традицията повелява балът с маски да се свързва с любовта. През 19-и век във Франция са особено популярни "галантните празненства", които френският художник Антоан Вато рисува през целия си живот. Френските аристократи се събират, за да се насладят на импровизираните театрални представления "Комедия дел арте". Арлекин, Коломбина, Пулчинела забавляват гостите.




Век по-късно Алберт I, принц на Монако, поръчва на френския композитор Габриел Форе произведение, което е вдъхновено от галантните празненства, но ролите са изцяло преобърнати. В "Маски и бергамаски", театралните герои наблюдават скришно своята публика и следят зараждащите се любовни афери на аристократите.


Форе пише "Маски и бергамаски" в края на живота си като оригиналът е за оркестър. Четири от частите са преработени в "сюита", която се изпълнява както от оркестър, така и на четири ръце на едно пиано. Клавирните дуети или произведенията за двама пианисти са два вида – тези на едно пиано и тези на две. Повече произведения съществуват за първия вид, но вторият се смята за по-впечатляващ и виртуозен.


Дуетите за едно пиано, четири ръце са популярни от средата на 18-и век, но се смятат за по-подходящи за домашна обстановка. Въпреки това на музикантите се налага да овладеят трудната техника по кръстосване на ръцете, както и други сложни умения.



Един от често срещаните проблеми при клавирните дуа е трудното наместване на столовете пред пианото. Сред съвременните нововъведения е стол, чиято височина може да се променя различно и за двамата изпълнители:


Има много известни клавирни дуа, но понякога такива ансамбли могат и да се импровизират:



Клавирните дуети имат и сериозна образователна стойност. Симфонии, опери и други произведения, чието изпълнение изисква много изпълнители и средства, са преработвани за този състав. Тези транскрипции са особено популярни през 19-и век, но с разрастването на звукозаписната индустрия постепенно губят значението си.


Обичаният "Валс" от сюитата "Маскарад" на арменския композитор Арам Хачатурян е първоначално написан за оркестър, но съществува и в много други версии, една от които за четири ръце. Поредната любовна драма води началото си от един бал с маски. Както и в "Ромео и Жулиета", историята е с трагичен завършек, а характерът на музиката подсказва това.



Любов и драма вървят ръка за ръка и в операта "Бал с маски". През 2013 г. се честват 200 години от рождението на може би най-великия италиански композитор. Джузепе Верди се смята за национален герой на Италия, а освен в световните оперни театри ариите от оперите му се знаят и пеят дори в най-закътаните италиански селца.


Френският пианист Еужен Кетерер и цигуларят Адолф Ерман пишат една от малкото и рядко изпълнявани концертни творби за цигулка и пиано, базирани на теми от Вердиевата опера. Тяхното "Дуо концертанте" е виртуозно и в няколко минути резюмира основните арии от операта.


Маскирай се: любовта, музиката и маските

© Reuters


Маски на животни


Съвременният американски композитор Винсънт Персикети свързва голяма част от живота си с прочутата консерватория "Джулиард" в Ню Йорк. Именно за тамошния курс млади музиканти той пише "Маски" – поредица кратки пиески за цигулка и пиано. Разнообразни по характер, мелодиите силно наподобяват познати на децата животни.


Англия, Франция, Армения, Полша, Испания, Русия, САЩ – композитори от най-различни краища на света намират темата за маската интересна. Тя става все по–популярна в съвремието, когато истинската същност и характер на човека са любима тема в изкуството. Композиторите изследват най-вече метафоричната употреба на маската в ежедневието и последствията от нея в отношенията между хората.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK