Кларинетистът Явор Добрев: Класическата музика трябва да се представя на децата като игра

Снимката е от личния архив на Явор Добрев

© Дневник

Снимката е от личния архив на Явор Добрев



Кларинетистът Явор Добрев беше поредният гост-музикант на "Концерти на възглавници". Започва обучението си с пиано. Следва кратко увлечение по тромбона, а на десетгодишна възраст се среща с кларинета. Завършил е Националната музикална академия и Женевската консерватория. Учи и работи в Швейцария в продължение на десет години, след което се връща в България. Разговаряме за работата му, за това как публиката възприема класическата музика и за смисъла от запознаването на децата с това изкуство, възприемано все още като елитарно. 


Започнали сте да свирите на пиано от 5-годишен. Какво ви привлече в толкова ранна възраст към музиката?


- Пианото вкъщи, многото записи и професията на баща ми ме подтикнаха да започна. След пианото интересът ми се прехвърли върху кларинета, на който свиреше вуйчо ми. Музикалната школа "Ален мак"  в София предлагаше инструмент и обучение при доайена на българската кларинетна школа проф. Сава Димитров, а пък имах желание да свиря и в детската филхармония "Пионер".




Как се озовахте в Женева?


- След дипломирането ми в Музикалната академия в София при проф. Петко Радев ме приеха на специализация при проф. Томас Фридли. Интересно е, че и двамата преподаватели са носители на първа награда на големия конкурс на Женева.


Като ученик на Фридли вратите пред мен се отваряха по-лесно - свирех като заместник на титулярите в оркестъра на романска Швейцария, в Камерния оркестър на Женева и Лозана и др. Получих оркестрова и преподавателска диплома в Женева и диплома за солист при проф. Фредерик Рапин в Лозана. Освен това бях преподавател по кларинет в три училища и свирех в три различни музикални групи.


А защо тогава решихте да напуснете тази добре уредена държава и да търсите професионална реализация в България?


- Въпрос на стечение на обстоятелства и личен избор. Може би надделя повелята на покойния ми професор в Женева Томас Фридли да работя в симфоничен или оперен оркестър. Така се върнах и от шест месеца съм първи кларинет в оркестъра на Националната опера и балет.


Кое ви кара да участвате в проекти като "Концерти на възглавници"? Едва ли хонорарът за подобен концерт може да е сериозен мотив...


- Във възторг съм от тази идея. Иска ми се меките възглавници да предразполагат децата да слушат и възприемат по-внимателно класическата музика. Боли ме, че в България няма много кандидати за музикалните училища, както беше преди.  


Тази програма ще продължи с всички музикални инструменти, защото у различните деца различен инструмент би резонирал положително. Родителите, които искат да посветят децата си в красотата на класическата музика, не трябва да пропускат представянето на поредния инструмент. 


По какво детската публика се отличава от аудиторията на концерт за възрастни?


- По шума и по спонтанността на децата. Но в тази шумна атмосфера не се притеснявах да  свиря, защото забелязах, че те слушат сякаш и с очи. Това много ме впечатли.


Споделяте ли тезата, че класическата музика трябва да слезе от пиедестала на сериозното изкуство и да излезе по улиците на градовете, за да се популяризира?


- Цената на нещата, които стоят на пиедестал, остава висока, докато не бъдат свалени оттам. Произведения с по-популярен характер може да се изпълняват, разбира се, и на улицата. В Женева например всяка година в последния уикенд на юни се чества празникът на музиката със сериозен и популярен характер. 


За сериозните и тежки произведения нека да си остане подобаващата традиционна аудитория.


Живели сте на различни места и можете да направите сравнение - има ли разлика в отношението на публиката към класическата музика в България и Швейцария?


- Отношението на публиката наистина зависи от географската ширина. Класическата музика идва от Западна Европа, докато нашият Юг се увлича от по-ориенталски и балкански ритми, което е естествено. 


В Швейцария голяма част от хората в извънработно време се обучават да свирят на някакъв инструмент или да пеят в хор. Представете си каква чудесна публика правят любителите музиканти!
Още повече че католическите и протестантските църкви се превръщат постепенно в концертни зали.


Какво мислите за обучението по музика в България? Необходимо ли е според вас да се правят промени в него?


- Ако говорим за най малките, смятам, че е най-добре да се наблегне върху картинното представяне на музиката. Това би било от полза дори и за децата от музикалните училища. Всичко трябва да се представя като игра. 


Участвал съм като преподавател в детски летни лагери във Франция, които преминаваха в хармонично съчетание на оркестрово и камерно свирене, солфеж, импровизация, танци, хореография и не на последно място, много игри. 


А как гледате на възможността вие да преподавате?


- Занимавах се и с това в Швейцария. Това е много отговорна работа  - недостатъчната отговорност на учителя може да се окаже съдбоносна за ученика. Детето може да загуби интерес към музиката. Бих се радвал, ако имам възможност да предам на децата това, което научих на Запад.


Имате ли пристрастие към други музикални жанрове?


- С интерес следя новите проекти в джаза, стила клецмер (традиционна за източноевропейските евреи музика с характерно звучене - бел. ред.), и народната музика.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Euronymous
    Euronymous
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Този не го бях чувал

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !
  2. 2 Профил на nelva
    nelva
    Рейтинг: 497 Неутрално

    ВНУКЪТ МИ И ПРАВНУЧКАТА МНОГО ХАРЕСВАТ МОЦАРТ И КЛАЙДЕРМАН.
    ТОЙ Е НА 2,7 г. а тя на 3,6 г.
    Когато им ги пусна тук-те гледат,слущат много дълго време.

  3. 3 Профил на Гергана
    Гергана
    Рейтинг: 768 Неутрално

    [quote#1:"Trollfest"]Този не го бях чувал [/quote] - За съжаление доста често се случва да не сме чували за хора, за които си струва да се говори и пише. Иначе всекидневно ни заливат с ненужна информация за разни псевдо звезди - певици, плеймейтки и разните им там производни...

    Народе????
  4. 4 Профил на corelli
    corelli
    Рейтинг: 497 Весело

    http://m.youtube.com/watch?v=ChCZjOBtcAY

    Ето и малка част от концерта на Гергана,Ивайло и Явор по време на Женевските празници на музиката,за които той говори в това интервю!
    Нека четем по-често статии за такива стойностни сънародници! А на Явор да пожелаем да обиколи света със Софийска опера и да ни прослави във всяко кътче





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK