Случаят "Харлем шейк", или какво му трябва на българското училище

Мая Куцарова, директор на 153 профилирана гимназия в София

© Ангелина Генова

Мая Куцарова, директор на 153 профилирана гимназия в София



Скандалите в българското училище никога не са просто 15-минутни сензации. Момчетата, снимали се с портрети на велики българи в Добрич, учителката, отишла пияна на работа в столично училище, видеото "Харлем шейк" в гимназия в Пловдив - това са три случая от последните месеци, които разтърсиха обществото по различни причини и за които дълго ще продължава да се говори. Освен пълно разнищване на всеки от казусите, без изключение те предизвикаха и широки обществени дебати по темите за образователната ни система и за промените, които трябва или не трябва да се направят в нея.


Покрай последния случай – принуденият да напусне учител Христо Данев от пловдивската езикова гимназия "Св. Св. Кирил и Методий" – първо се заговори за отношенията между учители и ученици, както и между учители и директори. След това преминахме на темата за морала и закостенялостта в българските училища, а накрая и на тази за необходимостта от модернизиране и цялостна реформа в образователната ни система.


Както и за конкретния казус, мненията по тези въпроси са остро полярни. Това подсказва, че консенсус за образованието ни ще се постигне изключително трудно. А това пък означава, че промените няма да вървят леко, стига изобщо да започнат.




На хартия


Факторите и доказателствата за това са много. На първо място е действащият сега закон за народната просвета, който е на повече от 20 години. Промени няма как да станат с толкова стар текст. Такава беше позицията на образователното министерство в кабинета "Борисов", когато то пренаписа и представи изцяло нов вариант на проекта за закон за предучилищното и училищното образование в началото на 2012 г. Първата чернова беше на предходното правителство.


Проектът беше посрещнат със смесени чувства, а сред някои партии и граждански организации – с откровено неодобрение. Дори предизвика протести сред родителските организации заради частта си, засягаща децата в предучилищна възраст. Текстът не можа да влезе за гласуване в Народното събрание почти една година, защото беше обсъждан и коригиран многократно. Когато това най-после се случи, на депутатите им отне сумарно цяла седмица пленарни заседания, за да приемат 30-ина текста от спорния закон, а за останалите около 300 не остана никакво време след оставката на кабинета. Така че реформата беше отложена отново.


"Лично аз съм била в работни групи за новия закон за предучилищното и училищното образование, но така и не се стигна до неговото приемане. Има неща, от които страшно много се нуждаем като промяна, и те бяха заложени в него", разказва Мая Куцарова, директор на 153 профилирана гимназия "Неофит Рилски". Надявала се е законът да влезе в сила още от следващата учебна година, но сега казва "едва ли".


За нея най-важни в новия закон са


промените в степените на образование


Напълно е съгласна всички ученици, независимо от вида училище, да завършват основното си образование в 7 клас, а след това всички да имат право и възможност да избират гимназията си. "Ето това е равният достъп", убедена е тя.


"Това, че гимназиалният етап става на две степени, също е добро. Тези ученици, които са мотивирани, знаят, искат и имат възможностите да продължат своето образование във висше учебно заведение – те ще имат възможността и стимула да продължат до 12-и клас. А тези, които нямат това желание, ще приключват със средното си образование в 10-и клас и след това ще могат да специализират в някаква професия", обяснява Куцарова.


Тя е на мнението, че директорите трябва да имат повече свобода да формират заплащането и бонусите на служителите си. "Това е начинът един директор да сформира работещ и добър екип в едно училище –


когато има материално стимулиране


Не може само еднократно накрая на годината да изразяваме това стимулиране за постигнатите резултати", заявява Куцарова. И допълва: "Не смятам, че директор, който работи за авторитета на училището, за това учениците и учителите да се чувстват добре в училището, би злоупотребил с тези лостове за стимулиране".


Естествена част от идеята за реформа в образованието е и промяната в учебните планове.


Учителите масово се оплакват, че не им достига време


за да изпълнят учебната програма, разказва Куцарова. Тя дава пример със стандарта в предмета по география – за 54 часа в годината, учителите трябва да отметнат около 50 учебни единици, а учениците – съответно да научат целия този материал.  


Същото казва и Екатерина Граменова – учителка по английски език в 153 професионална гимназия по програмата за лидерство на "Заедно в час". "Материалът е много дори за нашите 18 часа на седмица (подготвителен клас с английски език – бел. ред.). Реално те трябва да научат език за една година, което по принцип за мотивирани хора би било възможно. За ученици, които се интересуват от всичко друго, но не и от училище – не е много реално", коментира младата учителка.


Натискът на времето понякога я принуждава да отгърне на следващия урок, без да се е уверила, че учениците са усвоили предишния. "Да не говорим, че има неща в учебния план, които и на български са трудни за разбиране", добавя тя.


Екатерина Граменова, учителка по английски език по програмата за лидерство и обществен принос на "Заедно в час"

© Ангелина Генова

Екатерина Граменова, учителка по английски език по програмата за лидерство и обществен принос на "Заедно в час"


"Това което трябва да се направи е не толкова облекчаване на системата, защото това, според мен, е изтъркана дума, но да се намери балансът между броя часове и съдържанието", предлага директорката на училище. Отново дава пример със стандартните природонаучни специалности: "За 54 часа годишно, по-добре е учебните единици да са 20, за да има време учителят да развие темите, да се надградят, да научат повече учениците и те да проявят творчество. Защото учебният процес е двустранен - не можем само да преподаваме, да пускаме контролната работа и просто да препускаме в учебния материал".


Ако децата се доверят на учителя, те стават партньори в учебния процес, коментира пред "Дневник" и учителят по английски език от Пловдив Христо Данев. За това обаче по-важно от всичко друго е подходът на преподавателя. Според Данев учителите трябва да вършат своята работа с любов
и да имат многостранен подход към децата, за да може да се вникне в тяхната душевност. "Гимназиалното образование трябва да дава възможност на децата да разбират в какво са добри, в коя сфера са най-силни", коментира той.


Според учителя има два много важни момента, на които не се обръща внимание, когато се говори за реформата в образованието. Първият е именно за отношението между учениците и учителите. Вторият е във факта, че


в системата не работят достатъчно млади хора


"Под 10 % са учителите, които не са на средна възраст. Младостта определя правилата", твърди Данев.


На административно ниво, той посочва като проблем атестирането на ръководните кадри в училищата. Според него директорите трябва да бъдат избирани от родителите и учениците, а не от инспекторатите.


"Това, което веднага може да се направи е ако всеки един учител седне и за една минута помисли защо това, което преподава на учениците, е важно за тях. Да си отговори на този въпрос, само на него, нищо друго", предлага Екатерина Граменова също в духа на обичта към учениците. "Ако учителят е наясно със себе си и преподава на учениците така, че те да разберат защо е важно да научат това, те ще идват в класната стая, няма да има неизвинени отсъствия, няма да има нужда от "Харлем шейк" и учителят ще е доволен", убедена е тя. А начините й да разнообразява и увлича учениците си в учебния процес са като не се задържа дълго на дъската, като често пуска музика и филми без субтитри и като кани чуждоезични гости.  


Но освен в личностната нагласа, от вътрешността на системата изглежда, че промени изобщо не са необходими - поне не по отношение на връзката между учениците и учителите. От позициите на директорката Мая Куцарова и на младата учителка Екатерина Граменова, с които разговаря "Дневник", а също и от тези на колегите на Данев от пловдивската езикова гимназия и директорката на училището Соня Киркова, излиза, че


да се говори за модернизиране на образованието
не означава да се говори за преосмисляне на ценностите


В официалното си становище колегите на Данев написаха: "Да, живеем в друго време. Поколенията и ценностите се променят, но има стойности, които никога няма да изгубят смисъл. Една от тях е, че училището трябва да възпитава в дух на хуманизъм, истина, красота, морал, съпричастност... На коя от изброените универсални човешки ценности обаче служи случилото се в двора на гимназията ни?"


Соня Киркова пък заяви емоционално в интервю по ТВ 7: "Уважаеми колеги, ако това ще бъде модернизацията в образованието, то направо си подавам оставката".


Куцарова и Граменова бяха на едно мнение - ролята на учителя е да бъде коректив, да филтрира пошлото, да възпитава децата на морал и да им показва кое е добро и кое – лошо. А приятелството му с учениците в никакъв случай не трябва да измества уважението към него, какъвто е рискът в случая с пловдивския "Харлем шейк".  


Това, разбира се, е само едната страна на монетата. На другата остава съмнението, че българското училище е остаряло, загубило е чувствителност към новото. При всички случаи, "Харлем шейк" няма да е последната "атака" към разбиранията ни за образованието и учителите, която ще преживеем.

Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    На българското образование му трябват преподаватели, които да имат уважението и любовта на учениците си. Такива като Христо Данев!

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  2. 2 Профил на wallenstein
    wallenstein
    Рейтинг: 466 Неутрално

    На българскоти училище му трябва дисцилина, ред и взискателност!

  3. 3 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1627 Разстроено

    Снощи една приятелка с потрес разправяше, че в учебника за предучилищна подготовка на 5-годишния й син, като четирите най-значими сгради в София били посочени ... моловете.

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  4. 4 Профил на марулко
    марулко
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Клипчето беше пошло и с явен намек на сексуални сцени, съответно и уволнението напълно резонно.

  5. 5 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#1] от "ПАВЛА - Sorrylol":

    Напротив трябва тояга.
    Сега всеки ученик си прави каквото иска,а учителя неможе да му каже нищо ,защото го е страх от саморазправа.Сега няма изгонени ученици,а ги държат за да взимат делегиран бюджет така или иначе не може да го махне ,а трябва да го премести в друго училище.

    А нормалните ученици не могат учат ,защото са подлагани на системен тормоз .
    А тоя даскал с Харлем шек е голям .....
    Да беше завел децата на музей театър да направят оборка на училището,да ама не ,защото няма кой да отиде ,но виж да простотия всички са там.

  6. 6 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#2] от "reakzioner":

    ред и взискателност
    Догато родителите ходят и бия учителите няма как да стане.

  7. 7 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2238 Неутрално

    Наистина ли не разбират, че "Харлем шейк" е само повод и уволнението на учителя просто ще бетонира позициите?!
    Доверие и съпричастност не се печелят с несъразмерни наказания в държавата, в която рецидивисти свободно се разхождат по улиците и в институциите, недосегаеми за закона.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  8. 8 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#3] от "Хриси":

    Еми най вероятно е така,я се разходи в МОЛ от 10 до 21 да видиш къде са децата на България и как учат и спортуват по цял ден .

  9. 9 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 796 Разстроено

    Рибата мирише откъм главата.
    Въведете мандатност за директорите! Много от тях живеят с мисълта, че училището им е бащиния. Манипулират и дерибействат на свободия.

  10. 10 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    9150 знака с общи приказки и нито една дума за това, че делегираните бюджети разказаха играта на българското средно (а и висше) образование. След като парите се дават на калпак, никой директор не смее да наказва или изключва от страх учениците да не се запишат в друго училище. По същата причина ги пускат да преминават в горен клас, без да са научили почти нищо.
    Квото и да графоманстват журналята, не се ли почне от премахването на тази извратена система и не се мине към твърд училищен бюджет, благодарение на който учителите да се чувстват сигурни за работните си места, нещата от година на година ще стават все по-трагични.

  11. 11 Профил на nikero
    nikero
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#10] от "Митридат":

    Добре де! Тази практика да буташ през класовете неграмотни ученици, не крушира ли при матурата?

  12. 12 Профил на Плам
    Плам
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#1] от "ПАВЛА - Sorrylol":

    На българското образование му трябва да прилича на Оксфорд:

    http://www.dnevnik.bg/sviat/2013/03/21/2026499_bibliotekarka_v_oksfordski_kolej_zagubi_rabotata_si/

  13. 13 Профил на demonoid - чао тирани!
    demonoid - чао тирани!
    Рейтинг: 754 Неутрално

    [quote#5:"bta"]Сега всеки ученик си прави каквото иска,а учителя неможе да му каже нищо ,защото го е страх от саморазправа.Сега няма изгонени ученици,а ги държат за да взимат делегиран бюджет така или иначе не може да го махне ,а трябва да го премести в друго училище. [/quote]

    Голямо ++++++++++++++++++++

    В ЗНП упоменато че не трябва да се руши авторитета на педагога. Я сега да се запитаме дали това се спазва. Родители и директори, та дори и колеги и колежки, по всякакъв начин рушат авторитета както на колегите си, така и на училището си. Директорите са с развързани ръце да правят каквото си искат. Учениците не можеш по никакъв начин да ги задължиш да идват, да внимават или поне да не пречат. Ако ги изгониш - ставаш виновен. Ако не ги изгониш - пречат на останалите. Отделно делегираните бюджети трябва да се пълнят и то от посещаемост и от записани ученици. Най-голямата заплаха от ученик сега стана: "Нашите ще ме запишат в друго училище!". И действа!

    http://whynot-reflect.blogspot.com/
  14. 14 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    [quote#11:"nikero"]Добре де! Тази практика да буташ през класовете неграмотни ученици, не крушира ли при матурата?[/quote]

    В София и Пловдив може би да. Но в малките и средните градове матурата е пълна порнография. Разказвали са ми случай за провеждането на матура в един малък град в Централна Северна България (няма да споменавам името), при която квесторът излязъл навън по време на матурата, за да даде възможност на учениците спокойно да препишат.

  15. 15 Профил на milena_82
    milena_82
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Днес учениците са доста информирани с този интернет и имат нужда от учители, които да ги разбират, което означава да проявяват въображение, за да спечелят вниманието и обичта на учениците. Този учител е с модерно мислене! Директорката се е уплашила да не я уволнят и е реагирала инфантилно.

  16. 16 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1615 Неутрално

    [quote#1:"ПАВЛА - Sorrylol"]На българското образование му трябват преподаватели, които да имат уважението и любовта на учениците си. Такива като Христо Данев! [/quote]

    +++++++++++++++++++

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  17. 17 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1615 Весело

    [quote#2:"reakzioner"]На българскоти училище му трябва дисцилина, ред и взискателност! [/quote]


    Тъй вярно, другарю Макаренко!

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  18. 18 Профил на Плам
    Плам
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#11] от "nikero":

    Не, и там преписват, виждал съм хора дето не могат да си напишат името на български с 3,50 по БЕЛ. А това е повече от добра оценка за влизане в повечето ни ВУЗ-ове...

  19. 19 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    До коментар [#18] от "Плам":

    През 2011 г. за 4 или 5 класация за прием на студенти в специалност "Химия" в СУ приемаха хора с оценка от кандидатския изпит 2,00 (словом две нула нула).

  20. 20 Профил на Плам
    Плам
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#14] от "Митридат":

    И тук не е изключение, случаите за които знам са в София, дори практиката от скоро да се явяват на матури в друго училище от това, което са завършили, не помага

  21. 21 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    До коментар [#20] от "Плам":

    Ех.... но за "Дневник" голямата болка е уволненият шут Данов, а не сериозните въпроси.

  22. 22 Профил на Плам
    Плам
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#19] от "Митридат":

    Да, а в някои от филологиите имаха до 7-о класиране

  23. 23 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    [quote#22:"Плам"]Да, а в някои от филологиите имаха до 7-о класиране[/quote]

    Не е изненадващо. На кого му се учат 4 години всеки ден по 4-6 часа език в бакалавърска степен, защото по-интересните дисциплини са преместени в магистърската, а до тях можеш да стигнеш чак след като вземеш диплома за бакалавър. Ученето на език изисква упоритост, труд и самодиспиплина, а днешните първокурсници искат още със студентските книжки да им дават и дипломата за "вишо".

  24. 24 Профил на Петя Сотирова
    Петя Сотирова
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Каквото горе, такова и долу - вечен закон. Каквото отвътре, такова и отвън. Каквито родителите, такива и децата. Училището е лакмуса на семейството. Каквито и реформи и прочие "новаторства" да се инсценират, обществото диктува състоянието на младите хора. Коя майка и баща пускат на училище момичето си, облечено като проститутка, дали самата майка носи в себе си проститутката, за да не помогне на детето си да помисли какво означава сигнала от облеклото. Модерно не значи вулгарно. А вулгарното, пошлото, бездуховното се афишира отвсякъде - телевизия, медии, заведения, улицата. И най-тъжното е, че се харесва, вълнуват се хората от вулгарността, защото отговаря на вътрешната им прикривана с лицемерие същност. Не само в България, в цял свят е това състояние на човеците.

  25. 25 Профил на niki2003
    niki2003
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#24] от "petrana6":Това което е вкъщи скоро става привилегия и на улицата,няма разлика в свят на демокрация.

  26. 26 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    "Образователното министерство в кабинета "Борисов" пренаписа и представи изцяло нов вариант на проекта за закон за предучилищното и училищното образование в началото на 2012 г. Първата чернова беше на предходното правителство". - Според мене варианта НЕ беше нов! Съвсем малко променен вариант на изработения от правителството на Станишев. В МОНМ имитираха работа по закона, защото се притесняваха да не би да се провали, когато влезе в сила по времето на това правителство?!

  27. 27 Профил на Иван Пеев
    Иван Пеев
    Рейтинг: 237 Гневно

    Дисциплината ни липсва. Когато мама блонди и тате с вратлето могат да направят учител на ... 2 стотинки, какво се очаква от отрочето?

    Нека да си припомним кое училище имаше най-добри резултати по български език миналата година - Американския колеж. Ама там има дисциплина и може много лесно да не учиш там, поради което никой не си позволява да прави това, което правят в някоя "обикновена" гимназия.

    Защо ли?

  28. 28 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 1030 Неутрално

    Хората са консервативни, по подобен начин са реагирали и в Оксфорд както видяхме... Да не бързаме с квалификациите и обобщенията.

  29. 29 Профил на petar_333
    petar_333
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Учителството е призвание, и освен дипломата за завършено образование, трябва да има и други критерии при назначаването на учители, като елементарни умения за комуникация например.

  30. 30 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 581 Неутрално

    "Случаят "Харлем шейк", или какво му трябва на българското училище"

    Не само на българското т.нар.Образование,но и на цялата държава , им трябва един здрав прът и нищо друго,нищо повече...Инак ще се давите в същите шейкове отровни...

  31. 31 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    Трябва да се преодолее феминизацията в бранша - 85% от учителите са жени!? Също и мандат за директорите!!!!

  32. 32 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 1179 Гневно

    [quote#4:"kodimar"]Клипчето беше пошло и с явен намек на сексуални сцени[/quote]

    Стига с тоя Харлем шейк и с тия "сексуални сцени", бе сухари изкуфели!!!
    Я вижте какво става тука:

    http://www.youtube.com/watch?v=i8mz9uOvFQA

    Спомнихте ли си?
    Цял свят я пееше и танцуваше! И някой да беше уволнен?!

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  33. 33 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Манджа с грозде. Ако бяхте се концентрирали на една от многото теми в статията, може би щеше да е полезно. В момента е пълно с разхвърляни мисли и мнения. Не знам дали българското образование, или личните способности на журналистите са виновни за това.

    Romanes eunt domus!
  34. 34 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Цялата история с Харлем Шейк ме накара да се замисля...

    Каква е ползата от уважението и харесването на учител, ако учителя се приравни до нивото на учениците?

    Учениците винаги ще се опитват да нарушават правилата, това е нормално и очаквано. Но трябва ли учителите да го поощряват? Това премахва част от привлекателността на действието и вероятно ще доведе до по-големи и по-сериозни нарушения.

    Romanes eunt domus!
  35. 35 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1216 Неутрално

    със сигурност трябва да ангажира децата по някакъв начин, да ги накара да имат желание да ходят на училище, да ги амбицира. как -да кажат тези, които разбират. от моя опит - с повече строгост и дисциплина невинаги се получава. но и това което се вижда днес е потресващо - децата си пушат точно пред входа на училището, масово ученици от горните класове седят по пейките с бутилка бира в едната ръка и с цигара в другата. чудила съм се дали да извикам полицаите, или не е по-добре да пият в парка, вместо да се крият и да им се случи нещо неприятно.

  36. 36 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 581 Неутрално

    И още нещо...

    Учениците имат достатъчно приятели на техния ум и възраст, с които да пият (безалкохолни) и да правят глупости. Това, което нямат е пример за възрастни, които мислят за последствията на действията си.

    Този учител определено не може да им бъде пример за това.

    Romanes eunt domus!
  37. 37 Профил на Vassco
    Vassco
    Рейтинг: 637 Неутрално

    Абе хайде стига с този харлем шейк. Той стана като турски сериал в Дневник. Какво са го задъвкали толкова тук?!!

  38. 38 Профил на mak1951
    mak1951
    Рейтинг: 466 Неутрално

    всичко опира до липсата на първоначален консенсус сред нас, тоест в обществото какво искаме от средното образование
    Тези които внасят законите, май че никога не са ни реално представляли, та кой ще дири този консенсус?

    mak1951
  39. 39 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 581 Неутрално

    децата,та децата..а явно децата са ..като родителите си..иначе кой ще да ги е изтървал по нанадолнището на простотията и пошлостта?! овладяха,научи,проучиха,изчиха и прочетоха всичко от и за България и Европата..че отидоха да мятат грозни гюбеци ..откъде,моля ви се,от кого?! От Америка,Ню Йорк,Харлем..и от едни "учени" и "умни" чернокожи,които без бял прах не могат!!??
    Не взели прогреса и умността,учеността на Америка и Ню Йорк,а взели..какво?! Старите кьочеци, но на УЖ нов,америко-негърски глас или по-скоро,тъй като не се пее,а се кълчим - америко-негъсрки г..з?!
    егати чудото...

  40. 40 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 594 Неутрално

    [quote#11:"nikero"] Тази практика да буташ през класовете неграмотни ученици, не крушира ли при матурата? [/quote]

    Прагът за тройка в основната матура - по български, е 23% / минимумът в белия свят е 50%/.
    Няма как да се издъниш, освен ако съзнателно не бъркаш или просто предадеш празна бланката за отговори...

    Не съм магаре;-)
  41. 41 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#40] от "Марко":

    В САЩ тройка е 60% верни отговори.

    Romanes eunt domus!
  42. 42 Профил на Славена:Цензурe, пак ли бият Паниковски/Прокопиев?
    Славена:Цензурe, пак ли бият Паниковски/Прокопиев?
    Рейтинг: 925 Неутрално

    До коментар [#10] от "Митридат":
    Много точно. Самата система стимулира твърде много компромиси с качеството на образованието.

    "Не прекалявай с борбата, най-хубавите неща се случват неочаквано." Габриел Гарсия Маркес
  43. 43 Профил на roooster
    roooster
    Рейтинг: 409 Неутрално

    В Дневничето отзивите зависят от това колко рано си се обадил, или си се заял с някого персонално.
    Обръщам се към малкото разумни отзиви:
    1. Най важна е семейната среда и вниманието към ученика с активен контрол и личен пример.
    2. Дълги години имаше негативна селекция за учители като най малко успели, с най нисък бал в университета - по мое време бе отделен учителски профил!!!
    3. Сега берем плодовете - съсипани , бедни и без самочувствие даскали и дебилни отрочета за радост на мама и тате.

  44. 44 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#1] от "ПАВЛА - Sorrylol":

    "...На българското образование му трябват преподаватели, които да имат уважението и любовта на учениците си...."


    До коментар [#6] от "bta":


    "...Догато родителите ходят и бия учителите няма как да стане..."

    в спомените си казанлъчанинът Иван Енчев - Видю описва следния случай с писателя Антон Страшимиров, учителствал на границата м/у XIX и XX век в кзанлъшкото Педгогическо училище: в час А.С. поступал сина на кмета. бащата среща Страшимирова в центъра на града и му иска сметка за "разтривката". Страшимиров не цепи басма и таткото и публично го налага с бастуна си. тогавашният образователен министър К. Величков лично го уволнява, като за капак на А.С. му се забрнява и да даскалува повече...
    ето такива преподаватли му трябвт на българското образование!!!

  45. 45 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 641 Неутрално

    до мой #44:

    да се чете: "...не цепи басма и НА таткото..."

  46. 46 Профил на Vicky
    Vicky
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Само искам да кажа, че пловдивската гимназия не е езикова, а е хуманитарна.

    Аз лично не разбирам как може да има родители, които подкрепят този учител, виждайки какво правят децата им на клипа... И като чуя сравнения, че бил будител, направо настръхвам.

  47. 47 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Весело

    До коментар [#41] от "|":

    При нас тройка се пише за 25 точки. И то на матура!?

  48. 48 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    "в системата не работят достатъчно млади хора" - Трудно ще се задържи млад човек при сегашната нелогична, объркана, унижаваща учителя образователна система!.......


  49. 49 Профил на Теодоси Бялков
    Теодоси Бялков
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#1] от "ПАВЛА - Sorrylol":


    До коментар [#2] от "reakzioner":

    Едното не пречи на другото , нужни са и двете.

    http://touchesofvarna.blogspot.com/
  50. 50 Профил на kopili
    kopili
    Рейтинг: 598 Весело

    До коментар [#2] от "reakzioner":

    Реакционер - ти си пенсионер :P

    An eye for an eye makes the whole world blind
  51. 51 Профил на kopili
    kopili
    Рейтинг: 598 Любопитно

    До коментар [#34] от "|":

    "ако се приравни до нивото на учениците" - в смисъл? Какво е нивото на учениците? Преди 1-2 века всъщност е било смятано, че когато се роди човек, в него е вселено злото, а после чрез "възпитателни" методи, буквално избиваш това нещо от него и то става порядъчен гражданин!
    А ето пък какво казва една книга, в която интересно, че хората са се клели и по това време и от времена много много преди това:
    "ГЛАВА 18.

    1. В оня час учениците се приближиха до Иисуса и рекоха: кой ли е по-голям в царството небесно?
    2. И като повика Иисус едно дете, изправи го посред тях
    3. и рече: истина ви казвам, ако се не обърнете и не станете като деца, няма да влезете в царството небесно;"

    Много ви моля всички ... престанете да виждате само лошотия в децата ... разбирам, че понякога привидно те изглеждат необуздани, но това е техният начин да се адаптират и освобождават позитивната енергия в сивия и грозен свят, в който ние родителите ги поставяме! Те са огледало на нас самите ... само че не пасивно, а такова, което се опитва хем послушно да приеме грозотията с която го заливаме, хем пък да я промени така, че тя да не пречи на радостта която блика от сърцето му! Просто разберете, че ако кажеш на едно дете със строг и назидателен тон "отиди ей там и обичай силно майка си, баща си, Васил Левски ..." няма да постигнете абсолютно нищо!!! Най-напред трябва да спечелите доверието на детето, да намерите място в сърцето му и чак тогава имате шанс ... и то само ако действате внимателно и с разбиране ... да предадете ценностите, уважението и любовта към което и да е нещо, иначе важно за вас самите!

    An eye for an eye makes the whole world blind




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK